Yhdyskuntapalvelu

tyx

Missä tilanteessa tuomio voidaan muuttaa yhdyskuntapalvelukseksi? Miksi se muutetaan jos muutetaan? Onko se "kovempi" tuomio kuin ehdollinen vankeus? Seuraako ko palvelun jälkeen mahdollisesti vielä koeaika? Merkintä rikosrekisteriin? Missä ko palvelus suoritetaan?

22

11062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ngn

      Yhdyskuntapalveluksi voidaan muuttaa 8 kk ehdoton vankeus - tai lyhyempi.

      Yhdyskuntapalvelussa 1 tunti työtä vastaa yleensä 1 päivän vankeutta. Yhdyskuntapalvelu suoritetaan tietyissä siihen "soveltuvissa" paikoissa, klassinen esimerkki kirkon pihan haravointi.

      Usein pari ensimmäistä lyhyttä ehdotonta muutetaan yhdyskuntapalveluksi, mikäli tuomittu on soveltuva.

      Tietenkin voidaan kysyä, onko esim 2 vuoden ehdollinen vai 30 tunnin yhdyskuntapalvelu kovempi rangaistus.

      Ero tuomioiden välillä:

      Ehdollinen vankeus 6 kk, 1½ vuoden koeajalla - "suoritus" kestää 1½ vuotta mutta ei vaadi "mitään", rikosrekisterimerkintä 5 vuodeksi.

      Ykp 6 kk (180 tuntia) - ei koeaikaa, suoritus kestää 6 kk mutta vaatii työnteon. Rikosrekisterimerkintä 10 vuodeksi.

      Ehdoton 6 kk - suoritus kestää joskus vain 3 ja tietyissä tapauksissa jopa vain 2 kk, jonka jälkeen loppu aika ehdonalaisessa vapaudessa. Rikosrekisterimerkintä 10 vuodeksi.

      • dgh,j.-tds

        Kysymykseen.Tuossa ylempänä sanottiin,että 6kk ehdotonta vankeutta on käytännössä 3kk totta sekin,MUTTA "kannattaa tapella kriminaalihuollon kanssa pienet itkut tirauttaen,että saisi yhdyskuntapalvelua"(Vaatii tosin oikeuden päätöksen,että on sopiva yhdyskunta palveluun.Koska on turha "polttaa puolikkaitaan minkään pikku jutun vuoksi.Jos sattuu,että teetkin rikoksen mistä saat esim.10v on se käytännössä 5v jos et ole polttanut puolikkaitasi.(Tämä oli tosin vähän kaukaa haettu esimerkki,mutta pätee kyllä käräjillä saatuihin sakkoihin ei kannata MISSÄÄN TAPAUKSESSA PÄÄSTÄÄ MUUNTOON.


      • Dikkimiesi
        dgh,j.-tds kirjoitti:

        Kysymykseen.Tuossa ylempänä sanottiin,että 6kk ehdotonta vankeutta on käytännössä 3kk totta sekin,MUTTA "kannattaa tapella kriminaalihuollon kanssa pienet itkut tirauttaen,että saisi yhdyskuntapalvelua"(Vaatii tosin oikeuden päätöksen,että on sopiva yhdyskunta palveluun.Koska on turha "polttaa puolikkaitaan minkään pikku jutun vuoksi.Jos sattuu,että teetkin rikoksen mistä saat esim.10v on se käytännössä 5v jos et ole polttanut puolikkaitasi.(Tämä oli tosin vähän kaukaa haettu esimerkki,mutta pätee kyllä käräjillä saatuihin sakkoihin ei kannata MISSÄÄN TAPAUKSESSA PÄÄSTÄÄ MUUNTOON.

        Mitenköhän mulle käy? Tulin viime talvena motanneeksi poliisia kuonoon ja kuulusteluissa multa kysyttiin olenko halukas yhdyskuntapalveluun. Sanoin, että menen mieluummin vankilaan. Mutta oikeasti en halua vankilaan, vaan yhdyskuntapalveluun! Nyt mua pelottaa oikeasti että joudun linnaan. Mulla on ennestään yksi ehdollinen tuomio ryöstön yrityksestä, mutta en muista sainko sen tuomion ennen vai jälkeen tuota poliisin kanssa tappelemista. Oon nyt odottanut jo varmaan 10 kuukautta, mutta mitään haastetta ei ole tullut. Meinaan tulla hulluksi, kun joudun elämään epävarmuudessa ja pelkään vankilaa. En pysty enää edes nukkumaan. Pelkäänkö turhaan vai mitä luulette pääsenkö yhdyskuntapalveluun?


