Tarvittiinko ennen wanhaan buddhismia?

Segova

Olen miettinyt usein miksi buddhalaisuus keksittiin 2500 vuotta sitten. Mihin sitä silloin edes tarvittiin? Silloin elämä ei varmastikaan ollut niin hektistä kuin nykyään, että mielenrauhaa olisi erikseen tarvinnut kehittää. Havainnoillistuksena, että Helsingissä oli helpompi olla porvari/yrittäjä 50-luvulla kun nykyisinä aikoina jolloin kaikki on epämääräistä ja sekavaa. 1950-luvulla oli leppoisampaa ja kauppaa käytiin ihmisten kanssa tavaroista ihan maalaisjärkisesti. Tietenkin 1950-luvulla ihmiset varmaan kokivat elävänsä äärimmäisen hektisen nykyajan keskellä.

Kun minun ymmärrykseni buddhalaisuuden ytimestä on se, että eräänlainen ydinajatus on oman mielen valpas tarkkailu ja sitä kautta ns. tietoinen läsnäolo ja elämänhallinta. Ja tätä kautta myös mielenrauha.

Jos ajatellaan että buddhismi oli alkupisteeltään eliitin liike (koska perustaja tarinan mukaan yläluokkainen) niin voidaan vielä kysyä painokkaammin, että mihin se eliitti mielenrauhaa tarvitsi? Sillähän oli rahaa ja ruokaa ja kokemus itsestään, että on suurinpiirtein ylempää ihmislajia kuin rahvas.

Varsinaisesti olen tässä yrittämässä keskustella sellaisesta aiheesta, kuin että jos ja kun buddhalaisuutta harjoitetaan nykyaikana hyvin pitkälti samoin perustein kuin ammoin, niin nykyään niillä samoilla harjoitteilla mielestäni treenataan hyvin erilaista mieltä kuin muinoin. Mieli on erilainen koska nykymaailma on niin täynnä virikkeitä ja tietoa. Nyt sitä rauhoittumista ja mielen tyyneyttä todella kaivataankin enemmän kuin 2500 vuotta sitten.

Oliko buddhalaisten mielenhallintatekniikoiden harjoittaminen siis helpompaa tuhansia vuosia sitten kuin nyt? Samalla tavalla kuin nyky-yrittäjä voisi lukea 50-luvun bisnesmaailmasta ja pitää sitä naiiviina ja hellyyttävänä ja mielellään matkustaisi sinne aikakoneella ja viettäisi elämänsä siellä.

22

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ZenKivi

      Kärsimys, lyhyesti. Buddhan tavoitteena ei ollut mielen treenaaminen rauhalliseksi vaan kärsimyksen ymmärtäminen. Ja sen ymmärtämisen kautta sen kärsimyksen lopettaminen. Kärsimys oli 2500 vuotta sitten samanlaista kuin se on nyt, muoto ja aiheet voivat olla muuttuneet, mutta kärsimys itsessään on sama. Kärsimys ei katso yhteiskuntaluokkaa, varallisuutta, ikää, sukupuolta tai rotua. Se on kaikissa ihmisissä (ja tuntevissa olioissa). Mielenrauha on seuraus, ei tavoite.

    • obi1

      buddha oli prinsi joka jätti prnssin elämän taakseen ja lähti etsimään syytä kärsmykseen. kun hän kuoli nin hänen oppilaat (munkit) kasas yhteen opetukset ja syntyi buddhalaisuus. eliitillä ei asian kanssa ollut mitään tekemistä. kyllä mä uskon että mielenrauhaa on kaivattu kautta aikojen. maailma muuttunut, mutta mielen rauhattomuus varmaan nyky aikana on tosiaan erillaista. yritä tässä informaatio tulvassa pitää meles vileenä... en ole elittiä enkä varakas, mutta sanonta kuuluu että pankinjohtajalla on pankinjohtajan palkka ja panknjohtajan murheet. luulisin mielen rauhan maistuvan myös heille.

    • YleispäteväTarve

      "Silloin elämä ei varmastikaan ollut niin hektistä kuin nykyään, että mielenrauhaa olisi erikseen tarvinnut kehittää."

      Mielenrauha ei ole niinkään ulkoinen, vaan sisäinen tila. Ulkoinen hiljaisuus ei millään muotoa takaa mielenrauhaa.

    • Segova

      Johtuuko kärsimys buddhalaisuuden mukaan tästä, että kaikki aistihavainnot ovat katoavaisia? Koska mieli on rauhaton koska se on mielen luonne. Eli ei voi estää pahan ajatuksen nousuja eikä toisaalta pitää hyvistä ajatuksista kiinni loputtomiin? Onko tämä kärsimyksen ydinajatus?

      Minun on vaikea ottaa vastaan buddhismissa juuri tätä dukkha-ideaa, koska "kaikki on kärsimystä" kuulostaa jotenkin masentuneelta. Toisaalta se saattaa olla sittenkin totuus eli elän harhassa ja itsepetoksessa kun en voi myöntää sitä.

      Esimerkiksi stoalaisillakin on tällainen rakentavan pessimismin idea, että jos ei toivo mitään, ei voi pettyä kun ei putoa korkealta. Mutta tämänkin pohtiminen on minua usein ahdistanut.

      Hassunhauskaa sinänsä että olen hyvinkin masentunut ja toivoton ihminen aika usein. Mutta en kuitenkaan voi hyväksyä minkäänlaisia tällaisia kaikki on kärsimystä -väitteitä... Jotenkin haluan ylläpitää toivoa... Toisaalta buddhalaisiin liitetään usein eräänlainen syvällinen onni ja iloisuus; tämän täytyy siis kummuta joltain osin tästä kärsimys-teorian hyväksymisestä.

      Itse olen tosiaan ollut kiinnostunut buddhalaisesta ja muunkinlaisesta mielenhallinnasta ja -muokkauksesta jo pitkään. Mutta toisaalta en ole oikein saanut säännöllistä meditaatiota ikinä aloitettua (en tosin säännöllistä kuntoiluakaan). Minun suurin ongelmani tässä yleisessä ahdistuksessani ja masentuneisuudessani on se, että aina yritän ns. parantaa ajatukset ajatuksillani. Jauhaa ja jauhaa samoja asioita joita omista päiväkirjoistani huomaan jauhaneeni ja "ratkaisseeni" monta kertaa vuosien aikana. Siksi olen päätynyt tähän johtopäätökseen, että ehkä ajattelu pitäisi lopettaa ja keskittyä nykyhetkeen ja läsnäoloon. Buddhan keinoin, tai sekulaarin tietoisen läsnäolon, tai Eckhart Tollen tai kenen lie opein... En tiedä saanko koskaan aikaiseksi ennen hautakuoppaa tätä projektia :).

      • ZenKivi

        Dukkha voidaan kääntää monella tavalla. Kärsimys tai epätyydyttävyys ovat yleisimmät käännökset. Sen voi käsittää kummalla tavalla haluaa, jotkut eivät käännä sitä lainkaan, mikä on ihan hyvä vaihtoehto myös.

        Buddha itse määritti sen näin: Syntymä on dukkha, vanheneminen on dukkha, kuolema on dukkha; suru, kipu, kaipuu ja epätoivo ovat dukkha. Olla tekemisissä jonkun kanssa josta ei pidä, on dukkha. Olla erossa jostain, jota rakastaa, on dukkha.

        Dukkhaan liittyy läheisesti haluaminen. Ihmisellä on kaksi pääasiallista dukkhan lähdettä. Se, että ei halua jotain mitä itsellä on- tai se, että haluaa jotain mitä itsellä ei ole. Jos miettii oman elämänsä asioita, niin nämä kaksi ovat suurimmat dukkhan lähteet. Jokaisella meistä.

        Dukkhan lähde, alkuperäinen syy, on kuitenkin takertuminen. Paitsi aistihavainnot, niin vielä tärkeämpänä, kaikki kokemukset ovat ohimeneviä. Suru, ilo, onni, kärsimys- ne nousevat ja ne katoavat. Mutta takerrumme niihin, kuka mistäkin syystä. Me takerrumme em. onnelliseen hetkeen ja koemme surua joutuessamme päästämään siitä irti -dukkha. Me emme halua kärsimystä ja yritämme etsiä iloa sen sijaan, jota emme löydä -dukkha. Vaihtoehtona ei ole stoalainen apaattisuus, jossa mikään ei hetkauta.

        Buddhan idea oli, että näin ei tarvitse olla. Että siitä jatkuvasta takertumisesta voi päästä eroon ja tarjosi siihen oman keinonsa. Että siitä takertumisen loppumisesta seuraa mielerauha ja ilo. Ne ovat tavallaan sivutuotteita, eivät itse tarkoitus.

        "Siksi olen päätynyt tähän johtopäätökseen, että ehkä ajattelu pitäisi lopettaa ja keskittyä nykyhetkeen ja läsnäoloon."

        Se tietty fiilis, että jotain omassa itsessä on pahasti solmussa ja ajattelulla ei sitä pysty ratkaisemaan?


    • Segova

      "Se tietty fiilis, että jotain omassa itsessä on pahasti solmussa ja ajattelulla ei sitä pysty ratkaisemaan?"

      Niin, ongelmani on ahdistuneisuus ilman mitään järkevää syytä. Olen melkein neljäkymmentä ja parikymmentä vuotta tämä ahdistuneisuus on ollut melkein jatkuvana seuralaisena.

      Osittain ahdistukseni liittyy tunteiden toimimattomuuteen. Että joskus oli toimivat tunteet lapsena ja nuorena, ei ole enää. Että muistan sen kun olin ns. viaton ja epäitsetietoinen ja tunteet toimivat spontaanisti. Sitten jossain vaiheessa en enää nuorena pystynyt nauttimaan taiteesta vaikka olisin halunnut. Sitten yritin pakottaa sen tunteen siinä tilanteessa ja kun se ei noussut ja toiminut spontaanisti ja aidosti kuten ennen se aiheutti ahdistusta ja jopa epätoivoa.

      Ihmettelen miten lapsena on niin helppoa. Lapset voivat leikkiä ja eräällä tavalla nauttia olostaan vaikka kuinka ankeissa oloissa. Ovatko lapset alunperin tässä takertumattomuuden tilassa? Mutta sitten aikuistumisen yhteydessä ladataan aivoihin sellainen uusi käsitejärjestelmä jossa lapsuuden helppous ja spontaanius syrjäytetään...

      Ihmettelen usein miten lapsena kun oli huolia ja sitten kelasin niitä ja saavutin jonkinlaisen helpottavan näkökulman olin onnellinen ja huojentunut ja jatkoin sitten muuta tekemistäni. Että miten se noin saattoi olla. Koska nyt aikuisena jos saavutan jonkin huojennuksen ajatusjumpillani, niin siinä on kuitenkin läsnä myös pelko sen kaiken katoavaisuudesta.

      Tähän yleiseen ahdistukseen ja takertumiseen liittyen, itse haluan ns. rauhaa ja en haluaisi tätä ahdistusta. Olen joskus onnistunut saamaan pitkiä parempia jaksoja tietoisen läsnäolon metodilla. Jossa mm. sanottiin että ajatuksesi eivät ole sinä itse, et ole ahdistunut vaan sinussa on ahdistuksen tunne. Mutta se nouseva ahdistuksen kokonaispaketti on todella pirullinen. Se iskee mieleen salamannopeasti ja lyö vyön alle ja sitä on todella vaikea olla vihaamatta. Mutta se vihaaminenkin ilmeisesti on jonkinlaista tarrautumista.

      • ZenKivi

        Jep, siksi kysyin. Jos sillä ei ole järkevää syytä, niin pidetään sitä nimettömänä toistaiseksi? Miten pääsee eroon nimettömästä ahdistuksesta tai pelosta?

        Kun meillä on normaali sellainen arkipäivän ongelma, me joko käsitellään se samantien tai siirretään pois mielestä vähäksi aikaa. Sitten myöhemmin me pohdimme sitä ja löydämme ratkaisun. Näin siis tavallisesti.

        Mutta entä jos mielessä on ahdistus, joka leijuu kuin pilvi ja peittää kaiken muun näkyvistä. Välillä se on päällimmäinen, välillä se menee hetkeksi taustalle ja palaa sitten uudestaan muistuttamaan itsestään. Varsinkin jos sille on vaikea löytää syytä, niin se on toisen mittaluokan ongelma.

        Nimetön ahdistus tulee usein huomaamatta, pitkän ajan kuluessa se kasvaa kunnes siitä tulee sietämätöntä. Yleensä siihen ei edes liity mitään traagista, se kasvaa pikkuhiljaa pala palalta, pienistä muistoista ja kokemuksista joita kertyy peräkkäin. Ja yhtäkkiä huomaa, että ei voi melkein tehdä mitään kun se on taas siinä.

        Se on kuin hämähäkin verkko, mitä enemmän rimpuilet sen kanssa sitä enemmän olet solmussa.

        Tiedät jo, että ahdistuksen pakeneminen tai vihaaminen ei muuta mitään. Se on silti siellä. Jos sinulla kerran on jo kokemusta meditaatiosta/läsnäolosta niin käännä asia kokonaan nurinpäin. Tämä on aika kivulias tapa, eikä helppo, mutta voin omasta kokemuksesta sanoa, että se toimii. Oma opettajani harjoitutti minua tällä, minulla oli samankaltainen ongelma itselläni alussa.

        Aluksi on hyvä muistaa, että se ahdistus ei ole aina ollut siellä. Kuten sanoit, lapsena se ei ollut siellä. Se on tullut jostain ja jokin aiheuttaa sen. Et ole syntynyt sen kanssa. Mutta nyt se on osa sinun mieltäsi. Jos se on tullut jostain, se on myös mahdollista saada katoamaan. Sille on syy. Mutta ennenkuin pääset syyhyn kiinni, sinun pitää ymmärtää mikä se ahdistus oikein on.


        Eka askel on se, että alat nähdä mikä se ahdistus oikeastaan on. Tunne vihollisesi, sanotaan. Kun ahdistus tulee tai kun tunnet, että se on tulossa - niin maista sitä. Eli älä anna mielen mennä siitä poispäin vaan käännä huomio siihen ahdistukseen. Miltä se tuntuu, missä se tuntuu? Vähän kuin maistaisit jotain outoa juomaa tai viiniä, sama tilanne. Onko se raskasta, makeaa, kevyttä, tuntuuko se rinnassa vai vatsassa?

        Käytä jotain läsnäolo- tai mediaatiotekniikkaa samalla. Hengityksen seuraaminen on minusta hyvä, koska se on aina läsnä ja voit keskittyä siihen missä tahansa. Jos ahdistus saa yliotteen niin palaa seuraamaan hengitystä tai mikä nyt onkaan sinun juttusi. Menet sen verran kuin sillä hetkellä olet valmis, mutta älä luovuta ensimmäiseen tunteeseen. Seuraavalla kerralla sama homma. Uudestaan ja uudestaan. Mene niin pitkälle kuin pystyt, mutta älä taistele sitä vastaan tai pakene sitä. Seuraa millaisissa tilanteissa ja miten se tulee, ja millaisissa tilanteissa ja miten se menee pois.

