Huoltajuuskiista, mitkä asiat ratkaisevat?

811

Ollaan tässä nyt huoltajuuskiistan ytimessä exän kanssa ja kiistellään minne lapsi jää asumaan. Vanhemmat alunperin on asunut samalla paikkakunnalla, mutta nyt toinen on muuttamassa pois. Yhteishuoltajuus on voimassa, asuminen ollut vuoroviikoin pidemmän aikaa, ei elatusmaksuja.

Lastenvalvojalla ei saatu sopua, asia meni lähinnä siihen että toinen vanhemmista syytti ja väitti toista huonoksi ja kykenemättömäksi hoitamaan lasta. Miten hyvin esim. oikeudessa uskotaan jos toinen väittää toisen olevan epäkelpo vanhempi? Olosuhdeselvityshän sieltä tulee varmasti ja sillä pitäisi pääpainoarvo olla. Mutta voiko nykysuomessa toinen vanhempi mustamaalata toisen? Vai katsotaanko ylenpalttinen mustamaalaus huonoksi asiaksi?

Tämän mustamaalaamisen jälkeen tämä toinen vanhempi on ruvennut epäilemään että miten tämä "haukkuva" vanhempi tulisi toteuttamaan ja tukemaan tapaamisia ja lapsen ja etävanhemman välejä ja suhdetta, jos ajattelee ettei toinen ole lainkaan soveltuva vanhemmaksi.

Vaikuttaako lopputulemaan se, jos esimerkiksi toisella vanhemmalla on sakkotuomio rikoksesta, joka ei kuitenkaan liity lapseen mitenkään? Eikä myöskään ole mikään pahoinpitely, seksuaalirikos tai huumausainerikos.

13

1660

    Vastaukset

    • näinsevaan0N

      Kaikkein oleellisin tekijä on se, mitä on jalkojen välissä. Eli naisella on huikea etulyöntiasema.

      • jayhteistyössä

        äiti ja "viranomaiset" leimaavat isän kyvyttömäksi lapsen huoltoon, vanhemmuuteen, asumiseen/ tapaamisoikeu-teen "viranomaisten" antaessa tuomioistuimessa perättö män selvityksen lapsen olosuhteista, toiveista ja lausun-noista mitä oikeasti on tapahtunut. Älä missään olosuh-teissa keskustele sossun kanssa, niillä ei ole mitään pää-töksenteko-oikeutta ja satuilevat mitä sattuu eli nauhuri ja asianajaja aina mukaan..


      • suhteetpihalle
        jayhteistyössä kirjoitti:

        äiti ja "viranomaiset" leimaavat isän kyvyttömäksi lapsen huoltoon, vanhemmuuteen, asumiseen/ tapaamisoikeu-teen "viranomaisten" antaessa tuomioistuimessa perättö män selvityksen lapsen olosuhteista, toiveista ja lausun-noista mitä oikeasti on tapahtunut. Älä missään olosuh-teissa keskustele sossun kanssa, niillä ei ole mitään pää-töksenteko-oikeutta ja satuilevat mitä sattuu eli nauhuri ja asianajaja aina mukaan..

        Monesti ne uudet suhteet sotkee miehen elämän täysin ja sen jälkeen miehen x perheen elämän. Niistä ei ole kuin harmia. Ei kannata kertoo suhteille et on lapsia, muuten kaikki sortuu elon tiellä.


      • 1säpappa
        suhteetpihalle kirjoitti:

        Monesti ne uudet suhteet sotkee miehen elämän täysin ja sen jälkeen miehen x perheen elämän. Niistä ei ole kuin harmia. Ei kannata kertoo suhteille et on lapsia, muuten kaikki sortuu elon tiellä.

        Kyllä mä kerron ensitreffeillä jo, koska lapsi on osa minua ja minun elämääni. Tietenkin.


      • Miem
        suhteetpihalle kirjoitti:

        Monesti ne uudet suhteet sotkee miehen elämän täysin ja sen jälkeen miehen x perheen elämän. Niistä ei ole kuin harmia. Ei kannata kertoo suhteille et on lapsia, muuten kaikki sortuu elon tiellä.

