Acosta pöytägrilli, DDR

Salamander_

Ennen oli kaikki paremmin. DDR:ssä valmistetut käyttötavarat olivat yksinkertaisia ja toimivia, koska siellä ei piitattu länsimaisesta esineiden "suunnitellusta vanhenemisesta", eli esineitä ei valmistettu herkästi hajoaviksi. Siellä oli tärkeää tehdä ikikestäviä ja yksinkertaisia käyttöesineitä; sähkövatkaimia, huoneen sähkölämmittimiä, grillejä, vedettäviä herätyskelloja, sähkökynttiläsarjoja jne. Oikeastaan ainoan poikkeuksen teki Trabant, joka oli heikkoa tekoa.

Nyt, kesägrillauskauden alla, on taas aika muistella, miltä se AKA:n Acosta-merkkisellä pöytägrillillä valmistettu makkara, pizza tai lihapiirakka taas maistuikaan 1970 - 80 -luvuilla. Ja hyvältähän se maistui. Ruoka sisään, töpseli seinään, viisi minuuttia, töpseli pois. Se oli siinä. Minkäänlaista Päälle/ Pois -katkaisijaa oli tietenkin turha odottaa Itä-Saksan ihmeeltä (sehän olisi kapitalistista hienostelua), mutta hoitui se homma tuolla brutaalimmallakin tavalla.

Acostassa on punahehkuinen vastus grillattavan ruo´an yläpuolella, joten vastus ei tahriinnu tihkuvasta rasvasta, ja ruo´an alapuolella oleva taso on helppo ottaa pois ja tiskata saman tien. 750 wattia on riittävä teho ja ruoka saa rapean, ruskean pinnan. Tuossahan tuo on keittiön nurkassa ollut käytössä kohta 40 vuotta. Hyvin korvaa mikroaaltouunin tänäkin päivänä. Tuli muuten hyvät grillimakkarat!

Kyse on tästä:
http://kuvat.kaleva.fi/default/f950b5f2-48e0-11e2-9d3f-12313b053908/large-1974 joulukuun 13.jpg
http://www.cuketka.cz/wp-content/uploads/acosta_02.jpg
http://www.cuketka.cz/wp-content/uploads/acosta_04.jpg
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2053587.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XAcosta partygrill.TRS0&_nkw=Acosta partygrill&_sacat=0

6

523

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kusetko.itse.muroihisi

Pitkäikäisiä ovat. Minulla 1992 ostettu DDR:läinen kahvinkeitin merkkiä AKA. Tänään viimeksi pannullisen siinä keitettyä kahvia join. Vaan sanoohan sen jo järkikin: kun työmies työmiehelle jotakin tekee, niin eihän se VOI siitä huonoa tehdä!

• kestävyys

N. 1982 hankittuja tuotteita! DDR aka sähkölevy vielä toimii, ei ole tosin jokapäiväisessä käytössä. DDR sähkövatkain, toimii moitteettomasti, vaan aloin säästeellä, uutta kun ei löydy! Kesti rajussa käytössä! Muusit, taikinat! Hankin toisen käyttöön, länsi saksalais valmisteisen, käytän surutta, testaan kestävyyttä.

• Tuskinpa

Miten voi kahvinkeitin kestää 24 vuotta jos se ei ole Moccamaster?!?

• Inhottavaa

Itä-Saksa = kommunismi = syöpä!!!

• Anonyymi

se on itäsaksan vika että teki liian kestäviä vehkeitä ollakseen kommarimaa. Markkinatalous jossa ajatellaan jälkimarkkinoita teettää tahallaan hajoavaa paskaa ja niin halvalla että joka köyhä ostaa. Joku aika, vaiva ja bensatippa menee hakea uutta tilalle alvariinsa mutta sehän ei kiinnosta ketään. Lisäksi kun on tehty niin ettei voi korjata on soppa valmis ja juntti rahvas vain tukee tätä kehitystä lompakollaan. En minä ole mikään komu vaan ylpeä omasta työstäni, ei minua huvita valmistaa tahallaan jotain joka hajoaa kohta. Ihan kaiken voi tehdä kunnolla tai vimpan päälle. Mitä kuvittelitte säästävänne kun ostatte koko ajan uutta sen kertalaakin sijaan? Menemättä siihen harvinaisuuteen joka edes yritti korjata asioita.

• Anonyymi

Yrityksen tehtävä on tuottaa voittoja omistajille. Yrityksellä ei ole mitään yhteiskunnallisia vastuita. Tuotetta/palvelua pitää myydä jatkuvasti lisää ja lisää ja lisää ja lisää... Näin se kulutusyhteiskunta pyörii ja toimii ja rahan kiertämiseen homma perustuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22