      • er 4 4
        Dikkimiesi kirjoitti:

        Mitenköhän mulle käy? Tulin viime talvena motanneeksi poliisia kuonoon ja kuulusteluissa multa kysyttiin olenko halukas yhdyskuntapalveluun. Sanoin, että menen mieluummin vankilaan. Mutta oikeasti en halua vankilaan, vaan yhdyskuntapalveluun! Nyt mua pelottaa oikeasti että joudun linnaan. Mulla on ennestään yksi ehdollinen tuomio ryöstön yrityksestä, mutta en muista sainko sen tuomion ennen vai jälkeen tuota poliisin kanssa tappelemista. Oon nyt odottanut jo varmaan 10 kuukautta, mutta mitään haastetta ei ole tullut. Meinaan tulla hulluksi, kun joudun elämään epävarmuudessa ja pelkään vankilaa. En pysty enää edes nukkumaan. Pelkäänkö turhaan vai mitä luulette pääsenkö yhdyskuntapalveluun?

        Hanki melatoniinia. Ehkä auttaa nukkumattomuuteen, ehkä ei.


    • m-m-m

      Missä voi suorittaa?

      Esim. siivota, jossain vanhainkodissa/kadulla/uimahallissa yms. Siellä kyllä sitten arvioidaan, mikä paikka sopii parhaiten kenellekin. Jos kärähdit esim. ratista, sua ei tietenkään laiteta kuskaamaan vanhuksia vesijumppaan.

    • ollut yhdyskuntapalvelusssa

      Vanhusten päiväkeskuksessa,lastentarhassa ja päiväkodissa. Rikos mistä tuomio on saatu ja henkilökohtaiset ominaisuudet vaikuttavat palvelupaikkaan. Minulle sanottiin että väkivalta- ja huumausainerikoksen tehneet eivät pääse lasten kanssa tekemisiin (ilmeisesti koskee myös pebofiilejä). Myös oma toivomus otettiin huomioon eli pääsin eri vaihtoehdoista sinne minne halusin.

      • epätietoinen

        Kaverini tulee saamaan ekan ehdottoman tuomion keväämmällä.Hän on kuitenkin työkyvyttömyyseläkkeellä.(38v).
        Hän ei ilmeisesti voi päästä yhdyskuntapalveluun vaan joutuu istumaan.
        Hän on siis terveytensä takia muita huonommassa asemassa.Olenko oikeassa?


      • YKP
        epätietoinen kirjoitti:

        Kaverini tulee saamaan ekan ehdottoman tuomion keväämmällä.Hän on kuitenkin työkyvyttömyyseläkkeellä.(38v).
        Hän ei ilmeisesti voi päästä yhdyskuntapalveluun vaan joutuu istumaan.
        Hän on siis terveytensä takia muita huonommassa asemassa.Olenko oikeassa?

        Olen 34v mies,ja se ei estä yhdyskuntapalvelua.
        Itse sain 72 tuntia ja suoritan sen aivan
        normaalisti!!!
        Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja suoritan
        asian aivan normaalisti!!!
        Esteenä voi olla päihdeongelma,mutta minulla oli
        se ja siitä huolimatta pääsin suorittamaan tämän
        asian asian mukaisesti.Eli olet väärässä.


      • 322523523
        YKP kirjoitti:

        Olen 34v mies,ja se ei estä yhdyskuntapalvelua.
        Itse sain 72 tuntia ja suoritan sen aivan
        normaalisti!!!
        Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja suoritan
        asian aivan normaalisti!!!
        Esteenä voi olla päihdeongelma,mutta minulla oli
        se ja siitä huolimatta pääsin suorittamaan tämän
        asian asian mukaisesti.Eli olet väärässä.

        Herää kysymys miten ihmeessä kumpikaan teistä voi olla työkyvyttömyyseläkkeellä, jos rikoksen sovittaminen työnteolla onnistuu noinkin hienosti...

        Taitaa meillä päästä tänä päivänä vähän liian helposti työkyvyttömyyseläkkeelle. Työkykyiseksi pitäisi kumpikin palauttaa välittömästi.


    • rele89

      Jos ei ole mennyt aikoinaan soveltuvuus selvitykseen, onko se nyt myöhemmin mahdollista (tuomitaan kuukauden sisällä)? Jos niin mihin ottaa yhteyttä, olen varsinais-suomesta.

      Kiitos jo etukäteen.

      • aoo eo

        No sen soveltuvuusselvityksen tekemiseen yleensä varataan noin kuukausi aikaa, joten kiire tulee. Jos et ole mennyt selvitykseen, eikä sulla ole hyvää syytä siihen (esim. olet ollut "pääkainalossa"-tasoisesti sairas ja siitä on lääkärintodistus), niin palvelutsto on lähettänyt syyttäjälle ja käräjäoikeudelle sellaisen soveltuvuusselvityksen, missä lukee että Matti Meikäläisen soveltuvuutta ei ole voitu arvioida, koska ei ole mennyt selvitykseen.

        Toki on vieläkin mahdollista teettää selvitys. Onko jutun tuomio tulossa kirjallisessa menettelyssä? Ota nyt ensin pikaisesti yhteyttä siihen samaan lafkaan, josta kutsu selvitykseen tuli, ja kysy kuinka nopeasti voisivat selvityksen tehdä (ja vakuuttele omaa motivoituneisuuttasi!).

        Tosin, vaikka käräjäoikeus tuomitsisi ehdotonta, niin voithan aina valittaa hoviin ja vaatia siellä, että ykp-selvitys teetetään.


    • Juoppomies 67

      Moro yhdyskuntapalvelus ei ole kovin pahaa

    • a/o
    • ei linnamiehiä

      Tuli tuomio 85 päivää vankeutta tai 85 h. yhdyskuntapalvelua. Ratti 2.38 promillee ja aiempi ratti -98 kesällä 1.7 promillee josta ehdollista 6kk kahden vuoden koe ajalla. Ajokielto 1v. 4kk. Meniköhän tää nyt oikein, koska syyttäjän vaatimukset hyväksyttiin sellaisenaan???

      • 34632

        Miksi ei olisi mennyt? Meinaatko, että oikeudella on joku velvollisuus poiketa syyttäjän vaatimuksesta?


      • Haloo Tuusula
        34632 kirjoitti:

        Miksi ei olisi mennyt? Meinaatko, että oikeudella on joku velvollisuus poiketa syyttäjän vaatimuksesta?

        Mitä vitun järkeä on vastata yli 2v vanhaan viestiin? Sekä ajokielto että yhdyskuntapalvelu ovat menneet long ago.


    • exrattijuoppo

      juuuh itelle tuli 2,16promillen ratista 75h yhdyskuntapalvelua! tosin oli toinen palaminen 3v sisään. Jos olette joutumassa yhdyskuntapalveluun ja luette netistä minkälaista se yhdyskuntapalvelu on nii ei ole yhtä tiukkaa mitä lukee :D ite käyny nyt 14h yhtenä päivänä olin 20min myöhäsku hyppäsin väärään bussiin sano vaan et ei siinä mitään et oot parikyt minuuttia pidempään :D 61H JÄLELLÄ!!!! mut motivaatiota siellä kyl ei oikee oo :D jotain talkkarin hommia teen..

      • 18+7

        Sulla on melko letkee mesta käydä YKP:ta sitten. Useimmissa paikoissa 20 min myöhästyminen johtaa siihen, että ensimmäistä tuntia (tai 40 minuuttia) ei huomioida ollenkaan vaan joutuu myöhemmin suorittamaan sen yhden täyden tunnin ja lisäksi seuraa varoitus. Useammasta rikkeestä palvelus menee poikki ja häkin ovet kolisevat seuraavaksi. Jep, eli ne eivät olis saaneet toimia noin siellä palveluspaikassa, mutta tiedän itsekin vastaavaa tapahtuneen.

        Tiesitkö muuten, että kahdesta ratista 3v sisään joudut todennäköisesti käymään päihdeseurannan läpi, jotta saat pitää ajokorttisi. Asia tietysti eri, jos olet hankkinut valvotun ajo-oikeuden alkolukolla... tai sitten se, ettei sitä korttia ole laisinkaan ;)


      • tyytyväinen tuomioon.
        18+7 kirjoitti:

        Sulla on melko letkee mesta käydä YKP:ta sitten. Useimmissa paikoissa 20 min myöhästyminen johtaa siihen, että ensimmäistä tuntia (tai 40 minuuttia) ei huomioida ollenkaan vaan joutuu myöhemmin suorittamaan sen yhden täyden tunnin ja lisäksi seuraa varoitus. Useammasta rikkeestä palvelus menee poikki ja häkin ovet kolisevat seuraavaksi. Jep, eli ne eivät olis saaneet toimia noin siellä palveluspaikassa, mutta tiedän itsekin vastaavaa tapahtuneen.

        Tiesitkö muuten, että kahdesta ratista 3v sisään joudut todennäköisesti käymään päihdeseurannan läpi, jotta saat pitää ajokorttisi. Asia tietysti eri, jos olet hankkinut valvotun ajo-oikeuden alkolukolla... tai sitten se, ettei sitä korttia ole laisinkaan ;)

        3vuoden aikana kaks törkeetä rattia ja eka ratin ajoin ja puhalsin 1.69% tuomioksi tuli 2vuotta ehdonalaista, kortti oli pois 7kk ja 550€ sakkoja. Toinen ratti jonka ajoin ehdonalaisen loppu vaiheessa puhalsin 1.83% tuomio: kortti pois 13kk ja puolen vuoden päihdeseuranta sekä ykp:tä 60tuntia.


      • lgkjdö gjohdaöf höi
        tyytyväinen tuomioon. kirjoitti:

        3vuoden aikana kaks törkeetä rattia ja eka ratin ajoin ja puhalsin 1.69% tuomioksi tuli 2vuotta ehdonalaista, kortti oli pois 7kk ja 550€ sakkoja. Toinen ratti jonka ajoin ehdonalaisen loppu vaiheessa puhalsin 1.83% tuomio: kortti pois 13kk ja puolen vuoden päihdeseuranta sekä ykp:tä 60tuntia.

        Ei "ehdonalaista", vaan ehdollista. Ovat aivan eri asia.


      • 13+5
        tyytyväinen tuomioon. kirjoitti:

        3vuoden aikana kaks törkeetä rattia ja eka ratin ajoin ja puhalsin 1.69% tuomioksi tuli 2vuotta ehdonalaista, kortti oli pois 7kk ja 550€ sakkoja. Toinen ratti jonka ajoin ehdonalaisen loppu vaiheessa puhalsin 1.83% tuomio: kortti pois 13kk ja puolen vuoden päihdeseuranta sekä ykp:tä 60tuntia.

        Korjataans nyt. Siis

        Ensimmäisestä ratista: ehdollista vankeutta 30 päivää, suurinpiirtein, ja koeaika kaksi vuotta.

        Toisesta ratista ensimmäisen tuomion koeajan lopulla: vankeutta 30 päivää, ehdollisen vankeuden muuttaminen ehdottomaksi (30 päivää) ja uusi tuomio 30 päivää vankeutta = yhteensä 60 päivää.

        Ehdottoman vankeuden sijasta yhdyskuntapalvelua; 60 päivää vankeutta = 60 tuntia ykp:ta. Ja luonnollisesti päälle päihdeseuranta, koska syyllistyit kahdesti rattijuopumukseen kolmen vuoden sisällä.

        Kannattaa opetella termit: koeaika & ehdollinen vankeusrangaistus. Ehdonalainen vapaus on se, mikä koittaa, kun on lusinut linnassa 2/3 osaa kiinteetä, tai ensikertalaisella 1/2 osaa. Alaikäisillä 1/3 osaa. Ei liity mitenkään ehdolliseen vankeusrangaistukseen.


    • HävikkiVirtuoosi

      Hei,
      Menkää ruoka-apuun , hävikillä voi tehdä eniten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe