Fb:n tanssiryhmä

Tanssinilo

Liityin muutamavuosi sitten tuohon fb:n tanssirymään ihan mielenkiinnosta tanssiin. Tarinat siellä on samaa piiripienipyörii juttuja kuin lavoilla. Siellä tuntuu olevan ne "huippuyksilöt" keskustelussa ja aiheena "olipa taas kerran ihanat tanssit, kiitos ihanille viejille", "menen sinne ja tänne,toivottavasti siellä on ihania viejijä". Sitten siellä puhutaan kuvioista, tanssitekniikasta ym. Itse olen tanssinut pikkutytöstä lähtien, en kuulu tähän eliittiin en tahdo kerjätä ketään tansittamaan minua. Menen lavalle ja minua haetaan tanssimaan ihan kiitettävästi. En ymmärrä tekniikasta en ole opetellut kuvioita, mutta silti koen tanssin riemua ja tiedän osaavani seurata oli se sitten teknisesti oikein viety tai ihan luomuna,nautin suunnattomasti kun hyvä viejä sattuu kohdalle. Kiitän tansittajaani ihan välittömästi kun tanssi on ollut nautinnollista ja saa taas kerran olla onnellinen siitä, että on tällainen ihana hartastus. Meillä on ihan oma ryhmä jossa kerrotaan tanssi-illan kokemukset, "tanssin sen mustapaitaisen, mustahousuisen miehen kanssa, kyllä sinä sen tiedät, olet tanssinut sen kanssa se vei vaan niin ihanasti" jne. :-).Poistun tuosta fb ryhmästä se vaan ei ole minun juttu.

59

2234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ryhmansa_voi_valita

      Olet monen asian suhteen oikeassa. Itse olin myös jonkin aikaa ryhmän jäsenenä, mutta päädyin poistolistalle kuvattoman profiilin takia, josta en purnaa. Omalla kohdalla suurin anti oli erilaisten tapahtumainfojen saaminen sitä kautta. Ja aina joskus keskusteluissa tuli esille mielenkiintoisia videolinkkejä, blogilinkkejä yms. Ja kyllä siellä joskus saatiin aikaiseksi ihan hyvää keskustelua, joiden kautta tutustui muiden tanssi-immeisten ajatuksiin. Tietyt jutut osasi aika nopeasti ohittaa. Ryhmään voi liittyä ja voi yrittää vaikuttaa niin halutessaan, ja aina voi myös erota, jos kokeekin ryhmän vääräksi. Jokaisella on sielläkin mahdollisuus kirjoittaa asioista, tuoda esille omat mielipiteensä, on siis lupa olla aktiivinen.

      • TanssinIlo

        Itse olen kyllä ihan kuvallisena, mutta jotenkin tämä ryhmä poikkeaa omasta ajatusmaailmastani ja en vaan jotenkin jaksa sitä pätemistä ja itsensä esille tuomista. On siellä ihan hyviäkin juttuja ja hauskoja tarinoita ja jokaisella on tosiaan oikeus mielipiteensä ja myös tuoda itsensä esiin julkaisemalla juttujaan sekä olla ryhmässä ja tuntea kuuluvansa osaksi tätä ryhmää. Itse haluan liikkua lavoilla ja tulla haetuksi ihan vaan ilman että kuulun johonkin tiettyyn katekoriaan. Periaatteella, jos joku ei hae niin se on hänen tappionsa :-)


      • hakematta_paras

        Itse olen erittäin huono hakemaan, ja lavatanssimiljöö tuntuu monesti aika ahdistavalta ja kaoottiselta. Tuon ja yhden toisen tanssiryhmän eduksi voi kyllä sanoa, että virtuaalinen mielipiteiden vaihto on saanut rohkeuden ylittää muutaman kerran hakukynnys. Mutta toisaalta jotkut jättää tietoisesti hakematta, ehkä tosiaan se taivaallisten viejien hehkuttaminen on varmin tapa saada minut kiertämään kaukaa :)


    • zeppo.on.kurko

      Miksi Facebookin tanssiporukassa Keisala ja hänen yhtiökumppaninsa saavat sumeilematta mainostaa omia tuotteitaan ? Samalla Zepon mainokset on kokonaan bannattu määräajaksi ?

      • kuka_ken

        Tuo on kieltämättä hieman ongelmallinen tilanne. Ehkä herra Keisala ei ole kytkentöjensä vuoksi paras mahdollinen vaihtoehto admin-henkilöksi, jos kyseinen ryhmä haluttaisiin olevan tanssiharrastajien yhteinen paikka keskustella.


      • TanssinIlo

        Minulla ei ole ehkä oikeaa tietoa, mutta keskusteluryhmässä häiritsee se, että lavatanssiin sotketaan liikaa tekniikkaa. Tottakai jos viejä hallitsee kroppansa ja vie vahvasti niin se tuntuu hyvälle, mutta nämä tanssin opettajat ovat käsittääkseni kilpatanssi taustaisia ja siksi häiritsee ns. liika vaatimustaso lavatanssiin. Omat tansittajani ovat pääsääntöisesti luomuja eli aikanaan oppineet tanssin ilman kursseja ja täydentäneet taitojaan kursseilla kädenalitansseilla. Moni näistä on MINUN mielestä viejänä parempia kuin pelkästään taitonsa alunpitäen kursseilta saanut. Liika tekniikka ja tietynlainen kuvio-orjuus vie tanssista nautinnon. Poikkeuksia taitotasoltaan on tietysti kurssitetuissa ja luomuissa, kai se on se taito tullut ns. äidinmaidossa ja sydämen palosta tanssiin.


      • parasta_laatua

        Olen jonkin verran eri mieltä kanssasi. Käyn harvakseltaan yksittäisillä kursseilla ja eri ohjaajilla, joten olen kaukana kurssifriikistä, mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että hyvästä tanssitekniikasta ja sen hankkimisesta ei ole kyllä mitään haittaa vaan päinvastoin. Mutta se ei ole mikään itsetarkoitus, monella kurssiaktiivilla on melkoinen kuviokavalkadi hallussaan, mutta musiikin tulkinta saattaa olla melkoisen puisevaa. Harva tuolla tanssilavalla on kuitenkaan syntymälahjakas. Ja monelle kurssit tarjovat nopeamman tien eteenpäin, jos on esimerkiksi aloittanut tanssiharrastuksen vasta myöhemmin. Ja tanssihan on taitolaji, joten osaaminen on aika suoraan kytköksissä tanssimäärään, on se sitten luomuna lavalla tai kursseilla kerrytettyä.


      • TanssinIlo

        Oikeassa olet sinäkin. Tämä on niin laaja-alainen aihe, on vaikea kirjoittaa lyhyesti niin,että tulisi ymmärretyksi. En ole kursseja vastaan, kaipaisin kursseja jossa tuota entisajan lavatanssi tyyliä opetettaisiin. Kilpatanssijatkin joutuvat opettelemaan lavatanssi tyylin, mutta kaikki eivät ymmärrä sitä. Jokainen saa tietysti tanssia niin kuin itsestä tuntuu hyvältä, lavatansissa kun ei ole sääntöjä paitsi ehkä jos kilpailee.


      • poppoppop

        Ei Jyrki Keisalan paikka ole tanssiporukan admina. Mies on tanssin ammattilainen joka saa leipänsä tanssista. Siis miehen bisnes on tanssi.

        Samoin jos siellä toinen admini on puoliammattilainen tanssiope ei hänenkään oaikka ole admina.

        He ovat jäävejä tähän toimintaan.

        Ei ole oikein että he bannaavat palstalta kilpailevia tuotteen myyjiä.

        He eivät omista tanssiporukkaa.

        On aika Keisalan astua syrjään.


      • Putsaavat
        poppoppop kirjoitti:

        Ei Jyrki Keisalan paikka ole tanssiporukan admina. Mies on tanssin ammattilainen joka saa leipänsä tanssista. Siis miehen bisnes on tanssi.

        Samoin jos siellä toinen admini on puoliammattilainen tanssiope ei hänenkään oaikka ole admina.

        He ovat jäävejä tähän toimintaan.

        Ei ole oikein että he bannaavat palstalta kilpailevia tuotteen myyjiä.

        He eivät omista tanssiporukkaa.

        On aika Keisalan astua syrjään.

        Näyttää olevan tapana että "varpaille tallojat" heitetään pihalle.


      • Keisalan_uudet_vaatteet
        poppoppop kirjoitti:

        Ei Jyrki Keisalan paikka ole tanssiporukan admina. Mies on tanssin ammattilainen joka saa leipänsä tanssista. Siis miehen bisnes on tanssi.

        Samoin jos siellä toinen admini on puoliammattilainen tanssiope ei hänenkään oaikka ole admina.

        He ovat jäävejä tähän toimintaan.

        Ei ole oikein että he bannaavat palstalta kilpailevia tuotteen myyjiä.

        He eivät omista tanssiporukkaa.

        On aika Keisalan astua syrjään.

        Osittain samaa mieltä, se, oliko Vesa Luoto tai joku semmonen ei ole koko ajan suuna ja päänä, keisa on jokin mielipidepoliisi. Keisa ulos.


      • ghgvh
        Keisalan_uudet_vaatteet kirjoitti:

        Osittain samaa mieltä, se, oliko Vesa Luoto tai joku semmonen ei ole koko ajan suuna ja päänä, keisa on jokin mielipidepoliisi. Keisa ulos.

        Tuosta onkin kokemusta, bannasivat kun julkaisin tanssivideon, jossa natiivit tanssivat. Tanssiväki tykkäsi, opettajat mollasivat.
        Se oli moka numero 1. Julkaisu oli kuulemma "rohkea"

        Moka numero 2. Annoin palautetta tanssikursseista. mielestäni on aivan
        aivan liikaa kursseja, joista ei hyödy mitään.
        Semmoinenhan ei ollut Jyrki-boyn &Kaverit mieleen, koska
        järjestelevät kursseja.

        Moka numero 3 Jyrki-boy kutsuu tavallisia tanssijajamppoja, kuten minä, "puristelija-tangomiähiksi" Halveerasi siis porukkaa josta
        saa leipänsä kurssitusten kautta. Uskomatonta.

        No eipä siinä korkealta pudonnut. Ärsytti jo valmiiksi se valtava mainossoopa
        jota ryhmä suolsi joka päivä ja ne iänikuiset jutut kuinka mukavaa siellä ja siellä
        oli ollut.


    • Tuplaplatinaa

      Vastauksena toivon siunausta ja näkymisiä. Tanssien Suomi nousuun.

    • tatu8

      Täällä ei arvosteta tekniikkaa, mutta toisaalta odotetaan hyvää vientiä. Mielestäni hyvän viennin edellytyksenä on tietty tekninen osaaminen.
      Esimerkiksi hitaassa valssissa tai vaikkapa wanhassa tangossa otetaan askeleet yhteen. Jos et tätä tee, se näkyy myös huonona ja epätäsmällisenä vientinä.
      Tässä vaan eräs pikku juttu, mutta näistä pikkujutuista se hyvä vienti koostuu...

      • seonkylläkintasokysymys

        Avoimessa luokassa myös hitaan valssin askeleen saa ottaa, minne haluaa. Avoimeen luokkaan päästäkseen pitää kuitenkin osoittaa, että osaa tanssia esimerkiksi hidasta valssia oppikirjasta. Aika harvat ovat tämän takia päässeet avoimeen luokkaan ja joutuvat ottamaan hitaassakin valssissa oppikirja-akeleen yhteen.


      • TanssinIlo
        seonkylläkintasokysymys kirjoitti:

        Avoimessa luokassa myös hitaan valssin askeleen saa ottaa, minne haluaa. Avoimeen luokkaan päästäkseen pitää kuitenkin osoittaa, että osaa tanssia esimerkiksi hidasta valssia oppikirjasta. Aika harvat ovat tämän takia päässeet avoimeen luokkaan ja joutuvat ottamaan hitaassakin valssissa oppikirja-akeleen yhteen.

        Kilpatanssi on Kilpatanssi ja kurinalaisesti ja sen ymmärrän, mutta minä kirjoitan lavatanssista ja siellä ei kuviolla ja täydellisyydellä ole MINUN mielestä sääntöjä.


      • TanssinIlo

        Tatu8:lle haluan sanoa, että en ole tekniikkaa vastaan, mutta kun vertaan omia muutamia luomu tansittajiani ja kurssinkäynneitä tekniikan osaajia niin nautin suunnattomasti näiden luomujen "sylistä", heillä lienee tuo tekniikka ihan luontaista. Huomatkaa, kerron vain kuinka minä tanssin koen. Minulle on tärkeää että ollaan tansittajan kanssa "yhtä" ja siinä ei tarvitse ajatella, vaan nauttia musiikista ja tanssin ihanuudesta. Yritän myös kertoa, että sen ei tarvitse olla ns. teknisesti oikein kunhan vaan tanssi tuntuu hyvältä.


      • tatu8

        Niin, turhaa on kaikki tekniikka jos rytmitaju puuttuu ja jos viejä käyttää luonteensa mukaan daamia puskurinaan jne
        Kyllä luomullakin on tekniikka. Ei nyt vähätellä sitä.
        Uskoisin, että ns luomutanssija pärjää vähemmillä kuviohärdelleillä kun ei ole niitä niin opetellut ja keskittyy enemmän itse tanssiin.


      • Unohda-kaavat
        seonkylläkintasokysymys kirjoitti:

        Avoimessa luokassa myös hitaan valssin askeleen saa ottaa, minne haluaa. Avoimeen luokkaan päästäkseen pitää kuitenkin osoittaa, että osaa tanssia esimerkiksi hidasta valssia oppikirjasta. Aika harvat ovat tämän takia päässeet avoimeen luokkaan ja joutuvat ottamaan hitaassakin valssissa oppikirja-akeleen yhteen.

        Nyt sotketaan taas keskenään kilpatanssi ja lavatanssi. Tosiasiassahan hidas lavavalssi toimii eri periaatteella kuin hidas englantilainen valssi mikä ei edes sovellu lavatanssiksi. Amerikkalainenkin on lähes yhtä hankala lavatanssiksi. Aika harvoin saa hitaan valssin lavatyylin opetusta missä peruskäännös on 180 astetta ja tanssi etenee suoraan, mutta onneksi lavatanssiin soveltuvaa hidasta valssia ainakin muutama opettaja opettaa. Ja sen voi päättää jokainen itse että ottaako kolmosen viereen tai ohi tai jotain siltä väliltä. Ja sen voi valita ottaako kakkosen sivulle tai suoraan tai jotain siltä väliltä.


      • Valssitkuntoon
        TanssinIlo kirjoitti:

        Kilpatanssi on Kilpatanssi ja kurinalaisesti ja sen ymmärrän, mutta minä kirjoitan lavatanssista ja siellä ei kuviolla ja täydellisyydellä ole MINUN mielestä sääntöjä.

        Osaan hitaan lavavalssin ja hitaan kilpavalssin. Se hidas kilpavalssi on aika jyrä jos sitä yrittää lavalla. Hidas lavavalssi on kuin tehty lavatanssiksi.


      • Lavatanssissaeiluokkia
        seonkylläkintasokysymys kirjoitti:

        Avoimessa luokassa myös hitaan valssin askeleen saa ottaa, minne haluaa. Avoimeen luokkaan päästäkseen pitää kuitenkin osoittaa, että osaa tanssia esimerkiksi hidasta valssia oppikirjasta. Aika harvat ovat tämän takia päässeet avoimeen luokkaan ja joutuvat ottamaan hitaassakin valssissa oppikirja-akeleen yhteen.

        Lavatanssissa ei ole luokkia.


      • kuka_mita_hah

        Minua ihmetyttää aina nämä valssikeskustelut. Vähän aikaa sitten kinasteltiin nopeusalueista ja askelikoista, nyt hitaan valssin variaatioiden sopivuudesta. Ei kai tuolla lavalla kannata edes yrittää mennä koko kappaletta jonkin tiukan oikeaoppisen kaavan mukaan, jossa käännöksen astemäärällä on jokin merkitys. Soivan musiikin ja käytettävissä olevan tilan mukaan mennään, milloin etenevästi ohiaskeltaen, milloin viereen astuen, milloin yksiaskelvalssia. Joskus käännytään vähän, joskus enemmän. Saman kappaleen aikana voi olla käytössä lukuisia erilaisia tapoja tanssia valssia. Eihän tanssiminen sen kummallisempaa ole.


      • Tekniikkajaharjoittelu
        TanssinIlo kirjoitti:

        Tatu8:lle haluan sanoa, että en ole tekniikkaa vastaan, mutta kun vertaan omia muutamia luomu tansittajiani ja kurssinkäynneitä tekniikan osaajia niin nautin suunnattomasti näiden luomujen "sylistä", heillä lienee tuo tekniikka ihan luontaista. Huomatkaa, kerron vain kuinka minä tanssin koen. Minulle on tärkeää että ollaan tansittajan kanssa "yhtä" ja siinä ei tarvitse ajatella, vaan nauttia musiikista ja tanssin ihanuudesta. Yritän myös kertoa, että sen ei tarvitse olla ns. teknisesti oikein kunhan vaan tanssi tuntuu hyvältä.

        Luomutanssijat ovat oppineet tekniikan kantapään kautta toistamalla ja toistamalla ja tanssimalla satoja tuhansia kilometrejä vuosikymmenten aikana. Se on aika karu peli, koska suurin osa ei opi luomuna, ja ne jotka oppivat ovat valikoituneet tuhansista ihmisistä. Harva nykyään opettelee puhtaasti luomuna, joten vertailu kymmeniä vuosia aktiivisesti tanssineeseen eliittijoukkoon on melko epäreilu. Se on totta että tekniikka yksinään ei riitä, mutta se luultavasti nopeuttaaa oppimista. Kaikki ei silti koskaan löydä sitä mikä tekee ihanan sylin.


      • Olitarpeeseen
        kuka_mita_hah kirjoitti:

        Minua ihmetyttää aina nämä valssikeskustelut. Vähän aikaa sitten kinasteltiin nopeusalueista ja askelikoista, nyt hitaan valssin variaatioiden sopivuudesta. Ei kai tuolla lavalla kannata edes yrittää mennä koko kappaletta jonkin tiukan oikeaoppisen kaavan mukaan, jossa käännöksen astemäärällä on jokin merkitys. Soivan musiikin ja käytettävissä olevan tilan mukaan mennään, milloin etenevästi ohiaskeltaen, milloin viereen astuen, milloin yksiaskelvalssia. Joskus käännytään vähän, joskus enemmän. Saman kappaleen aikana voi olla käytössä lukuisia erilaisia tapoja tanssia valssia. Eihän tanssiminen sen kummallisempaa ole.

        SE nopeusaluekeskustelu oli paikallaan. Ainakin minä osaan nyt tanssia myös sitä nopeusaluetta mikä ei onnistu hitaana valssina eikä nopeana valssina. Nyt ei ole enää tarvetta valittaa että valssi on liian nopeaa hidasta valssia tai liian hidasta nopeaa valssia. Oli hyvä esimerkki keskustelusta mistä oli suoranaista hyötyä.


      • Kurssitusta
        Tekniikkajaharjoittelu kirjoitti:

        Luomutanssijat ovat oppineet tekniikan kantapään kautta toistamalla ja toistamalla ja tanssimalla satoja tuhansia kilometrejä vuosikymmenten aikana. Se on aika karu peli, koska suurin osa ei opi luomuna, ja ne jotka oppivat ovat valikoituneet tuhansista ihmisistä. Harva nykyään opettelee puhtaasti luomuna, joten vertailu kymmeniä vuosia aktiivisesti tanssineeseen eliittijoukkoon on melko epäreilu. Se on totta että tekniikka yksinään ei riitä, mutta se luultavasti nopeuttaaa oppimista. Kaikki ei silti koskaan löydä sitä mikä tekee ihanan sylin.

        Kymmenessä vuodessa luomutanssia oppii saman kuin puolessa vuodessa kurssitusta ja ohjattua harjoittelua.


      • TanssinIlo
        Kurssitusta kirjoitti:

        Kymmenessä vuodessa luomutanssia oppii saman kuin puolessa vuodessa kurssitusta ja ohjattua harjoittelua.

        Ohoh, olen kyllä kanssasi erimieltä. Joitakin luonnonlajhakkuuksia on varmasti, mutta kyllä tanssi vaatii paljon tanssikilometrejä ennen kun se on sitä mitä pitää tuntumaltaan. Askeleet voi osata ja tuntea osaavansa, mutta jos puolenvuoden kurssin käynyt tanssittaa sellaista joka on kauan tanssinut niin voi,ei.
        Olen kyllä saanut seurata kehittymisiä ja huomannut kuinka vienti parantuu VUOSI VUODELTA, mutta siihen on tarvittu rakkaus ja into tanssiin ja paljon tanssikilometrejä.


      • export_import

        Jos omaa rytmitajua ja jonkinlaiset liikunnalliset valmiudet, niin kyllä puolessa vuodessa oppii jo tosi paljon, ainakin jos keskittyy yhteen lajiin. Huomioiden tietysti ohjauksen laatu, oma innostus harjoitteluun yms. Tässä myös korostuu se tekniikan merkitys, kannattaa opetella oikeat asiat ja asiat oikein. Monella kehitys pysähtyy siihen, kun ensin pitäisi oppia pois siitä vanhasta "väärästä", jos ilmaisu sallitaan.

        Joskus laskeskelin mielessäni, kuinka paljon on suunnilleen käyttänyt tunteja per tanssilaji (kurssit harjoitukset lava). Tuntimäärät jäivät kyllä tosi pieniksi, kun itsellä harjoitukset on käytännössä nolla ja lavallakin tulee tanssittua aika nirsosti. Eipä siinä monta työpäivää kertynyt lajia kohti vaikka tanssivuosia 5-6.

        Mutta meitä on nykyisin tuolla lavoilla niin erilaisista lähtökohdista tulleita niin luomuja kuin tekniikasta innostuneita ja kaikkea siltä väliltä. Ollaan sopuisia ja sallitaan erilaisuus, ennen kaikkea pidetään hauskaa yhdessä. Se on kaiketi tanssimisen tarkoitus.


      • TanssinIlo
        export_import kirjoitti:

        Jos omaa rytmitajua ja jonkinlaiset liikunnalliset valmiudet, niin kyllä puolessa vuodessa oppii jo tosi paljon, ainakin jos keskittyy yhteen lajiin. Huomioiden tietysti ohjauksen laatu, oma innostus harjoitteluun yms. Tässä myös korostuu se tekniikan merkitys, kannattaa opetella oikeat asiat ja asiat oikein. Monella kehitys pysähtyy siihen, kun ensin pitäisi oppia pois siitä vanhasta "väärästä", jos ilmaisu sallitaan.

        Joskus laskeskelin mielessäni, kuinka paljon on suunnilleen käyttänyt tunteja per tanssilaji (kurssit harjoitukset lava). Tuntimäärät jäivät kyllä tosi pieniksi, kun itsellä harjoitukset on käytännössä nolla ja lavallakin tulee tanssittua aika nirsosti. Eipä siinä monta työpäivää kertynyt lajia kohti vaikka tanssivuosia 5-6.

        Mutta meitä on nykyisin tuolla lavoilla niin erilaisista lähtökohdista tulleita niin luomuja kuin tekniikasta innostuneita ja kaikkea siltä väliltä. Ollaan sopuisia ja sallitaan erilaisuus, ennen kaikkea pidetään hauskaa yhdessä. Se on kaiketi tanssimisen tarkoitus.

        Oikeassa olet, ollaan sallivia ja pidetään hauskaa tanssinmerkeissä ja tietysti muutenkin elämässä.


      • seonkylläkintasokysymys
        Lavatanssissaeiluokkia kirjoitti:

        Lavatanssissa ei ole luokkia.

        Feisbookin tanssiporukassa vaaditaan vähän väliä eritasoisten lavatanssijoitten kursseja: on oltava selvillä siitä, mille tasolle kuuluu, jotta voi ilmoittautua oman tasonsa mukaiselle lavatanssikurssille. Ja kääntäen oman tasonsa lavatanssikurssille ilmoittautunut ei tykkää ollenkaan, kun hänen tasoiselle lavatanssikurssille ilmoittautuu hänen mielestään alemman lavatanssitason omaava henkilö. Tanssiporukassa onkin tämän johdosta lukemattomia kertoja mietitty (onneksi kuitenkin aika pienellä) porukalla, kuinka alemman tason lavatanssiharrastajista voitaisiin päästä joko sivistyneesti - tai jos mikään muu ei auta, niin sivistymättömästi eroon porukan tasoisella lavatanssikurssilla.

        Kyllä näin ollen voidaan puhua lavatanssiharrastajien luokittelusta alemman ja ylemmän tason gatekorioihin ja lavatanssissa olevista luokista.


      • tatu8

        Meni kuviot vähän poskelleen... daami ei ollut kenties niitä parhaita seuraajia ja minäkin saatoin yrittää hieman liikaa taas kerran.
        Hän ihmetteli kun en suuttunut ollenkaan tästä. Monet miehet kuulemma helposti suuttuvat daamilleen jos ei kaikki mene niinkuin pitää.
        Hauskaahan meillä oli, mitä pienistä!


      • Kurssi_lava
        seonkylläkintasokysymys kirjoitti:

        Feisbookin tanssiporukassa vaaditaan vähän väliä eritasoisten lavatanssijoitten kursseja: on oltava selvillä siitä, mille tasolle kuuluu, jotta voi ilmoittautua oman tasonsa mukaiselle lavatanssikurssille. Ja kääntäen oman tasonsa lavatanssikurssille ilmoittautunut ei tykkää ollenkaan, kun hänen tasoiselle lavatanssikurssille ilmoittautuu hänen mielestään alemman lavatanssitason omaava henkilö. Tanssiporukassa onkin tämän johdosta lukemattomia kertoja mietitty (onneksi kuitenkin aika pienellä) porukalla, kuinka alemman tason lavatanssiharrastajista voitaisiin päästä joko sivistyneesti - tai jos mikään muu ei auta, niin sivistymättömästi eroon porukan tasoisella lavatanssikurssilla.

        Kyllä näin ollen voidaan puhua lavatanssiharrastajien luokittelusta alemman ja ylemmän tason gatekorioihin ja lavatanssissa olevista luokista.

        Mielestäni tässä on kyse vähän eri asioista. Jos menen kurssille, niin haluan mahdollisimman hyvän vastineen maksamalleni hinnalle sillä ajatuksella, että opin siellä kurssilla mahdollisimman paljon. En mene sinne harrastamaan sosiaalitanssia. Omalta kannalta paras vaihtoehto olisi, jos kurssilla olisi niin taitava seuraaja, että hän menisi vientini mukaan joko oikein tai sitten väärin. Nyt parinvaihdot yms ovat sellaista sähellystä, ja kun sattuu vielä kaksi, jotka yrittävät opetella omaa rooliaan, niin ei hyvä. Pahimmassa tapauksessa ei kierroksen aikana saa yhtään puhdasta toistoa. Toisaalta en minä halua tuppautua jonnekin jatkotason kurssille kiusaamaan seuraajia huonolla osaamisella.
        Sosiaalitanssiminen asia erikseen...lavalla minua kiinnostaa moni muu asia daamissa enemmän kuin tanssiosaamisensa, vaikka ei siitä haittaa toki ole :)


      • seonkylläkintasokysymys
        Kurssi_lava kirjoitti:

        Mielestäni tässä on kyse vähän eri asioista. Jos menen kurssille, niin haluan mahdollisimman hyvän vastineen maksamalleni hinnalle sillä ajatuksella, että opin siellä kurssilla mahdollisimman paljon. En mene sinne harrastamaan sosiaalitanssia. Omalta kannalta paras vaihtoehto olisi, jos kurssilla olisi niin taitava seuraaja, että hän menisi vientini mukaan joko oikein tai sitten väärin. Nyt parinvaihdot yms ovat sellaista sähellystä, ja kun sattuu vielä kaksi, jotka yrittävät opetella omaa rooliaan, niin ei hyvä. Pahimmassa tapauksessa ei kierroksen aikana saa yhtään puhdasta toistoa. Toisaalta en minä halua tuppautua jonnekin jatkotason kurssille kiusaamaan seuraajia huonolla osaamisella.
        Sosiaalitanssiminen asia erikseen...lavalla minua kiinnostaa moni muu asia daamissa enemmän kuin tanssiosaamisensa, vaikka ei siitä haittaa toki ole :)

        Ajatellaanpa tätä asiaasi siltä kantilta kuin sitä pitäisi sinunkin ajatella: nimittäin jos sinä olisit niin tasokas lavatanssinharrastaja kuin kuvittelet, niin olisit varmasti saanut läjäpäin tarjouksia yhtä tasokkailta tai jopa tasokkaammiltakin lavatanssinharrastajilta lähteä tanssikurssille vakipariksi. Lavatanssikurssilla ei ole parinvaihtopakkoa, joten tuo iänikuinen itku taitamattomista treenikavereistasi loppuisi tykkänään, kun ottaisit lukemattomista vakiparitarjouksista parhaana pitämäsi vastaan.


      • Sanoinko_niin

        En kyllä ole mielestäni väittänyt itseäni tasokkaaksi. Eikä se muuta miksikään niitä tosiasioita, joita tehokas kurssi / harjoitus edellyttää. Ja ongelmaa ei ole siinäkään mielessä, kun enpä noilla kursseilla montaa kertaa vuodessa käy, kun niiden anti ei kolahda. Yksärit olisivat ehdottomasti parempi vaihtoehto, jos tämän harrastuksen ottaisi vakavasti.


      • Kaikkitietää
        kuka_mita_hah kirjoitti:

        Minua ihmetyttää aina nämä valssikeskustelut. Vähän aikaa sitten kinasteltiin nopeusalueista ja askelikoista, nyt hitaan valssin variaatioiden sopivuudesta. Ei kai tuolla lavalla kannata edes yrittää mennä koko kappaletta jonkin tiukan oikeaoppisen kaavan mukaan, jossa käännöksen astemäärällä on jokin merkitys. Soivan musiikin ja käytettävissä olevan tilan mukaan mennään, milloin etenevästi ohiaskeltaen, milloin viereen astuen, milloin yksiaskelvalssia. Joskus käännytään vähän, joskus enemmän. Saman kappaleen aikana voi olla käytössä lukuisia erilaisia tapoja tanssia valssia. Eihän tanssiminen sen kummallisempaa ole.

        Et ole ainoa joka kirjoittaa ihmettelevänsä että miksi tanssialueella kirjoitetaan tanssista. Täällähän tiedetään tanssista kaikki mahdollinen.

        Olisikin paljon tarpeellisempaa kirjoitella esim. sammakon kastroimisesta, kun siitä ei kovinkaan moni tiedä mitään.


      • Valssare

        No voinhan sen noinkin vääntää halutessaan, mutta en todellakaan ihmetellyt sitä tuolta kantilta. Itse toivon myös, että tällä aihealueella keskitytään tanssiin ja siihen liittyviin aiheisiin, jotka toisaalta voivat olla hyvinkin laajoja. Lähinnä nuo henkilökohtaisuuksiin menevät yms vastaavat kommentit tuntuvat tarpeettomilta ja lähinnä taustalla kai sortin katkeruutta.

        Tämän nimenomaisen aiheen osalta ihmettelin, että miksi koetaan jotenkin ongelmaksi, millä nopeudella / tempolla valssia soitetaan. Sitähän voi tanssia hyvin hitaasta hyvin nopeaan wieninvalssiin ihan sillä kolmen tahdin perusaskeleella vaihdellen vain askelpituuksia ja painotuksia yms nopeuden mukaan. Ja sitten halutessaan tietyt valssit voi tanssia soveltaen muita tanssilajeja valssimaiseen musiikkiin, joista sitten tietysti "vakioituja" vaihtoehtoja ovat nämä esille tulleetkin variaatiot.

        Minusta on enemmän kuin toivottavaa, että musiikkia (siis samaa tanssilajia) soitetaan hyvinkin erilaisilla tempoilla. Sehän antaa mahdollisuuden käyttää mielikuvitusta tulkintaan eikä tee siitä tylsää jyystämistä.


    • Uusitanssiporukka

      Samaisessa ryhmässä toinen admin toimii tanssinopettajana eteläsuomaisella tanssipaikalla ja sen kyllä huomaa hurjana oman opetuspaikan mainosteluna ja kehumisena! Nämä kaksi persoonaa,tämä naispuolinen ja miespuolinen tanssinope hänkin eivät ole jäävejä vetämään tuollaista yleistä keskusteluryhmää!
      Samoin tämä toinenkin keskusteluryhmä jota vetää eräs tanssijärjestäjä , sekin pelkkää piilomainontaa täynnä!
      Kuka perustaa oikean puolueettoman ryhmän facebuukkiin, sille olisi kysyntää.

      • TuulikkiEsteri

        Samaa mieltä.


      • Toisessaryhmässä

        Siellä toisessa ryhmässä pinnalla on kaikkea muuta kuin lavatanssiasiaa. Lavatanssimaisuutta kaivattaisiin enemmän. Siellä jyllää kaikenmaailman akrobaattivideot millä ei ole mitään tekemistä lavatanssin kanssa.


      • Suponmainos

        Tuo toinen ,tanssiyrittelijän ylläpitämä omiin mainostustarkoituksiinsa perustettu pelleryhmä oli jo vitsi syntyessään!! Kyseisen hepun kaverit lisättiin lupaa kysymättä ryhmän jäseniksi.
        Tuolla ryhmällä ei ole mitään tekemistä oikean tanssimisen kanssa.


    • Eikiinnostase

      Ja vähääkään paremman tanssitiedon omaavat tavalliset tanssijat heitetään sieltä ulos. Köyhtyminen on selvästi havaittavissa.

      • Tanssinilokadonnut

        Kyllä siellä tanssiporukassa on kaikenmaailman besserwisserit analysoimassa kaikkea ja väittämässä että lavatanssi on nykyään paritanssia ym..askaa!


      • Joutuuulos
        Tanssinilokadonnut kirjoitti:

        Kyllä siellä tanssiporukassa on kaikenmaailman besserwisserit analysoimassa kaikkea ja väittämässä että lavatanssi on nykyään paritanssia ym..askaa!

        Se olisi aika hyvä, mutta kun sieltä heitetään ulos varsinainen tanssitieto ja kokemus. Useitakin hyviä kirjoittajia on joutunut ulosheitetyiksi. Tavallisia tanssijoita siellä ei hyväksytä.


      • Joutiheittääkin

        On sieltä aiheesta osa heitettykin pihalle.


