Saunan piippu paloturvalliseksi

Koiraman

Vanhassa saunassa piippu on siis seuraavanlainen viritelmä: ensin menee hormi keskellä, jonka ympärillä neliskanttinen rautaputki, jonka ympärillä pyöreä putki joka menee laudasta tehdyssä "piipussa" joka päällystetty sisältä asbestilevyillä..
Kovalla lämmittämisellä lämpö siirtyy hehkumisen kautta tehokkaasti putkista toisiin joten olisiko järkevää heittää vaikka palovillaa tuohon viimeiseen väliin, pyöreä putki/ lautapiippu?

6

1523

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herätyskellosoimaan

Lähtökohtaisesti nämä teeseitse-hormit ovat harvinaisen laittomia minkä perusteella heittäisin koko virityksen saunan taakse ja laittaisin hyväksytyn ce-merkityn valmishormin tilalle. Jos syystä tai toisesta sauna palaa tarkastaja raunioita tarkastellessaan katsoo että jahas, itse tehty hormi ja evää korvaukset. Siinä mielessä muutaman satasen "säästö" voi tulla hyvin kalliiksi?

Ihan ehdottomasti palovilla ympärille mutta viittaan edelliseen vaihda valmishormiin ja laadukkaaseen KOTIMAISEEN,

• timber-man

itse laitan valmishormien ympärille yläpohjaan AINA palovillan extrana neuvottiin ohjeissa tai ei.

• remppamies1
        timber-man kirjoitti:

itse laitan valmishormien ympärille yläpohjaan AINA palovillan extrana neuvottiin ohjeissa tai ei.

Tuo palovillan lisääminen ympärille läpivientiin ja palavista vähintään 10cm irti myös valmispiippu.
        Olen korjauksissa nähnyt hiiltyviä puuosia valmispiippujen lähellä, sanoisin että tuurilla menevät nuo viritelmät.

• TIILESTÄ_HORMIT

• Koiraman

Sinänsä hyvä patentti kyseessä? koska piipussa on 3 "ilmaväliä" ja mitään läpi vienti kohtia ei ole vaan nuo (hormi neliskanttinen putki pyöreä putki) kulkevat vapaasti koko matkan tuon "lautapiipun" sisällä. Nyt oli siis ajatuksena eristää palovillalla tuo lautapiipun ja pyöreän putken välinen tila. Jäljelle jäisi vielä kaksi "ilmaväliä" hormiputkeen.. Kuvittelisin että vähemmän tuo kuumenee kuin valmispiiput, joissa hormi villa kuori?
      Pitää lämmittää kunnolla tuo vititelmä ja mitata lämpötilat eri kohdista, sillähän sen näkee..

• EnKylTultaPolttas

Lautapiippu sopii erinomaisesti puukiukaaseen. Siis näin maallikon mielestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      91
      3829
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1989
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1803
    4. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      144
      1672
    5. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      162
      1493
    6. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      102
      1493
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1478
    8. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1432
    9. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1344
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1297
    Aihe