Polkupyörä tavisajajalle?

pyörylä

Minkä merkkinen tai mallinen polkupyörä sopii tavalliseen työmatka-ajoon ja kaupunkiajoon (lisäksi ehkä satunnaiseen maasto/retkeilyajoon jos motivaatio yllättää)? Mitä eroa on eri kauppojen myymillä merkeillä? Onko esim. joku Bilteman Yosemite ihan surkea merkki? Tai mites Halpa-Hallin pyörät? Entä kuinka monta vaihdetta on sopivasti tavalliseen ajoon?

Nykyinen pyöräni on varmaan 7-8 vuotta vanha, eikä sitä ole huollettu sen enempää kun mitä ketjuja rasvailtu ja jarrupaloja vaihdettu, ja renkaat on vaihdettu kerran. Merkki on joku halpis Arizona Columbic (en tiedä mitä maksanut uutena kun lahjaksi saanut). Eli aika monta vuotta kestänyt vähäisellä käytöllä vaikkei ole huollettukaan erityisemmin. Vaihteita tossa nykyisessä on 7, ja se on ollut ihan ok. Yleensä ajan vaan kahdella-kolmella eri vaihteella. (varmaan vähintään 3 vaihdetta pitäs löytyä pyörästä)

Eli kannattaako ostaa jotain kallista ( 300 € on kallis) pyörää, vai onko nuo Bilteman ym. kauppojen "halpis"-merkit millaisia? Tosiaan maksimissaan jonkun 300 euroa voisin panostaa pyörään.

Lisäksi vielä, että tosiaan ajan vain kesäisin, talvella en ollenkaan. Ja työmatka on alle 5 km.

Asiallisia vastauksia kiitos!

22

2688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KateellinenEtelästä

      Kovin rajallinen budjetti, joten näkisin kaksi vaihtoehtoa:
      1) Jopo tai muu vastaava yksinkertainen perusfillari
      2) Käytetty

      Halvat pyörät ovat, hmm..., halpoja. Fillarissakin pääsääntöisesti pätee, että eurolla saa euron tavaran. Tuolla budjetilla voi kuitenkin hyvinkin saada oikein hyvän käytetyn pyörän. Kannattaa tarkkailla fillaritorin tarjontaa.

    • Kallistuisin kanssa käytetyn pyörän kannalle. Pyöräharrastajat pitävät pyöristään pääsääntöisesti hyvää huolta, joten tuohon hintaan voi jo saada ihan hyvän kulkupelin. Laadukas pyörä on käytettynäkin kevyempi ajaa kuin uusi ja halpa. Pyörätyyppinä jokin fitness / hybridi tai jäykkäperä maasturi.

      • pyöräonsijoitus

        Kannattaa valita runko, jota sietää seuraavat 50 vuotta. Ehkä se Biltema ei lopulta ole paras tai edullisin. Ruostuu, tai jos kestää, ei pääse Biltemasta eroon. Suosittelen Cyclocrossaria. Rungon ympärille modaa hyvän kaupunkipyörän eläkeläiselle, sitten kun nuoruuden työmatkatemmot on temmottu. Voi polkea eläkeläisen arvolle sopivasti kunnollista vanhan ajan pyörää, eikä jatkuvasti uudempaan vaihtaen. Polkupyörät, kuten autotkin, ostetaan uutena. Jos ei ole varaa, pitää säästää tai lainata. Pistää joka kuukausi 50e sivuun. Muutaman vuoden päästä saat kunnollisen pyörän! Kahden tonnin pyörä ei ole paljon viidelle kymmenelle vuodelle jaettuna.


      • retropyörämies

        Ei nykyiset alumiini ja hiilikuitupyörät taida 50 vuotta kestää. Minä ajalen yli 30 vuotta vanhalla Peugeotilla, teräsrungon maalipinnassa on pari naarmua kertomassa eletystä elämästä, siinä kaikki.


    • Ulukosuomalainen

      Ajan tuontyyppistä ajoa. Työmatka-ajoa 20-27 km päivä soratietä/sorapolkua plus viikonloppuajot lisäksi. viitisen tuhatta kilometria per vuosi. Ajokkina halpis 29'' Scott maasturi. joka on toiminut viimeisen 6 kk aikana hyvin. Ostin pyörän käytettynä; sillä oli ajettu vuokraliikkeessä Välimerellä yhden kauden.

      Ihana pyörä.

      • muttasilti

        scottin halvat pyörät ovat roskaa. pyörävuokraamojen pyöristä ei saa oikeata kuvaa pyörämallin laadusta. pyörävuokraamojen pyörät kootaan, ensihuolletaan ja huolletaan yleensä paljon paremmin kuin kuluttajien pyörät. lisäksi pyörät joissa on jotain vikaa heitetään heti romulavalle. vuokraamon vastuu vahingoista on sen verran iso ja hyvä maine on tärkeä.


      • Ulukosuomalainen

        Eihän tuo osien puolesta mikään ihmepyörä ole. Etujousitus on kova ja joustaa lähinnä jarrutettaessa. Halvat Shimanon vaihteet lopettavat toimintansa pakkasen kiivetessä riittävän korkealle. Tai sitten en osaa niitä rasvata oikein. Levyjarrut metelöivät ja kirskuvat.
        Mutta.. Se on mun eka maastopyörä ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen. Täytyy todeta, että ennen tätä hankintaa ajoin n. 30 000 km hollandrad-mummopyörällä jossa on lastenistuin takana ja kori edessä. Silläkin oli ilo ajaa. Paitsi metsäpoluilla, jotka olivat liian kova pala takavanteelle.
        Vähään on yksinkertainen luonne tyytyväinen.


      • Ulukosuomalainen

        Seuraava ostos todennäköisesti on astetta parempi jossa on tonnin verran enemmän hankintahintaa. Nälkä kasvaa syödessä.


    • Alkup_maantiepyöräi

      Kun ymmärtää halvan ja edullisen polkupyörän eron, on ymmärtänyt jo paljon. Kannattaa ostaa edullinen pyörä, ei halpaa.

      Toinen asia on oikea mitoitus. Vaikka saisi kuinka edullisesti pyörän, sitä ei kannata ostaa, jos se on väärän kokoinen. Lukuunottamatta Jopon kaltaisia konstruktioita, on jokainen sentti tärkeä polkupyörän mitoituksessa.

      Kolmas tärkeä asia on ymmärtää, ettei ole olemassa polkupyörää, joka kelpaisi kaikkeen tuohon, mitä aloittaja speksasi. Cyclocross ja gravel grinder pyörät ovat lähinnä tuota, joten teräsrunkoinen cyclocrossari olisi periaatteessa se oikea valinta noilla spekseillä, mutta sitä ei taideta hakea nyt.

      Äänestän joko Jopoa tai sitten, jos vanha pyörä on oikean kokoinen, niin sen kuntoon laittamista.

    • markettipyöräilijä

      Minulla on tuollainen nyt 11 vuotta vanha, halpa-hallista alunperin ostettu parin sadan euron hybridi. Itse ostin tuon vähän käytettynä reilulla satasella. Viime vuonna ajoin yli 2000km ilman yhtäkään ongelmaa. Yhteensä pyörällä on ajettu noin 8-10 tuhatta. Takavanne vaihdettiin 7 vuoden ajon jälkeen, muut osat alkuperäisiä, jarrupaloja, vaijereita ja renkaita vaihdettu tarpeen mukaaan. Etuvanne ja kammenrattaat tarvitsisivat pian vaihtoa. Ihan kestävä ollut mielestäni.

      • B.Auchmeister

        Joo markettipyöriä haukutaan suotta. 10 v sitten ostin markettipyörän Saksasta ja se maksoi 120 e. Ajoin sillä noin 3000 km vuodessa 5 vuoden ajan eikä ollut mitään vikaa paitsi. Möin fillarin pois 25 e:llä. Kilometrin hinnaksi tuli 0.006 e. Sitten ostin 1300 cylokrossin jolla ajoin saman verran seuraavan 5 vuoden aikana. Möin pyörän pois 750 e:llä. Kilometrihinnaksi tuli 0.04 e. Cylokrossilla ajo oli noin 10 kertaa niin kallista ja ei voi sanoa, että olisi mitenkään enemmän nauttinut siitä tai että oleellisesti olisi päässyt hiekkapoluilla kovempaa työmatkoilla.

        Nyt olen ollut vuoden ilman pyörää kun ei ole ollut tarvetta. Seuraavaksi taas hommaan markettipyörän riittävän leveillä renkailla. Lisäksi niihin hifisteripyöriin joutuu ostamaa lokasuojat ja tavaratelineen ja ketjunsuojan erikseen, että sitä voi käyttää normaalissa työmatka-ajossa.

        Sanoisin, että perus ketjuvaihteisella markettipyörällä päsee paljon halvemmalla ja ei sen hoito ole hifisteripyörän hoitoa kalliimpaa.


    • järkikäteen

      Silläkin uhalla että taas haukutaan pyöräniiloksi niin olen samalla kannalla kuin osa vastaajista. 300 euriolla nyt ei vaan saa edes auttavan hyvää pyörää, mutta jos pistää pyörään sen 700-800 euroa niin saa jo aivan kulkevan pelin. Pyöräilyhän on vähän semmonen laji että aina löytyy jotain vähän parempaa, kevyempää, toimivampaa yms. joten jos alkaa nillittämään niin budjetilla ei ole kattoa. Jopolla ei tee mitään muuta kun pyöräilee lähikiskalle ja sieltäkin se varastetaan. Ostaa edullinen, ei siis halpa, cyclo tai hybridi. Esim Nishikiltä löytyy ihan jees malleja. Samoin XXL-kaupasta saa ihan toimivia. Nyt kannattaa olla asialla sillä keväisin kaupoista saa hyvällä lykyllä edullisesti viime vuoden malleja huomattavasti halvemmalla. Kohta ne on jo tosin myöty.

    • Pyöräiljä

      Halpa-Hallin ja Bilteman myymissä pyörissä on teräsrunko, mikä tietää pyörälle enemmän painoa. Minäkin nuorempana kuvittelin, ettei pyörän painolla ole merkitystä, koska pyörää ei ajettaessa kanneta, mutta pyörän paino vaikuttaa oleellisesti pyörällä ajamisen keveyteen. Raskaalla pyörällä on huomattavasti raskaampaa ajaa.
      Ei kannata osaa halvinta pyörää, vaan mielummin edullisen, jos ei halua kallista ostaa. Mielellään alumiinirunkoinen pyörä, vaikka se vähän enemmän maksaa.

      Pyörä on ainoa kulkuneuvo, joka tienaa itsensä takaisin. Matkat, jotka ajat pyörällä ovat säästöä, kun et tarvitse autoa ja sehän tietää polttoaineen säästöä.
      Varsinkin kaupungissa pyöräilyssä säästää vielä enemmän, kun kaupungissahan auto polttoainetta eniten kuluttaa.

      Kannattaa kierrellä pyöräliikkeissä katsomassa polkupyöriä ja ehdottomasti koeajaa pyöriä ennen ostopäätöstä. Kunnon pyöräliike antaa asiakkaan koeajaa haluamiaan pyöriä, jolloin saa tuntuman polkupyörään.
      Ainakin minulle tulee näin keväällä pyöräkuume ja viime kesänä ostin hybridin 600€ ja nälkä tässä tuntuu vaan kasvavan, että jotain kevyempää ja vielä nopeampaa pyörää seuraavaksi, vaikka tässä nykyisessäkin löytyy nopeutta ja keveyttä, mutta nälkä kasvaa syödessä.

    • narskis

      Alumiinirunko on halpa ja huono. Teräsrunko (cromoly) ei tee pyörästä raskasta, vaan kaikenlaiset halvat napavaihderimputtimet, jotka ovat raskaita ajaa ja tekevät kiekoista painavia.

      • hyväaluonhyvä

        alurunkojen materiaalissa ja työn laadussa on valtavasti eroja.

        hyvä alurunko on parempi kuin keskinkertainen teräsrunko.

        sitä ei vaan saa marketista. eikä se ole halpa.

        halpa napavaihde on surkea ajettava. hyvä napavaihde on moninverroin painonsa arvoinen. esim speedhubin paino ei tunnu missään verrattuna sen moniin etuihin.


      • Alkup_maantiepyöräi

        Alurunko on aina kova. Keskinkertainenkin teräsrunko on mukavampi kuin mikään alurunkoinen. Kilpapyörässä alurunko puoltaa joissakin tapauksissa paikkaansa, kun haetaan edullisesti runkoa, joka välittää kaiken voiman tiehen. Esimerkiksi aika-ajopyörät ovat usein alumiinisia. Se tapahtuu kuitenkin ajomukavuuden kustannuksella.

        Hyvä ja edullinen peruspyörä moneen tarkoitukseen on teräsrunkoinen maantiepyörä, kuten Konan Honky Tonk ja muut vastaavat.

        http://www.konaworld.com/honky_tonk.cfm

        Alkuperäiselle kysyjälle se ei kuitenkaan sovi, koska vaatimuslistalla oli myös maastoajo. Konan mallistosta sopisi Rove, mutta silloin ollaan jo selvästi yli sen vaatimus- ja hintatason, mitä aloittajalla on.

        http://www.konaworld.com/rove_st.cfm

        Eli olen yhä sitä mieltä, että noin lyhyelle työmatkalle Jopo on ihan hyvä valinta.

        http://www.helkamavelox.fi/tuote/jopo50v-24-1-v/

        Helkamalla on muuten tuota Konan Honky Tonk'ia vastaava Kuningaskulkuri. Pyörää tehdään valitettavasti vain yhtä, melko suurta kokoa, joten se sopii kovin harvalle. Joku 185 voisi olla ehkä kuskin pituus ja siitä maksimissaan /- 5 cm. Muuten pyörässä on speksit minusta kutakuinkin kohdallaan ja siitä voi varustella niin työmatka- kuin retkipyöränkin.

        http://www.helkamavelox.fi/tuote/kuningas-kulkuri-18-v/


      • Pomppukeppi

        "Alurunko on aina kova. Keskinkertainenkin teräsrunko on mukavampi kuin mikään alurunkoinen."

        Niin, jos kaikki muut komponentit ovat samoja ja vain runko vaihdetaan. Jos taas puhutaan eri pyörätyypeistä ,monilla muillakin asioilla kuin vain rungolla on suuri vaikutus pyörän mukavuuteen.
        Esim. kapeilla renkailla varustettu maantiepyörä terasrungolla on epämukavampi kuin leveillä paksummilla kumeilla ja vähemmän kovilla kiekoilla varustettu maastopyörä alu-rungolla. Eli teräsrunko ei sinällään tee vielä pyörästä mukavaa ja mukava pyörä on mahdollista tehdä myös alu-rungoilla.


    • monjnnuj
    • MikäänEiOleIkuista

      Kaikista fillareista tulee lopulta Bilteman tai markettien pyöriä.

    • Anonyymi

      Nyt kun illat pimenee.Kokeilkaa Valopyöräilyä,esim renkaisiin on saatavilla erilaisia valo shouta ,tosi hauskaa.

    • Anonyymi

      Aloittajalla oli jo paras hänelle sopiva pyörä. Kun sen huollattaa kunnolla ja vaihtaa ainakin ketjut, on siinä pyörää moneksi vuodeksi.

    • Anonyymi

      Kyllä juu, ja vajaan viiden vuoden aikana on varmaan huoltanut moneen kertaan, jos vielä polkee 15-vuotiasta polkupyörää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      4737
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3173
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3135
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      406
      2229
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      235
      1378
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      69
      1132
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1104
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1020
    Aihe