Hoitokoiran aggressiivisuus.

VieläViikko

Minulla on koira hoidossa nyt kaksiviikkoa (ollut 6pv jäljellä 11-12pv). Koira on omistajaansa näykkäissyt kuulemma joskus, tilanteesta en tiedä, mutta ilmeisesti vain kun on sylissä rapsuttanut, ja kerran hoitotoimenpiteen aikana.
Minulle koira murisi kun tassuja kuivasin lenkin jälkeen, takatassuihin en sitten uskaltanut koskea koska tiedän koiran 'taustan'.
Eilen se tapahtui. Tulimme iltalenkiltä ja kerkisimme sisällä olla muutaman minuutin. Koira nuoli jotain eteisen matolta ja menin katsomaan mitä se löysin (kun viimeaikoina on niitä koirien myrkytyksiä ollut ettei kukaan vihainen naapuri vaan ole lykännyt lihapullaa luukusta). Seisoin hetken koiran vieressä enkä edes koskenut, korkeintaan hipaisin. Yhtäkkiä ilman varoitusta koira hypääsi pystyyn ja murisi, olisi purrutkin jos minulla ei olisi ollut nopeat refleksit. Kyllä meinaan omatkin sykkeet nousivat ja päätin ettei koira enää ikinä tule hoitoon tänne! Hetkenpäästä koira jo vinkui että leikitään!
Ymmärtäisin, jos olisin ollut viemässä koiran herkkupalaa tms. muttakun en edes koskenut koiraan, menin vain viereen!

Onko hyviä ideoita mistä yhtäkkinen, varoittamaton hyökkäys johtuu? Itsellä tuli mieleen epilepsia, mutten siihen jotenkin usko.
Koira on suht. arka ja pelkää kaikkea uutta, ehkä pienimuotoisia johtajuusongelmiakin meillä on, mutten usko niidenkään selittävän tätä käytöstä.

PS. Koira haukkuu kerrostalossa kulkijat, missä kohtaa nami oikeaoppisesti pitää antaa? Annan aina kun koira on hiljaa kun joku kulkee. Mutta annetaanko myös silloin kun koira (harvoin) uskoo 'ei' sanan ja hiljenee?

7

411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RemingtonRules

      Mä voin ampua ton paskatykin ilmaseks , ennenkuin se hyökkää ihmisten kimppuun.

      • aam

        Mee hoitoon!


    • tulimieleenet

      Itellä tuli kans mieleen epilepsia tai sitten joku kipu, kannattaa varmaan ihan varmuuden vuoksi käyttää koira(tai pyytää omistajaa käyttämään) lääkärissä tutkimuksissa

    • asdasdasddd

      helvetin heikko hermorakenne yhdistettynä pelkoon, tai sitten esim. ne kivut. Ei ole normaalia käytöstä ja jos koira ei ole pahasti kipeä, niin mahdollista kouluttaa pois kyllä. Vaatii vaan aikamoista ammattitaitoa, eikä koiraa saisi missään nimessä pelätä ja väistellä. Koppa päähän jos pelottaa liikaa pureminen.

    • Lappalaiset nyt voi olla varsin omapäisiä, ja jos ennestään on tiedossa ns. johtajuusongelmia, epävarmaa käytöstä, tms. niin ihan normaalia käytöstä kouluttamattomalta ja sosiaalistamattomalta koiralta. Uudessa paikassa ongelmat yleensä vielä kärjistyy: Tuo menit viereen kun koira oli lipomassa jotain ja koira rähisee, on myös ihan normaali reaktio kouluttamattomalta koiralta.
      Treeniä vaan, ihan sama onko koira agressiivinen vai arka, sama sosiaalistaminen auttaa siihen.

    • omistajankaipaus

      Helli koiraa ja anna sen olla vapaasti kotona jatkuvasti vahtimatta. Koirakin tarvitsee vapautta ja kaipaa omistajaansa.

      • vaikkakuinkakaipais

        Vaikka kuinka omistajaansa kaipaisi, terve koira ei todellakaan ärhentele tuolla tavalla. On omistajaansakin näykkinyt, pelkästään helliessäkin. Vanha topikki joten homma varmaan on jo ratkennutkin mutta itse veikkaisin että koiralla on kipuja tai epilepsiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe