Onko kenelläkään tietoa paljonko tulee hintaa valmiille kivialolle, jonka pinta-ala olisi 140/170 neliöä? Tarkoituksena olisi tehdä sisätyöt itse. Ollaan tutkittu Jämerän valmiita talopaketteja, joista voisi löytyä mieluinen(esim.kultapiisku). Onko kenelläkään kokemusta tämän talon rakentamisesta/kustannuksista?
kivitalopaketin hinta?
22
14251
Vastaukset
- Rane
Ettet vain tarkoittanut Kultasiipeä??
Oheisessa linkistä Treelle rakennettu Jämerän Tuomi (suurinpiirtein samankokoinen) hintaesimerkkinä
http://www.jamera.fi/edustajat/Tampere/uudetsivut/HINTAESIMERKKI.htm
Tuskin saat pääkaupunkiseudulle ihan samaan hintaan, mutta ainakin suuntaa-antavasti pääsee kustannuksiin...- kotikokki
Itsekin olen kovasti siporex taloa miettinyt ja hinnat kovasti mietityttää. Tuossa esimerkissa ei esim. ollut lainkaan työveloituksia muurauksesta eli rakentaja lienee itse pysyttänyt rungon. Tässä vaiheessa minä voisin olla korkeintaan apumiehenä. Hintaa siis lisää suunnilleen 30k€. Sitten ainakin mitä olen täältäkin lueskellut, niin rappauksia ja sisätasoituksia ei noihin hintoihin enää tänäpäivänä tee kukaan. Itselläni on alustavasti suunniteltu kerrosneliöitä vähän reilut 200 ja asuinpinta-ala n. 170 m2 ja siihen päälle autotalli-varasto. Pyörittelen sitten hintoja mitenpäin tahansa, niin kyllä tuo hinta tuntuisi kohoavan n. 300k€ tasolle. Maalämpö ja vesikiertoinen lattialämmitys tosin nostavat myös hintaa. Tämä on saanut minut kovasti kiinnostumaan puutalo paketteihin. Ainakin nuo vaikeasti arveltavat muuraus, rappaus ja sisätasoitus korvautuisivat tehtaalle kasattuun puujulkisivuun, jota sitten itse vaan maalailisi. Tuli nyt pitkästi tarinaa, mutta kertokaapas muutkin omaa näkemystänne vastaavasta.
- rakentamiseen ryhtyvä
Tarkoitin todella kultasiipeä. Kiitos linkistä, auttaa asiaa eteenpäin. Ollaan todellakin vielä lähtöpisteessä ja apu oli tarpeen. Varmasti myös edustaja antaa arvion, mutta ajattelin täältä saavani totuudenmukaisemman hinta-arvion.
- rane
kotikokki kirjoitti:
Itsekin olen kovasti siporex taloa miettinyt ja hinnat kovasti mietityttää. Tuossa esimerkissa ei esim. ollut lainkaan työveloituksia muurauksesta eli rakentaja lienee itse pysyttänyt rungon. Tässä vaiheessa minä voisin olla korkeintaan apumiehenä. Hintaa siis lisää suunnilleen 30k€. Sitten ainakin mitä olen täältäkin lueskellut, niin rappauksia ja sisätasoituksia ei noihin hintoihin enää tänäpäivänä tee kukaan. Itselläni on alustavasti suunniteltu kerrosneliöitä vähän reilut 200 ja asuinpinta-ala n. 170 m2 ja siihen päälle autotalli-varasto. Pyörittelen sitten hintoja mitenpäin tahansa, niin kyllä tuo hinta tuntuisi kohoavan n. 300k€ tasolle. Maalämpö ja vesikiertoinen lattialämmitys tosin nostavat myös hintaa. Tämä on saanut minut kovasti kiinnostumaan puutalo paketteihin. Ainakin nuo vaikeasti arveltavat muuraus, rappaus ja sisätasoitus korvautuisivat tehtaalle kasattuun puujulkisivuun, jota sitten itse vaan maalailisi. Tuli nyt pitkästi tarinaa, mutta kertokaapas muutkin omaa näkemystänne vastaavasta.
mikä estää laitamasta kivitaloon lautaverhousta, ei tartte rapata ja on halpa....
tasoittaa levytalokin täytyy sisäpuolelta ja oikeasti pitäisi oikaista pohja pinta tasoitukset. - kotikokki
rane kirjoitti:
mikä estää laitamasta kivitaloon lautaverhousta, ei tartte rapata ja on halpa....
tasoittaa levytalokin täytyy sisäpuolelta ja oikeasti pitäisi oikaista pohja pinta tasoitukset.Suunnitelmia on tehty siporex talosta rapattulla pinnalla eli halu olisi kyllä siihen suuntaan. Kaava sallii juuri rapatun pinnan tai puuverhouksen. Tästähän se kauhea stressi tuleekin kun on jo vuoden verran miettinyt sitä siporex ratkaisua. Nyt vaan kaikki tahot indikoivat tuollaista 300 k€ kustannusta rakennuksille (tontti on siis jo ostettu ja maksettu). Minulla kipuraha menee /- 250 k€ hinnassa, ja sekin siitä syystä, että en viitsisi ottaa vanhassa rahassa yli miljoonan lainaa(loput omia rahoja). 50 k€ on sentään paljon rahaa, että siitä summasta alan olla valmis pyörtämään aiemmat suunnitelmani.
- meek
että jämerä ei ole kivitalo?
Rakenneratkaisut ovat samat kuin somalien savimajoissa.Tämä koskee juuri näitä, jämerän, lammin, yms paskaharkkotalojen rakenteita.- Meek?
Meek, ettet vaan olisi kateellinen kun sekä minä että naapurisi on rakentaneet kivitalon. Eihän tämä graniittilinna ole, mutta ei myöskään tulitikku-muovipussitalo.
Ja alkuperäiselle, kun meillä on neliöitä lähes kolmesataa, niin hinta oli n. 450 k€ ilman tonttia (Hesassa), kaikki on ollut positiivista, ei valittamista. - meek
Meek? kirjoitti:
Meek, ettet vaan olisi kateellinen kun sekä minä että naapurisi on rakentaneet kivitalon. Eihän tämä graniittilinna ole, mutta ei myöskään tulitikku-muovipussitalo.
Ja alkuperäiselle, kun meillä on neliöitä lähes kolmesataa, niin hinta oli n. 450 k€ ilman tonttia (Hesassa), kaikki on ollut positiivista, ei valittamista.maalla, minäkin ennen stadissa.Eikä minulla todellakaan ole tulitikkutaloa, saati muovipussia.Enkä kehuskele neliöillä enkä talonhinnalla.Ei ole mitään tarvetta moiseen, enkä todellakaan ole kateellinen sinulle.Itse en ole valmis tekemään paljoakaan töitä taloni maksuun enkä muuhunkaan.
- Vai kehuskelua
meek kirjoitti:
maalla, minäkin ennen stadissa.Eikä minulla todellakaan ole tulitikkutaloa, saati muovipussia.Enkä kehuskele neliöillä enkä talonhinnalla.Ei ole mitään tarvetta moiseen, enkä todellakaan ole kateellinen sinulle.Itse en ole valmis tekemään paljoakaan töitä taloni maksuun enkä muuhunkaan.
Voi Meek, etkö osannut lukea, en kehuskellut neliöillä enkä talon hinalla, se kohta vastausta oli, kuten olin kirjoittanut, alkuperäiselle "Ja alkuperäiselle, ...", joka kyseli hintaa omalle neliömäärälleen ja minä osasin vastata vain omastani.
Miksi sinä muuten haluat sitten mollata ns. kivitalot paskataloiksi, jos et kerran aiheesta välitä, meillä sellaisen omistajilla ehkä on vähän todenmukaisempi näkemys niistä. - meek
Vai kehuskelua kirjoitti:
Voi Meek, etkö osannut lukea, en kehuskellut neliöillä enkä talon hinalla, se kohta vastausta oli, kuten olin kirjoittanut, alkuperäiselle "Ja alkuperäiselle, ...", joka kyseli hintaa omalle neliömäärälleen ja minä osasin vastata vain omastani.
Miksi sinä muuten haluat sitten mollata ns. kivitalot paskataloiksi, jos et kerran aiheesta välitä, meillä sellaisen omistajilla ehkä on vähän todenmukaisempi näkemys niistä.omistanut ns.kivitalon.
- Sohvatiikeri
Oiskohan noin 300 000 vähintään, pääkaupunkiseudulla, varistelutasosta riippuen.
Tuo Kultasiipi muuten, vaikka aika suosittu onkin, on esimerkki tietylle tontille suunnitellusta talosta. Ne jutut, joista minä ensimmäisenä luopuisin liian kalliina ja luultavasti tonttiriippuvaisina, ovat se saunan erkkeri ja olohuoneen alempi taso. Keittiönkin erkkeri on oikeastaan ihan turha. Ai niin mutta eihän se enää Kultasiipi olekaan...
Ja kun niitä pohjia katselet, muista, että tekniikka vie tilaa, ja tietenkin just sieltä, mistä et haluasi. Tuossa tosin on 3,5 m2 tekninen tila, joka jo johonkin riittää... miksi teknisessä tilassa on ulko-ovi? Miksei sinne mennä sisältä?- rakentamiseen ryhtyvä
Totta puhut. Emme rakenna pääkaupunkiseudulle eli tontti on varmasti halvempi. On kyllä kova hinta talolle eli on varmasti mietittävä vielä muitakin vaihtoehtoja. Kiitos vinkeistä.
- määräys
päästä se on määrätty, eikä niitä mittarinlukijoita sisäkautta kukaan haluakaan päästää taloonsa kulkemaan.
Ja tehkää vaan suosiolla puutalo, sitä tosin pitää maalata 25- vuoden välein kuten kivitaloa rapata, mutta puutalon tekee puoleen hintaan jos ottaa edullisen paketin kuten kastellin. - kriteeri
määräys kirjoitti:
päästä se on määrätty, eikä niitä mittarinlukijoita sisäkautta kukaan haluakaan päästää taloonsa kulkemaan.
Ja tehkää vaan suosiolla puutalo, sitä tosin pitää maalata 25- vuoden välein kuten kivitaloa rapata, mutta puutalon tekee puoleen hintaan jos ottaa edullisen paketin kuten kastellin.Siis, jos vaan mahdollista on, niin kai tehdään hyvä talo, ei pelkästään edullinen. En siis hauku esim. Kastellia. Mutta puhutaan ja suunnitellaan mieluummin hyvää kuin halpaa taloa, mitä se nyt sitten kullekin tarkoittaa. Kodin tulee kuitenkin kestää.....
- Sohvatiikeri
määräys kirjoitti:
Ja tehkää vaan suosiolla puutalo, sitä tosin pitää maalata 25- vuoden välein kuten kivitaloa rapata, mutta puutalon tekee puoleen hintaan jos ottaa edullisen paketin kuten kastellin.Ai määräys... no sitten on taas päässyt joku määräys livahtamaan ohi silmien. Missä semmoinen määräys on?
Mittarinlukijat sisäkautta? Kyllä minä voin päästää, sama se mulle. Ottakoot kengät pois, ei kai siinä muuta vaaraa ole? Sitäpaitsi, meillä ei nykyään edes käy mittarinlukijoita. Laittavat vaan semmoisen lomakkeen postilaatikkoon ja komentavat asiakkaan lukemaan ja ilmoittamaan.
Ai niin ja meillä ainakin tonttijakamo ja mittarikin on ulkona.
Mitä tulee puutalojen edullisuuteen, onhan ne halvempia. Varsinkin Älvari ja muut järkevät paketit. Muutahan ei puurakentajan kannata hankkia, koska amatööriräpeltäjä ei kuitenkaan pääse samanlaiseen laatuun. - eetu
määräys kirjoitti:
Ja tehkää vaan suosiolla puutalo, sitä tosin pitää maalata 25- vuoden välein kuten kivitaloa rapata, mutta puutalon tekee puoleen hintaan jos ottaa edullisen paketin kuten kastellin.Ei pidä paikkaansa. Tekninen tila voi olla vaikka talon keskellä.
- haperan Sipon
kriteeri kirjoitti:
Siis, jos vaan mahdollista on, niin kai tehdään hyvä talo, ei pelkästään edullinen. En siis hauku esim. Kastellia. Mutta puhutaan ja suunnitellaan mieluummin hyvää kuin halpaa taloa, mitä se nyt sitten kullekin tarkoittaa. Kodin tulee kuitenkin kestää.....
kestoa. Taatusti puu kestää kauemmin kuin "kelluva kivi". Joten tuskin tuota kannattaa kriteerinä käyttää.
- klonks
haperan Sipon kirjoitti:
kestoa. Taatusti puu kestää kauemmin kuin "kelluva kivi". Joten tuskin tuota kannattaa kriteerinä käyttää.
Kunnon hirsitalo hyvin tehtynä kestää (kunnes palaa). Muovikalvoviritelmästä ei ole vielä kokemusta, koska ne ovat aika uusia keksintöjä.
- puu vaiko kivi
haperan Sipon kirjoitti:
En määritellyt materiaalia, sanoin vain, että tehdään suunnitelmat pikemminkin perusteella hyvä kuin halpa. Meillä ei ollut pipokireää asennetta, mikä materiaali parempi, mutta tontin muoto ja ympäristö ratkaisi. Ja ihan kelluvasta kivestä on tehty, ja hyvin kesti myrskyt, eikä kuulunut tuulen ulvonta sisään. Johtuneeko sitten parketista, sekun on painavampaa puuta eli ei kellu!
- sippo
220-250ke pitäisi pk-seudullakin riittää jos tekee todella paljon itse. Siis tarkalla budjetilla tehden.
Toisaalta rungon pystytys vieraalla vesikattoon tekee jo 20-30ke lisää.
Eli sisätyöosuudella 300.000e voi olla lähellä.
Jos pääkaupunkiseudun ulkopuolella, kustannukset putoaa 10-20%..- sitten pääkaupunki
tai muu kaupunki. Miksi täällä hillutaan että pääkaupunkiaseudulla työ maksaisi sen enempää, ei kyllä maksa, kun lähtökohtana on järkevä ja jatkuvuuteen perustuva toiminta. Tietysti muutamat jotka haluavat ns. "kilpailuttaa" eriasteisia pakettiautoistaan toimivia "urakoitsijoita", saavat mitä mielikuvituksellisimpia hintoja, ja niihin sitten työtilanteen mukaan erikoisia korjauksia, lopulliseen hintaan nuo eivät vaikuta, koska hinnat harvemmin ovat kiinteitä.
- Sohvatiikeri
sitten pääkaupunki kirjoitti:
tai muu kaupunki. Miksi täällä hillutaan että pääkaupunkiaseudulla työ maksaisi sen enempää, ei kyllä maksa, kun lähtökohtana on järkevä ja jatkuvuuteen perustuva toiminta. Tietysti muutamat jotka haluavat ns. "kilpailuttaa" eriasteisia pakettiautoistaan toimivia "urakoitsijoita", saavat mitä mielikuvituksellisimpia hintoja, ja niihin sitten työtilanteen mukaan erikoisia korjauksia, lopulliseen hintaan nuo eivät vaikuta, koska hinnat harvemmin ovat kiinteitä.
Naapuri teetti talon kemijärveläisellä kirvesmiehellä, tuntiveloitus oli melkein sama kuin Kemijärvellä. matkat ja asuminen. (Oli muuten hyvä ratkaisu.)
Meillä työmiehet tulee Somerolta, Nurmijärveltä, Kuusamosta. Paitsi sähkö- ja putkimiehet, jotka ei tule ollenkaan, ne kun on pääkaupunkiseudulta, ja niin varattuja, ettei ehdi koskaan.
Mutta tuntiveloitus on varmasti sama, en kiellä.
Maarakennustyöt: kaivinkoneen ja kuorma-auton tuntiveloitus on sama, ok. Mutta jätemaat ei mahdu tontille. Jätemaan vientikeikka kestää tunnin: pitkä matka, ruuhka, ahdas purkupaikka - ja sekin ruuhkainen.
Tämä ruikutus johtuu ihan täysin omista valinnoista, tiedän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4022142Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek122009Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501405Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821059Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel57977Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402948Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä39828- 56789
- 75770
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70734