Moottoripyörä + ajokortti siihen

K15rt01lm41su

Moikka kaikille! Olen harkinnut moottoripyörän hankintaa, kun auto vaikuttaa liian kalliilta ratkaisulta, mutta minulla ei ole mitään aavistusta siitä, minkälainen ajokorttityyppi pitää hankkia, että voi ajaa moottoripyörällä ja millaiset kustannukset moottoripyörän käytöstä sitten loppujen lopuksi tulee, jos/kun pitää olla kaiken maailman vakuutuksia ja jotain, millä siihen saa virtaa. Toimivatko moottoripyörät vain bensalla vai onkohan olemassa jotain ekologisempaa mallia vielä markkinoilla?
En suoraan sanottuna tiedä moottoripyöristä yhtään mitään, mutta jos joku osaisi hieman valaista minua siitä, miten ensinnäkin hankitaan "pätevyys" sen ajamiseen ja mihin hintaan, niin olisin tosi kiitollinen kun Google ei oikein osannut antaa minulle siihen vastausta.

5

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hondamän61v

      Kysypä hoitajaltasi, riittävätkö lääketieteelliset (pää) ominaisuutesi edesmopokorttiin. Savolainen nuija.

    • StartMaste

      A1-luokan ajokortti
      - Ikäraja 16 vuotta
      - Moottoripyörät, joiden sylinteritilavuus on enintään 125 cm3 ja teho enintään 11 kW.
      - Tutkintoon pääsyn edellytyksenä olevat vähimmäisopetusmäärät:
      - Teoriaopetus 12 tuntia
      - Ajo-opetus 9 tuntia

      A2-luokan ajokortti
      - Ikäraja 18 vuotta
      - Muut kuin A1-luokan moottoripyörät, joiden teho on enintään 35 kW sekä teho/painosuhde alle 0,2 kW/kg.
      - Tutkintoon pääsyn edellytyksenä olevat vähimmäisopetusmäärät:
      - Teoriaopetus 12 tuntia
      - Ajo-opetus 9 tuntia

      Mikäli henkilöllä on jo auton ajokortti:
      - Teoriaopetus 6 tuntia
      - Ajo-opetus 6 tuntia

      A1- ja A2-luokan korottaminen kuljettajaopetuksella
      -A1->A2: A1 kortti voimassa vähintään 2 vuotta, ikäraja 18 vuotta
      -A2->A: A2 kortti voimassa vähintään 2 vuotta, ikäraja 20 vuotta

      Opetus: 2 tuntia teoriaa ja 5 ajotuntia. Ei vaadita uutta teoria- käsittely- tai ajokoetta. Opetustodistus on esitettävä poliisille.

      Poikkeukset:
      -A1 luokasta siirryttäessä suoraan rajoittamattomaan A-luokkaan, on oltava 24-vuotias ja suoritettava kuljettajakoulutus(2 teoriatuntia ja 5 ajotuntia) sekä kuljettajantutkinto.
      -Rajoitetun A-luokan(”väli”-A) ajo-oikeuden haltija, joka on saanut tämän oikeuden viimeistään 18.1.2013 saa rajoittamattoman A-oikeuden ilman kuljettajakoulutusta kahden vuoden kuluttua rajoitetun A-luokan ajo-oikeuden myöntämisestä. Jos ajo-oikeuden haltija tarvitsee ajokorttiinsa tästä merkinnän, niin uutta ajokorttia tulee erikseen hakea poliisilta.

      Voidakseen suorittaa suoraan ”rajoittamattoman, ison A:n” on henkilön oltava vähintään 24 vuoden ikäinen.
      Vähimmäisopetusmäärät ovat, kun henkilöllä on jo B-ajo-oikeus:

      - Teoriaopetus 6 tuntia
      - Ajo-opetus 6 tuntia
      Opetus ja tutkinto suoritetaan isolla pyörällä.

    • monipuolinenkokemus

      Eipä taida olla tarjolla muita kuin benskäyttöisiä.
      Sitäpaitsi niiden kulutus on ainakin massaan verraten suurempi kuin autoilla.

      Moposkoottereita on saatavissa sähkökäyttöisinäkin, taitavat vain olla aika hintavia.

      Mutta jos kyse on pelkästään tarpeesta siirtyillä paikasta toiseen >10 km matkoja, miksi et todella harkitsisi moposkootteria. Ajokortti on huomattavasti kevyempi hankkia kuin moottoripyörään.

      Yksi harkitsemisen arvoinen on myös sähköavusteinen polkupyörä, sellainen helpottaa kulkua todella merkittävästi verrattuna pelkästään poljettavaan, ja akun lataus riittänee kaupunkioloissa päivän tarpeisiin . Hintaluokka on €1000 ylöspäin aina neljään tonniin saakka., mutta voin todistaa että tonnin pyörällä pärjää hyvin :)

    • mvxfkm

      Jos hintaa ajattelet niin auto on halvempi joka suhteessa.

    • Moottoripyörä on kalliimpi kuin auto, jos edullisuutta tavoittelet osta sähköskootteri ja harjoittele sillä. Parin kesän jälkeen jos innostusta edelleen riittää panosta harrastukseen enemmän...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      261
      2651
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1735
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      79
      1563
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1363
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1259
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1202
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      87
      1116
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      88
      1053
    9. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      113
      1021
    10. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      962
    Aihe