Saunan piippu paloturvalliseksi

Koiraman

Vanhassa saunassa piippu on siis seuraavanlainen viritelmä: ensin menee hormi keskellä, jonka ympärillä neliskanttinen rautaputki, jonka ympärillä pyöreä putki joka menee laudasta tehdyssä "piipussa" joka päällystetty sisältä asbestilevyillä..
Kovalla lämmittämisellä lämpö siirtyy hehkumisen kautta tehokkaasti putkista toisiin joten olisiko järkevää heittää vaikka palovillaa tuohon viimeiseen väliin, pyöreä putki/ lautapiippu?

6

1650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herätyskellosoimaan

Lähtökohtaisesti nämä teeseitse-hormit ovat harvinaisen laittomia minkä perusteella heittäisin koko virityksen saunan taakse ja laittaisin hyväksytyn ce-merkityn valmishormin tilalle. Jos syystä tai toisesta sauna palaa tarkastaja raunioita tarkastellessaan katsoo että jahas, itse tehty hormi ja evää korvaukset. Siinä mielessä muutaman satasen "säästö" voi tulla hyvin kalliiksi?

Ihan ehdottomasti palovilla ympärille mutta viittaan edelliseen vaihda valmishormiin ja laadukkaaseen KOTIMAISEEN,

• timber-man

itse laitan valmishormien ympärille yläpohjaan AINA palovillan extrana neuvottiin ohjeissa tai ei.

• remppamies1
        timber-man kirjoitti:

itse laitan valmishormien ympärille yläpohjaan AINA palovillan extrana neuvottiin ohjeissa tai ei.

Tuo palovillan lisääminen ympärille läpivientiin ja palavista vähintään 10cm irti myös valmispiippu.
        Olen korjauksissa nähnyt hiiltyviä puuosia valmispiippujen lähellä, sanoisin että tuurilla menevät nuo viritelmät.

• TIILESTÄ_HORMIT

• Koiraman

Sinänsä hyvä patentti kyseessä? koska piipussa on 3 "ilmaväliä" ja mitään läpi vienti kohtia ei ole vaan nuo (hormi neliskanttinen putki pyöreä putki) kulkevat vapaasti koko matkan tuon "lautapiipun" sisällä. Nyt oli siis ajatuksena eristää palovillalla tuo lautapiipun ja pyöreän putken välinen tila. Jäljelle jäisi vielä kaksi "ilmaväliä" hormiputkeen.. Kuvittelisin että vähemmän tuo kuumenee kuin valmispiiput, joissa hormi villa kuori?
      Pitää lämmittää kunnolla tuo vititelmä ja mitata lämpötilat eri kohdista, sillähän sen näkee..

• EnKylTultaPolttas

Lautapiippu sopii erinomaisesti puukiukaaseen. Siis näin maallikon mielestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22