Musiikki videon teko

ilBruttone

Terve,
Olen tekemässä yhdelle bändille opinnäytetyönä musiikkivideota live-keikasta. Tiedättekö mitään kirjallisuutta tuohon liittyen?

7

739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoo linssi lassi

Kirjaa? Kato mtv:tä pahvi.

• ilBruttone

tarkoitin tietoa tuosta tekniikasta yms...

ja eipä pahemmin täällä korvessa mtv näy.

• Lagor

Sellainen kirja on olemassa kuin "suomalainen musiikkivideografia".Tekijä on A.Alanen. Se on saatavilla Akateemisesta ja Suomalaisesta. Hinta noin 25 €. En ole itse nähnyt kirjaa, joten en ole tietoinen sen sisällöstä.

• Töpsel

Kirjoihin en ole törmännyt, mutta kokemusta on monenlaisista live-taltioinneista rock-bändeistä kuoroihin ja sinfoniaorkestereihin, joten kysy vaan suoraan, jos jokin askarruttaa.

Ensinnä itselleni tulee mieleen lähinnä musan taltiointi: lavamiksaus kun on tyystin eri juttu kuin miksaaminen taltioinnille, eli tarviitte kakkosmikserin. Auxit on lavamiksereissä yleensä aika kohisevia paskoja, joten niistä ei saa hyvää soundia. Itse taltioisin bändin esityksen moniraitamasiinalla esmeks AKAIn DR16:lla ja tietysti 24bit/96kHz -muodossa ja ProTools-formaattiin miksausta varten. Toinen vaihtoehto on tietysti playback, mutta siinä kyllä katoo yleensä koko live-keikan idea.

Viimeksi kun taltioimme bändiä kapakassa keikalla, kuvasimme bändiä neljällä kameralla, jotka oli statiiveilla. Yksi kameroista oli lavalla rumpalin takana. Tämän lisäksi kolme kaveria pörräsi ihan improvisointipohjalta pikku dvcam-kameroitten kanssa käsivaralta.

Mikäli teette musavideota ainoastaan yhdestä biisistä, niin yleensä synkkaongelmia ei synny: kannattaa taltioida kaseteille myös kameramikkien kautta tuleva soundi apuääneksi.

Yksi perusasia, joka usein unohtuu jopa rutinoituneilta ammattilaisiltakin tuollaisessa monikameratyöskentelyssä on suojaviiva.

Ja mitä vielä. Kerro hieman suunnitelmistasi.

• Jack Pot

Itselläni olisi tarkoituksena käydä kuvaamassa pieni "almost unplugged" keikka yhdellä kameralla (Canon XL-1S), ja ajattelin toteuttaa sen seuraavasti: Otan mukaan kaksi stereokonkkamikkiä jalustoilla, mikserin ja kameran valot.

Ajattelin vetää koko roskan noilla konkkamikeillä mikseriin ja peruskultakorvana miksata sen siedettäväksi dvd:n ekstramateriaaliksi.

Bändin omaan mikseriin tulee liidi ja neljä taustalaulua, koskettimet ja saksofoni.
        Rumpujen mikitysmahdollisuutta ei ole.'

Ajattelin aluksi ottaa bändin mikseristä kaiken mitä siitä on otettavissa, ja vetää rummut toiselle kanavalle overheadeilla, mutta tasoja ei kuulemma saa ikinä oikeiksi tuon manööverin jälkeen.

Kysyisin siis, onko tämä täysin kuolleena syntynyt ajatus, ja jos on, miten kannattaisi toteuttaa?

• mjuu

Kuinka metallivideo kuuluisi valaista. Tiedätkö kirjoja jotka "valaisevat" aihetta?

• IceCream

Musiikkivideoita on ehkäpä kaikista hauskoin tehdä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe