Opiskelu ruotsissa

Pallo96

Kellään kokemuksia? Oliko hankaluuksia kielen ja sopeutumisen kanssa, miten ootte viihtyneet ja mitä opiskelette? Millaisella kielitaidolla lähditte matkaan?

Ja onko kukaan hakenut opiskelemaan SLU:hun? Itse hain sinne husdjur agronom -ohjelmaan ja biologi och miljövetenskap -ohjelmaan. Tai joku joka opiskelee tai on opiskellut siellä? Itseäni jännittää ihan hirveesti, enkä ole varma muuttaakko ruotsiin vai tyytyä helsingin yliopistoon... nyt kokemuksia kehiin!

4

689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iitukkah

      Mua kanssa kiinnostaa Ruotsissa opiskelu! Seuraan mielenkiinnolla josko joku eksyisi tänne kertomaan kokemuksiaan.

      Tuntuu että mielenkiintoisia opinto-ohjelmia löytyy Ruotsin yliopistoista vaikka kuinka, ja hakeminen on suomalaisella yo-todistuksella todella helppoa. Mutta asuminen ja asunnon löytäminen mietityttää. Tuntuu että kaikki tyssää siihen, kun kohtuuhintaisia asuntoja ei vain ole (ainakaan suurimmissa kaupungeissa, entä kannattaako jonnekin perämetsään edes lähteä...).

      Onko mitään toivoa löytää kohtuuhintaista opiskelijasolua, jonka pystyisi jotenkuten opintotuella kustantamaan? Ilman isoa opintolainaa siis? Silmäilin jo vähän opiskelija-asuntoja välittäviä sivustoja, niistä en saanut paljon muuta irti kuin että "jonotusaika voi kestää vuosia", "kaikille ei löydy asuntoja" jne. Alkaa epäilyttää jo heti kättelyssä koko ajatuksen mielekkyys.

    • Pallo96

      Itse olen ainakin nyt asuntomarkkinoita seuraillessa huomannut, että todella paljon vuokrataan yksityisellä puolells yksittäisiä huoneita ja ihan kokonaisia pieniä asuntoja isosta omakotitalosta. Näitä löytyy hyvinkin läheltä esim. Uppsalan keskustaa ja ihan kohtuu hintaan.

      Olen myös ymmärtänyt, että opinto- ja asumistukea saa suomesta ulkomailla opiskellessa yhteensä n. 150€/kk enemmän kuin suomessa opiskellessa. Sekin helpottaa vähäsen :)

    • uumajasta

      Ihan pelkän opintorahan ja asumislisän varaan ei pitäisi opiskelua Ruotsissa suunnitella. Tulee liian tiukkaa, opintorahaahan ollaan leikkaamassa. Lainaa tarvitaan tai hyvää tukea vanhemmilta. Itsellä oli avokätiset vanhemmat.

      Kielen oppii, mutta alussa on rankkaa, jos ruotsin osaaminen perustuu pelkkään koulussa opittuun. Toki Ruotsissa osataan englantia, mutta ruotsalaiset puhuvat ruotsia ja opetus on ruotsiksi. Muutenkin viihtyvyyden kannalta hyvä ruotsin osaaminen on välttämätön.

      Ulkomaille ei kannata lähteä, jos voi opiskella Suomessa.

      • Pallo96

        Itse olen lukenut keskipitkän ruotsin ja kirjoittanut siitä E:n. Asun suomenrjotsalaisella alueella ja työskentelen ruotsinkielisellä työnantajalla. Puhun ja kuulen ruotsia päivittäin, ymmärrys on hyvä, mutta puhe- ja kirjoitustaito toki vajavainen. Itseäni mietityttää paljon, että pärjäänkö opiskelussa. Arkielämän ruotsi sujuu varmasti, mutta yliopistossa opiskelu on toki ihan eri asia.

        Juuri uo mietityttää, että pitäisikö vaan jäädä suomeen. Ruotsissa olisi toki paljon laadukkaampi yliopisto ja enemmän tarjontaa kursseissa. Helsingin maatalouspuolesta olen kuullut vähän huonoa.... Helsingistä en pidä myöskään kaupunkina yhtään, uppsalassa taas en ole koskaan käynyt, mutta helsinkiä pienempänä paikkana se houkuttaisi maalaistyttöä.

        Miten te valitsisitte? Yksin ei tosiaan tarvitse ruotsinmaalle lähteä, vaan avokki on tulossa mukaan mikäli päädyn siihen vaihtoehtoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe