Olen pitkään ihmetellyt, miksi 70 ihmiset eivät syö kanaa, broileria, kalkkunaa tai seitä. Tunnen useita, jotka eivät vapaaehtoisesti osta broileria/kanaa, tms. missään muodossa. Samoin sei on väheksyttyä. Mikä perinne näihin ruokiin liittyy? Miksi punainen liha on "ainoa oikea", ja "vain punaista lihaa osaan laittaa", jne. Haluaisin kuulla kokemuksia? Miten laaja käsitys on kyseessä...
Miksi broilerinliha ei kelpaa
20
490
Vastaukset
Vai semmoisia me 70 ihmiset olemme. Taidat nyt aika suurpiirteinen yleistykselläsi. Toiseksi, kysyppä noilta tuntemiltasi punaisen lihan syöjiltä itseltään suoraan tuota.
Tottumus ilmeisesti toinen luonto joillakin. Onhan ihmisiä jotka eivät kokeile mitään itselleen uutta. Joku ei esim. ikinä muuta kampaustaankaan, toinen taas tekee kaikki niin kuten äitikin teki vaikka olisi jo tuo 70 .- Makriinaek
Olen salaa sitten ihan muun ikäinen, kun syön broileria ja pakastekalaa. En nyt tiedä, onko sei jotenkin korkealuokkaisempaa kuin jokin muu kala, mutta sen myönnän, että kalapuikkoja en syö. - Luten en lihapulliakaan, vaikka niissä lihan osuus voi olla jopa 7 %!
- ent_talkkari
Pakasteessa on kylla paneerattuja seitifileitä siks kun joskus unohtuu kaupasa käyminen.
Niitä kun voissa paistaa, jo vain käy. Tähän vuodenaikaan saa tietenkin kalatiskiltä isoa ahventakin.
Jopa ylimaustetut tuliset siipikarjan roippet käy kanssa. Ilman punasta lihhaa mie en vaan ala.
- Ramoona_
Olenkohan minäkin poikkeusyksilö tai salanuori , kun nimenomaan punaisen lihan syöntiä olen vähentänyt, broileria ja etenkin kalaa suosin, cashew-pähkinöitäkin sujauttelen vaikkapa broilerwokkiin. Pakasteseiti taitaa olla sukua kalapuikoille, kalan ylijäämäsilpuista paloiksi puristettua. Nykyisin saa valmiiksi fileoitua kalaa, ei käsittelyn pelossa tarvitse pakasteseitiin turvautua. Kotimaiset kalat ovat maukkaita ja terveellisiä vaihdellen käytettyinä, mutta edullinen Norjan lohi ja tuore turska kelpaavat hyvin myös.
Varmasti meidän ikäluokkamme voi kalansyöjänä näyttää esimerkkiä nuoremmille enkä ole tavannut sellaisia - edes miehiä - jotka periaatteesta vastustaisivat siipikarjanlihaa. Mutta pakasteseitiä en aio pakottaa miestänikään syömään ! Toisaalta : varmasti taitava emäntä saa aikaan siitäkin hyvää ruokaa. - flegmaatti
Kuvittelin tuon kuuluvan meitä edellisen sukupolven ennakkoluuloihin.
Osuu hyvin edesmenneeseen anoppiini.
Agraaritaustaiset henkilöt olivat oppineet, että kanat teurastetaan ikäloppuina, munintansa lopettaneina. Äitini kokeili kerran sellaisen valmistamista mutta eipä ollut herkkua. Olisi siitäkin varmaan kanaliemen saanut.
Anoppini erehtyi kerran aloittamaan broilerin syömisen mutta lopetti heti kun kaveri erehtyi mainitsemaan lihan laadun!
Lampaat tapettiin myös ikäloppuina. Tehtiin vain lammaskaalia koska liha maistuu villalle!? Olen teurastanut syksyisin keväällä syntyneitä karitsoja. Herkullista, hienosyistä, monikäyttöistä lihaa. En ymmärrä villan makua.
Syödyt kalat oli kalastettu lähijärvestä tai ostettu torilta tuoreina. Ei ollut pakastimia eikä pakasteita. Outo pelottaa.
Sienet. Anopilleni ja omille vanhemmilleni kelpasivat vain maitosienet. Varsinaiset herkut jäivät metsään. Ilmeisesti itäsuomalaista ennakkoluuloa.
Jymäytin kahdesti anoppiani. Kerran pyörittelin ukonhattulätkäreitä munamaidossa ja korppujauhossa, paistoin pannulla eikä anoppini tunnistanut syövänsä sientä.
Toinen kerta oli "kesympi". Normaalistikin, pienituloisessa lapsiperheessä keräsin tatit ja kuivasin ne mitä ei syöty tuoreeltaan. Musersin kuivattuja tatteja reilusti jauhelihan sekaan lihapulliin ja -pihveihin sekä murekkeisiin. Anoppini ei protestoinut mutta jos olisin sanonut ennakkoon koostumuksen niin ei olisi syönyt eikä edes maistanut.
Ps. Pakasteseistä olen sanut aikaan syötävää ruokaa.
Seiköntyt asetetaan uunivuokaan ja peitetään (upotetaan) kermaviilikastikkeeseen jossa on ronskisti sitruunamehua, riittävästi tuoretta tilliä, sopivasti Dijonin sinappia, maun mukaan valkopippuria ja kannen alla riittävän pitkään miedohkossa uunissa.
Kiirettä ei ole.En tunnustaudu pelkän punaisen lihan syöjäksi ollenkaan! Nytkin on jääkaapissani tämänpäivän ostoksina savusilakkaa, juustoa ja muutama kaalikääryle.
Toki on pakasteessa poronlihaa pakasteena, josta teen perunavoin kanssa aterian, mutta vähentänyt olen niin leikkeleiden kuin punaisen lihan käyttöä.
Vihanneksista rakastan pihvitomaattia aamiaisleivän päällä, se ei kaipaa voitakaan, vaan sipulia ja mustapippuria ja hiven suolaa. Liukkaasti käy niellä ja on HERKKUA :D))), MOI- flegmaatti
sini-sirkku kirjoitti:
En tunnustaudu pelkän punaisen lihan syöjäksi ollenkaan! Nytkin on jääkaapissani tämänpäivän ostoksina savusilakkaa, juustoa ja muutama kaalikääryle.
Toki on pakasteessa poronlihaa pakasteena, josta teen perunavoin kanssa aterian, mutta vähentänyt olen niin leikkeleiden kuin punaisen lihan käyttöä.
Vihanneksista rakastan pihvitomaattia aamiaisleivän päällä, se ei kaipaa voitakaan, vaan sipulia ja mustapippuria ja hiven suolaa. Liukkaasti käy niellä ja on HERKKUA :D))), MOIHarrastan tarvepohjaista valintaa. Pidän itse silakasta useammassakin muodossa mutta silakan saatavuus ja hinta ovat haittana ja varsinaisena sinettinä on vaimoni allergia silakalle.
Valmiit kaalikääryleet ovat kalliita ja kokonaisuudessaan kaalien käyttöä rajoittaa niiden sisältämä määrä K-vitamiinia
Ollessani yksin valmistan kaalilaatikkoa, hapankaalikeittoa ja kaalikääryleitä silloin kun on itse jyskytettyä hapankaalia jossa pytyn pohjalla on kokonainen syyskaalin pää.
Joskus olen onnistunut ostamaan poron potkakiekkoja. Valmistin osso buccoa vaikka se saattaa joidenkin mielestä olla väärikäyttöä. flegmaatti kirjoitti:
Harrastan tarvepohjaista valintaa. Pidän itse silakasta useammassakin muodossa mutta silakan saatavuus ja hinta ovat haittana ja varsinaisena sinettinä on vaimoni allergia silakalle.
Valmiit kaalikääryleet ovat kalliita ja kokonaisuudessaan kaalien käyttöä rajoittaa niiden sisältämä määrä K-vitamiinia
Ollessani yksin valmistan kaalilaatikkoa, hapankaalikeittoa ja kaalikääryleitä silloin kun on itse jyskytettyä hapankaalia jossa pytyn pohjalla on kokonainen syyskaalin pää.
Joskus olen onnistunut ostamaan poron potkakiekkoja. Valmistin osso buccoa vaikka se saattaa joidenkin mielestä olla väärikäyttöä.Teinkin tänään uunivuokaa tuosta poronlihasta 260 gr. Perunamuusin kanssa kerroksittain, pinnalle korppujauhoja voinokareiden kera, oli ihan maittava ateria. Siitä riittääkin pariksi päiväksi, mutta nuo 4 kaalikäärylettä on iltaruokana pariksi päiväksi.
Jos vain 1 lämmin ateria on päivässä, tulee otettua voileipää nälkään. Muuten pakaste seistä saa kyllä hyvän kalakeiton, muistan äitini hämmästyneen, tullessaan isän lanssa yllättäen kylään, miten hyvää keittoa se oli.
- Seitibroileri
Olen pitkään ihmetellyt, miksi joku on aina sitä mieltä, että tutustuttuaan muutamaan ikäihmiseen, voi muodostaa tästä ikäryhmästä varman käsityksen ja ihmetellä, miksi heille ei vaikkapa broileri kelpaa. Että heille ei käy kuin punainen liha. Aika jyrkästi sanottu. Kaiken lisäksi vaatii arvioilleen perusteluja ja selityksiä. Eikö olisi aiheellista keskustella niiden kanssa, jotka tuntee? Muutenkin nuoremmat ovat niputtaneet eläkeikäiset nippuun, joka käyttäytyy eri tavoin kuin nuoremmat ikäluokat. "Kaikki" sitten ovat selityksen velkaa. Muutama sitten hätääntyy ja alkaa vielä selittää ja todistaa olevansa ihan monipuolisen ruuan ystävä. Tuskin selitykset aloittajaa tyydyttää. Hänellä on vakaumuksensa.
- närästääkös
Nytpä se palstan paras ihminen ja psykolooki ilmaantui ketjuun tälä kertaa nimellä seitibroileri. Siitä ei tosiaan tiedä onko kala vai lintu . Se tietää kaiken aloittajasta ja ketjuun vastanneista, vetää omat happamat päätelmänsä. Ja niitähän ei kukaan horjuta ja saakin vaikka happamuuteensa tikahtua.
- jakolasku
Kyllä meille kelpaa broileri, karvajalatkin saa oman puuronsa jossa on riisiä, porkkanaa sekä kananpojan jauhelihaa.
Seitistä saa hyvän kalakeiton. Tämähän on taviksen arkiruokaa. - eiyleistetä
Kyllä vanhat syövät myös broileria, 92vuotias äitinikin ostaa harva se päivä broileria. Osaa vanhuksetkin muuttaa ruokatottumuksia.
- suola-paras-mauste
Kaikki valmis liha nykyään naistuu pahalle, yksinkertanen syy on suolan puute,
suola on aina paras mauste kaikkeen liharuokiin,
muita mausteita kannataa käyttä hillitysti,
-
tiedoksi kaikille lihateollisuuteen,,,, l i s ä t k ä suolaa kaikkiin liha ja valmisruokiin,
-
suola ei ole myrkkyä kuten nykyään mainostettaan,
olen hyvä esimmerkki siitä,
suolaa pitää olla riittävästi kaikessa ruuassa,
koska minulla on alhainen verenpaine, sepelvaltimo tauti,
esm. kun tehtiin ohitusleikkaus, kaikki pääsuonet uusittiin terveillä suonilla,
minulle tuotiin sairaalassa iltapalaksi aina suola silliä,
tai jotain aina suolasta iltapalaa,
-
kaupassa käynnit onki suurta kärsimystä,
en ikinä löydä yhtään mitään maistuvaa leikkelettä
kun niistä puuttuu suola täysin,
kieli ei tunnista suolan makua missään tuotteissa nykyään,
suorastaan tunnen suurta vastenmielisyyttä ja yöööökkkäystä kaikkia liharuokia, kannan paloja sun muita krillattuja lihoja,
sekä kaikkia leikkeleitä ja makkaroita kohtaan,
joten ainoa mahdollisuus on tehdä itse liharuokia kotona,
voi pistää suolaa sopivan määrä kylläpä koti-ruoka maistuu hyvälle,- siitä.vaan
Suolaprosentti on kaikissa tuotteissa nykyään, joten kyllä se on oma suu joka on viallinen!
Silti voi syödä niin suolaista kuin makutottumus vaatii, jos ei terveys sitä kärsi. - totuus-on-toisenlainen
siitä.vaan kirjoitti:
Suolaprosentti on kaikissa tuotteissa nykyään, joten kyllä se on oma suu joka on viallinen!
Silti voi syödä niin suolaista kuin makutottumus vaatii, jos ei terveys sitä kärsi.Mietihän,
miksi sairaalassa suuren leikkauksen jälkeen mua ruokittiin tavallista suolasemalla ruualla,
onko sinusta suola-silli yöksi normaali iltapala,
ei minusta,
olin todella yllättyny ,
jopa lähtiissä sairaalasta sairaanhoitaja sanoi että kannataa syödä kielletyjä ruokia, jotka nostaa verenpainetta,
se oli vain viaton vinkki pikku huumorilla sanottu, , - Hyvä.neuvo
Ostappas pöytäsuolaa ja sirottele annoksesi päälle.
- flegmaatti
Suolaa lääkärin määräyksestä. Erään puukotuksen jälkeen sain määräyksen juoda päivittäin 3kk:n ajan 2l suolavettä. En enää muista paljonko tuohon annokseen oli liotettava merisuolaa mutta suolainen muistikuva jäi.
- Seojämpti
Höpö,höpö,kyllä kaikki tuntemani ikäihmiset syövät broileria ja kalkkunaa,kun nuo porot ja hirvet ei käy pyydyksiin,kalaakin välillä ,muttei Itämeren saastunutta.
- ilman-suolaa-ei-pärjää
Suola on elintärkeä ruoka-aine,
jopa hirville ja metsäneläimille jaetaan metsään suolapaukkuja nuoleskeltavaksi,
sama on ihminen ei ihminen pärjää ilman suolaa,
-
ihmetyttää se kun kaupoista kaikista valmisruuista on poistettu suola minimiin, siksi on menny mielenkiinto kaikkiin leikkeleihin ja valmisruokiin,
leipäki on alkanu maistua pahalle, yöööök,
siitäki puuttuu suola,
hyiii, ku ne maistuu pahalle, tuimaa ja mautonta suussa, yöööööök.
toivottavasti teollisuus paluttaa suolan varsinki leikkeleihin, - Agenda.21
Punaiseen vivahtavaa lihaa sisältämätöntä halpalenkkiä joskus syön. Nyt on epäilys mahasyövästä, vaan syytä en tiedä. Broileria en ole aikoihin ostanut, koska se on kasvatettu GM-maissilla. Maissilla kasvatetun kanna/broilerin liha on vaaleaa, sekaruualla tai kotimaisella viljalla ruokitun tummaa ja maukasta. Vaan kun kaikki pyrii korruption avulla, valehdellaan että kansa vaatii vaaleaa broileria. Ja maissi kun huonommin Suomessa menestyy, se ostetaan Ameriikasta ja siellä se on geenimuunneltua kestämään Rounduppia. Suoritetuissa testeissä on ilmennyt, että GM-maissilla kasvatetut laboratoriorotat saivat pahoja kasvaimia ja terveiltäkin vaikuttavat olivat kolmannessa sukupolvessa lisääntymiskyvyttömiä. Näistä oli netissä, mutta ei kasaarimediassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 664195
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121226Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006