Mitä eroa on sillä perustaako toiminimen, jonka kautta julkaisee kirjansa, vai julkaisee ilman sitä pelkästään omalla nimellään?
Mihin kaikkeen tämä vaikuttaa? Onko siis jokin syy, miksi olisi järkevä perustaa oma toiminimi?
Koskee siis itse omien teosten julkaisemista vaikka Bodin kautta.
Toiminimi vai oma nimi Bod-julkaisemiseen?
4
116
Vastaukset
- yrittäjyydestä
Se, kannattaako ryhtyä yrittäjäksi, on kiinni olettamastasi liikevaihdosta ja ennen kaikkea verotettavasta tulosta. Jos verotettavaa tuloa tulee about 8k€/vuosi (en muista tarkaa summaa), kirjailijan pitää ryhtyä yrittäjäksi, ja se taas tarkoittaa että täytyy alkaa maksamaan YEL-maksua. Toki pienemmilläkin tuloilla voi ryhtyä yrittäjäksi. Yrittäjänä on helpompi tehdä vähennyksiä verotuksessa. Käytännössä omalle nimelle reksiteröity toiminimi on simppelein yritysmuoto. Mutta YEL-maksut ovat aika kovat, eli suosittelen julkaisemaan vain "omalla nimellä" ja maksamaan tekijänoikeuskorvauksesta verot palkkatulona, jos tuo YEL-maksun vuosiraja ei ylity.
Kannattaa myös huomioida sellainen asia, että jos sattuu jäämään työttömäksi päätyöstään, yrittäjäksi rekisteröityneenä kirjailijana voi olla vaikeuksia saada työttömyysturvaa, vaikka olisi kiltisti maksanut ammattiliiton tai työttömyyskassan jäsenmaksua. Työkkärillä kun on tapana luokitella käytännössä kaikki yrittäjäksi reksiteröityneet itsensä työllistäviksi, vaikkei yritystoiminnan tuloja juuri olisikaan. Sen sijaan ei-yrittäjän palkkatulona verotettavaa tekijänoikeuskorvausta tai muuta tuloa saa saada 300€/kk ennen kuin se alkaa vaikuttaa työttömyysturvaan. Mutta tässä pätee jälleen sama asia: yrittäjäksi ryhtymisen mielekkyys on kiinni lähinnä siitä, millaisia myyntiodotuksia sinulla on. - kylpyläkortti
Toiminimeen kuuluu maksuja ja velvoitteita, mutta omalla nimellä julkaisemiseen ei. On aika epätodennäköistä, että omakustanteen julkaisijalle syntyy niin paljon tuloja, että toiminimen perustaminen kannattaisi.
- Suojelus
Varmaan kannattaa, jos julkaisee monta kaunokirjallista teosta vuodessa ja julkaisee eri medioissa. Mutta kannattaako se omakustannepohjalta, en ole varma. Onko omakustantaja toiminimensä kanssa apurahasäätiöiden tai valtion apurahatuen piirissä? Ehkä kannattaa ottaa freelancer-verokortti, jos keskittyy taidetyöhön.
- aloittelevakirjailija
Omakustannepohjalta yrittäjyys tuskin on mielekästä. Aika harva tahkoaa tuon lähes 8000 euroa/vuosi verotettavaa tuloa omakustanteita myymällä.
Tuskin sillä on vaikutusta mahdollisuuteen hakea apurahoja, jos käyttää toiminimeä palkkionsa kotiuttamiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005368692Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5370824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102231Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1701267Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17936Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40794Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57762Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72744- 46725
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36657