Uudistuneet AMK-pääsykokeet?

PääsykokeetMietityttää

Tänä vuonna AMK-pääsykokeet kuulemma uudistui. Itse olen hakenut tekniikan alan sekä liiketalouden opintoihin. Pääsykoeohjeissa luki ettei laskinta saa käyttää ja että tehtävät sisältävät matikkaa, matemaattista päättelyä, kemiaa ja fysiikkaa. Hämää tuo kun ei saa laskinta käyttää että minkälaisia tehtäviä siellä sitten oikein on? Matemaattisen päättelyn osalta varmaan on jotain "miten tämä kuvio jatkuu" tapaisia tehtäviä, mutta entäs nämä muut? Olen katsellut vanhoja valintakokeita netistä sekä youtubesta videoita miten niitä ratkotaan. Mietin että onko niistä sinällään hyötyä kun kokeet ovat muuttuneet erilaisiksi. Olen kerrannut matikan perus juttuja kuten 1.- ja 2. asteen yhtälöt, geometria ja yms. Tässä olis vielä viisi viikkoa aikaa opetella näitä juttuja.

24

3524

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PääsykokeetMietityttää

Ainiin. Noihin kokeisiin kuului vielä se ennakko monivalintatehtävä, jossa paria viikkoa ennen julkaistaan joko tekstin rimpsu jonka perusteella pitäisi vastata kysymyksiin.

• Opiskelijaksi

Kovasti mietityttää myös. Ekaa kertaa hakemassa tätä alaa mut edellisistä opinnoista jo about 10v aikaa. Logiikka ja päättely ei pitäis olla ongelma, mt muuten en oikein tiedä mitä odottaa...

• PääsykokeetMietityttää

Olen tässä jo 3vk ajan satunnaisesti kertaillut kaikkea, mutta välillä loppuu motivaatio kesken kun pitäisi paljon pystyä kertaamaan aika lyhyessä ajassa. Toisinaan olen meinannut luovuttaa ja pitänyt välipäiviä, mutta nyt rupesin tosissaan lukemaan. Itse olen amis pohjalta hakemassa ja ekaa kertaa. Eipä tuo nyt itelle maailmanloppu ole jos ei pääse sillä ens vuonna uudestaan jos ei muuten ja vaikka iltalukioon kertaamaan. Kirjastosta hain MAOL-kaava kirjan, fysiikan kertaus kirjan, kemian kirjoja.

Netistä sain tälläisiä vinkkejä pääsykokeisiin, jotka tosin ovat niihin vanhempiin joissa sai laskinta käyttää:

Pari kappaletta melko varmoja pääsykoetärppejä esimerkiksi:
      Kemia:
      - Millainen reaktioyhtälö on hapettumisessa ja pelkistymisessä.
      - Kuinka tasapainotetaan reaktioyhtälö.
      - Kuinka lasketaan reaktioyhtälön komponenttien moolimäärä, konsentraatio ja pH jossain liuoksessa.
      Fysiikka
      - Kuinka lasketaan sarjaan tai rinnan kytkettyjen vastusten resistanssi ja sen läpi kulkeva virta.
      - Kuinka lasketaan jonkun asian kiihtyvyys ja nopeus tietyllä ajanhetkellä.
      - Kuinka lasketaan jonkun asian lämmittämiseen lämpötilasta toiseen tarvittava teho.

• ei-stressiä

Näillä tärpeillä ja mainitsemillasi matematiikan perusteilla pitäisi irrota aika hyvät pisteet jos on tuuria. Lisäksi vielä opettelee ennakkomateriaalin hyvin niin sisäänpääsy on melko helppoa.

Tietysti koe on hiukan muuttunut täksi vuodeksi, mutta itse myös harjoittelen ainoastaan vanhojen kokeiden matematiikan ja fysiikan tehtäviä. En näe järkeä lukea laajemmalti koska ainakin ennen ne samat tehtävätyypit ovat toistuneet kokeesta kokeeseen.

• amisvastentahtoaan

Itse tässä kerrannut yläasteen matematiikasta puolet perinpohjin vain neljässä viikossa. Puolet vielä jäljellä jonka jälkeen luen kesällä koko lukion lyhyen matematiikan itsekseen (sain kirjat sukulaiselta) ja vähän pitkääkin fyke ensimäiset kurssit molemmista. Itse olen siis tekniikan alan toisen vuoden amis hakemassa 2017 tekniikan alalle amkkiin, lukioon piti mennä alunperin mutta kun ei sinne pääse mitenkään niin opiskelen sitten itse kaiken. Kauhean toiveikas en vaan itse ole pääsemisestä vaikka yhtälöt sun muut ovat jo peruskauraa, pitäähän pääsykokeissa kilpailla lukiolaisia vastaan.

Muttah etköhän sinä pääse sinne viimestään ensi vuodeksi, tahdosta se vaan on kiinni ellei ole huomattavaa älyllistä vajavaisuutta. Ei tahtoa = 40h muutaman lievän kokonaisuuden kertaamista, tahtoa = 400h laajojen luonnontieteellisten asioiden sisäistämistä.

• Opiskelijaksi

En ole lukiota käynyt minäkään, ja aivan toisen alan papereilla haen. Matematiikkaa olen kertaillut ja lukion kursseja itse opiskellut. Fysiikkaa pitäis vielä koittaa katella. Mut jos ei edes yritä niin ei oo edes sitä mahdollisuutta.

• Opiskelijaksi

Niin ja vanhoja pääsykokeitakin olen laskenut. Toivottavasti niistä olis jotain hyötyä.

• PääsykokeetMietityttää

Paljon tässä kyllä joutuu opettelemaan itsekseen. Jos pääsisin insinööriksi niin sitten sitä vasta joutuisikin insinöörimatikkaa opettelemaan, mutta olen ottanut matikan tavallaan uudeksi "harrastukseksi" juuri sen takia että sinne korkeakouluun päästään ennemin tai myöhemmin :)

• amisvastentahtoaan

Joo ei sitä voi ainakaan liikaa osata ellei ala amk-matikan tasoa jo ylittämään. Mutta kyllä sinne on ilman lukiota mahiksia jos vaan panostaa siihen. Ja itseopiskelua mahdollisesti helpottamaan suosittelisin otavan opiston muikku-nettilukiojutskelia.

tästä kai rekisteröidytään vanhaan mutta tunnuksien pitäisi kai toimia uudessa versiossa: http://opinnot.internetix.fi/fi/structure/sisalto/03rekisteroityminen/02_opiskelijaksi

Ja tässä muikku-palvelun uusien sivujen ohjeita: https://otavanopisto.muikkuverkko.fi/workspace/ohjeet/materials#p-65775

• PääsykokeetMietityttää
        amisvastentahtoaan kirjoitti:

Joo ei sitä voi ainakaan liikaa osata ellei ala amk-matikan tasoa jo ylittämään. Mutta kyllä sinne on ilman lukiota mahiksia jos vaan panostaa siihen. Ja itseopiskelua mahdollisesti helpottamaan suosittelisin otavan opiston muikku-nettilukiojutskelia.

tästä kai rekisteröidytään vanhaan mutta tunnuksien pitäisi kai toimia uudessa versiossa: http://opinnot.internetix.fi/fi/structure/sisalto/03rekisteroityminen/02_opiskelijaksi

Ja tässä muikku-palvelun uusien sivujen ohjeita: https://otavanopisto.muikkuverkko.fi/workspace/ohjeet/materials#p-65775

Kiitos vinkistä. Kävin rekisteröitymässä tuonne muikkuun :)

• Alicecee

Mua kans mietityttää kovin se, et millanen toi uusi koe oikein on. Jostain luin myös, että MAOL-taulukoita ei saa käyttää. Eli kaavat opeteltava ulkoa (itse tosin aika monet kaavat oppinu ulkoa ihan vaan siitä laskemisen määrästä). Mut koska laskinta ei voi käyttää, eikö periaatteessa trigonometria ole sellainen, että ei voi laskea ilman laskinta? Siis sinit, kosinit ja tangentit?

• spekulaatiota-kokeesta

Kaavat on aina pitänyt opetella ulkoa, mutta ne ovat yleisesti olleet hyvin yksinkertaisia kaavoja. Yleensä vaikeimmat tehtävät ovat luokkaa "käytä yhtä kaavaa, että saat arvon, jonka toiseen kaavaan sijoittamalla tulee lopullinen vastaus". Ja tosiaan niitä tehtävätyyppejä on ollut vanhoissa kokeissa hyvin rajattu määrä eli niistä on helppo lukea tärppejä.

Voi olla, että uudessa kokeessa on jätetty pois laskutoimitukset, joita ei voi kohtuullisesti laskea kynällä ja paperilla.

• MyösHakemassa

Näyttäis olevan tehtävien pisteytyskin muuttunut, nyt kun tehtäviä määrällisesti vähemmän. Ennen ilmeisesti saanut pisteitä 3/tehtävä, nyt olis 4.

• Alicecee

Täytyy jossain vaiheessa noita vanhoja kokeita alkaa käymään läpi. Nyt oon vaan käynyt mun lukion vanhoja matikan kirjoja läpi. Oli kyllä pohjatiedot nollissa, kun en ollut moneen vuoteen laskenut yhtään mitään, niin päässyt vähän unohtumaan.

• OdottaaLinkkiä

Onko joku hakemassa TuAMKiin terveysalalle? Onko joku saanut jo sen esivalintakokeen linkin?

• Ihmettelenn

Mitä ajattelette että tarkoitetaan klassisilla matematiikan tehtävillä? Yhtälöitä? Polynomeja? Ja onko noi logiikka tehtävät oikeesti noin helppoja?!?

• Helppoa-on

Katsohan vanhoista pääsykokeista esimerkkejä matematiikan tehtävistä. Eiköhän ne ole edelleen ihan samanlaisia, yksinkertaisia yhtälöitä, sievennystehtäviä ym. Ja kyllä loogiset päättelytehtävät ovat helppoja jos on vähänkin treenannut niitä.

• Päissäänlaskija

Saiko siis ennen valintakokeissa käyttää laskinta? Onko tää laskinkielto nyt ekaa kertaa tänä vuonna?

• laskimetKotiin

Vanhoissa pääsykokeissa on saanut käyttää laskinta. Tämän vuoden koe on ensimmäinen, jossa ei voi käyttää laskinta. Oletettavasti laskut ovat myös jonkin verran yksinkertaisempia, jolleivat kokeen laatijat ole mokanneet pahasti vaikeustason säätöä. Tämän kevään kokeeseen menevät joutuvat pahimmillaan koekaniineiksi oikean vaikeustason löytämisessä.

• Kekeee

Onko muille tullut sähköpostia rakennusmestarin pääsykokeista?

• Opiskelijaksi

Mun ymmärtääkseni noi kutsut tulee 1-2 viikkoa enne pääsykoetta. Itsekin vielä odottelen vaikka kaikkien pitäis kutsut saada ketkä vaan on kelpoisia

• opiskelijaLAHEST

Tällä viikolla odotin postin tuovan pääsykoekutsun, mutta sitä ei kuulunut... Outoa, koska tekniikan alan pääsykoe 26.05.2016... No eiköhän ens viikolla kolahda postia... Itse olen mielestäni varautunut hyvin kokeisiin, ehkä jopa paremmin kuin viime syksyn tradenomin kokeisiin. Periaattessa itseopiskellen matikka, fyssa, kemia ja nyt myös ennakkoaineiston lukemista. Olen myös laatinut aikataulun, näille viimeisille viikoille, jotta tilanne pysyy hallinnassa, heh.
      No, millaiset fiilikset teillä muilla? Alan vaihto itelläni tiedossa, jännä, mutta kiinnostava seikkailu tiedossa.
      Tuo laskin juttu itseänikin vähän huolestuttaa, mutta näillä mennään! :D

• Alicecee

Pääsykoekutsu tulee viikkoa ennen koetta. :)

Jännittää aika paljon, että millainen koe on. Oon valmistautunut kokeeseen oikeastaan vuoden vaihteesta asti, mutta silti tuntuu, että aika loppuu kesken :D Ennakkoaineisto on onneksi jopa mielenkiintoista luettavaa.

• Alicecee

Miehelle tuli tänään pääsykoekutsu sähköpostiin. Mulle ei ole vielä tullut... En tosin tiedä, tuleeko kaikki kutsut sähköisesti? Muistelisin jossain kohtaa laittavani, että haluavani paperit postissa (en muista koskiko se vain valintakokeen tuloksia). Mutta tänään ne kai sitten tulee jos tulee?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      27
      3326
    2. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      90
      3064
    3. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      2984
    4. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      67
      2895
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      51
      2847
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2609
    7. Ei me saada toisiamme

Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      33
      2414
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

ja mikä huonoin?
      Ikävä
      49
      2269
    9. Satuit vain olemaan

Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      41
      2137
    10. Vielä ei ainakaan

Kukaan muu tunnu miltään sun jälkeen. Olit niin ainutlaatuista
      Ikävä
      32
      1923
    Aihe