Vanhakissa Roope on nyt arviolta kymmenvuotias. Se vaan ilmestyi tammikuisena pakkasaamuna ovelle ja on siitä lähtien ollut perheejäsen. Leikattukin oli. Minulla oli silloin nyt jo edesmennyt toinenkin katti, joka oli saatu ilmaiseksi läheiseltä maatilalta. Eivät koskaan olleet kovin hyviä kavereita keskenään.
Viime kesänä tuli tiukka paikka kun villikissat pesiytyivät taloni rossipohjan alle. Eihän siinä ollut muuta tehtävissä kuin pyydystää katit supikoiraloukulla ja toimittaa eteenpäin...
No nämä olivatkin tehneet kaksi pentua, jotka sitten tulivat nälissään terassille., emoahan ei enää ollut. Molemmat mahtuivat kerralla käteeni.
Kovin pieniä olivat mutta kissanmaito, kalleimmat pikkukissan ruoat mitä rahalla sai ja hyvä hoito saivat ne jäämään henkiin.
Nyt minulla on huollettavana kolme kissaa ja ovatpa oppineet sisäsiisteiksikin, eli eivät käy hiekkalaatikolla tarpeillaan van tekevät ne pihalle.
Pääsevät vapaasti pihalla toteuttamaan viettejään, eikä mieleeni tulisi ikinä vangita niitä sisälle. Jos supikoira onnistuu niitä jymäyttämään, niin se kuuluu kissan elämään. Vangitseminen ei kuulu.
Miten kolme kissaani tuli minulle
13
162
Vastaukset
- Mistänäitäriittää
Lemmikki- eikä hyötyeläimen elämään ei kuulu joutua petoeläimen saaliiksi tai kohdata muu ennalta estettävissä oleva onnettomuus tai kuolema. Lemmikki- eikä hyötyeläinten elämään ei myöskään kuulu kulkea vapaana ilman valvontaa ellei satu olemaan merkkiä poro. Ihmisen kesyt eläimet eivät kuulu Suomen luontoon kuin ainoastaan aidattuna, kytkettynä tai ihmisen valvonnassa ja hallinnassa olevana. Kissa ei ole Suomen luontoon kuuluva eläin paitsi jos se tottelee nimeä ilves.
Kiva tarina mutta täyttä potaskaa ja mielikuvitusta trollaus mielessä. - Kattienpitäjä
Kissan välillä kovaan elämään kuuluu kohtaaminen supikoiran tai ketun kanssa, niin se nyt vaan on. Petoja kaikki ja luonnossa sit vahvin ja viekkain voittaa.
Supikoirahan ei kissalle pärjää, mut yrittää viekkaudella päästä puremaan kissaa päähän. Seurauksena on ikävä naarmu kissan otsassa ja eläinlääkärikäynti, siis mikäli kissa ehtii vetää päänsä pois. Jos ei ehdi, niin eläinlääkäriä ei tarvita...
Kissa tappaa hiiriä ja myyriä ja sit vähän isommat elukat kissoja, se nyt vaan on luonnon laki. Tosin reiluun neljäänkymmeneen vuoteen en ole menettänyt kissaa isommille pedoille, eikä niitä ole jäänyt autonkaan alle. Lekurilla olen tosin joutunut paikkauttamaan niiden vekkejä.
Kissani ovat iloisia, hyväkuntoisia ja seurankipeitä, saavathan he viettää parasta mahdollista kissanelämää. Saa ulkoilla, saa olla sisällä ja aina on ruokaa tarjolla.
Vetäkää toki petankkikuulat nenuun mun onnellisista kissoista.- Trolliiii
Supikoira pärjää kissalle ja sen purema pahimmillaan tappaa.
Joo joo joo, kyllä me tiedetään että sun kissat on onnellisia, ne osaavat varoa liikennettä, metsästäjiä eikä petoeläimiä ei sun monen hehtaarin onnelassa ole ja kaikin puolin teillä menee oikein hyvin.
Luettu noi sun jorinat jo monen monta vuotta. Aina sama saatanan virsi. - justiinsaniinjuuujuu
Juu, usko vaan, kissat on tooosi onnellisia kun ne pakenee henkensä edestä ja repii siinä jo nahkansa, mutta jää viellä henkiin.
Eihän se sisällä oleva kissa, joka on omistajansa seurassa, ja ulkoilee omistajansa kanssa, voi mitenkään olla onnellinen.Kun siltä puuttuu se vaara,pelko ja pakeminen sekä melkein menehtyminenkin.Eihän se kissa voi olla onnellinen, jos se ei melkein menehdy omistajansa vastuuttomuuden vuoksi.
- Kattienpitäjä
Supikoira ei kissalle pärjää. Supi tulee kissan luokse kaverina ja sit yrittää purra kissaa päähän. Tästä on seurauksena ikävä supikoiran kulmahampaan tekemä naarmu kissan otsaan, joka useimmiten vaatii antibiootteja parantuakseen. Mikäli kissa ehtii vetää päänsä turvaan, niin homma loppuu kissan takajalkojen pikku potkuun supin naamalle.
Eläinlääkärillä tämäkin on mulle kerrottu.
Kattini ja ketunkin olen nähnyt naamat vastakkkain, kauhea meteli. Kettu lähti karkuun.
Joo ja edelleen saavat mennä metsään tapaamaan supikoiria ja kettuja.- Factaa
"Supikoira ei Rantalan mukaan ole ihmiselle vaarallinen, mutta voi tappaa lemmikkieläimiä, mikäli vain saa ne kiinni. Supi voi hyökätä varsinkin pienten tai heikkokuntoisten kissojen ja koirien kimppuun."
Lähde: Tunturisusi
Vaikka supi ei pääsisi kuin puremaan, saattaa kissa tai koira kuolla, sillä supin suussa olevat bakteerit ovat erittäin vaarallisia jopa ihmiselle. Supikoirat saattavat levittää myös rabiesta, syyhiä, kapia ja jäykkäkouristusta.
Ei ole maailman kivoin vastaantulija kissalle eikä koirallekaan.
- hyviäihmisiäkinon
Aika vastuuton ja laitonkin tapa , on päästää lemmikit luontoon .Kissahan on luonnossa haitallinen vieraslaji, joka on sieltä poistettava.
Hassua on, että joku viellä edes päästää kissan vapaaksi luontoon, ja toiset hyvätihmiset,lainkuuliaiset, eläinsuojelu ja luontoihmiset niitä sitten sieltä kovalla työllä kerää talteen.Sairaina, paleltuneina, ja villiintyneinä.He hoitavat kissat rakkaudella kuntoon, ja leikkauttavat ne.
Onneksi ,uusiin vastuullisempiin koteihin sijoitettavaiksi.Koteihin, joissa kissan elämää oikeasti arvostetaan, ja siitä huolehditaan myös sen mukaan. - lohiikkaontuu
Mua aina huvittaa että ihmiset joidenka mielestä kissan kuuluu saada juosta ulkona, ei kuitenkaan ole sitä mieltä että muiden eläinten täytyy saada myös. Miksei esim koirat? Ne on sisällä ja menee ulos vain kun omistaja haluaa, kulkee hihnassa, ei ollenkaan luontaista. Entäs sitten hevoset? Niidenkin pitäisi saada mennä vapaana miten huvittaa. Lehmät myös. Kanit. Lemmikkilinnut. Marsut. Possut. Jne. Mikseivät he samalla lailla mesoa muista eläimistä. Kissojen vapaana ulkoilufanaatikkojen logiikalla jos mennään niin joka ikisen eläimen pitäisi saada mennä ja tulla miten haluaa.
Itse loukutan joka ikisen kissan joka pihalleni eksyy. Jos sillä on panta jossa osoitetiedot, palautan kissan omistajilleen ja mainitsen että katsovat ettei kissa enää tule pihalleni. Jos sama kissa tulee haahuilemaan pihalleni, omistaja noutakoon kissansa eläinsuojasta jonne sen vien. Pihallani ja lasten hiekkiksessä ihan tarpeeksi ollut kissankakkoja, ja nuorempi pojista (3v) on kissoille allerginen. - pienivalkoinen
Onneksi asun maalla missä kissat ulkoilee ja tappaa jyrsijöitä!!!
- haaistakukkanen
Kissat tappaa paljon muutakin kuin vain jyrsiöitä, ja sitäpaitsi osa jyrsijöistä on rauhoitettuja!
- luonnonelukoitavaan
Ihme jyrsijän vihaaja, johtuuko isoista torahampaista, jotka muistuttavat omiasi.
Talon voi tehdä hyvin, ettei ole homeinen ja rotansyömä, eikä jätä ulos roskia, niin ei houkuttele rottia nurkkiin.Ei meillä ainakaan ole mitään jyrsijäongelmaa :)
- Kxkkkdd
Minullekin yksi kissa vain muutti asumaan saunan alle. Oli siellä koko syksyn, pakkasten tullen vein löytöelöinkotiin. Kissalla ei ollut tunnistetta. Kolmen viikon päästä soittivat että omistajaa ei löytynyt ja kysyivät haluanko kissan itselleni. Kävin hakemassa ja hyvin on sopeutunut sisä/tarhakissaksi.
- ihmisenjulmuusnäkyy
Usein niille kadonneille ulkokissoille käy niin että hakeutuvat vieraaseen pihaan.Pihan omistaja joko ottaa omakseen, tai vie sen löytölään.Kissahan ei omalla pihalla yksin kauaa viihdy,vaan lähtee katselemaan parempaa kotia,ja sille tielle sitten jäävät.Täysin älytöntä ottaa kissaa,ja jättää se yksin ulos.Parasta olisi jättää ottamatta.On kissalle kärsimystä etsiä uutta kotia, kulkea vaaroissa ja paleltua pakkasessa ja sateessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171079124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?113459Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2312334Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja232173Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin31640Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491174- 721160
- 1841142
Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo591019Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?77979