Acosta pöytägrilli, DDR

Salamander_

Ennen oli kaikki paremmin. DDR:ssä valmistetut käyttötavarat olivat yksinkertaisia ja toimivia, koska siellä ei piitattu länsimaisesta esineiden "suunnitellusta vanhenemisesta", eli esineitä ei valmistettu herkästi hajoaviksi. Siellä oli tärkeää tehdä ikikestäviä ja yksinkertaisia käyttöesineitä; sähkövatkaimia, huoneen sähkölämmittimiä, grillejä, vedettäviä herätyskelloja, sähkökynttiläsarjoja jne. Oikeastaan ainoan poikkeuksen teki Trabant, joka oli heikkoa tekoa.

Nyt, kesägrillauskauden alla, on taas aika muistella, miltä se AKA:n Acosta-merkkisellä pöytägrillillä valmistettu makkara, pizza tai lihapiirakka taas maistuikaan 1970 - 80 -luvuilla. Ja hyvältähän se maistui. Ruoka sisään, töpseli seinään, viisi minuuttia, töpseli pois. Se oli siinä. Minkäänlaista Päälle/ Pois -katkaisijaa oli tietenkin turha odottaa Itä-Saksan ihmeeltä (sehän olisi kapitalistista hienostelua), mutta hoitui se homma tuolla brutaalimmallakin tavalla.

Acostassa on punahehkuinen vastus grillattavan ruo´an yläpuolella, joten vastus ei tahriinnu tihkuvasta rasvasta, ja ruo´an alapuolella oleva taso on helppo ottaa pois ja tiskata saman tien. 750 wattia on riittävä teho ja ruoka saa rapean, ruskean pinnan. Tuossahan tuo on keittiön nurkassa ollut käytössä kohta 40 vuotta. Hyvin korvaa mikroaaltouunin tänäkin päivänä. Tuli muuten hyvät grillimakkarat!

Kyse on tästä:
http://kuvat.kaleva.fi/default/f950b5f2-48e0-11e2-9d3f-12313b053908/large-1974 joulukuun 13.jpg
http://www.cuketka.cz/wp-content/uploads/acosta_02.jpg
http://www.cuketka.cz/wp-content/uploads/acosta_04.jpg
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2053587.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XAcosta partygrill.TRS0&_nkw=Acosta partygrill&_sacat=0

6

601

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kusetko.itse.muroihisi

Pitkäikäisiä ovat. Minulla 1992 ostettu DDR:läinen kahvinkeitin merkkiä AKA. Tänään viimeksi pannullisen siinä keitettyä kahvia join. Vaan sanoohan sen jo järkikin: kun työmies työmiehelle jotakin tekee, niin eihän se VOI siitä huonoa tehdä!

• kestävyys

N. 1982 hankittuja tuotteita! DDR aka sähkölevy vielä toimii, ei ole tosin jokapäiväisessä käytössä. DDR sähkövatkain, toimii moitteettomasti, vaan aloin säästeellä, uutta kun ei löydy! Kesti rajussa käytössä! Muusit, taikinat! Hankin toisen käyttöön, länsi saksalais valmisteisen, käytän surutta, testaan kestävyyttä.

• Tuskinpa

Miten voi kahvinkeitin kestää 24 vuotta jos se ei ole Moccamaster?!?

• Inhottavaa

Itä-Saksa = kommunismi = syöpä!!!

• Anonyymi

se on itäsaksan vika että teki liian kestäviä vehkeitä ollakseen kommarimaa. Markkinatalous jossa ajatellaan jälkimarkkinoita teettää tahallaan hajoavaa paskaa ja niin halvalla että joka köyhä ostaa. Joku aika, vaiva ja bensatippa menee hakea uutta tilalle alvariinsa mutta sehän ei kiinnosta ketään. Lisäksi kun on tehty niin ettei voi korjata on soppa valmis ja juntti rahvas vain tukee tätä kehitystä lompakollaan. En minä ole mikään komu vaan ylpeä omasta työstäni, ei minua huvita valmistaa tahallaan jotain joka hajoaa kohta. Ihan kaiken voi tehdä kunnolla tai vimpan päälle. Mitä kuvittelitte säästävänne kun ostatte koko ajan uutta sen kertalaakin sijaan? Menemättä siihen harvinaisuuteen joka edes yritti korjata asioita.

• Anonyymi

Yrityksen tehtävä on tuottaa voittoja omistajille. Yrityksellä ei ole mitään yhteiskunnallisia vastuita. Tuotetta/palvelua pitää myydä jatkuvasti lisää ja lisää ja lisää ja lisää... Näin se kulutusyhteiskunta pyörii ja toimii ja rahan kiertämiseen homma perustuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lataus pakkaskelissä

En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu
      Hybridi- ja sähköautot
      116
      4496
    2. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      63
      2595
    3. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      80
      1665
    4. Kyllä mä suren

Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko
      Ikävä
      7
      1127
    5. Jos vielä joku päivä nähtäis...

Miten suhtautuisit minuun, mies?
      Ikävä
      66
      864
    6. Nyt se on varmaa kuntajakoselvitys

Ensi viikolla tuöee kuntaministeri ulos ja kertoo asiasta.
      Ähtäri
      21
      853
    7. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      41
      825
    8. Olet mies aika ailahteleva luonteeltasi

Olen nähnyt kuinka olet iloinen, sosiaalinen ja osallistuva. Autat ja kannustat muita. Ja sitten olen nähnyt kuinka istu
      Ikävä
      118
      823
    9. Olisin valmis tutustumaan uudelleen

En menneisyyden kautta vaan haluaisin tutustua ihmiseen, jollaiseksi olet kasvanut.
      Ikävä
      50
      789
    10. Yhteen hiileen velanottoveljet V P K

Tytäryhtiöissä palaa julkista rahaa ja vastuuttomuuden takia -ei pakollisten -kuntalain edellyttämien asioiden takia! N
      Pyhäjärvi
      67
      787
    Aihe