        Ja hyvä muistaa: Ahdistukseen ei kuole, sillä ei ole mitään valtaa mitä sinä et anna sille. Se sattuu, joo, se tuntuu pahalta, joo -mutta siihen ei kuole.

        Tämä tietenkin edellyttää, että olet mennyt sen tietyn pisteen yli ja päättänyt että teet todella asialle jotain. Todella haluat selvittää mistä on kysymys.


      • ydinkohtia
        ZenKivi kirjoitti:

        Jep, siksi kysyin. Jos sillä ei ole järkevää syytä, niin pidetään sitä nimettömänä toistaiseksi? Miten pääsee eroon nimettömästä ahdistuksesta tai pelosta?

        Kun meillä on normaali sellainen arkipäivän ongelma, me joko käsitellään se samantien tai siirretään pois mielestä vähäksi aikaa. Sitten myöhemmin me pohdimme sitä ja löydämme ratkaisun. Näin siis tavallisesti.

        Mutta entä jos mielessä on ahdistus, joka leijuu kuin pilvi ja peittää kaiken muun näkyvistä. Välillä se on päällimmäinen, välillä se menee hetkeksi taustalle ja palaa sitten uudestaan muistuttamaan itsestään. Varsinkin jos sille on vaikea löytää syytä, niin se on toisen mittaluokan ongelma.

        Nimetön ahdistus tulee usein huomaamatta, pitkän ajan kuluessa se kasvaa kunnes siitä tulee sietämätöntä. Yleensä siihen ei edes liity mitään traagista, se kasvaa pikkuhiljaa pala palalta, pienistä muistoista ja kokemuksista joita kertyy peräkkäin. Ja yhtäkkiä huomaa, että ei voi melkein tehdä mitään kun se on taas siinä.

        Se on kuin hämähäkin verkko, mitä enemmän rimpuilet sen kanssa sitä enemmän olet solmussa.

        Tiedät jo, että ahdistuksen pakeneminen tai vihaaminen ei muuta mitään. Se on silti siellä. Jos sinulla kerran on jo kokemusta meditaatiosta/läsnäolosta niin käännä asia kokonaan nurinpäin. Tämä on aika kivulias tapa, eikä helppo, mutta voin omasta kokemuksesta sanoa, että se toimii. Oma opettajani harjoitutti minua tällä, minulla oli samankaltainen ongelma itselläni alussa.

        Aluksi on hyvä muistaa, että se ahdistus ei ole aina ollut siellä. Kuten sanoit, lapsena se ei ollut siellä. Se on tullut jostain ja jokin aiheuttaa sen. Et ole syntynyt sen kanssa. Mutta nyt se on osa sinun mieltäsi. Jos se on tullut jostain, se on myös mahdollista saada katoamaan. Sille on syy. Mutta ennenkuin pääset syyhyn kiinni, sinun pitää ymmärtää mikä se ahdistus oikein on.


        Eka askel on se, että alat nähdä mikä se ahdistus oikeastaan on. Tunne vihollisesi, sanotaan. Kun ahdistus tulee tai kun tunnet, että se on tulossa - niin maista sitä. Eli älä anna mielen mennä siitä poispäin vaan käännä huomio siihen ahdistukseen. Miltä se tuntuu, missä se tuntuu? Vähän kuin maistaisit jotain outoa juomaa tai viiniä, sama tilanne. Onko se raskasta, makeaa, kevyttä, tuntuuko se rinnassa vai vatsassa?

        Käytä jotain läsnäolo- tai mediaatiotekniikkaa samalla. Hengityksen seuraaminen on minusta hyvä, koska se on aina läsnä ja voit keskittyä siihen missä tahansa. Jos ahdistus saa yliotteen niin palaa seuraamaan hengitystä tai mikä nyt onkaan sinun juttusi. Menet sen verran kuin sillä hetkellä olet valmis, mutta älä luovuta ensimmäiseen tunteeseen. Seuraavalla kerralla sama homma. Uudestaan ja uudestaan. Mene niin pitkälle kuin pystyt, mutta älä taistele sitä vastaan tai pakene sitä. Seuraa millaisissa tilanteissa ja miten se tulee, ja millaisissa tilanteissa ja miten se menee pois.

        Ja hyvä muistaa: Ahdistukseen ei kuole, sillä ei ole mitään valtaa mitä sinä et anna sille. Se sattuu, joo, se tuntuu pahalta, joo -mutta siihen ei kuole.

        Tämä tietenkin edellyttää, että olet mennyt sen tietyn pisteen yli ja päättänyt että teet todella asialle jotain. Todella haluat selvittää mistä on kysymys.

        Näin sivustaseuranneena.

        "Ja hyvä muistaa: Ahdistukseen ei kuole, sillä ei ole mitään valtaa mitä sinä et anna sille. Se sattuu, joo, se tuntuu pahalta, joo -mutta siihen ei kuole."

        Tuosta kohdasta tuli mielleyhtymä sairaanhoitajille opetettaviin asioihin. Heille opetetaan mm., että "hajussa ei ole bakteereja eikä siihen kuole". Mätänevän ruumiin kammottavaa löyhkää oppii sietämään tällä tavalla, kun tiedostaa tosiasiat. Se on vain hajua. Ahdistuskin on vain ahdistusta, joka sinänsä on voimatonta, jos sille ei anna vastustamisen ja pelkäämisen kautta voimaa.

        Ahdistuksen makustelu on toimiva keino. Ei märehditä eikä voivotella ahdistusta, mutta makustellaan miltä se tuntuu, miltä se maistuu, liikkuuko se, onko se paikallaan, onko se pehmeää ja muita laatuja tutkaillaan sanattomasti. Tarkkailumeditaatiota.


    • Segova

      Kiitos neuvoista ja tilanteeni ajattelusta.

      Se olenko mennyt ratkaisevan pisteen yli ja päättänyt todella tehdä asialle jotain... se on vaikea kysymys. Koska minusta tuntuu että olen muodostanut ahdistuksesta sellaisen kuvan, että sitä ei enää voi nujertaa. Jotenkin se on niin pirullisesti luonut monimutkaisia ja syvällisiä juuriaan sisääni. Siksi tällainen tietoisen läsnäolon (tai miksi sitä nyt kutsutaankaan) idea oli helpottava, koska siinä oli ajatuksena että loppujen lopuksi ahdistus on ikään kuin "pinnallista" eikä syväänjuurtunutta. Koska tietynlainen pinnallisuus ja ohimenevyys on kaikkien mielensisältöjen peruspiirre.

      Olen siis luonut itselleni tästä todella pahasti elämänlaatuani heikentävän ongelman. Suoraan sanoen useasti suorastaan toivon kuolemaa. En ehkä kuitenkaan tosissani. En vain saa elämääni mitään iloa kun ahdistus vie kaiken sen pois. Toisaalta olen pohtinut, että tarkoituksellisesti piehtaroin tällaisessa synkässä itsesäälissä, koska siitä hullulla tavallaan saa jotain lohtua. Myös muille ihmisille usein synkästi avaudun, mutta siinäkin tunnistan sen motiivin että haluan heidän sääliään ja ylipäätään huomiotaan, jota ehkä saa jos oikein kuolemantoiveistaan meuhkaa :).

