Onko työsuhteen päättämisestä koeajalla tullut nykyään IT-alalla joku trendi? Itse tulin irtisanotuksi koeajalla ja samoin kävi tuttavalleni. Oma irtisanomiseni tapahtui todella oudoissa merkeissä; jouduin narsistin uhriksi, ja hän oli firmassa niin kova tekijä että ilmeisesti onnistui savustamaan minut ulos sieltä. Firma pitää mediassa suurta ääntä itsestään hyvänä työpaikkana; olen ihan äärettömän pettynyt heidän toimintaansa. Yritän tässä kerätä itsetuntoni rippeitä ja ihmetellä, mitä oikein tapahtui. Harmittaa, että lähdin vanhasta työpaikastani panostaakseni kyseiseen firmaan. Soitin liittoon ja sieltä sanottiin, että jostain syystä tänä keväänä on tullut todella paljon kyselyjä koeajalla päätetyistä työsuhteista. Näiden riitauttaminen ei ilmeisesti ole kannattavaa. Mielelläni kuulisin muiden vastaavaa kokeneiden tilanteista/ajatuksista.
Koeajalla irtisanominen
68
4072
Vastaukset
- huh_huh
Ei ole käynyt tuollaista, mutta ikävä tilanne. Tämä on juuri se riski kun vaihtaa työpaikkaa, että siellä on sitten joku narsisti tai, että firman kulttuuri onkin jotain aivan ufoa, mikä ei sovi itselle. Sitten on kanssa sellaisia, ettei perehdytetä mihinkään eikä saa oikein hommista kiinni ja sitten se on aloittelevan työntekijän "oma vika" kun ei päässyt hommiin sisään. Näistä firmoista pitäisi kerätä mustalista, että ihmiset ymmärtäisivät välttää näitä. Julkisivu on kiillotettu, mutta sisältä mätää. Tsemppiä!
- AvaimetTiskiinJaVetään
Noita firmoja on paljon IT-alalla. Toinen trendi on se, että uudelle henkilölle luvataan tehtäväkuvaukseksi jotain mutta todellisuus onkin sitten jotain muuta eli lyödään naaman eteen jotain keskenjäänyttä skeidaa joka on tehty jollain muilla tekniikoilla kun on sovittu.
Itse olen törmännyt parikin kertaa tuohon ettei ole minkäänlaista perehdytystä. Noista olenkin ottanut opikseni ja pidän vielä koeaikana yhteyksiä joihinkin muihinkin firmoihin jolloin paskan tilanteen tullessa voi vaihtaa firmaa välittömästi. - Videojuontaja
Joo, ikävää kun yhtäkkiä tärkein tehtävä onkin jotain ihan muuta kuin luuli tekevänsä ja asiaan ei saa mitään perehdytystä. Itse olin verkko-ohjelmoijana mutta jouduinkin tekemään 150 koulutusvideota. Sit tuli kenkää koeajan lopussa kun videot eivät yllättäen olleetkaan heti valmiina.
- Irtisanoja
On trendi. Firmat ihan huvikseen näkevät vaivaa ihmisten palkkaamiseen ja irtisanomiseen. Tämä on todella tuottavaa kaikille osapuolille. Itse perustin jopa yrityksen, joka ainoastaan irtisanoo koeajalla. Kukaan ei ole vielä päässyt koeajasta läpi. HAHHAHHHHAAA!!
- Koodaripodaari324
Anna kun arvaan? Jokin GptW top5 firma - jep, näitä on nähty. Pinta kiiltää mutta mätä sisältä.
- s0nne
Osuit täysin oikeaan!!
- huonoltakuulostaa
Tuollainen se koeaika juuri on, työnantaja voi irtisanoa tai itse voi lähteä ilman varoitusta tai perusteluja. Ehkä jossain tapauksissa voi neuvotella muuta ja kannattaakin jos on entinen työpaikka alla.
Sinänsä kuulostaa valitetavasti normaalilta IT-alan kyykyttämiseltä nyt kun on ns. rekrytoijan markkinat Suomessa.
Kyllä sen firman nimenkin voi täällä sanoa? - tääaika
Koeaika on vain sen 4kk joka on todella lyhyt aika esim kunnollisen perehdytyksen kannalta jos homma ei ole ihan yks yhteen entisen kokemuksen kanssa. Ennen vanhaan koeajalla irtisanottiin vain jos henkilön huomattiin selkeästi valehdelleen haastatteluissa tai jos tyyliin varasti kahvikassan tai teki jotain muut laitonta. Tuo kahvikassan pölliminen muuten on tosi juttu. Uusi työntekijä tuli taloon ja kahvikassasta alkoi pian hävitä raahaa. Esimies hommasi väripanoksen ja se laitettiin viikonlopuksi kassaan. Maanantaina uutta kaveria ei näkynyt töissä ja kun kotoaan käytiin tarkistamassa, sieltä löytyi sininen kaveri...
- Anonyymi
Jos kahvikassasta alkaa hävitä rahaa, niin silloin kannattaa suunnata katse palkanmaksajaa (tai pikemminkin palkanmaksunhaluttomuuttajaa) kohtaan..
- hoho_hoijaa
Hallitus puuhaa 6kk koeaikaa. Kohta on varmaan koko työsuhteenaikainen koeaika, että työnantaja voi potkasta pihalle minä päivänä tahansa. Se vasta olisi motivoivaa.
- tapojanääkin
Lisäksi on usein ollut määräaikaisia työpätkiä sen koeajan päälle ja vuokratyövoimasta pääsee myös kätevästi eroon.
- NeKiristäjät
En usko että menee läpi 6 kk koeaika. Tosin työnantaja voi nykyään keksiä vaikka mitä syitä henkilön irtisanomiseksi. Ei liitot tee näissä asioissa mitään jollei nyt aivan räikeä juttu ole kyseessä.
- koeajan_sopiminen
Kun työsopimus tehdään ja kirjoitetaan se on työantaja, kun merkkaa koeajan pituuden työsopimukseen aina.
Työntekijä allekirjoittaa sopimuksen jos hyväksyy ehdot. Eli koeajassa noudatetaan poikeuksetta työantajan tahtoa. En ole kuullut koskaan,että työntekijä olisi määrännyt itsellensä koeaikaa ja sen pituutta.- eriajat
IT-huuman aikaa oli näitäkin. Pääsi suoraan ns. vanhaksi työntekijäksi ilman koeaikaa ja täysillä lomilla. Jopa työsopimuksen kirjoitusbonari oli joillekin maksettu. Tyhmää tuokin toinen ääripää sinänsä oli...
- yyteetyyteet
Oi niitä aikoja... mahtavatkohan koskaan tulla takaisin. Äskettäin uutisoitiin, että it-alalla olisi työttömyys kääntynyt laskuun, mutta toisaalta Nokian yyteet ovat päällä ja Fujitsun uusia yyteitä odotellaan, joten eiköhän asia korjaannu pian.
- italaonihanafrikkaa
joo 1995 - 2000 oli mahtavia aikoja!
"IT-alalla on noin 17,7% työttömyysaste http://yle.fi/uutiset/it-ala_selvinnyt_lamasta__muutamissa_maakunnissa_jo_tyovoimapula/8820249
90000 töissä, 17000 työtöntä. Parhaiten työllistyy ne jotka on alle 40-v ja voivat muuttaa. Yli 40-v ei auta kovin paljon edes viim. lyhenteiden oikea ja todettu osaaminen. Ja lisää tulee noita yli 40-v IT työttömiä (Nokia) ja varmaan isot IBM, HP, Fujitsu, CGI ja Tieto ja jokunen pienempikin tod.näk. lähivuosina irtisanoo vanhempia työntekijöitä useita satoja."- tekijämies123
No se on ihan oma vika, jos on erehtynyt näihin auringonlaskun mammutteihin sekaantumaan. Oli ikä mikä tahansa, niin kenkää tulee, kun inkkarit tekee halvemmalla.
- unkok
Porvarit yrittää helpottaa työntekijän irtisanomista joka on jo nyt euroopan helpointa ja halvinta,lisäksi työntekijäkustannukset pienimpiä kilpailijamaihin nähden.
Jotkut vielä vouhottaa Suomen huonosta kilpailukyvystä, järkyttävää röyhkettä ja ahneutta.- kykypuolue
"Jotkut vielä vouhottaa Suomen huonosta kilpailukyvystä, järkyttävää röyhkettä ja ahneutta."
Ei kai kukaan väitäkään, että Suomi olisi kilpailukyvytön IT-alalla? Onhan se moneen kertaan uutisoitu, että Suomi on IT-alan yritystä tai toimistoa perustavan unelmamaa. Paljon vapaata halpaa koulutettua työvoimaa tarjolla.
Suomen kilpailukyvyttömyys on muilla aloilla: konepajateollisuus, rakennusteollisuus yms teollisuus.
Mutta ei IT-alalla.
- T-mi
Voisiko vika olla kuitenkin myös työntekijässä? Olen itse, valitettavasti, pitkällä urallani irtisanonut koeajalla muutaman. Joka kerta kyseessä ollut epäonnistunut rekrytointi - tekijän osaaminen ei ollutkaan riittävällä tasolla.
- Hulabaloozz
Onko työ ollut sitä mitä on luvattu uuden henkilöt tekevän? Onko projektista ollut kunnon dokunentaatio? Onko yritys ihan oikeasti koittanut ajaa uuden henkilön sisään tehtäviinsä? Jos olette itse rikkoneet hyviä tapoja.
- KumpiKampi
Noita firmoja on Suomi pullollaan joissa projektin kaikki henkilöt ovat lähteneet, dokumentaatio puuttuu ja jäljellä on vain iso läjä koodia jonka toiminnallisuudesta, toimivuudesta jne ei ole ko firmassa enää mitään tietoa.
Kyllä se rekrytoijan tehtävä kertoa ne ongelmat jos siihen haetaan uutta devaajaa. Jos rekrytoita salaa kaikki edellä mai itun kaltaiset ongelmatotuudet niin kyseessähän on lähestulkoon petos. Olen nähtyn 2 tapausta jossa asia on viety oikeuteen.
- Vainparhaatjäävät
Jos joutuu ulos koeajalla, on huono työntekijä. Piste. Ei firmat halua luopua teräksenlujista osaajista, jotka tuovat yritykselle rahaa ammattitaitonsa kautta!
- joo_joo_joo
jep! Meillä nyt ei ollut perehdytystä eikä mitään, ei annettu tavoitteita eikä palautetta eikä mitattu mitenkään... Ei se sit pärjänny.
- Työpaikkakiusattu
Otan osaa :( Myös itselläni on takana yksi työpaikka jossa esimieheni oli aivan takuulla jonkin tason narsisti. Saattoi ehkä olla myös sinulle onnen potku, itse taistelin työpaikkakiusattuna harmillisesti useamman vuoden. Nyt jälkeempäin ajateltuna, olisi pitänyt lähteä heti vaikkakin talous mennyt tiukille. Olisi saattanut olla näin jälki viisaana mielen terveydelle parempi.
Miten sinä huomasit psykopaatin työpaikalla? Valitettavasti usein juuri ne ikävimmät tapaukset osaavat piilotella itseään pisimpään. Ja sitten yksi päivä kun olet palaverissa tajuat asian ja sitten kaikki palat loksahtaa paikoilleen. Niin kävi itselleni. Siitä alkoi unettomat yöt kun ymmärsin miten huonossa jamassa olin.- Psykotalaiset
Mulla on parikin alaista, jotka on ihan psykoja. Miten NIISTÄ pääsee eroon, varsinkin kun toinen niistä on luottamusmies.
- fgjuyhg
Tuo psykopaatti/narsistikortti on perinteinen ase teillä laiskoilla työntekijöillä, jotka ette saa tehtyä työtänne tehokkaasti. Totta kai esimies puuttuu asiaan, jos työnteko tökkii, siinä ei ole mitään narsistista tai muutakaan, vaan ihan normaalia työelämän käytäntöä. Alisuoriutujien pitäisi ymmärtää, että jos oma työpanos ei vastaa palkkaa, niin silloin firma pyrkii aktiivisesti tällaisesta työntekijästä eroon.
- paskaala
fgjuyhg kirjoitti:
Tuo psykopaatti/narsistikortti on perinteinen ase teillä laiskoilla työntekijöillä, jotka ette saa tehtyä työtänne tehokkaasti. Totta kai esimies puuttuu asiaan, jos työnteko tökkii, siinä ei ole mitään narsistista tai muutakaan, vaan ihan normaalia työelämän käytäntöä. Alisuoriutujien pitäisi ymmärtää, että jos oma työpanos ei vastaa palkkaa, niin silloin firma pyrkii aktiivisesti tällaisesta työntekijästä eroon.
Aika lyhytjänteisen kovat arvot tuntuu IT- alalla vallitsevan...
Entä jos työtehtävät eivät motivoi, koska johtaja ei osaa järjestää työkiertoa? Ehkä ei ole riittävästi perehdytetty? Ehkä lähisukulainen on sairastunut tai kuollut ja siitä johtuu alentunut tyteho?
Kenkää vaan ja uusia tilalle ? - Koodaripodaari324
Alalla on 90 000 työntekijää, joista 20 000 työtöntä. Arvot on kovat.
- Läskipomot
fgjuyhg kirjoitti:
Jos puhuttaisiin välillä niistä laiskoist aesimiehistä sekä heidän laiminlyömistään asioista. Siitä voi tarinoida todella pitkää.
Jos esimies on firman omistaja tai osakas niin toki hänellä on silloin omat oikeudet työajan käyttöön. Mutta kun esimiehistä tässä maassa suurin osa ei omista firmasta yhtään mitään niin heidän laiskuutensa, välinpitämättömyytensä ja ylimielisyytensä on helppo ottaa puheenaiheeksi. Ja se on hyvä. - Tietotuusjaelämä
Enemmän niitä laiskoja, välinpitämättömiä ja ylimielisiä duunareita on, kuin esimiehiä.
- suurinvahinko
Tietotuusjaelämä kirjoitti:
Enemmän niitä laiskoja, välinpitämättömiä ja ylimielisiä duunareita on, kuin esimiehiä.
Ja yksikin laiska, ylimielinen ja epäpätevä esimies saa erittäin laajaa tuhoa aikaiseksi, koska hänen huono tekemisensä vesittää alaisten työmotivaation ja estää työntekijöistä parhaan hyödyn saamisen.
- SaatananSika
Elävä esimerkki on firman cto joka pitää joka aamu "scrumin" ja vittuilee siellä kaikille. Tyyppi on niin tyhmä ettei tiedä että Scrum on myös sunnittelu ja työskentelymalli eikä mikään helvetin kuulustelutilaisuus jossa vittuillaan ihmisille päin naamaa.
- Esimiesrules666
suurinvahinko kirjoitti:
Ja yksikin laiska, ylimielinen ja epäpätevä esimies saa erittäin laajaa tuhoa aikaiseksi, koska hänen huono tekemisensä vesittää alaisten työmotivaation ja estää työntekijöistä parhaan hyödyn saamisen.
Näyttäis olevan alaistaidot hakusessa. Esimies arvioi sinut, ja esimiehen arvio hänen esimiehensä. Jos sinä näet asian näin, sillä ei ole väliä esimiehen kannalta, jos hän on kuitenkin oman esimiehensä näkökulmasta tuottava. Ja potkut saat sinä, ja ihan aiheesta näköjään.
- menijok
Esimiesrules666 kirjoitti:
Näyttäis olevan alaistaidot hakusessa. Esimies arvioi sinut, ja esimiehen arvio hänen esimiehensä. Jos sinä näet asian näin, sillä ei ole väliä esimiehen kannalta, jos hän on kuitenkin oman esimiehensä näkökulmasta tuottava. Ja potkut saat sinä, ja ihan aiheesta näköjään.
Onpa jäänyt esihistoriaan sinunkin työelämätaidot. Ei tuolla tavalla johdettu firma pärjää nykykilpailussa, eikä saa parhaita työntekijöitä.
- Tietotuusjaelämä
menijok kirjoitti:
Onpa jäänyt esihistoriaan sinunkin työelämätaidot. Ei tuolla tavalla johdettu firma pärjää nykykilpailussa, eikä saa parhaita työntekijöitä.
Puhut eri asiasta, riippuen yrityskulttuurista toisessa firmassa voit olla paras ja toisessa et. Firman menestymiseen tällä ei ole suoraa riippuvuutta. Ymmärrän ; olet vain nuori ja aivopesty.
- NoGood4Anyone
Tietotuusjaelämä kirjoitti:
Puhut eri asiasta, riippuen yrityskulttuurista toisessa firmassa voit olla paras ja toisessa et. Firman menestymiseen tällä ei ole suoraa riippuvuutta. Ymmärrän ; olet vain nuori ja aivopesty.
Yhdessä firmassa voit todellakin olla erityisen hyvä. Jos vaihdat firmaa jossa tekeminen on täysin erilaista ja yleensä myös leväperäistä niin hommistasi ei saata tulla yhtään mitään.
Tämä sama asia koskee muitakin aloja ja esim urheilussa tulee esiin todella usein. Eli jollet pääse kuvioihin kunnolla taidoistasi vain murto-osa on käytössä. - 102030405060
Ei pitäisi liian yksinkertaisesti vetää johtopäätöksiä toisten "laiskuudesta".
Se vähän riippuu ihmisestäkin, minkälainen työskentelytyyli ihmiselle sopii. Ajattelua vaativissa töissä, kuten ohjemlistokehitys voi kuitenkin olla aivan hyvä tapa toimia sekin, että miettii, tutkii ja suunnittelee asiaa ennenkuin toimii. Keskustelee muiden ihmisten kanssa. Aina ei ole tehokkain tapa toimia se, että hosuu kovaa vauhtia tehden sitä ja tätä, näyttäen "tehokkaalta", pahimillaan silloin lopputuotoksen laatu laskee.
Pätee ihan kaikilla tasoilla.
Antaa työn tuloksien puhua puolestaan.
- HullunTouhua
Ollappa it -alan opettaja, niin ei pääse enää ikinä vakituiseen työsuhteeseen saati koeaikaa pidemmälle.
Ja paljonko tuollaisen työvoiman koulutus maksaa (aika ja raha kaikille osapuolille)?
Ja työpaikoista päättävät ovat valikoituneet enemmän tai vähemmän pyrkyri-narsistit.
Voisiko joku valopää tehdä jotain arviota, miten suomen työmarkkinoille on tapahtumassa?
Pääsin koeajasta yli, en yhtä määräaikaisuutta pidemmälle. Tulee halvemmaksi irtisanoa kesäksi ja etsiä joku toinen kiusattavaksi. Edelliselle kävi jo selväksi mikä on meininki. - Senior_Software_Engineer
"....jouduin narsistin uhriksi, ja hän oli firmassa niin kova tekijä että ilmeisesti onnistui savustamaan minut ulos sieltä."
Narsismi korttia käytetään liian usein selityksenä sille
ettei kaikilla henkilökemiat vaan pelaa keskenään. Joku luovii
yhteistyö ja tiimitaitoja korostavassa työelämässä kuin kala vedessä,
joku toinen taas haukkoo kiduksiaan Skypen varassa kaislikossa.
Hankalaa tietysti on jos oman esimiehen kanssa kemiat ei pelaa..- EiEsimiestä
Hankalaa on myös jos on esimies...
- EntinenKorkki
Tai sitten on vain niin että esimiehet vaikuttavat työntekijästä väkisinkin narsisteilta.
- yrittäjäomistaja666
EiEsimiestä kirjoitti:
Hankalaa on myös jos on esimies...
Kaikilla työntekijöillä on esimies. Se on se kaveri joka tiukassa paikassa antaa sulle potkut.
- ArtonSennanRengas
... narsismikeskustelua..
Minä puhun työpaikalla oikeastaan ainoastaan tekniikasta, yksityiskohdista, ratkaisuista, ongelmista, jne. Lähestyn mielestäni kutakin ongelmaa rakentavasti, olen miettinyt etukäteen mahdollisia ratkaisuja. En usko että olisin oikein koskaan erityisemmin puhunut kenestäkään ihmisestä. Annan muille tilaa kehittyä sitä vauhtia kuin kehittyvätkään, mutta jos eivät ratkaise omia ongelmia riittävän nopeasti, niin saatan korjata heidän puolesta.
Tästä huolimatta, minua on kutsuttu narsistiksi, 'koulukiusaajaksi', 'aiheuttanut toisten kasvojen menetyksen', ... Jo se, että korjaa bugin toisen koodista, jota tekijä itse ei milloinkaan korjaa, tulkitaan vihamieliseksi.
Miten on mahdollista, että häpäisee muita ihmisiä jos ei edes puhu ihmisistä, pelkästään tekniikasta?
Voisiko olla, että 'narsisti'-korttia käyttävät ihmiset jotka tietävät jollain tasolla että eivät pysy junan vauhdissa ja haluavat millä tahansa keinolla jarruttaa vauhtia vaikka hyökkäämällä muita kohtaan. Voisiko olla, että 'narsisti' korttia käyttävät, jotka itse tietävät olevansa narsisteja ja projisoivat omaa käyttäytymistä muiden ominaisuukseiksi? - ArtonSennanRengas
Otetaan käytännön esimerkki. Kerron 'Projektiin X täytyy tehdä feature Y, ja on dependency Z:aan. Z:aan täytyy tehdä muutos, ja sen voisi joko tavalla A, B, C, D tai E.' Tämä on tietysti täysin kusipäistä toimintaa, koska se epäsuorasti vihjaa että Z:lla ei voi ratkaista Y:tä. Ei niin saa sanoa! Y:llä on joku tekijä ja hänen työtä täytyy arvostaa. Pitää mennä sillä mitä on.
Suomalaiset ovat emotionaalista porukkaa ja useimpien kanssa on vaikea käydä teknistä, rationaalista, argumentoivaa keskustelua. Ei voi vain puhua asioista, koska ne heijastuvat aina ihmisiin. Samalla IT-alla pitäisi pystyä käydä läpi tuhansia teknisiä yksityiskohtia ja ei vain aika riitä punnitsemaan miten kukin yksityiskohta heijastuu kuhunkin ihmiseen. Pitäisi mennä aina hitaimman mukaan niin kuin koulussa tai armeijassa.
- EntinenKorkki
Itse olin startupissa jossa oli niin ihmeellisiä aikatauluja ja työmääriä että tiesin ettei tästä tule mitään. Pläjäyttivät nimittäin aikatauluja joissa piti tehdä parissa päivässä parin viikon työ. Silloin tiesin että antavat tällä verukkeella kuitenkin kenkää ennen koeajan päättymistä, mutta eipä sillä väliä, kun eihän noin sekopäisessä mestassa voi olla.
Mutta joo, on todellakin yleistä IT-alalla. Ainakin tämän firman tapauksessa olin ihan tyytyväinen, koska täysin amatöörimäinen työnjohto. Kai nyt pitäisi tajuta ettei päivässä tehdä viikon työtä.- EntinenKorkki
Täytyy muuten sanoa että jos siitä ei saisi karenssia, olisin itse irtisanonut itseni jo aikaisemmin. Sen verran sekopäisiä deadlinejä ja aikatauluja pukkasi. Koeajan pitäisi suojella myös työntekijää paskoilta työpaikoilta.
- oma.etu.aja.sitä.itse
EntinenKorkki kirjoitti:
Täytyy muuten sanoa että jos siitä ei saisi karenssia, olisin itse irtisanonut itseni jo aikaisemmin. Sen verran sekopäisiä deadlinejä ja aikatauluja pukkasi. Koeajan pitäisi suojella myös työntekijää paskoilta työpaikoilta.
Niin pitäisi mutta ei suojaa. Eikä suojaa edes ammattiliitotkaan.
Se mikä näissä koeajoissa on sikamaisinta, niin työntekijälle voidaan nenä valkoisena valehdella ihan mitä vaan haastattelutilanteissa ja luvata tietynlaisia tehtäviä. Mutta kun menet sitten firmaan niin saat eteesi aivan jotain muuta, keskeneräistä ja jonkun muun lähteneen koodit selvitettäväksi,
Pari kertaa olen pyytänyt työsopimukseen selkeän kuvauksen työtehtävästä tämän vuoksi ja kun en ole saanut niin en ole allekirjoittanut sopimusta.
Tämän vuoksi noita työhakuja kannattaa olla useampi menossa jotta voi hyvässä lykyssä hylätä epämääräisen ja keskittyä toiseen joka tuntuu luotettavammalta. - yrittäjäomistaja666
oma.etu.aja.sitä.itse kirjoitti:
Se mikä näissä koeajoissa on sikamaisinta, niin työntekijälle voidaan nenä valkoisena valehdella ihan mitä vaan haastattelutilanteissa ja luvata tietynlaisia tehtäviä. Mutta kun menet sitten firmaan niin saat eteesi aivan jotain muuta, keskeneräistä ja jonkun muun lähteneen koodit selvitettäväksi,
Pari kertaa olen pyytänyt työsopimukseen selkeän kuvauksen työtehtävästä tämän vuoksi ja kun en ole saanut niin en ole allekirjoittanut sopimusta.
Tämän vuoksi noita työhakuja kannattaa olla useampi menossa jotta voi hyvässä lykyssä hylätä epämääräisen ja keskittyä toiseen joka tuntuu luotettavammalta.Työnantajasi ovat olleet onnekkaita kun heidän ei ole tarvinnut palkata kaltaistasi.
- Paskalafkat
oma.etu.aja.sitä.itse kirjoitti:
Tämän vuoksi noita työhakuja kannattaa olla useampi menossa jotta voi hyvässä lykyssä hylätä epämääräisen ja keskittyä toiseen joka tuntuu luotettavammalta.Joo, näiden firmojen kanssa saa olla varuillaan. Tässä tapauksessa en edes googlettanut firmaa, mikä oli typerää, koska heti Googlen ekalla sivulla on kovaa murskakritiikkiä firmasta.
Itse ottaisin mieluummin määräaikaisen sopimuksen kunnon firmaan kuin koeajan paskalafkaan. - weeeeee
EntinenKorkki kirjoitti:
Eräs yläasteen opettaja sai kenkää koeajalla. Hän kertoi, että te-keskus laittaa karenssin, koska väittävät että syy työpaikan menetykseen oli työntekijässä. Opettaja valitti päätöksestä, ja voitti lopulta monen kk:n perästä kiistan. Tästä tapauksesta lienee jo noin 10 vuotta. TE-keskuksen virkailija ei saanut mitään rangaistusta törpöstä päätöksestään. Kolmen kalenterikuukauden karenssi on paljon rahaa työttömälle. Se voi joillekin aiheuttaa esim. omistusasunnon menetyksen, jos mistään ei tule rahaa.
- IT-boom
Mistäs lähtien firman tehtävä on ollut perehdyttää? Perehdytys tapahtuu IT-alalla itsenäisesti omalla vapaa-ajalla vaikka töiden jälkeen tai viikonloppuisin niin, että kun maanantaina astellaan töihin, on olemassa jonkinlainen toimintasuunnitelma, miten päästä alkuun. Tätä kutsutaan itseohjautuvuudeksi.
Jos ei itsenäisesti pääse töihin kiinni, ei ole soveltuva työhön. Koeaika on juuri tämän taidon mittaamista varten - jos ei pääse edes alkuun, on vaikea kuvitella että selviäisi tulevista, vielä suuremmista haasteista. Typerää myös kuvitella, että jonkun toisen työntekijän resursseja tuhlattaisiin alituisesti uuden työntekijän perehdytykseen, kun tulostakin pitäisi takoa.- 102030405060
Jos työntekjän perehdytys nopeuttaa sitä, että uusi työntekijä saadaan tuottavaan työhön, silloin se voi hyvinkin kananttaa.
Se on ehkä siinä hetkessä hieman pois joltakin vanhalta työntekijältä, vastaavasti se maksaa itsensä takaisin myöhemmin kun uusi työntekijä tekee myös tuottavaa työtä ja se saadaan nopeammin tekemään tuottavaa työtä.
Eli oikeampi kysymys yrityksen näkökulmasta on "Kannattaako perehdyttää" . . . - weeeeee
Yritysten pitää perehdyttää työntekijänsä. Näin oli ainakin suuremmissa yrityksissä joskus ennen.
Kyllä ovat ajat kummallisia nykyään, jos IT-alan työntekijältä vaaditaan heti osaamista ja työn osaamista, pidetään sitä samanlaisena kuin lapiolla ojan kaivamista. - ICT-mies
Miten voit opiskella firman sisäisiä ja mahdollisesti itse koodaamia järjestelmiä itsenäisesti vapaa-ajalla? Firmoissa on yleensä muutenkin tietyt tavat, joilla järjestelmiä käytetään ja silloin olisi hyvä että kaikki käyttävät niitä samalla tavalla. Muuten homma menee ihan sooloiluksi ja tästä tulee sitten ongelmia kaikille.
- Anonyymi
weeeeee kirjoitti:
Yritysten pitää perehdyttää työntekijänsä. Näin oli ainakin suuremmissa yrityksissä joskus ennen.
Kyllä ovat ajat kummallisia nykyään, jos IT-alan työntekijältä vaaditaan heti osaamista ja työn osaamista, pidetään sitä samanlaisena kuin lapiolla ojan kaivamista.Mistäs nämä työnantajat nyt mitään ymmärtäisivät.
- TosiAsis
Esimies on sellainen, joka kerran vuodessa kutsuu huoneeseensa ja kysyy " Miten sulla menee, noin niinku omasta mielestä?".
- kdkdkdldkdkdkdkkdk
ei noin. Vaan ”miten niinkuin mulla menee”
- KostoOnSuloista
Työnantajan pitäisi miettiä oman firman imagoa irtisanomistilanteissa. Itse etsin uudessa työssäni projektitoimittajaa ja todellakaan en valitse toimittajavalintalistalle tyrkylle firmaa joka irtisanoi minut vaan kilpailevan yrityksen. Onneksi ko. lafkalla on jo niin huono maine ettei kukaan edes huomaa sen puuttumista.
- Kongari
Jos kerran paskoista IT-firmoista pitäisi olla musta lista kuten moni ehdottaa, miksette kerro ainuttakaan nimeä???
- webbistalkkeri
Vuonna 2016 Gptw5 listalla oli seuraavat IT alan yritykset:
1 Vincit Informaatioteknologia | Ohjelmistot 213
3 Gofore Informaatioteknologia | IT-konsultointi 128
4 Arcusys Informaatioteknologia | Ohjelmistot 83
5 Nitor Informaatioteknologia | IT-konsultointi 69
Notta se AP:n källifirma oli joku noista?- tatuointitaituri
Yksi noista. Markkinointitatuointi ei kerro muutakuin markkinoinnista.
- riistoa
Vanha ketju, mutta mikähän mahtaa olla tilanne nykyään? Vieläkö koeaikakikkailua harrastetaan? Ilmaistyöntekijöiden käyttö ainakin on edelleen voimissaan; monissa pienemmissä firmoissa pyöritetään vaan harjoittelijaa toisen perään ilman aikomustakaan palkata. Todella röyhkeää sekin.
- fullofshit
varmaan joku digia
- mikäfirma
Minkä firma on kyseessä? Nimeä kehiin, niin voi jatkossa pysyä kaukana.
- aloittajapoispantu
Goforehan se oli.
- Anonyymi
Mulle on käynyt noin jo monta kertaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760