Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sekundaarisen lapsettomuuden monet kasvot

liikojavaativa

Tarkoitukseni ei ole tällä keskustelun aloituksella millään tavalla loukata lapsettomia ja primaarisesta lapsettomuudesta kärsiviä. En voi edes kuvitella millaista tuskaa kannatte sisällänne ja millaista tunteiden vuoristorataa käytte läpi. Toivon sydämestäni, että jokainen lasta haluava ja lapsestaan huolta pitävä perhe saisi lapsen.

Asia josta nyt avaudun, ei vain mene jakeluuni ja ajattelin, että julkinen avautuminen toisi ajatuksiini edes hivenen järkeä.
Meillä on kaksi lasta, joista olen TODELLA onnellinen. Rakastan heitä yli kaiken, mutta haaveissamme on ollut aina iso perhe. Molemmat lapset saivat alkunsa "helpolla". No, kolmatta kun lähdettiin yrittämään, meni vuosi, enkä osannut edes ajatella, että se olisi ongelma, mietein vain että tämä on ihan normaalia, ja koin lähinnä huonoa omatuntoa ystävieni puolesta, jotka eivät raskautuneet edes sitä ensimmäistä kertaa. Tuntui pahalta, että olin kaksi kertaa jo raskautunut "helposti", vaikka tiesin, että ei minun raskautumiseni ollut heiltä pois. Raskaaksi tuleminen on kiinni niin monista tekijöistä, että sitä ei vain voi verrata keskenään, silti kuitenkin se on aika normaali puheenaihe äiti-piireissä, aivan kuin se kyvykyys tulla äidiksi määrittelisi äitiyttä.
Vuoden yrittämisen jälkeen, hakeuduin yksityiselle. Saimme clomit ja toteamuksen että tulet raskaaksi jo ennenkuin ehdit apteekkiin.
No, 6kk yritystä, eikä mitään. Vain minua oli tutkittu. Koska mieheen kohdistuvat tutkimukset päätyivät aina siihe, kun kysyttiin, onko isä sama.
Julkisella puolella meille tehtiin perustutkimukset ja lähete lapsettomuuspolille. Josta tyly vastaus: "Vuonna 2015 olemme tehneet päätöksen, että lapsettomuushoitoihin eivät pääse perheet joissa on jo kaksi yhteistä lasta."


Vastauksen kuultuani kävin läpi varmaankin koko tunteiden kirjon pettymyksestä ymmärrykseen jne.

Ensimmäinen ajatus oli, "Epäreilua! Siis MITÄ? Ensinnäkin JOS lähete olisi lähetetty 3kk sitten, olisiko se mennyt läpi?"
Seuraavaksi, ajattelin, että minun toiveeni tässä epäreiluja ovat, joku ei saa edes yhtä ja kehtaan valittaa kolmannesta. OLEN HIRVIÖ.
Kolmannesta ajatuksesta en pääse irti. Jos, vaihtaisin miestä ja haluaisin kolmannen lapsen, se olisi sallittua ja pääsisimme lapsettomuushoitoihin (vaikka syy ei siis ole todistettu olevan miehessäni) Koska se olisi ensimmäinen yhteinen lapsemme.
Eli suoraan sanottuna minua sieppaa ajatus, että yhteiskunnan mielestä uusioperhe, oli se sitten vaikka kahdeksan henkinen, on inhimillistä ja ymmärrettävää, mutta se, että me oikein kansankynttilät, perus yhdinperhe kahdella lapsella haluamme kolmannen on turhanpäivästä, maksakaa itse jos niin paljon lasta haluatte.
Samoin yhteiskunta ei voi määrätä esimerkiksi huumeita käyttäviä naisia käyttämään ehkäisyä, mutta he voivat säädellä sen mikä on riittävä määrä lapsia.

Tämän nyt melkein 2-vuotisen matkan aikana olen saanut kuulla, että valitan turhasta ja olen välillä ollut itsekin sitä mieltä, että ehkä minun kuuluisi heittää hanskat tiskiin ja nauttia siitä mitä minulla on, mutta kun minähän nautinkin, ei siitä ole kyse. Syyllisyys omista tunteista on läsnä lähes aina.
Jos asiaa ajattelee järkevästi valitan turhasta, mutta kun näitä asioita harvemmin pystyy ajattelemaan järjellä vaan niitä käydään läpi tunteilla. Tästä syystä varmaankin tällainen virkamiesten järjellä tehty säädös saa minun vereni kiehumaan.

Järkiajattelu ja lapsettomuus eivät vain sovi yhteen.
Ei ole olemassa järkeviä selityksiä miksi joku saa ja joku ei, ne eivät vain perustu järkeen, ne ovat fatalistisia ja riippuvat useista eri tekijöistä, oli kyse sitten primaari- tai sekundaari lapsettomuuksista.

Toivottavasti tekstini ei loukannut ketään. Tämä oli vain yhden katkeroituneen, mutta onnellisen naisen avautuminen. :)

3

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdsfdf

      Siis häh, täh? Miksette mene yksityiselle? Onhan tuo nyt itsestään selvää, että etusijalla ovat ne, joilla ei ole yhdenyhtä lasta. Luultavasti teidän "vika" vielä pieni, koska kaksi raskautta on alkanut ja onnistunut hyvin. Jos kaikki suurta perhettä tavoittelevat pääsisivät julkisen jonoon, ne olisivat hyvin pitkät. Meillä yksi lapsi ja toista mentiin tekemään yksityiselle sen JONON vuoksi. Jos teillä kerran on varaa tehdä kolmas lapsi, varmasti on varaa maksaa hoitojakin.

    • kaikkivaltionpiikkiin

      Omalla rahalla pääset hoitoon. Ihan samoin, kuin ne kokonaan lapsettomat, jotka ovat käyttäneet kolme sallittua koeputkihedelmöitystään. Miten kehtaat itkeä, että yhteiskunta ei kanna sinulle kaikkea ilmaiseksi nenän alle, ja vielä tällä palstalla? Ja ihanko KUUSI KUUKAUTTA olette joutuneet yrittämään, voi herttileidi sentään! Olet pilalle hemmoteltu, empatiakyvytön ja ilmeisesti sinulla ei ole elämässä yhtään oikeaa ongelmaa.

    • ICSi-mutsi

      Näin 6 vuotta lapsettomuudesta kärsineenä, haista vittu. Meidän oli pakko siirtyä pois julkiselta puolelta joka oli täynnä, koska meillä olisi tullut ikä vastaan. Ei olisi ollut varaa, mutta haluamme sen lapsen mielummin nyt kohta kuin sitten kun olen jo 40 vee. Julkisella puolella mikään ei etene, koska se on tupaten täynnä ja kaikkea pitää odottaa kuukausia ja icsi-jonoon joka kerta puoli vuotta. Ja sinä valitat kun et pääse tukkimaan sitä lisää? Tämä on kyllä ainut kerta kun kommentoin kenenkään toisen "lapsettomuutta". Kyllä siihen jonoon kuuluvat vain ne ensimmäisen lapsen haluajat. Minäkin olisin siihen kuulunut, mutta järki puuttui peliin ensimmäisen vuoden odottelun jälkeen.

      Onhan sen nyt klinikalta täysin järkevää. Pari jolla on jo kaksi lasta, ei voi olla mitään isoa vikaa vehkeissä. Inseminaatiolla raskautuu, se maksaa yksityiselläkin satasia, ehkä tonnin jos pitää tehdä useammin kuin kerran. Ei kymppitonnia niin kuin meillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2077
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1788
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1413
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1338
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe