Miksei Suomessa voida valmistaa nokkoskangasta?

noksnoks

Suomessa nokkosta on kuitenkin pilvin pimein, sitä olisi ekologista hyödyntää. Nokkosmateriaalista vaatteita ja kodintekstiileitä valmistavat käsityöläiset Suomessa tilaa ulkomailta, ilmeisesti lähinnä vain Nepalista, nokkoskankaansa. Minä olisin kiinnostunut itse nokkoskankaan valmistuksesta, mutten löydä siihen edes ohjeita tai koulutuksia mistään. Olisi kiva alkaa nokkosesta valmistamaan vaatteita ja lankaa ja tehdä koko homman ihan alusta alkaen itse, käsityönä. Ihan harrastus mielessä tätä mietin. Nokkonen on hyvin kestävä ja hyödyllinen kangaskasvi.

8

1988

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EnSuosittele

Ei ole menekkiä, nokkoskalsarit polttaa ikävästi.

• noksnoks

No hekoheko, kankaana nokkonen ei polta. Kuten ei ryöpättynä muutoinkaan.

• noksnoks

Nokkoselle saisi olla kyllä menekkiä, on niin järkevä kangas kaikkine ominaisuuksineen. Jos joku tietää kirjan tai jotain kursseja, joiden avulla opetella nokkoskankaan valmistusta, niin kuulisin mielelläni niistä ja olisin kiitollinen!

• raijakehräsi

Kolmekymmentä vuotta sitten Mikkelin lähellä oleva Raijan aitta kokeili nokkosen kehruuta. Yritys on käsittääkseni edelleen toiminnassa, joten kyselepä lisätietoja sieltä.

• fgfhfgjds

Nokkonen on upea kasvi muutenkin. Kasvaa hyvin. Sitä voi käyttää lannoitteeksi, varsia kuiduiksi ja lehtiä ruoaksi. Siemenet antavat voimia. Tänä vuonna ensimmäisen kerran kylvän niitä oikein ostosiemenistä lisää, vaikka on useita kohtia pihalla, jossa sitä kasvaa luonnostaan. Onhan se myös kaunis kasvi. Haluaisin myös oppia sen käsittelyä kuiduksi, tai voisin myydä kokoamiani jollekin toiselle harrastajalle. En tiedä, voiko ylivuotisia enää käyttää.

Mummo teki nokkoskangasta omiin tarpeisiinsa. Harmi, että olin silloi niin nuori enkä tarpeeksi kiinnostunut kyselemään yksityiskohtia. Se oli lujaa ja pehmeää kangasta, hampun tapaista, muistelen.

• Zakath9

• fgfghfg
        Zakath9 kirjoitti:

Tossa linkki jossa tehdään nokkos lankaa ja lopussa on kirjoja ja linkkejä nokkosen käsittelyyn.
        https://www.youtube.com/watch?v=361YVBkFylo

Kiitos linkistä. Löysin sen jo aikaisemmin, mutta oli mukava katsella uudestaan. Jyväskylän kansalaisopistossa oli viime tai toissa vuonna nokkosenkehräyskurssi. En silloin sinne ehtinyt, ja näyttää jääneen siihen.

• Anonyymi

Eri nokkonen siellä Nepalissa kuin täällä kasvava.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      86
      5257
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3612
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3189
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      203
      2096
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1921
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      31
      1840
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1813
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1714
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1653
    10. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19