        Älä jaksa mantraasi yleisin syy eroon on se huono nalkuttava narsisti ex akka... ...ja kun sopparit tehdään valmiiksi sitä noudatetaan ja jokainen huolehtii VAIN omasta kodista ja lompakosta niin ongelmia ei ole


      • muttakunnäitä
        Miem kirjoitti:

        Älä jaksa mantraasi yleisin syy eroon on se huono nalkuttava narsisti ex akka... ...ja kun sopparit tehdään valmiiksi sitä noudatetaan ja jokainen huolehtii VAIN omasta kodista ja lompakosta niin ongelmia ei ole

        soppareita ei saada aikaaksi lapsen äidin kanssa sairaassa "viranomaismenettelyssä" ja sitten valehdellaan tuomioistuimessa lapsen olosuhteet perättömin lausumin, selvityksin mitä oikeasti on tapahtunut niin tulee niitä ongelmia; lapsen etu,
        oikeudet eivät toteudu ja "valvovat viranomaiset" luikkivat karkuun eivätkä halua ratkaista asiaa oikeudenmukaisesti lapsen parhaaksi..


    • AP811

      Harmi kuulla että muillakin on ongelmia.

      Meillä on sossu ollut tiiviisti mukana, mielestäni tähän saakka ovat olleet puolueettomia niinkuin on kuulunutkin. Mustamaalausta on ollut äidin puolelta, mutta ainakaan vielä ei tähän ole sosiaalitoimen väki lähtenyt mukaan mitenkään. Osasyynä on varmasti se, että olen itse isänä käynyt asiat asiallisesti ja rauhallisesti läpi aina kun jokin ilmoitus tai väite on esitetty.

      Lähinnä pelkään voiko äiti esim oikeudessa tuomaria tai muuta saada puolelleen haukkumalla minua siellä. Vai ratkeaako asia enimmäkseen sos. toimen olosuhdeselvitykseen? Koska jos näin on, niin sitten tässä ei pitäisi hätää olla. Tai siis sanotaan että 50/50 on lopputuloksen kanssa.

      Äiti voi aina tietysti yrittää vedota siihen, että on "äiti" ja näin tärkeämpi. Meillä vaan fakta on, että hoitovastuu on aina jakaantunut tasan, eli ei voi vedota siihen ettenkö olisi lapsen kanssa ollut tai häntä hoitanut. Monilla voi olla tilanne että äiti jää lapsen kanssa kotiin hoitamaan niitä kun isä käy töissä. Meillä tilanne oli toisinpäin, eli minä olin hoitovapaalla äidin ollessa töissä. Lisäksi lapsi on tavannut vanhempia 50/50 koko ajan, vaikka äidin osoite paperilla onkin merkitty lapsen asuinpaikaksi.

      Mutta ymmärrän kyllä monia isiä, jotka näissä rankoissa kiistoissa vain luovuttavat. Ymmärrän ihan täysin. Tämä on raskasta sekä vanhemmille, että lapselle.

      AP

      • 1säpappa

        Siks en ymmärräkään miksi aikuisten pitää kiistellä näistä asioista. Luulisi molempien vanhempien ajattelevan omien lastensa parasta, ja sopivan fiksusti ja toista mustamaalaamatta lapselle parhaan tavan olla mahdollisimman tasapuolisesti kummankin vanhemman kanssa, mutta ei se vaan niin tunnu jostain syystä menevän.


      • Ap8111
        1säpappa kirjoitti:

        Siks en ymmärräkään miksi aikuisten pitää kiistellä näistä asioista. Luulisi molempien vanhempien ajattelevan omien lastensa parasta, ja sopivan fiksusti ja toista mustamaalaamatta lapselle parhaan tavan olla mahdollisimman tasapuolisesti kummankin vanhemman kanssa, mutta ei se vaan niin tunnu jostain syystä menevän.

        Itsekin toivoin että sovun saisi ilman mahdollista käräjöintiä. Olin jopa valmis sopimaan vaikka lapsi muuttaisikin äidin kanssa, jos vain koen että sopimus on lapsen edun mukainen ja kaikki tulisi toimimaan jatkossa. Ei siis ollut mikään periaate että lapsen täytyy mun luo jäädä.

        Mutta tuo mustamaalaus mitä äiti teki minusta, ja miten kovaan ääneen kuulutti ettei luota minuun vanhempana yhtään. Lisäksi sanoi useasti ettei jättäisi lasta mielellään päiväksikään mun hoiteisiin, vaikka oon lasta koko ajan hoitanut ja aiemmin ei mitään ongelmia oo ollu. Eikä äitikään oo mitään aiemmin sanonut, tätä myös sossu ihmetteli että miksi on sitten nykysysteemillä menty jos kerta ei luottaisi.

        En uskalla itse enää tuon purkausten jälkeen luottaa siihen, että äiti tulisi toteuttamaan lapsen etua ja esimerkiksi tukemaan tapaamisia mun suuntaan. Nyt kun kuvioihin on ilmaantunut hänellä uusi avopuoliso, niin tuntuu että hän ei arvosta sitä miten tärkeä minä oon lapselle, yrittääköhän sitten korvata minut sillä miehellään lapsen silmissä tai jotain. Toki lapsi minua rakastaa joka tapauksessa.

        Pelkään vieraannuttamista, ja pelkään että äiti tulee jatkossa mustamaalaamaan minua sitten lapselle. EN ymmärrä miksei hän älyä, että kaikki mitä hän mulle tekee kiusaa on suora hyökkäys myös omaa lastaan kohti. Lapsi tulee lopulta kärsimään. Aikuisena minä kyllä kestän, mutta lapsi on viaton.

        Toivotaan parasta.

        AP811


      • tottakaiviranomaiset
        Ap8111 kirjoitti:

        Itsekin toivoin että sovun saisi ilman mahdollista käräjöintiä. Olin jopa valmis sopimaan vaikka lapsi muuttaisikin äidin kanssa, jos vain koen että sopimus on lapsen edun mukainen ja kaikki tulisi toimimaan jatkossa. Ei siis ollut mikään periaate että lapsen täytyy mun luo jäädä.

        Mutta tuo mustamaalaus mitä äiti teki minusta, ja miten kovaan ääneen kuulutti ettei luota minuun vanhempana yhtään. Lisäksi sanoi useasti ettei jättäisi lasta mielellään päiväksikään mun hoiteisiin, vaikka oon lasta koko ajan hoitanut ja aiemmin ei mitään ongelmia oo ollu. Eikä äitikään oo mitään aiemmin sanonut, tätä myös sossu ihmetteli että miksi on sitten nykysysteemillä menty jos kerta ei luottaisi.

        En uskalla itse enää tuon purkausten jälkeen luottaa siihen, että äiti tulisi toteuttamaan lapsen etua ja esimerkiksi tukemaan tapaamisia mun suuntaan. Nyt kun kuvioihin on ilmaantunut hänellä uusi avopuoliso, niin tuntuu että hän ei arvosta sitä miten tärkeä minä oon lapselle, yrittääköhän sitten korvata minut sillä miehellään lapsen silmissä tai jotain. Toki lapsi minua rakastaa joka tapauksessa.

        Pelkään vieraannuttamista, ja pelkään että äiti tulee jatkossa mustamaalaamaan minua sitten lapselle. EN ymmärrä miksei hän älyä, että kaikki mitä hän mulle tekee kiusaa on suora hyökkäys myös omaa lastaan kohti. Lapsi tulee lopulta kärsimään. Aikuisena minä kyllä kestän, mutta lapsi on viaton.

        Toivotaan parasta.

        AP811

        ja äiti yrittää kaikin mahdollisin tavoin perusteettomasti korvata sut äidin nykyisellä miehellään ja hakee sossun suosittamana, tukemana sitä sairasta yksinhuoltoa; kos-ka vanhemmat eivät luota toisiinsa ja ristiriitoja, lasten
        ja isän suhteessa ei huomautettavaa siis oikeasti äiti ei halua tarkoitushakuisesti luottaa isään ja vaikka isä luot taakin niin viranomaiset sairaudessaan lausuvat "van- hemmat eivät luota toisiinsa" saadakseen äitille tarkoi-tushakuisesti se sairas yksinhuolto, estäessään lapsen tapaamisoikeus, vieraannuttaessaan lapset tarkoitus- hakuisesti isästään, isovanhemmistaan, suvustaan pe-
        rättömin lausumin, selvityksin saadakseen muutettua lapsen sukunimi äidin nykyisen aviopuolison nimiin lap sen tahdon, toiveen vastaisesti manipuloimalla, vieraan-nuttamalla lapset tarkoitushakuisesti isästään..


    • pdkoprokr

      Sillä ei ole merkitystä, jos on joku sakkorangaistus, joka ei liity mitenkään siihen, miten huolehtii lapsesta.

      Jos "onnistuu" mustamaalaamaan toista jonkin verran, niin tuomarista riippuen sillä voi olla merkitystä. Mutta että kumpaan suuntaan, niin vaikea sanoa... Joku tuomari uskoo ja toteaa että sitten lapset toiselle, ja joku tuomari tuumaa että mustamaalajalle ei lasia jätetä. Että ihan tuuripeliä se mustamaalaaminen. En suosittele.

      Sen sijaan varmasti vaikuttavia asioita on seuraavat seikat:

      -Perhekokonaisuus, eli onko jommalla kummalla vanhemmalla muita lapsia, jotka ovat lapsille tärkeitä? Tai isä- äitipuolta, joka attaa arjessa?
      -Missä sukulaiset asuvat?
      -Minkä ikäisiä lapset ovat? Mitä lapset tahtovat?
      -Onko lapsilla jo tiiviitä ystävyyssuhteita?
      -Viime aikoina on ollut vuoroviikot, mutta entäpä ennen sitä? Kuka hoiti lapsia kotona, kun olivat pienempiä? Molemmat?
      -Minkälaiset puitteet pystyy tarjoamaan, eli mahtuuko kumman tahansa asuntoon?
      -Jos jäävät vanhalle paikkakunnalle, niin pysyykö tarha ja koulu samana?
      -Miten vanhemmat ovat valmiita sopimaan tapaamisista sen vanhemman kanssa, joka asuu lapsista kaukana? Eli se joka on valmis tekemään hommia enemmän että lapset tapaavat toista vanhempaakin, niin suuremmalla todennäköisyydellä voi olla lähivanhempi.
      -Kuinka pitkä välimatka on?

      Näitä seikkoja kannattaa miettiä enemmän kuin sitä, että miten kumpikin mustamaalaa. Olosuhdeselvitystä tehdään vain jos on erityinen syy. Tuomari voi kieltäytyä tekemästä sitä, jos siihen ei ole syytä. Kun lapsi on asunut jo vuoroviikoin pitkään, niin olosuhdeselvityksellä tuskin olisi mitään virkaa! Molemmathan selvästikin ovat kyvykkäitä lapsista huolehtimaan, eikös.

      Lopettakaa siis tappelu ja yrittäkää päästä sopuun.

      Sellaisen vinkin annan, että pitkä välimatka tulee aina vaatimaan joustoa molemmilta, ymmärrystä ja ok välejä. Jos ette pysty tulemaan puolitiehen vastaan, niin lapset kärsivät. Aina.

      • psijpiejr

        Meillä toinen osapuoli pyysi olosuhdeselvitystä. Tuomari totesi ettei ole syytä tehdä, joten ei tehty.


      • siinäpäoli
        psijpiejr kirjoitti:

        Meillä toinen osapuoli pyysi olosuhdeselvitystä. Tuomari totesi ettei ole syytä tehdä, joten ei tehty.

        viisas tuomari: laissa sanotaan et tehdään mikäli toinen vaatii. Eikä mullakaan koskaan mitään vastaa ole ollut, koska olen aina ollut rehellinen kaikessa, suostunut jopa valvottuihin ja esittänyt sieltäkin todisteet ulkopuolisen sosiaalityöntekijän lausumana kyvykkyydestäni lapsen huoltoon, hoitoon, kasvatukseen siinä kun äitikin mutta kun tämä, eikä mikään muukaan koskaan riitä äidille ja viranomaisille. Äidin luottamus ja ristiriidat lähinnä äidin yksinhuoltoon olivat ratkaisevat, ettei lapset voi asua isällä/ tavata laajasti yhteishuollossa viranomaisten ja äidin leimatessa isän hulluksi perättömin lausumin, selvi-tyksin halutessaan vieraannuttaa lapset tarkoitushakui-sesti isästään ja määrätä lapset äidin yksinhuoltoon kun et kerran suostunut lastenvalvojalla pelkkään viikonlop-pu, kesätapaamisiin halutessasi niitä arki- ja juhlapyhien jakamista ja arkitapaamisia niin ole sitten ilman et saa mitään, "mikäli et suostu äidin kaikkiin vaatimuksiin". Yhteishuollosta sovittiin jo lastenvalvojalla suullisesti, kuten viikonloppu, kesätapaamissitakin ennenkuin lasten valvoja hermostui ja heitti molemmat ulos vaatiessani perusteita, laajempia tapaamisia lasten toivomalla taval-la, vaatiessani vuoroasumista lasten toivomalla tavalla.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1947
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1649
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1599
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1517
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1465
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1357
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1266
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1203
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1138
    Aihe