      Olen ollut terapiassa ja siellä sanottiin että ongelmien pitäminen ratkaisemattomana on eräs ongelmien kieltämisen muoto. Tätä olen pohtinut, mutta mielestäni en sinänsä kiellä ongelmaani kun sen kanssa melkein joka päivä. Toisaalta ehkä kiellänkin, kun olen yrittänyt samalla tavalla turhan härkäpäisesti hyökätä sen kimppuun jo vuosia. Siis liiallisella ajattelulla ja analyyttisellä pohdinnalla, joka ei sitä hävitä.

      Yleensä en myöskään ole kysynyt tähän asiaan neuvoja. Sekin on outoa kun asiaa tarkemmin miettii. Olen muutenkin niin tottunut yksinoloon etten juuri mitään muitakaan ongelmiani ikinä toisten kanssa pura yhtään mitenkään.

      Luin joitakin aikoja sitten kirjan Mielekkäästi irti ahdistuksesta. Siinä oli juuri ehdottamasi kaltainen lähestymistapa esillä. Että toimi epäintuitiivisesti, käännä mielesi ahdistustasi kohti ja tutki sitä. Älä heti karkoita sitä, älä pelkää sitä. Kyseinen kirja sisälsi varmaan siis ihan hyviä neuvoja. En vain ole niitä aktiivisesti jaksanut noudattaa. Että tässä sitten valitan että ahdistaa mutten jaksa itseäni parantaa vaikka lääke-ehdotuskin olisi tiedossa :).

      Eräs asia jonka olen huomannut, että kun joskus olen yrittänyt pakottaa ahdistuksen tunteen nousemista joissain tilanteissa jotka tavallisesti ahdistavat, se ei silloin nousekaan. Sen pakottaminen ei siis onnistu yhtään sen paremmin kuin niiden hyvien tunteiden joita en enää osaa lapsuuden ja varhaisnuoruuden tavoin spontaanisti tai muutenkaan oikein kokea. Tästä on tullut jotenkin hyvä mieli, koska se kertoo että ahdistus on jollain tavalla ehkä minun kontrollissani, tai ei ainakaan minusta ulkopuolinen voima.

      Se on totta ei että ei se ahdistus tapa. Mutta kun ajattelen kuinka paljon se on potentiaalista onnea ja hyvää oloa elämästäni tuhonnut, niin siitä nousevat nämä suoranaiset kuolemantoiveet.

      Ahdistuksen syynä on mielestäni jotenkin kaiken olemassaolevan maailmankaikkeuden laajuus ja sen ymmärtämisen vaikeus, ja siitä seuraava valinnanteon mahdottomuus, vaikka valinta on pakko tehdä. Jonkinlainen täydellisyydentavoittelu ja sen jatkuva epäonnistuminen ja tuomio siitä. Ihan tavallinen olemassaolo vaikka tuolilla istuen, sekin on mielestäni jotenkin "saastunut" kun en tiedä olenko siinäkään "oikein". En siis osaa olla edes olemassa oikealla tavalla.

      Mutta on tässä toivoakin havaittavissa. Esimerkiksi kun tuota kirjaa luin oli pitkän aikaa parempi olo. Mutta jätin harjoitteet kesken. Aina välillä on pitkiä jaksoja jolloin parempi olo ilman kummempaa yrittämistä. Mutta jotenkin olen myös kai nöyrtynyt ja alistunut tämän edessä, että tämä on vamma jota ei voi sinänsä parantaa.

      • ZenKivi

        Käännän sinulle yhden tekstin, katsotaan löydätkö siitä jotain tuttua?

        Lahjakkaat ja älykkäät ihmiset ovat alttiimpia ahdistukselle, jota voisi kutsua eksistentiaaliseksi ahdistukseksi. Vaikka tämän kaltainen ahdistus saattaa syntyä jonkin menetyksen tai jo menetyksen uhan takia meille kaikille, kun huomaamme elämän katoavaisuuden, intellektuaalisti älykkäämmät saattavat törmätä siihen spontaanisti tai se voi kasvaa heissä pikkuhiljaa kunnes se laukeaa.

        Eksistentiaalinen ahdistus nousee kun yksilö kohtaa olemassaolon perimmäisiä kysymyksiä. Näitä on neljä (tai "suurimpia ahdistuksen aiheita"): kuolema, vapaus, eristyneisyys ja tarkoituksettomuus. Kuolema on vääjäämätön tulevaisuuden kuva. Vapaus, eksistentiaalisessa mielessä, viittaa ulkoisten rakenteiden puuttumiseen. Me emme synny valmiina jonkin mentaalisen rakenteen kanssa. Me annamme maailmalle rakenteen, luomme siitä mentaalisen kuvan, joka meidän täytyy itse luoda. Eristyneisyys tarkoittaa sitä, että vaikka kuinka läheisiä olemme toisten tai maailman kanssa, niin siinä välissä on aina aukko -me olemme lopulta aina yksin. Tarkoituksettomuus syntyy näistä kolmesta edellisestä. Jos meidän täytyy kuolla, jos meidän täytyy rakentaa oma maailmankuvamme ja jokainen on lopulta yksin -niin mitä merkitystä elämällä on?

        Miksi tätä ahdistusta esiintyy juuri lahjakkaiden ja älykkäiden ihmisten kohdalla? Osaksi siitä syystä, että se vaatii syvempää ajattelua ja asioiden heijastamista oman itsensä kautta. Tällainen ihminen ei saa tyydytystä enää pinnallisesta päivästä toiseen elämisestä.

        Eksistentiaalista ahdistusta kokeville on tyypillistä olla idealisti. He näkevät mahdollisuudet ja sen mitä he tai maailma heidän ympärillään voisi olla. Ja samalla he näkevät katkerasti sen miten maailma jää aina vajaaksi siitä mitä se voisi olla. Ja myös he itse jäävät siitä, mitä he haluaisivat olla. Samalla he ovat herkkiä havaitsemaan epäkohdat, sattumanvaraisuuden ja absurdiuden yhteiskunnassa ja muiden ihmisten käytöksessä. He kyseenalaistavat perinteet ja haastavat ne. He pohtivat esim. miksi pitäisi olla tiukkoja yhteiskunnallisia rooleja iän tai sukupuolen perusteella, miksi ihmiset käyttäytyvät tekopyhästi toimimalla toisin kuin uskovat, miksi ihmiset sanovat asioita, joita he eivät tarkoita? Miksi minä ja muut eivät ajattele tarpeeksi, eivät välitä muista tarpeeksi? Kuinka paljon minä yksin voi koskaan muuttaa tätä maailmaa?

        Kun nämä ihmiset yrittävät puhua huolistaan muille, he saavat yleensä vastaan reaktioita hämmennyksestä vihaan. He tajuavat nopeasti, että toiset ihmiset (etenkään nuoruudessa ja lapsuudessa) eivät jaa heidän huoliaan, vaan keskittyvät enemmän konkreettisiin asioihin ja toisten ihmisten odotusten täyttämiseen. Tämä johtaa eristäytymiseen muista, jopa omasta perheestä, kun he havaitsevat että muut eivät ole valmiita keskustelemaan tämän ihmisen huolista.

        Jos tällainen ihminen on lahjakas useilla tavoilla, hänestä saattaa tulla turhautunut erityisesti eksistentiaalisen ajan ja tilan suhteen. Hänelle ei yksinkertaisesti ole tunteja päivässä tarpeeksi. Tai tällainen ihminen saattaa turhautua valintojen tekemiseen. Sillä valinnan tekeminen ahdistuneelle ihmiselle on mielivaltainen päätös. Ei ole olemassa "täysin oikeaa" ratkaisua. Tai hän saattaa kokea ahdistusta omista rajoitteistaan, hän ei ole koskaan kyllin hyvä itse asettamiinsa tavoitteisiin.

        Useimmat tällaiset henkilöt purkavat aluksi turhautumistaan vihan kautta. Mutta he huomaavat nopeasti, että viha on hyödytöntä. Sillä viha kohdistuu asioihin, joille he eivät voi mitään. Hyödytön viha kääntyy ahdistukseksi ja usein masennukseksi.

        Masennuksessa tällaiset lahjakkaat ihmiset tyypillisesti yrittävät löytää itselleen tarkoitusta, jotain johon tarttua joka vetäisi heidät ulos tästä kokemastaan "epäoikeudenmukaisuudesta" ja "turhuudesta". Usein tulos on vastakkainen. Mitä enemmän he yrittävät vetää itseään pois ahdistuksesta, sitä enemmän he tiedostavat elämän lyhyyden, sen että he ovat ahdistuksensa kanssa yksin ja vain pieni, mitätön organismi maailmankaikkeudessa, ja että läsnä on pelottava vapaus valita elämänsä, joka myös täytyy tehdä yksin.

        Tässä vaiheessa he kysyvät elämän tarkoitusta: "Onko tässä kaikki mitä elämällä on tarjottavaa? Eikö ole mitään muuta? Onko niin, että minun pitää antaa elämälle jokin sattumanvarainen merkitys jaksaakseni eteenpäin? Onko tässä kaikki?"

        ..........
        Onko tässä mitään mitä tunnistat itsessäsi?


    • Dhammassa

      Tulin nyt uutena tähän viestiketjuun. ZenKivi tuntuu kirjoittavan ihan hyviä... Suosittelen lukemaan tai kuuntelemaan alkuperäisiä vanhimpia sutria ja myöskin oikeiden harjoittavien munkkien "dhamma talk":seja youtubesta, jos englanti sujuu. Itse en ole koskaan välittänyt mennä kyselemään foorumeille buddhalaisuudesta... Tällaisten forumi kirjoitusten lukeminen sekoittaa helposti pään, koska kuka tahansa voi kirjoittaa.

      Buddhalaisuudessa keskeistä on kärsimyksen vähentäminen, mikä onnistuu erityisen tehokkaasti sillä tavalla, että poistetaan harhakäsitys siitä, millainen jokaisen "minä" oikeasti on. (ns. "anatta")

      Jos ihmisellä on voimakas kiintymys asiaan (aiheuttaa haittoja), silloin hän vahvasti projisoi siihen asioita joita siinä ei oikeasti ole (kuin ihminen joka ei näe selvästi, tai kuin ihminen jolla on silmäsairaus) ja hänellä on myös mielessään kuvitteellinen henkilö jota varten se on olemassa (hän uneksii). Vasta kun sisäinen projektio ei ole toiminnan perustana, ei ole kiintymystäkään (samoin kuin jos kärrynpyörän keskiö irroitetaan, irtoavat puolatkin.)

      Kso. esim. Dalai Lama: How to see yourself as you really are -kirja. Tai perehdy seikkaan muuta kautta.

      PS: Uudet ajatukset, joka päivä.

    • Segova

      Löydän tekstistä tuttuja asioita... Mutta en ole kokenut noin strukturoitunutta polkua, jossa olisin ajatellut 4 ahdistuksen lähdettä ja törmännyt muun maailman torjuntaan ja niin edelleen. Olen idealistinen, mutta toisaalta en koe että idealismini on epäonnistunut/alasammuttu. En siis ole kylläkään tehnyt mitään maailman hyväksi esim. vapaaehtoistyöllä/lahjoituksilla. Mutta uskon kyllä vahvasti ihmiskunnan tulevaisuuteen. Että teknologia ratkaisee monia ongelmia. Nälänhädät saadaan poistettua. Kaikkien ihmisten elintaso nousee, mutta luonnon tuhoutuminen vähenee. Nanokoneet laitetaan ihmisen elimistöön seilaamaan jolloin esim. sepelvaltimotaudit muuttuvat mahdottomiksi kun koneet tuhoavat rasvakertymät ennen kuin ne muodostuvat. Ylipäätään uskon että maapallo muuttuu rauhanomaiseksi ja kaikille ihmisille hienoksi paikaksi elää tulevaisuudessa ja ihmiskunnasta tulee vielä kosminen laji joka perustaa siirtokuntia maan ulkopuolelle.

      Tästä eksistentialistisesta ahdistuksesta tulee mieleen tietyt filosofit. Sartre ajatteli että ihminen on vapaa ja ahdistus johtuu tästä vapaudesta ja valinnoista. Kierkegaard oli jotenkin myös kaikesta angstaava ja loppujen lopuksi päätyi siihen että pitää tehdä uskonhyppy ja uskoa hyvin selkeään yksinkertaiseen Kristukseen. Olen itse miettinyt että minun pitäisi tehdä tällainen uskonhyppy myös, mutta ei Kristukseen vaan jonkinlaiseen irrationaalisuuteen ja pyrrhonilaisuuteen (= kaikki mielipiteet yhtä oikeita). Koska olen ollut liian rationaalinen ja palvonut Apollonia ja pitäisi alkaa palvoa Dionysosta. Tämän takia olen lähiaikoina ollut kiinnostunut paranormaalista, vaikka vuosikausia halusin vain todistaa sen skeptisestä näkökulmasta humpuukiksi.

      Tuosta vielä josta kirjoitit, että ihmisen pitää rakentaa maailma itse. Minua on aina kiehtonut eräänlainen kulttuurirelativismi. Että kaikki on vain eräänlaista teatteria. Että loppujen lopuksi esimerkiksi tällainen hyvin vahvalta vaikuttava ilmiö kuin Suomen demokraattinen tasavalta ei loppujen lopuksi saa olemassaoloaan ja oikeutustaan yhtään muualta kuin ihmisiltä, jotka päättävät uskoa siihen. Muistan häkeltyneeni tästä kun tajusin tämän joskus lapsena. Että eikö valtiojohtoa pelota, kun he tajuavat että kaikki ne lait ja rakenteet, ne voitaisiin pyyhkäistä koska tahansa pois jos vain päätettäisiin että niihin ei uskota.

      Se ajatus että ihminen luo itse maailmansa ja sen rakenteet on vapauttava mutta toisaalta vaikeuksia se sitten vain tuottaa. Olen ymmärtänyt että tämä oli Nietzschen yli-ihmisidean pointti. Että kun kristinusko vetelee lännessä hänen mukaansa viimeisiään, niin sen varaan ei enää voi rakentaa. Mutta koska sen varaan oli rakennettu niin paljon joutui ihmiskunta lännessä aivan tuuliajolle, kun piti itse väkertää itselleen maailma eli tehdä itsestään yli-ihminen.

      Minä oikeastaan nautin elämän merkityksettömyydestä. Olen ollut kiinnostunut jonkinlaisista kosmosta palvovista ateistisista uskonnollisuuden muodoista. Joissa allekirjoitetaan tieteellinen maailmankuva, mutta sen kautta sitten yritetään nähdä maailmassa kauniita ja yleviä ja huojentavia asioita. Vaikka se että kuoleman jälkeen atomit palaavat kiertoon ja muodostavat uusia eliöitä. Kaikkien meidän äiti on joskus kauan sitten kuollut tähti joka tuotti supernova-räjähdyksessä raskaimpia alkuaineita. Kaikki me täällä maan päälle olemme auringon lapsia koska loppujen lopuksi minäkin käyn tässä aurinkovoimalla. Maailmankaikkeuden koko ja aikasuhteet aiheuttavat rakentavan merkityksettömyyden tunteen.

      Koen että olin typerä snobbailija kirjoittaessani tätä tekstiäni. Että halusin briljeerata tiedoillani, tai jotain. Ylipäätän tuomitsen itseni päivittäin typerästä pätemisen tarpeestani. Tietysti sekin että sanon nyt näin voi olla nöyryyden kautta huomion kerjäämistä, tai jotain.

      Tuossa tekstissäsi mainittua eristyneisyyttä en myös osaa kokea kunnolla ongelmana. Ymmärrän ettei toisen ihmisen nahkoihin voi kunnolla mennä, tai siis että aina on lopulta itse yksin. Mutta... ei se ole minulle mikään ongelma.

      Ylipäätään ehkä ongelmani ydin on että kuvittelen olevani jossain ihme metatasolla ja kulisseissa. Kuvittelen ettei kenelläkään ole ollut ikinä samanlaista ongelmaa kuin minulla. En suostu oikein mitenkään tunnustamaan mitään syy-seuraus -suhteita. Kaikki on kaoottista. Jos katson ulkona yöllä tähtiä ja ne aiheuttavat hienon olon kosmoksesta. Mutta tuomitsen itseni tästä ja ahdistus iskee, kun koen että minun pitäisi saada sama olo vaikka tuijottamalla valkoista seinää. Näin tapahtuisi jos hallitsisin itseni täydellisesti. Enkä halua myöntää että tähdet --> hyvä olo -kaltainen syy-seuraus -suhde voisi olla olemassa.

      Okei, en tiedä sepostinko mitään ymmärrettävää. Mutta yhteenvetona, tunnistin itseni mutta toisaalta en koe asioita noin järkevinä mitä esitit. En ole pettynyt mihinkään, olen vain joutunut kaaokseen ilman syytä ja täällä sitä ollaan ja kärsitään. Hymiö loppuun :).

      • ZenKivi

        Ymmärrän kyllä. Koitetaan toista kautta, heitän pari kysymystä ilmaan.

        Mitä tapahtuu sinussa kun katsot tähtiä ulkona yöllä? Ja miksi koet, että siinä on jotain tuomittavaa?

        Toinen mikä toistuu teksteissäsi, on itsensä hallitseminen -jopa täydellisesti. Mitä ajattelet, että tapahtuu jos lopetat hallitsemasta itseäsi?


    • Segova

      Kun katson tähtiä yöllä, niin koen (ainakin joskus) miellyttävän tunteen, joka liittyy tähtitaivaan yleiseen kauneuteen. Siihen tietoisuuteen että kaikki tähdet ovat muualla palavia aurinkoja. Siihen että maailmankaikkeus on suurempi kuin minä ja suuri mysteeri. Siihenkin että koen olevani osa maailmankaikkeutta koska koostun pyhistä atomeista kuten kaikki muukin. Tämä on siis suurinpiirtein tähtitaivaan aiheuttama positiivinen ajatus-tunne -setti.

      Mutta sitten kuitenkin soimaan itteäni siitä, että jos tunnustan tähtitaivaan aiheuttavan minussa tämän kaiken, minä tunnustan syy-seuraus -suhteiden olemassaolon. Ja tämä on jonkinlaista heikkoutta. Koska jos hallitsisin mieltäni täysin ja voisin luoda maailmankokemukseni millaiseksi haluan, niin voisin saada saman kokemuksen ihan tuosta vaan vaikka seinää tuijottamalla.

      Syy-seuraus-suhteet ovat paljon minua vainonnut asia. Kun olin lapsi/nuori en toki pohtinut koko asiaa juurikaan. Lukioikäisenä tämä ahdistus-homma sitten alkoi. Luulen sen alkuun liittyneen sen, että aloin pohtia mistä tietää mikä johtaa mihinkin. Ja että miten voin tehdä oikean päätöksen, kun en tiedä mikä johtaa mihinkin. Mistä voin tietää että teen oikean päätöksen jos haluan vaikka suojella lumileopardeja, mitkä teot johtavat siihen että kys. eläimet tulevat suojelluiksi.

      Ratkaisin tämän silloin lukiolaisena aluksi siten, että päätin olla miettimättä liikoja. Päätin olla tekemättä asioista liian vaikeita ja vain päättää että tehdään näin ja toivotaan parasta että tulos on toivottu. Koska muuten ei voisi koskaan päättää mitään koska maailma on niin monimutkainen. Päätin siis asioista eräällä tavalla röyhkeästi tai vaikkapa jollain tasolla kierkegaardilaisen uskonhypyn kaltaisella prosessilla.

      Mutta sitten myöhemmin kyseenalaistin tämän tällä lailla: jos haluan suojella lumileopardeja niin miksi tekisin teon A jonka tiedän johtavan lumileopardien suojeluun. Miksi en tekisi tekoa B joka ei johda lumileopardien suojeluun. Eli siis, miksi minä joka haluan suojella lumileopardeja en voisi yhtä hyvin valita B. Aloin ajatella että se on tässä hullussa maailmassa yhtä loogista.

      Sitten loppujen lopuksi kyseenalaistin kaikki syy-seuraus -suhteet ja kaiken logiikan. Esimerkiksi mietin että miksi ihmiset jotka haluavat päästä puun latvaan tekevät puunlatvaanpäätymistoimenpiteitä. Toisin sanoen miksi he kiipeävät. Koska ehkä tämä kaikki on harhaa. Ehkä meidät on vain ehdollistettu pitämään kiipeämiseksi pidettyä toimenpidettä järkevänä tekona jos motiivi on päästä puun latvaan. Mutta oikeasti sillä ei pääse sinne. Miksi ihmiset jotka haluavat puun latvaan eivät osta Tiimarista paperimassakanarialintuja? Miksi se ei ole teko joka tehdään kun halutaan puun latvaan? Ehkä paperimassalinnun ostaneet päätyvät puun latvaan mutta meidät on ehdollistettu näkemään se harhaisesti toisin... Kyseenalaistin tällä tavalla kaikki mahdolliset asiat, vedin ne tämän myllyn läpi... Jopa nautin tästä filosofoinnista silloin. Mutta jotenkin se sitten loppuviimeksi kuitenkin räjähti omalle naamalle. Psykoterapeutti sanoi että olin hänen mielestään erittäin lähellä skitsofreniaan johtavaa psykoosia kun terapian aloitin. Mielestäni muuten buddhalaisuun itsettömyyden ideassa on aina ollut länsimaisittain nähtävissä voimakkaasti psykoottisia piirteitä. Mutta ihmeellisesti näemmä buddhalaisten keskuudessa ne on opittu kääntämään rakentavaksi ainekseksi...

      Jälkikäteen ajatellen tuo kaiken kyseenalaistaminen oli oikeastaan tapani tehdä valinta. Olin tehnyt kaikista hulluista absurdeista valinnoistakin oikeita sen kautta. Koska jos jopa se paperimassalinnun osto kun haluaa puuhun on oikein, niin sitten kaikki on oikein. Minusta tämä ajattelu muistuttaa Nagarjunan tetralemmaa, ja eräästä kirjasta luin Nagarjunaa kutsuttavan absoluuttiseksi relativistiksi, joka oli myös oma nimitykseni teini-iän filosofialleni.

      Jotenkin minulta puuttuu origo ja kivijalka. Tajuan että sen voisi saada kristinuskon jumalasta, mutta minulle se ei sovi koska olen päätynyt aivan totaaliseen ateismiin. Olen liikaa häivyttänyt kaikkia syy-seuraus -suhteita ja järkeä etten saa enää mistään kiinni. Siksi tuo tähtitaivaskin ahdistaa. Ehkä koen että jos myönnän sen tekevän vaikutuksen annan jotenkin periksi. Että olen kärsinyt niin paljon tässä kaiken kieltämisessä että siitä on pakko saada hedelmiä. Vertaa suomalaiset Venäjälle paenneet kommunistit joita Stalin tapatti mutta eloonjääneet silti yhä uskoivat kommunismiin koska sen edestä oli uhrattu niin paljon.

      Tämä on kuitenkin olennaista: mikään mitä kerroin tässä yllä ei voi oikeastaan pitää paikkaansa koska missään ei ole mitään järkeä. Eikä minun ahdistuksessani ole mitään järkeä. Sitä ei voi järkeistää yhtään mitenkään eikä minua voi mitenkään parantaa. Koska tämä on niin ihmeellinen meta-tason kuvio.

      Ajattelen että itsehallinnan lopettaminen johtaa sisällöttömään olemassaoloon. Tai jotenkin samaan kuin että peltoa ei viljeltäisi. Se kesannoituisi eikä olisi enää pelto.

      • ihanvainkysymyksenä

        Oletko kokeillut saattaa tuntojasi taiteeksi? Siinä pystyisit irrottautumaan rationaalisuuden vaatimuksista ja vieläpä mitä enemmän sen parempi. Käyttämällä kangasta (tai mitä tahansa muuta sinulle sopivaa) kanvaasina mielen tuotoksille koko elämän näyttämön sijasta prosessi saattaa olla hyödyllinen ja oikealla tavalla avaava. Mielesi syvistä varastoista riittää ammennettavaa. Mielesi on vain niin tuottelias, että se voi sotkea elämän, jollet löydä sen tuotoksille jotakin taiteen kaltaista kanavaa.


      • ZenKivi

        Kierkegaard sanoi aikanaan: Me ymmärrämme elämää taaksepäin, mutta voimme elää vain eteenpäin.

        Koska otit Nagarjunan tuossa esiin, niin käydään sitä kautta mutka. Nagarjuna kyseenalaisti rajusti syyn ja seurauksen lain pätevyyden. Hän ei siis sanonut, että se on illuusio vaan että meidän ymmärryksemme siitä perustuu vääriin olettamuksiin. Me ajattelemme, että ensin oli syy ilman seurausta ja sitten seuraus ilman syytä. Ja syy-seuraus tapahtuu jossain ulkopuolella ja me emme voi pohjimmiltaan vaikuttaa siihen. Että syy ja seuraus ovat toisistaan erilliset ja itsenäiset asiat.

        Nagarujna katsoi, että tämä on väärin. Hän ymmärsi, että kyseessä oli jatkumo, jossa syy ja seuraus ovat saman jatkumon eri vaiheita. Vähän kuten siemenestä kasvaa puu: siemen ei ole syy ja puu seuraus. Ne ovat saman jatkumon eri kehitysvaiheita. Se millainen puusta tulee ei ole riippuvainen puusta itsestään vaan siihen liittyy aurinko, vesi, multa, tuuli, salamat, ihminen jne. Laajasti otettuna kaikki mitä maailmankaikkeus on ja huom! on ollut - vaikuttaa siihen, millainen puusta tulee. Nagarjuna kutsui näitä olosuhteiksi (conditions). Kun olosuhteet muuttuvat myös seuraus muuttuu.

        Tämä on paticca-samuppada, dependent origination, keskinäinen riippuvuus. Kaikki asiat ovat olemassa, koska ne muut asiat ovat olemassa. Kaikki asiat ovat riippuvaisia toisistaan ja kaikki vaikuttaa (suoraan tai epäsuorasti) kaikkeen. Minä olen sinun olosuhteesi ja sinä minun.

        Kun koet olevasi osa maailmankaikkeutta, käsität ja koet osittain sen saman mitä Nagarjuna tarkoittaa.

        Ja palatakseni tuon pohjalta Kierkegaardiin. Me elämme tässä hetkessä, emme tulevaisuudessa tai menneisyydessä. Meistä kukaan ei tiedä mitä tapahtuu seuraavaksi. Jokainen valinta mitä me teemme on vain veikkaus tulevaisuudesta, johon liittyy aina tietty riski ja epävarmuus. Seuraava hetki kun ei riipu sinun valinnastasi pelkästään vaan Nagarjunan tapaan kaikesta muustakin. Me emme voi koskaan tietää mikä on lopulta paras tai oikea ratkaisu. Miksi? Koska olosuhteet muuttuvat koko ajan, jokainen ratkaisu on uusi.

        Se ei tarkoita, että kaikki ratkaisut ovat yhtä hyviä tai huonoja. Mutta sen hyvyys tai huonous ratkeaa vasta kun sen on tehnyt. Kun jatkumo on nytkähtänyt yhden pykälän eteenpäin. Ja se on uusi tilanne, jolla on uudet olosuhteet. Jokin on muuttunut ja seuraavan ratkaisun hyvyys tai huonous riippuu taas siitä, miten hyvin ymmärrämme muuttuneen tilanteen.

        Käytännössä olet oikeassa, valinnalle ei ole vaihtoehtoa. Se, että kieltäydyt tekemästä valintaa on myös valinta kuten sanoit.

        Olet yhdessä asiassa täysin väärässä. Itsehallinnan lopettaminen ei johda sisällöttömään olemassaoloon -päinvastoin. Se, että peltoa ei viljellä, ei tarkoita että se lakkaa olemasta. Se vain muuttuu. Ja se muuttuu tavoilla, joita ei pysty ennustamaan. Toisinsanoen, se vapautuu ulkopuolisesta, sitä jatkuvasti kontrolloivasta ja tiettyyn muotoon pakottavasta viljelijästään. Minä kutsun sitä vapaudeksi ja se on kyllä pelottava ajatus, eikö olekin?


    • Segova

      Olen harrastanut tällaista perus-meditaatiota jossa olen istunut paikoillani esim. 20 minuuttia ja yrittänyt olla vaan. Kokea ruumiini, kokea hengityksen. Huomioida nousevat ajatukset mutta olla tuomitsematta itseäni niistä. Tämä ei kyllä hyvin onnistu, koska olen erittäin tuomitseva ihminen itseäni kohtaan. Mikä johtuu varmaan tosiaan jostain perfektionistisesta luonteesta. Mitä kyllä on vaikea itsessä myöntää koska pidän itseäni yleensä kaikin tavoin huonona ja tyhmänä ja siis kyseenalaistan miten minunkaltaiseni ihminen voisi edes täydellisyyttä tavoitella. Toisaalta kyseenalaistan koko täydellisyyden käsitteen. Ja kaikki muutkin käsitteet.

      Sitä haluaisin kysyä, että onko mielestäsi koskaan jotenkin virheellistä/outoa keskustella täällä syvällisiä, jos buddhalaisuuden mukaan mitään todella tärkeää ei voi sanoin ilmaista ja sanat ovat oikeastaan harhaa todellisuuden edessä tai jotenki näin.

      Myönnän kyllä heti etten ole saanut tätä meditaatiota kunnolla tavaksi, mutta osittain se johtuu siitä että siitä tulee niin umpipaskat fiilikset, kun koen ajatusten harhailun syvälliseksi epäonnistumiseksi, vaikka toisaalta tiedän ettei näin pitäisi tehdä.

      Jotenkin toivoisin että tällainen mielen pohdiskelu johtaisi rauhaan. Niin että sitten kun se tyypillinen ahdistus-paketti iskee mielen täyteen itseään se vie myös usein samalla sekunnilla mukanaan syvään epätoivoon, koska koen tämän todistavan että mikään ei auta ja mitään toivoa ei ole.

      Eli niinkuin että kun kirjoitit, että ahdistus ei tapa, niin oikeastaan se on tappanut minut sisältä ja usein tuntuu ettei minulla ole enää mitään elämää. Sitten sitäkin olen miettinyt että miksen voisi vain myöntää että olen eräänlainen aivo-invalidi sitten tässä tilanteessa jossa olen. Että näillä mennään hautaan, kun meneväthän jotkut pyörtätuolissa tai kaikenlaisissa vaivoissa eivätkä valita kaiken aikaa. Se onkin yksi tilaani pahentava tekijä, pohdin sitä kaiken aikaa joka itsessään varmaan itse asiassa luo koko tilan ja sitten myös vahvistaa sitä.

      Niin ymmärrän lukemastani, että tämä mielen vapautus olisi todella tavoiteltava asia. Mutta itse tuntuu meditoidessa (en kyllä haluaisi edes käyttää niistä tuolilla istumisistani tätä sanaa) vain epätoivoiselta. Koska vaikka onnistuisin tyhjentämään mielen ja pitämään sen tyhjänä niin mitään ei kuitenkaan tapahdu. Mitään uutta ei ole tapahtunut.

      • ZenKivi

        Meditaatio on perusmuodossaan itseensä tutustumista. Se lähtee siitä. Tutusti itseesi, unohda itsesi.

        Kuten sanoin aiemmin, ennenkuin ongelma voidaan ratkaista se täytyy ymmärtää. Ja useimmiten se, että ymmärrät ongelman, on se ratkaisu. Sitä ratkaisua ei edes tarvitse erikseen hakea. Tiedät samantien mitä sinun täytyy seuraavaksi tehdä.

        Meditaatiolle ei ole jotain just kaikille sopivaa muotoa. Jos sinulle tuottaa vaikeuksia em. istua hiljaa, niin kävele. Jos kävely ei sovi, niin pistä pitkälleen. Mene vaikka luontoon. Jos jokin musiikki helpottaa, niin käytä sitä. Mikä vain tuntuu helpottavan keskittymistä. Kaikki mikä toimii, on oikea tapa alussa.

        Toinen, joka on yksi tärkeimmistä neuvoista mitä olen ikinä saanut meditaatioon liittyen on tämä: ÄLÄ YRITÄ MITÄÄN. ÄLÄ ODOTA MITÄÄN. ÄLÄ VERTAILE KOKEMUKSIA (toisiin tai omiisi).

        Se mitä juuri nyt tapahtuu sinussa, on ihan ok. Se asia ei muutu siitä miksikään olit siitä mitä mieltä hyvänsä juuri tällä hetkellä. Se vain on.

        Ajattele meditaatiota mikroskooppina. Pistät oman mielesi siihen ja vain katsot sitä. Kuin tiedemies tai tutkija, joka on löytänyt täysin tuntemattoman eliön ja yrittää selvittää miten se toimii. Se tutkija haluaa vain ymmärtää, hän ei välitä onko se eliö ruma vai kaunis, vai tyhmä tai viisas.

        Meditaatio ei ole skaba, jossa pyritään istumaan ajattelematta mahdollisimman pitkään. Pituus ei ole ratkaisevaa, säännöllisyys on. Se on sama vaikka teet 5 minuuttia aamulla ja illalla, kunhan teet sen säännöllisesti. Se on alussa enemmän sinnikkyyttä kuin mitään muuta.

        Jos on vaikea pitää mieli hiljaisena muutamaa sekuntia kauemmin (minulla oli tämä ongelma lähtiessä), niin toista jotain mantraa (ihan sama mikä) päässäsi uudestaan ja uudestaan. Synkkaa se hengitykseen. Jos se tuntuu kornilta, niin laske hengityksiä päässäsi vaikka kymmeneen. Siten, että numero kestää yhtä pitkään kuin hengitys (yyyy -sisään -kkkkksiii -ulos). Kympistä aloitat alusta. Uudestaan ja uudestaan. Idea on se, että sinä hallitset ajattelua eikä toisinpäin. Opetat aivot keskittymään. Pistät sen tekemään jotain sijaistoimintoa ettei se pääse karkuteille. Jos se karkaa, niin huomaat vain se, ja sanot että:Aha, shit happens. Ja aloitat uudestaan laskemisen.

        "Sitä haluaisin kysyä, että onko mielestäsi koskaan jotenkin virheellistä/outoa keskustella täällä syvällisiä, jos buddhalaisuuden mukaan mitään todella tärkeää ei voi sanoin ilmaista ja sanat ovat oikeastaan harhaa todellisuuden edessä tai jotenki näin."

        Ei. Jotta me ymmärtäisimme todellisuutta, meidän täytyy käyttää sanoja ja käsitteitä, jotta voisimme keskustella ja ymmärtää toisiamme. Sanat eivät ole ongelma. Se että sekoitamme todellisuuden niihin sanoihin ja käsitteisiin, on se ongelma.

        Ongelma on se, että ajatuskykymme mahdollistaa symbolien rakentamisen erillään asioista itsestään. Koska käsitys on paljon tajuttavampi (hallittavissa) kuin todellisuus ja sen symboli on niin paljon vankempi kuin muuttuvat asiat, joihin se viittaa, niin me alamme pitää sitä käsitystä todellisempana kuin sitä itse asiaa. Me alamme elämään päämme sisällä, emme konkreettisessa todellisuudessa.

        Ja tästä syntyy eristyneisyys. Sitä on kahdenlaista, mutta syy on sama.
        Toisaalta on erillisyys suoran kokemuksen ja minäkuvan välillä. Siinä on jatkuva ristiriita. Mitä minä olen tällä hetkellä on eri asia kuin mitä haluaisin olla.

        Toisaalta on erillisyys suoran kokemuksen ja maailman välillä. Koemme elävämme irrallaan muusta maailmasta ja maailma on jotain joka vain tapahtuu meille ja meistä riippumatta. Emme ole enää osa sitä maailmaa vaan sen ulkopuolella.

        Sanoilla, jos niille antaa sen, on valta piilottaa todellisuus, mutta niillä on myös valta paljastaa todellisuus -erityisesti virheelliset käsityksemme siitä, jos vain osaamme käyttää niitä.


    • Segova

      En ole käyttänyt taiteellista kanavaa... En ole ajatellut asiaa. Minulle sopivin kanava olisi varmaankin kirjoittaminen. Ehkä voisin esim. kirjoittaa esseitä selventääkseni itselleni omia ajatuksiani. Päiväkirjaa tosin olen pitänyt jo vuosia. Itse asiassa olen kyllä huomannut että kirjoittaminen on ainuita hommia joihin pystyn syventymään niin kokonaisvaltaisesti että ahdistuskuviot pysyvät poissa.

      • Kysynyt

        Sitä varmaan kannattaa silloin jatkaa.


    • Segova

      Niin en tosiaan tiedä mitä tästä tulee. Toisaalta koen elämäni olevan huonossa jamassa mutta toisaalta en näköjään jaksa mitään sen korjaamiseksi aloittaa. Oikeastaan en usko sen korjaamiseen mahdollisuuteen. Siispä vain täällä verkossa valittelen. Tuo ettei saa odottaa/yrittää mitään on todella vaikea asia. Siihen se homma on oikeastaan aika usein kaatunutkin.

      • ZenKivi

        Kaikki muuttuu koko ajan joka tapauksessa. Kyse on vain siitä, että tapahtuuko muutos sinusta riippumatta vai sinun toimestasi. Mutta kuten sanottu, se on sinun päätöksesi. Haluatko tehdä asialle tosissasi jotain vai et? En suoraan sanoen näe, että yrittäminen ainakaan huonontaa tilannettasi, vai mitä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe