Opiskelu ruotsissa

Pallo96

Kellään kokemuksia? Oliko hankaluuksia kielen ja sopeutumisen kanssa, miten ootte viihtyneet ja mitä opiskelette? Millaisella kielitaidolla lähditte matkaan?

Ja onko kukaan hakenut opiskelemaan SLU:hun? Itse hain sinne husdjur agronom -ohjelmaan ja biologi och miljövetenskap -ohjelmaan. Tai joku joka opiskelee tai on opiskellut siellä? Itseäni jännittää ihan hirveesti, enkä ole varma muuttaakko ruotsiin vai tyytyä helsingin yliopistoon... nyt kokemuksia kehiin!

4

809

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iitukkah

Mua kanssa kiinnostaa Ruotsissa opiskelu! Seuraan mielenkiinnolla josko joku eksyisi tänne kertomaan kokemuksiaan.

Tuntuu että mielenkiintoisia opinto-ohjelmia löytyy Ruotsin yliopistoista vaikka kuinka, ja hakeminen on suomalaisella yo-todistuksella todella helppoa. Mutta asuminen ja asunnon löytäminen mietityttää. Tuntuu että kaikki tyssää siihen, kun kohtuuhintaisia asuntoja ei vain ole (ainakaan suurimmissa kaupungeissa, entä kannattaako jonnekin perämetsään edes lähteä...).

Onko mitään toivoa löytää kohtuuhintaista opiskelijasolua, jonka pystyisi jotenkuten opintotuella kustantamaan? Ilman isoa opintolainaa siis? Silmäilin jo vähän opiskelija-asuntoja välittäviä sivustoja, niistä en saanut paljon muuta irti kuin että "jonotusaika voi kestää vuosia", "kaikille ei löydy asuntoja" jne. Alkaa epäilyttää jo heti kättelyssä koko ajatuksen mielekkyys.

• Pallo96

Itse olen ainakin nyt asuntomarkkinoita seuraillessa huomannut, että todella paljon vuokrataan yksityisellä puolells yksittäisiä huoneita ja ihan kokonaisia pieniä asuntoja isosta omakotitalosta. Näitä löytyy hyvinkin läheltä esim. Uppsalan keskustaa ja ihan kohtuu hintaan.

Olen myös ymmärtänyt, että opinto- ja asumistukea saa suomesta ulkomailla opiskellessa yhteensä n. 150€/kk enemmän kuin suomessa opiskellessa. Sekin helpottaa vähäsen :)

• uumajasta

Ihan pelkän opintorahan ja asumislisän varaan ei pitäisi opiskelua Ruotsissa suunnitella. Tulee liian tiukkaa, opintorahaahan ollaan leikkaamassa. Lainaa tarvitaan tai hyvää tukea vanhemmilta. Itsellä oli avokätiset vanhemmat.

Kielen oppii, mutta alussa on rankkaa, jos ruotsin osaaminen perustuu pelkkään koulussa opittuun. Toki Ruotsissa osataan englantia, mutta ruotsalaiset puhuvat ruotsia ja opetus on ruotsiksi. Muutenkin viihtyvyyden kannalta hyvä ruotsin osaaminen on välttämätön.

Ulkomaille ei kannata lähteä, jos voi opiskella Suomessa.

• Pallo96

Itse olen lukenut keskipitkän ruotsin ja kirjoittanut siitä E:n. Asun suomenrjotsalaisella alueella ja työskentelen ruotsinkielisellä työnantajalla. Puhun ja kuulen ruotsia päivittäin, ymmärrys on hyvä, mutta puhe- ja kirjoitustaito toki vajavainen. Itseäni mietityttää paljon, että pärjäänkö opiskelussa. Arkielämän ruotsi sujuu varmasti, mutta yliopistossa opiskelu on toki ihan eri asia.

Juuri uo mietityttää, että pitäisikö vaan jäädä suomeen. Ruotsissa olisi toki paljon laadukkaampi yliopisto ja enemmän tarjontaa kursseissa. Helsingin maatalouspuolesta olen kuullut vähän huonoa.... Helsingistä en pidä myöskään kaupunkina yhtään, uppsalassa taas en ole koskaan käynyt, mutta helsinkiä pienempänä paikkana se houkuttaisi maalaistyttöä.

Miten te valitsisitte? Yksin ei tosiaan tarvitse ruotsinmaalle lähteä, vaan avokki on tulossa mukaan mikäli päädyn siihen vaihtoehtoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4280
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2161
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      555
      1701
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1425
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1147
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1078
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      957
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      903
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      874
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      868
    Aihe