Häiriökäyttäytyminen Collieilla?

Mietiskelevä

Jouduin oman ensimmäisen koirani (LK Collie) lopettamaan viime syksynä vain 5-vuotiaana nopeasti alkaneen perinnöllisen sokeutumiseen johtavan silmäsairauden vuoksi ja agressiivisuuden sekä pelkotilojen kasvaessa sietämättömiksi.

Koirani hankin kennelliitosta ja koirakouluja käytiin jne.. Monet "koiraihmiset" sanoivat jo ensi näkemältä, että koirassa on jotain pielessä. Arkuus oli pentuaikoina todella vahva osa hänen luonnettaan kaikki pelotti älyttömästi jne.. 1-2 vuoden iässä agressiivisuus tuli kuvioihin. Tämä agressiivisuus kohdistui erityisesti vieraisiin ihmisiin. Ihmiset olivat tietoisia koiran varautuneisuudesta ja käyttäytyivät sen mukaisesti, mutta se ei auttanut. Koira hyökkäsi usein yllättävissä tilanteissa, kuten esimerkiksi vieraan kävellessä pois päin tai esim naurahtaessa..

Tiedän, että samalta kasvattajalta on aikaisemmasta pentueesta lopetettu ainakin yksi koira samasta syystä (samat vanhemmat), koska se on yleistä tietoa koiranetissä. Kasvattaja ei tätä koskaan minulle kertonut vaan kuulin tästä muuta kautta.

Oletteko te kuulleet tämmöisitä tapauksista? Mietin, että mitein yleistä tämmöinen on collie rodulla täällä Suomessa? Koiran lopetuksesta on nyt yli puoli vuotta ja olen vieläkin rikki.. En voi uskoa, että jouduin lopettamaan koiran niin nuorena yllä mainituista syistä. En varmaankaan uskalla enää koiraa uudestaan hankkia, koska en luota kasvattajiin enkä omiin kykyihini enää.

10

442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vizzzlaaja

      Vähän arkoja ovat monet colliet mitä olen nähnyt...Kokeile jotain muuta rotua/ seropia vaihteeksi. Voit ottaa myös aikuisen kodinvaihtajan niin suunnilleen tiedät mitä saat mikäli et luota itseesi enää pennun kasvattajana. Ei siinä, kyllä sen valmiin paketinkin kuralle saa.

    • Klslsslslkscience

      Arkuus on collieiden tyyppivika, mutten ole kuullut tuollaisesta - se kuulostaa jo mielisairaudelta!

      Itse luulin ostavani tervettä shelttiä agility-harrastusta varten kunnes kävi ilmi, että koira oli perinyt emänemänsä E-lonkat... Se siitä sitten. Koiraan kiintyy ja sen omistamiseen liittyy melkoinen tunnelataus. Olen itsekin vielä karheana Vuolasvirta-palkitun kasvattajan käytöksestä, vaikka unelmien murskautumisesta on jo miltei 10 vuotta - ja vaikka koira loikoilee edelleen jaloissani. Sitä ei ole tarvinnut lopettaa.

      Olen edelleen karheana myös kaikille niille koiraihmisille, joiden mielestä kasvattaja saa kasvattaa ihan mitä lystää, luvata mielensä mukaan maat ja taivaat pennunostajalle ja olla täysin vapaa vastuusta, vaikka koiran viat haittaisivat jopa normaalia elämää. Olin omasta mielestäni tehnyt kaiken oikein: lukenut rotukoirakirjoja, soitellut rotuyhdistykseen, valinnut palkitun kasvattajan jne. Ja silti on muka oma vikani, että kasvattaja jalostaa paskalonkkaisia koiria!

      Eli koirankasvattajiin ei todellakaan kannata luottaa. Säästyy paljolta, kun ajattelee heitä ahneita paskiaisina. Oman katkeruuden voi muuntaa tiedonjanoksi, jonka avulla oppii tutkimaan sukutauluja ja punnitsemaan eri linjojen hyviä ja huonoja puolia. Myös Kennelliiton sääntelyyn kannattaa perehtyä.

      Luonnevika on muuten perinnöllinen ominaisuus, jonka syntyyn omistaja ei voi vaikuttaa. Olet oikeutettu uuteen pentuun, maksutta. Voit varmistaa asian vielä kennelliitosta. En kyllä tiedä, haluaisinko nähdä moista kasvattajaa silmissänikään tuollaisen kokemuksen jälkeen...

      • Koirapuuhka

        Luotettava koirankasvattaja = taruolento. Kennelliitto naurettavine Vuolasvirta-palkintoineen kuuluu samaan kastiin. Viime vuonna yritin ilmoittaa heille erään kovin "tuotteliaan" kasvattajan käynnissä olevista eläinsuojelu- ja väkivaltarikostutkinnoista, mutta asia ei kiinnostanut liittoa pätkääkään.

        Koirankasvattajana pärjää vain tarpeeksi röyhkeä ihminen. Eläimien hyväksikäyttö ja ihmisten huijaaminen kuuluvat työhön. Koirankasvattajien keskusjärjestö on yhtä paljon eläinten asialla kuin turkistuottajat . Turkistuottajat ovat itse asiassa moraaliltaan korkeammalla, koska he eivät valehtele olevansa suuria minkinystäviä ja ketturakkaita.


      • CollieLassie

        Olen erimieltä kanssasi! Itse olen todella tyytyväinen koirani kasvattajan toimintaan. Ostin ensimmäisen collieni parivuotta sitten aika arpapelillä ottaen vain ensimmäisen vapaan koiran (tyhmää, tiedän) mutta osuinkin kultasuoneen. Collieni ei todellakaan ole mitään parasta näyttelyainesta vaikka kaunis onkin, mutta koiralla on upea luonne, hieno työmotivaatio ja se pärjää upeasti agilityssä ja tokossa mitä varten se otettiinkin. Ei ole arka, ei agressiivinen ja tottelee upeasti. Kasvattaja on AINA valmis auttamaan, vaikka etäisyyden takia emme näekkään. Kasvattajan kautta olen ollut myös yhteyksissä muiden pentujen omistajien kanssa ja heillä menee yhtä hyvin. Vaikka pennut eivät suurin osa mitään muotovalioita olekkaan, niin en päivääkään ole katunut kasvattaaja valintaani, joten älä yleistä, ei kaikki kasvattajat hingu rahan perässä.


    • hippitäti

      Kun ostat koiran vaikka collien , mielestäni ne ei ole arkoja , pidättäväisyys kuuluu luonteeseen joka kuuluu ollakkin , pennun silmät on tarkastettu noin 6 viikkosena ja niissä näkyy jo mikä on silmissä ch-crd-golombooma-ablaatio , kannattaa kysyä niistä ja rekisterikirjaan myös merkitty , itselläni on ollut lk.collieita , luonnetestissä 180 keskimäärin , ja kannatta käydä jo suunnittelu vaiheessa tutkimassa tiedot kyseisen pennun sukutaulu :)

    • EiOoIkävä

      Avopuolisollani oli aikoinaan collie. Hieman erikoinenhan se oli. Ei purrut ketään koskaan vaikka välillä kyllä näytti, että nyt se tarraa kiinni. Erityisesti lapset tuntuivat olevan koiralle ongelma. Ei tosiaan purrut heitäkään, mutta ei antanut lasten liikkua rauhassa vaan meni tökkimään kuonollaan muksuja ja välistä se pyrki niitä kaatamaankin. Epäluuloinen ja varautunut oli.

      • CollieLassie

        Se on paimenkoira. Collie ei paimennus viettinsä takia mikään paras perhekoira ole. Joillakin collieila (omani mukaan lukien) on niin voimakas vietti, että leikkivät lapset herättävät sen vaistot heti ja se ahdistuj kun lapset eivät tottele sen määräyksiä. Painivat lapset se tulkitsee helposti riiteleviksi ja pyrkii erottamaan ne. Juoksevan lapsen se kokee karkulaiseksi ja hyvän paimenen tapaan se yrittää pitää lauman kasassa. Collielle on myös tyypillistä hampaiden louksuttaminen yhteen. Sillä ei ole aikeena purra, mutta se yrittää pelotella sinua tai lapsia vahingoittamatta teitä niin että tottelisitte sitä, toimii lampaisiin. Ei se ilkeyttään tuollainen ole, se ei vaan ymmärrä mitä siltä halutaan


    • Tuommoiseen silmittömän arkaan en ole törmännyt. Yhden vähän varovaisen kyllä ja sitten kuullut muista.

      Omani ei ole arka.

      Pidättyväisyys ei ole sitten sama asia kuin arkuus. Oma koirani on luonnetestin arviossa hieman pidättyväinen, mutta noin arjessa se on ihan tavallinen koira, vieraat saa rapsuttaa ja niin eespäin. Vaikka se on ystävällinen vieraille eikä osoita mitään merkkejä epäluulosta, niin se on kuitenkin selvästi viileämpi suhtautumisessaan kuin tuttuihin.

    • colliet

      20v sitten omistin aran nartun jo silloin etenkin nartuissa oli paljon arkoja koiria. kasvattaja jolta paperikoiran ostin, kannatti mm. sukusiitosta. silloin useat collien omistajat olivat myös huomioineet esiintyvän arkuuden runsauden.

    • collieni

      Minun mielestäni kun collien sosiaalistaa hyvin, oikeen panostaa siihen ja kouluttaminenkin niin se auttaa arkoja koiria. Itselläni sk collie ihana pakkaus sillonkuin koira tuli pentuna heti aloitin sosiaalistamisen ja nyt on sellanen et ei mistääkään hytkähdä. Meillä ei ton paimentamisen kanssa ongelmia ollut jo pentuna kielsin sitä tekemästä niin tosi hyvin on mennyt. Kun ajoissa puttuu välttyy ongelmilta.☺

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe