Katusoittaminen Helsingissä

musicisus1d

Moikka! Tänne tulin nyt kysymään, että tarvitseeko katusoittaja lupia? Millaisia lupia soittaja tarvitsee ja mistä niitä saa? Mitä luvat sisältävät? (ajanjakso, paikka jne.)

Itse luin tänään pari artikkelia viime vuodelta yrittäessäni tutustua aiheeseen.

Helsingin kaupungin sivut kertoivat, ettei kadulla soittamiseen tarvita viranomaisten lupaa.

Teoston sivut kertoivat aiheesta vähän ristiriitaisemmin. Yksi artikkeli korosti sittä, että katusoittaja tarvitsee luvan, jonka hinta on jotain 40-100€ väliltä riippuen esiintymiskerroista. Toinen taas korosti sitä, että Teosto EI tarkista lupia ja pääasia on että musiikki soi.

Ensinnäkin heräsi kysymys Teostosta. Teostohan ei millään voi tietää mitä kappaleita ja keiden artistien kappaleita katusoittaja soittaa. Kenelle luparahat menevät?

Toiseksi minulle jäi vielä epäselväksi mitä lupia katusoittamiseen tarvitsee ja miten homma toimii varsinkin täällä Helsingissä.

Jos joku lupaa kysyy eikä sitä ole, mitä sitten tapahtuu?

Toivon, että joku minua viisaampi tulee kertomaan aiheesta, josta itse olen aivan pihalla.

1

683

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • droppedapple

Joo, Helsingin kaupungin ohjeistus koskee kaupungin tilan käyttöä jos ei sitten ole samalla otettu kantaa myös tekijänoikeudellisesti
      http://www.hel.fi/www/helsinki/fi/asuminen-ja-ymparisto/ymparistonsuojelu/ymparistonsuojelumaaraykset/katusoitto

Teoston sivuilla puolestaan on kyse itse teoskappaleiden esittämisestä, mutta että lupa siihen, ei käsittääkseni ole tapana.
      Tässä yksi kolumni ja ilmeisesti Teoston viimeisin virallinen kanta on, etteivät edellytä lupaa, vaikka tekijänoikeudelliselta kannalta voisi periaatteessa kai ollakin
      http://www.teosto.fi/teostory/vielä-kerran-keväästä-ja-katusoitosta

Kun tässä on nyt kahden virallisen tahon, siis sekä kaupungin että tekijänoikeusjärjestön kantana ettei lupaa, niin eiköhän se sillä mene jos tulee joku kyselemään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17003
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4734
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      298
      2676
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      140
      1969
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1579
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1512
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1449
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      20
      1194
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      10
      1109
    Aihe