Onko täällä ketään, joka olisi AL eli Autoliiton jäsen.
Kannattaako siihen kuulua?
Oletko käyttänyt muitakin etuja kuin vain saanut ja lukenut sen MOOTTORI-lehden.
Kyselee nimimerkki "Pitäisikö liittyä?"
Kuulutko Autoliittoon
17
300
Vastaukset
- O-Orvokki
Autoliitto järjestää erilaisia kursseja ja jakaa uutta tietoa. Halutessaan voi osallistua myös erilaiseen toimintaan.
Liukkaan kelin kursseilla on aina ollut hauskaa. Varsinkin silloin, kun pääsimme ajelemaan kumpuilevalla kentällä. Usein kurssit järjestetään tasaisella jääkentillä. - Jos auton kanssa tulee ongelmia matkalla, huoltoryhmä tulee apuun, jos on lähimaisemissa. Jäsenille se on halvempaa kuin muille.
Autoliitolla näkyy olevan tarjolla monenlaisia etuja. Katso itse linkistä:
http://www.autoliitto.fi/edut-jasenyys/alennukset/Kiitos, kiva kun vastasit ja näillä suosituksillasi jo liityn jäseneksi.
Vuosia sitten mieheni joskus kuului Autoliittoon mutta sitten se jäi. Mutta nyt olen kesäkuussa lähdössä pitemmälle reissulle ja ajattelin, että voisi olla jopa etua jos tuohon porukkaan kuuluisi.
AL julkaisemat kartat ja oppaat vaikuttivat ainakin hyviltä ja asiallisilta. Niihin on ainakin esittelyn mukaan koottu tietoa kaikesta mahdollisesta matkan varrella eteen tulevasta.
- ö-Öö
En enää
Joskus aikoinaan olin jäsen. Jotenkin liittyminen liittyi kansainvälisen ajokortin hankintaan, sivutuotteena. Muistelen, muutamia vuosia makselin jäsenmaksuja, sitten aloin ihmettelemään, että minkä takia. OK. lehti tuli. Vaan en olisi tilanunit lehteä muuten, ei se niin ihmeellinen ole.
Mitään tarvetta autoliitolle en ole eläissäni havainnut. Jos tienpäällä sattuupi jokin vahinko, itse se kuitenkin on hoideltava. Jos auto rikki, erittäin epätodennäköistä, että saisi autoliiton korjauspartiota paikalle, jostain korjaamosta kyllä. Kun se se on tavallaan sen puulaakin tärkein myyntivaltti, vapaaehtoiset, rahastavat tiepalvelumiehet, joita ei ikinä näy oikein missään. Ennemmin soitan ammattimiehelle, kuin kellelie vapaaehtoiselle.
Sitäpaitsi, nykyautoissa harvemmin vikoja, mitä voi tien päällä edes korjata.
Kannattaa mieluummin käyttää rahat auton huollattamiseen, kuin rahan maksamiseen mille lie huuhaajärjestölle. Parempi kate, jotain hyötyäkin.
=DW=En oleta, että sieltä mitään tienpäällä tapahtuvaa apua saisin, enkä sitä haekkaan. Enemmänkin kiinnostaa tieto teistä, tietulleista ja muista semmoisista kuvioista, joita ei varsinaisesti arkipäivän autoilussa kotimaassa tule vastaan.
- tyttökuski
Paljonko maksaa akun vaihto. Mikä on hinta laatusuhde? Kysyn vaan.
- ö-Öö
tyttökuski kirjoitti:
Paljonko maksaa akun vaihto. Mikä on hinta laatusuhde? Kysyn vaan.
Kysy merkkiliikeestä.
Melko suuri osa nykyautoista sellaisia, että kun akun vaihtaa, pitääpi nollata tietokone merkkikorjaamon testeripenkissä. Ja autoissa kun nykyisin paljon elektroniikkaa jne, akut kuluvat eri tavalla. Jos akku hyytyy tien päällä, hinauskyyti merkkikorjaamoon.
Aikanaan muuten oli hupaisa tapaus. Hiihtomomien loppuessa lapin hotelleitten pihat oli täynnä uusia pemareita. Net kun ei suostuneet käynnistymään pakkasella. Vika ei ollut akuissa, vika tietokoneohjelmassa. Mittariston näytössä teksti "Ei voida käybbistää kylmyyden takia". Ne kerättiin hinurilla Ouluun Veholle uudelleen ohjelmoitaviksi :D
Autoliiton pääfunktio ois toimia autoilijoitten eduksi autoiluun liittyvissä asioissa. Siis lainsäädäntö, teitten kunto jne. Käytännössä ne ei oikein toimi mitenkään, joskus jotain lausuntoa, millä ei mmitään merkitystä. Toi lumihoutalehöpinä ja tiepartio, net on vaan kuplaa, millä kerätään jäsenmaksuja. Tosiasiassa koko puulaakilla ole muuta merkitystä, kuin työllistää pieni määrä ihmisiä konttoriinsa.
=DW= - kenkät
tyttökuski kirjoitti:
Paljonko maksaa akun vaihto. Mikä on hinta laatusuhde? Kysyn vaan.
satasella sain, hintansa väärti!
- eppu2
tyttökuski kirjoitti:
Paljonko maksaa akun vaihto. Mikä on hinta laatusuhde? Kysyn vaan.
Juuri ostin, akku maksoi 71 euroo pakuun.
Vanhaan autoon voi vaihtaa itsekin, uusiimmissa ei onnistu tuosta vaan, koska virtapiiriä ei saa katkaista. ö-Öö kirjoitti:
Kysy merkkiliikeestä.
Melko suuri osa nykyautoista sellaisia, että kun akun vaihtaa, pitääpi nollata tietokone merkkikorjaamon testeripenkissä. Ja autoissa kun nykyisin paljon elektroniikkaa jne, akut kuluvat eri tavalla. Jos akku hyytyy tien päällä, hinauskyyti merkkikorjaamoon.
Aikanaan muuten oli hupaisa tapaus. Hiihtomomien loppuessa lapin hotelleitten pihat oli täynnä uusia pemareita. Net kun ei suostuneet käynnistymään pakkasella. Vika ei ollut akuissa, vika tietokoneohjelmassa. Mittariston näytössä teksti "Ei voida käybbistää kylmyyden takia". Ne kerättiin hinurilla Ouluun Veholle uudelleen ohjelmoitaviksi :D
Autoliiton pääfunktio ois toimia autoilijoitten eduksi autoiluun liittyvissä asioissa. Siis lainsäädäntö, teitten kunto jne. Käytännössä ne ei oikein toimi mitenkään, joskus jotain lausuntoa, millä ei mmitään merkitystä. Toi lumihoutalehöpinä ja tiepartio, net on vaan kuplaa, millä kerätään jäsenmaksuja. Tosiasiassa koko puulaakilla ole muuta merkitystä, kuin työllistää pieni määrä ihmisiä konttoriinsa.
=DW=Meinaan kuule ottaa kunnon edun sen liiton hommista kun aikanaan lähden ja katsoa kuinka käy, olenko maksu vai saama puolella. Ensinnäkin hankin oppaita ja kaikki muutakin materiaalia, ne ovat kaikki edullisempia jäsenille kuin muille. Samoin liikun lautoilla ja niissäkin saan alennuksia kun vilautan korttia. Eniten hyötyä on tiedoista joita saan, eipähän tule yllätyksinä vastaan kaikki mokat mitä reissussa taatusti tulen tekemään.
- O-Orvokki
Erilaiset Autoliiton järjestämät kurssit ovat olleet mielestäni hyödyllisiä, mielenkiintoisia ja mukaviakin.
Vähintäänkin aina auton vaihdon jälkeen, pidin liukkaan kelin kursseja tärkeinä. Olen ainakin muutaman kerran selvinnyt kiperässä paikassa liikenteessä ilman kolaria tai metsään ajamista juuri liukkaankelin kurssilla tehtyjen harjoitusten ansiosta. - Ohjauspyörän vauhdikkaaseen ja todella tarpeelliseen pyörittelyyn en taatusti olisi uskaltanut ryhtyä, ellen olisi harjoitellut sellaista useampiakin kertoja kursseilla ja oppinut hallitsemaan riskitilanteen olosuhteissa, joissa pehmeään hankivalliin törmääminen oli suurin uhka.
Jarruttaminen liukkaalla, jolloin auto liukuu suoraan eteenpäin, sitten kytkimen pohjaan painaminen ja jarrupolkimen ylös nostaminen, kun pitää vaihtaa suuntaa ja väistää estettä, ovat mielestäni myös todella harjoittelemisen arvoisia temppuja. Jarrupolkimen nostaminen tilanteessa, jolloin törmäys näyttää tulevan väkisin eteen, ei ainakaan minulta olisi onnistunut harjoittelematta.
Monenlaisia muitakin kursseja on tarjolla ainakin täällä ruuhka-Suomessa. Ainakin ennakoivan ajon kurssit ja polttoainetta säästäviä ajotapoja esitteleviä kursseja muistan käyneeni.
Kerran autoani toiseen vähän käytettyyn vaihtaessani, silloinen liiton kenttäpäällikö tuli vapaaehtoiseksi asiantuntijaksi, kun lähdin kokeilemaan jo alustavasti valitsemaani autoa.
Mielestäni jäsenmaksut saattavat korvaantuvat helpostikin jäsenille tarjotuilla eduilla ja alennuksilla, jos sellaisille näyttäisi olevan käyttöä.Monenlaisia taitoja olet kursseilla hankkinut. Olen tosi innokas lähtemään kaikenmoisille kursseille. Vaikka jonkin taidon osaa teoriassa, on hyvä jos sen pystyy tekemään käytännössäkin muuten kuin tosi- jopa vaaratilanteessa. Toivottavasti joitakin kursseja löytyy täältä vähän pohjoisempaakin. Aika näyttää.
- eppu2
Nuoruudessani liityin autoliittoon. Olen jäsen yhä.
Olin vähän yli 30, ostin käytetyn auton pikkufirmasta, auton piti olla hyvä.
Kohta valkeni, että tulin huijatuksi. Menin liikkeeseen autoliiton aluepäällikön kanssa.
Äijän naama valahti valkoiseksi. Luuli kai minua helpoksi nakiksi.
Kahdesti käytiin, ennen kuin auto tuli siihen kuntoon, mitä hinta edellytti.
Yksin en olisi onnistunut oikeutta saamaan.
Kahdesti olen saanut ja tarvinnut tiepalvelua matkan varrella.
Nuorempana olen käynyt AL:n kursseja. Pimeän ajon, liukkaan kelin ja taloudellisen ajon kurssit. - huijareita
Liityin siihen vuosituhannen vaihteessa, kun väittivät, ettei Venäjällä saa ajaa ilman kansainvälistä ajokorttia. Sitten totuus selvisi ja erosin siitä. Kun kysyivät syytä, kerroin, että valehtelivat. Nieminen on kyllä hyvä tyyppi, mutta toimiston akat eivät.
- Westerreich
1960-luvulla tutustuin kyseiseen puljuun lähinnä sen julkaiseman lehden kautta. Ja tarkkaan luinkin ne lehdet. Vaikka kuinka yritin, en keksinyt yhtään syytä liittyä siihen. Se on vain isomahaisten isorahaisten herrojen klubi, josta ei tavalliselle tallaajalle ole mitään hyötyä. Eikä ole kuluneena 50 vuotena tarvinnut kantaa muuttaa.
Ne kurssit mistä joku mainitsi, ovat yhtä tyhjän kanssa. Miljoona kilometriä pikkuautolla yli 10 maassa kaikissa keleissä ajaneena olen täysin varma, että huijausta mitä huijausta koko homma. Liukkaalla oppii ajamaan kun ajaa liukkaalla, vähäliikenteisellä paikalla voi opetella auton käyttäytymistä - hiljaisella nopeudella. Uraisella veden peittämällä jäätikkötiellä ajetaan istumalihaksilla. Eli mutkassa sitä nopeutta, että tien kallistus ja keskipakovoima kumoavat sopivasti toisensa. On tullut satoja ellei tuhansia kilometrejä noinkin ajettua. Ja se ensimmäinenkin kolari on vielä ajamatta. Toivottavasti jääkin...
Sen kansainvälisen ajokortin joskus hommasin. En tarkkaan muista miten, mutta luullakseni kävin ostamassa se AL:n edustajalta ja sitten Polliisilaitoksella täyttivät. Toimi. Ja kelpasi Österreichissä autonvuokrauksessa vaikka en niitä tarroja ollut ostanut vuosiin.Mukava kuulla, ettet ole kolaroinut koko ajohistoriasi aikana, sinä onnekas kuski vai pitäisikö kirjoittaa taitava kuski ja toivotaan että se jää...
En ole isomahainen en isorahainen ja takana vain neljäkymmentä vuotta ajoja, kilometrejä en ole koskaan laskenut, mutta minusta tuntuu, että olisi hyvä saada se tuntuma sinne istumalihaksiin rennosti ilman pelkoa siitä, että taas kaataa sen tienvarressa olevan postilaatikon.
Kyllä sen kytkin jutunkin teoriassa tietää, mutta miltä se tuntuu ja miten kovaa pitää painaa yms. on jäänyt testaamatta. Kursseille siis vaan...
- staka
En ollut Autoliiton jäsen, mutta kun oleskelin rapakon takana 60-70-luvun vaihteessa niin vastaavalta paikalliselta liitolta sain suomalaisen ajokortin esittämällä kansainvälisen ajokortin. Tai ainakin USA:ssa se pelitti. Eiköhän kortti ole vielä tallessa jossain vanhassa arkussa...?
Tuli sitten ajeltua Mustangillakin - sillä fiksummalla (eka) versiolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä802799Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2931610Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461517- 871361
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4011339Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3961273Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381017Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik2979Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329854Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden254832