      • ekoirti

        Ylläpito on jälleen kerran päästänyt oman alterekonsa irti? Vaikka pitäisi esiintyä omalla nimellä ja kuvalla?


      • Paritanssi
        Tanssinilokadonnut kirjoitti:

        Kyllä siellä tanssiporukassa on kaikenmaailman besserwisserit analysoimassa kaikkea ja väittämässä että lavatanssi on nykyään paritanssia ym..askaa!

        Miksi lavatanssi ei olisi paritanssia? Yksintanssia ja rivitanssia ei lavoilla näe ja ryhmätanssikin on poikkeus.


    • peelohumppaa

      Peelomaisuutta siellä arvostetaan.

      • mannesanoo

        Peelo on kyrpä


      • TanssinIlo

        Melkein asiallisesti meni tämä ketju :-)


    • Tämäpä_sattui

      "tanssin sen mustapaitaisen, mustahousuisen miehen kanssa, kyllä sinä sen tiedät, olet tanssinut sen kanssa se vei vaan niin ihanasti"

      Sehän olen ollut minä.

      • TanssiIlo

        Tosiaan olipa sattuma, jotenkin kyllä arvasin, että joku näistä mustapaitaisista, mustahousuisita ihanista viejistä tunnistaa itsensä :-). Kiitos kaikille näille ihanille viejille jotka olette tanssittaneet minua. Menen tanssimaan sinne tai sinne, toivottavasti haettu minua taas :-)


      • tangonHuumaa
        TanssiIlo kirjoitti:

        Tosiaan olipa sattuma, jotenkin kyllä arvasin, että joku näistä mustapaitaisista, mustahousuisita ihanista viejistä tunnistaa itsensä :-). Kiitos kaikille näille ihanille viejille jotka olette tanssittaneet minua. Menen tanssimaan sinne tai sinne, toivottavasti haettu minua taas :-)

        Voi hitsi, minulla ei ole ollut mustaa paitaa koskaan.


      • TanssinIlo
        tangonHuumaa kirjoitti:

        Voi hitsi, minulla ei ole ollut mustaa paitaa koskaan.

        No ei kaikki ole olleet mustapaitaisia. Kiitos kaikille niillekin joilla on ollut vaikka minkä värinen paita ja ihan vaikka minkäväriset housut tahansa :-) Mukavaa kun kaikki ei ole aina mustissa vaatteissa vaikka itse olenkin aina, musta tai mustavalkoinen :-)


      • Tämäpä_sattui
        tangonHuumaa kirjoitti:

        Voi hitsi, minulla ei ole ollut mustaa paitaa koskaan.

        Mutta minä tiedän sinut ja naisesi.
        Julkku.


      • tangonHuumaa
        Tämäpä_sattui kirjoitti:

        Mutta minä tiedän sinut ja naisesi.
        Julkku.

        Sama. Minäkin tunnistin sinut. "Mustahousuinen ja mustapaitainen mies"
        Sinut näkee joka tansseissa monta kertaa.


      • TanssinIlo
        tangonHuumaa kirjoitti:

        Sama. Minäkin tunnistin sinut. "Mustahousuinen ja mustapaitainen mies"
        Sinut näkee joka tansseissa monta kertaa.

        Peukut tuosta:-). On ilahduttavaa kun on oivaltavia ihmisiä ja ne ovat postiivisia oivalluksia.


    • tangonHuumaa

      Olis se kiva jos joku viitsis perustaa facee uuden tanssiaiheisen ryhmän.
      Eiköhän sitä sais "ylläpitäjiä" avuksi lisää sitä mukaa kuin ryhmän määrä kasvais.

      Tanssinilo. On se hyvä jos olet noteeranut muitakin kuin mustapaitasia viejiä.
      Ei tarvi tästä paitakauppaan lähteä

      • TanssinIlo

        Kyllähän sinne voi perustaa ryhmiä. Itse en vaan halua kuvallisena tuoda itseäni julki kun haluan lavoilla olla tuntematon ja tulla haetuksi vaan nähdyn perusteella en kirjoitetun.
        Vaikka tietysti olisi kyllä näistä kirjoittajista mukava joku lavalla tunnistaakkiin :-)

        TangonHuuma ei tarvii paitakauppaan minun takia lähteä. Tuo "mustapaitainen mustahousuinen" on aina niin hyvä vinkki kun yritetään "tyttöjen" kanssa selvittää aina kuka milloinkin oli jossain ollut tansittamassa. Oikeesti ei sitten tule selväksi kun niin monella tansittajalla on sellainen asu :-). Ihan hyvä asu se on, eikä me kovin ronkeleita olla vaatteiden värien suhteen, katotaan vaan miten siellä tanssilattialla liikkuu ja jos hyvältä näyttää niin toivotaan tietysti, että voi kun hakis tai voi kun ennättäis naistehaulla hakea.


    • Pienenlapsenäiti
    • kaikkieivätoleliittyneet

      Käsittääkseni siellä on tuhansia sellaisia jäseniä, jotka eivät ole itse liittyneet, vaan on heidät lupaa kysymättä liitetty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe