Asuntonäyttö

Kertokaahan

Miten nämä asuntonäyttö -jutut menee - saako vuokranantaja tulla heti ja lähes milloin tahtoo asuntoa esittelemään, vaikka kohta tuleva entinen vuokralainen siellä vielä asuu sen kuukauden, mikä on sallittu aika irtisanomisilmoituksen jälkeen?

27

6280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tabou

      "22 §

      Vuokranantajan oikeus päästä asuinhuoneistoon

      Huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten vuokralaisen on viivytyksettä sopivana aikana päästettävä vuokranantaja huoneistoon.

      Jos huoneisto on tarkoitus myydä tai se on uudelleen vuokrattavissa, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana."
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481#L2P22

      Laista löytyy suora vastaus. Kyllä täytyy päästää, kun yhdessä sovitte ajan.

      • tarkennetaanhioukan

        "oikeus näyttää huoneistoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana."
        Siis juuri näin, eli se ei tarkoita oikeutta mennä omilla avaimille sisään koska vaan.


    • yksityisyyttä

      Mulle tuli vain ilmoitus tekstarilla milloin välittäjä tulee näyttämään asuntoa.On raiskattu olo,olen maksanut aina vuokrani ajallaan,nyt joku tulee kuikkimaan kaappeihin...ärsyttää!!

      • 17plus11

        Mutta eihän ne voi vaan tulla, vaan niiden pitää sopia sellainen aika, joka sopii myös vuokralaiselle. Voihan ihminen olla vuorotöissä ja täytyy nukkua päivällä, niin sinnekö sitten joku lössi tulee töllistelemään... Ei niin voi tehdä.


    • yksityisyyttä

      Näkyy voivan..kyllä ärsyttti kun kuikkivat minun omiin kaappeihinikin...olisi ollut kohteliasta kysyä onko kaappi vuokralaisen vai kuuluuko kauppaan..

      • 5plus1

        Laissa se on määritelty niin, että näyttöajan täytyy sopia molemmille osapuolille, sekä vuokranantajalle, että vuokralaiselle. Toki sitä kämppää on pakko päästää katsomaan, mutta ei se niin mene, että sulle vaan ilmoitetaan aika milloin tullaan. Se menee niin, että sulta kysytään passaako tulla sinä ja sinä päivänä, sinä ja sinä kellonlyömänä, jolloin voit joko sanoa että juu tai ei. Sinä kuitenkin asut siinä ja maksat vuokran edelleen, joten se on sun hallinnassa se kämppä eikä sinne omin luvin ole asiaa kellään. Ei edes vuokranantajalla.


      • Miksi venkoilla asian kanssa, vuokralaisen on lakisääteinen pakko pitää asuntoa hyvin ja vuokranantajalla oikeus esitellä sitä (tarvittaessa poliisin avustamana). Eli lyhytkään varoaika (ainakin vuorokausi) ei voi olla ongelma. Tietenkin juuri sinä päivänä ko. asunnossa pidettävä sukujuhla on pätevä syy jne..


      • 19plus1
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Miksi venkoilla asian kanssa, vuokralaisen on lakisääteinen pakko pitää asuntoa hyvin ja vuokranantajalla oikeus esitellä sitä (tarvittaessa poliisin avustamana). Eli lyhytkään varoaika (ainakin vuorokausi) ei voi olla ongelma. Tietenkin juuri sinä päivänä ko. asunnossa pidettävä sukujuhla on pätevä syy jne..

        No kun ihmisillä on se kuuluisa "oma elämä" ja aina ei sovi päästää jotain lössiä ramppaamaan kämppään. Ei se ole venkoilua, jos tahtoo ajan passaavan itselleenkin. Vuokralainenhan kuitenkin on asumisestaan siinä maksanut, joten hänellä lie oikeus päättää milloin sinne sopii tulla. Jotkut tekee vuorotyötä ja monenlaisia syitä löytyy. Kyllä vuokranantajan pitäisi se ymmärtää, kun itse kuitenkin on ihan hyvät tienestit saanut tällä vuokralaisellaan tehtyä.


      • blaablaablaaaa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Miksi venkoilla asian kanssa, vuokralaisen on lakisääteinen pakko pitää asuntoa hyvin ja vuokranantajalla oikeus esitellä sitä (tarvittaessa poliisin avustamana). Eli lyhytkään varoaika (ainakin vuorokausi) ei voi olla ongelma. Tietenkin juuri sinä päivänä ko. asunnossa pidettävä sukujuhla on pätevä syy jne..

        Minuutin varoaiaka on ok JOS SE SOPII VUOKRALAISELLE. Toisaalta vuosikaan ei riitä, jos se ei sovi vuokralaiselle.

        Sopii kokeilla montako kertaa saat poliisin avuksi asunnon esittelyyn.


      • johanonjutut
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Miksi venkoilla asian kanssa, vuokralaisen on lakisääteinen pakko pitää asuntoa hyvin ja vuokranantajalla oikeus esitellä sitä (tarvittaessa poliisin avustamana). Eli lyhytkään varoaika (ainakin vuorokausi) ei voi olla ongelma. Tietenkin juuri sinä päivänä ko. asunnossa pidettävä sukujuhla on pätevä syy jne..

        Mikäs tapaus sinä olet? Huh huh.


    • vuokraanantaja

      Miten sen saa vuokrattua näyttämättä. Jos tartee vuokral. kuukauden rauhan niin sehän menee suoraan uusiin vuokriin 1kk. Ja poliisi tulee antamaan virka-apua näytölle jos vuokral. on hankala. Mieti sitä!

      • SopuSijaaAntaa

        Ei kyllä kovin äkkiä tule antamaan. Yleensä ihmiset kyllä suostuvat näyttöihin, kun sitä kohteliaasti kysyy. Mutta pelkkä ilmoitus, että tullaan huomenna kello 16 ei ole mikään kysymys.
        Halutessaan vuokralainen voi myös olla itse paikalla ja hieman "kehua" asuntoa ja vaikka naapureita. Kyllä vuokranantajankin kannattaa ottaa vuokralainen huomioon.


      • Sovittelukannattaa
        SopuSijaaAntaa kirjoitti:

        Ei kyllä kovin äkkiä tule antamaan. Yleensä ihmiset kyllä suostuvat näyttöihin, kun sitä kohteliaasti kysyy. Mutta pelkkä ilmoitus, että tullaan huomenna kello 16 ei ole mikään kysymys.
        Halutessaan vuokralainen voi myös olla itse paikalla ja hieman "kehua" asuntoa ja vaikka naapureita. Kyllä vuokranantajankin kannattaa ottaa vuokralainen huomioon.

        Näinpä juuri, ja eikö se kuulu vähän niinkuin asiaan myös vuokranantajan vähän remontoida asuntoa? Maalata, tapetoida yms. asumisen jälkiä korjailla aina vuokralaisten vaihtuessa, että ei kai noin liukuhihnalta voi ees vuokrata asuntoa, että entinen asukas lähtee kuun viimeinen päivä ja toinen jo muuttaa heti seuraavana päivänä?


      • tabou

        Miten sinä asut, jos joka muuttosi jälkeen VA:n pitää paikata jäljet? :D
        Ei, ei se kuulu asiaan. Pintaremppaa voi tehdä n.10v välein riippuen asumisen tasosta, mutta ei se ole tosiaan joka vuokralaisen jälkeen tehtävä...
        Liukuhihnalla ne asukkaat vaihtuu suurimmassa osassa tapauksista, usko pois.


      • Sovittelukannattaa
        tabou kirjoitti:

        Miten sinä asut, jos joka muuttosi jälkeen VA:n pitää paikata jäljet? :D
        Ei, ei se kuulu asiaan. Pintaremppaa voi tehdä n.10v välein riippuen asumisen tasosta, mutta ei se ole tosiaan joka vuokralaisen jälkeen tehtävä...
        Liukuhihnalla ne asukkaat vaihtuu suurimmassa osassa tapauksista, usko pois.

        Minä asun ihan siististi, kiitos vaan kysymästä, mutta minäkin kävelen lattialla, kosken paikkoihin, käytän hanoja, kaappeja jne. jne. joten ne väkisinkin kuluu. Ihan nevöhööd ilmiö sulle se, että normaalissakin asumisessa asunto kuluu? Toisinaan vaan on vuokralla ihan helvetin huonossa kunnossa olevia kuluneita kämppiä, joissa ei ole tehty mitään pienintäkään pintaremonttia ikinä. Kyllä se kuuluu vuokranantajan tarkistaa ainakin asunto missä kunnossa se on, ja tehdä jotain pientä pintaremonttia jos tarve vaatii. Ihan hyvät rahat ne vuokralaisiltaan imee, joten kyllä se kuuluu asiaan pistää muutama satku menemään silloin tällöin, ja ees tapetoida helvetti soikoot kun vuokralaiset vaihtuu.


      • erkinnimi

        Ei vuokranantajalla ole mitään velvoitettaa pitää asunnon pintoja hyvässä kunnossa. Miksi tehdä mitään remonttia, jos vuokralaisnen löytyy kulahtaneisiinkin pintoihin?


    • vittukuvituttaa

      Nyt vituttaa!Oli paikallislehdessä meidän vuokra-kodin kuva etusivulla,ja asunto välittäjä ajoi portaiden edestä kuin mikäkin paparazzi,ja kuvasi ulkoapäin vuokra-asuntoni liikkuvasta autosta,vaikka on käynyt jo aiemmin kuvaamassa ulkoa ja sisältä päin.Se on kuitenkin minun koti,maksan vuokran ajallaan,ja olen pessyt mm.ikkunat läpikotaisin,kun olivat niiin paskaset ja karmit mustassa homeessa ettei ulos nähnyt!Tapetit on alkuperäiset,jääkaappi ikivanha,ovi ei pysy kiinni,ja se on vuotanut ja omistaja tietää sen!Sähköhella on ikivanha paska,luukku ei pysy kiinni.Olen pyytänyt uusia mutta vuokranantaja vain lupaa tyhjiä,mitään ei tapahdu,ilmeisesti ei ole varaa uusia niitä.Olen aina asunut vuokralla,ja pitänyt kotiani kuin omaani,siivonnut ja pitänyt paikat kunnossa.Vituttaa tämmönen!!!

      • jksahjkhdsakj

        Olet kaiketi ostamassa omaa asuntoa, vuosia rahaa säästettyäsi?


      • vittukunvituttaa

        No eipä siinä säästöön jää kun on kallis vuokra.Mutta eikö sekin ole hyvä jos on hyvä vuokralainen,joka maksaa vuokran ajallaan,ja pitää asunnon puhtaana,siivoaa pihan,leikkaa nurmikon?Ja kuka on sanonut että olisin ostamassa asuntoa,vuosia rahaa säästettyäni?Tilanteeni on sellainen etten uskalla ottaa lainaa,minun elämäntilanteeseeni sopii asua paremmin vuokralla.


    • UhkailevatVirkavallalla

      Mulla on sellainen kokemus, että välittäjä vaan ilmotti "Asuntonäyttö huomenna klo 16 ja jos ei sovi, tullaan vaikka poliisin avustamana..." Joopajoo. Samainen välittäjä tuli sitten "huomenna klo 16", soitti ovikelloa, tuumas ettei katsojia näy ja häipyi. Kahden minuutin päästä soi ovikello uudelleen, ovella oli useita asunnonkatsojia, olivat hieman ihmeissään välittäjän tekemistä ohareista. Todella ammattimaista toimintaa, ensin uhkaillaan virkavallalla ja lopulta tehdään oharit vielä asuntonäyttöön tulijoille. Kiinteistötahkola, jos jotakuta kiinnostaa kyseinen välittäjä.

      • kyrsiintynyt

        Juu, samoin kävi mullakin. Kiinteistötahkolan välittäjä laittoi vain sähköpostin illalla, että katsoja tulee aamulla kello yhdeksän, että ole paikalla avamaassa ovi. Kun laitoin, että menen töihin, ei käy, niin tuli vaan tuli viesti: "on käytävä!".

        Kyseessä siis kiinteistötahkola sieltä joku nuori pojankloppi Joonas tai Joona jotain... Hatuttaa ihan kivasti, mut onneks olen pääsemässä niistä eroon.


      • jhjhjhj

        Älä missään nimessä suostu ellei ole lain sallimat 3 päivää aikaa valmistautua näyttöön. Jos sinulle sopii.
        Ole aina näytössä paikalla itse. Kuvaa kameralla visiitti.
        Ripusta syntinen pillukuva seinälle.
        Sano, että ehdotettu aika ei käy kun hoitokokous juuri silloin, asunnossa.
        Pyydä 3 aikaa ehdolle näyttöä varten.
        Laita oven "varo koiraa" lappunen.


    • jabadabaduuhuu

      Mulle soitti välittäjä et sopiiko jos järjestettäisi yleinen asuntoesittely.Sanoin ettei sovi,maksan vuokraa asunnosta,enkä halua että oudot ihmiset tulee kotiini tutkimaan paikkoja ja kuikkimaan kaappeihini.Irtisanokoot minut,niin on sitten kolmen kuukauden päästä helppoa myydä tyhjänä asunto,tai seisottaa sitä tyhjillään,kun on tyhmyyksissään irtisanonut hyvän ja tunnollisen vuokralaisen.Välittäjä oli hyvin ymmärtäväinen ihminen.

    • jjascaccalkcnkcn

      Kiiteistötahkola onkin lestadiolaisten firma.
      Ei ollut uskonveli siis tulossa esittelyyn eli ei niin väliä millään.

    • ghgkh

      Miten se menee????

      Voiko vuokralainen kieltäytyä myyntitilanteessa asunnon yleisestä asuntoesittelystä?

      Tämä asunto on vuokranantajan sijoitusasunto, mutta perheeni KOTI! En halua tänne epämääräistä määrää ihmisiä kiertelemäään MEIDÄN irtaimiston keskelle, katsomaan kaapeissa olevia meidän tavaroita, arvioimaan meidän kotia.
      Minulla ei ole myöskään intoa alkaa siivoamaan asuntoa myyntikuntoon joka viikonloppu. Ja joo, turha kuittailla että törkyssä asuttaisiin, ihan perussiistiä täällä on :)

      Ahdistaa ajatuskin.
      Saa varmaan vuokranantaja myydä tyhjää asuntoa, laitan kimpsut ja kampsut kasaan. Onnea matkaan vaan. Tällä paikkakunnalla on mooooonta sataa tyhjää asuntoa, myyntiaika asunnoissa jopa vuosia.

    • hhhhhhhhhhhhhhhhohhoijaa

      Pakko on päästää. Jos oma asunto niin ei tarvitse päästää ostajakokelaita. Eikä tarvitse myydä ellei halua. Koti on koti mutta toisen omaisuutta ne osakekirjat ja oikeus määrätä asunnosta. Sopien toki.

    • salödfalfaöfjö

      onpas tämä erikoinen ketju. Mikä helvetin ongelma on olla joustava noin yleensäkin elämässä? Yleensä se helpottaa myös omaa elämää kun pystyy mukautumaan tilanteisiin. On toki idioottimaista ilmoittaa lyhyellä varoajalla että tullaan huomenna mutta tässä ketjussa on monta kommenttia, joissa vuokralainen oikeasti on ns. mulkku. Jos asunto myydään niin se myydään. Se on omistajan asunto ja sillä selvä. Jos tätä ei pää kestä niin olisko parempi miettiä oman asunnon hommaamista? Ja jos sitä ei pysty hommaamaan niin olisko pitänyt muuttaa paikkaan jossa se on mahdollista? Ja jos sittenkään ei onnistu niin sitten tietysti voi miettiä mitä meni kouluaikoina pieleen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4153
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3744
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2598
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1737
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1501
    Aihe