Kalkun huutokaupoistakin päätellen Suomen Armeijalla on ollut vuosien varrella osa hyvinkin eksoottista ja erikoista kuorma-autokalustoa. Jos linjoilla on vanhempiakin ukkoja joukossa, olisi kivaa kuulla, mitä kokemuksia esim. 60- ja 70-luvun varusmieskuljettajilta löytyy tämmöisistä hiukan erikoisemmista Armeijan kuormaautoista?
Armeijan eksoottiset kuorma-autot
22
8719
Vastaukset
- ex-inttikuski
Olihan niitä kotimaiset Sisut ja Vanajat varmaan kaiki mallit armeijalla. Ja venäläiset Gazit, Uralit, Zilit, Krazit ja Uazit. Amekikkalaisia International Loadstar-kuormureita myös oli mutamia. Ja Ford on myös ollut yleinen kuorma-auto. Myös Mersuja ja Bedfordeja esiintyi.
- nissula
Nokka-Volvojakin on ollut, Viikinkejä siis,
- fundeeraaja
1980-luvun alkupuolella KaartP:ssa oli valkoinen neljän klubin ohjaamolla oleva Renaul. Siinä oli korkeampi pressukoppi kuin normaaleissa miehistösisuissa ja takalaitanostin. Ja kun auto oli vielä siviilikilvissä, se oli aika suosittu muuttoauto kapiaisten keskuudessa. Ilmeisesti silloin tehtiin joitain koeajoja ja soveltuvuustestejä, kun uutta kevyttä kuorma-autokalustoa arvioitiin. Ko. Rellu oli siis SAInt:n eikä maahantuojan
Samaan aikaan siellä muuten pyöri myös vähän aikaa se Postin koeauto. IH tai joku muu pitkäkeulainen jenkkibussi, jonka muistaaksen Erikoiskori tai Delta koritti Suomessa. Sehän meni sitten kait Lappiin linjalle. Tietääkö siitä joku jotain. Pikantti yksityskohta siinä oli jo silloin "vanhanmallinen" taittuva paljeovi. Se oli kuulemma se vuoksi, että kun (ei jos) auton ajaa linjalla hankeen, tuon tyyppinen ovi aukeaa helpommin kuin esim vippiovi... - Cumminssi
Olen kuullut huhun, että tavallista piikkinokka-Vanajaa olisi ollut erittäin vähän armeijalla? Milloin noita Tielaitoksen Sisuja alettiin enemmässä määrin siirtää Armeijalle?
- Sami
fundeeraaja kirjoitti:
1980-luvun alkupuolella KaartP:ssa oli valkoinen neljän klubin ohjaamolla oleva Renaul. Siinä oli korkeampi pressukoppi kuin normaaleissa miehistösisuissa ja takalaitanostin. Ja kun auto oli vielä siviilikilvissä, se oli aika suosittu muuttoauto kapiaisten keskuudessa. Ilmeisesti silloin tehtiin joitain koeajoja ja soveltuvuustestejä, kun uutta kevyttä kuorma-autokalustoa arvioitiin. Ko. Rellu oli siis SAInt:n eikä maahantuojan
Samaan aikaan siellä muuten pyöri myös vähän aikaa se Postin koeauto. IH tai joku muu pitkäkeulainen jenkkibussi, jonka muistaaksen Erikoiskori tai Delta koritti Suomessa. Sehän meni sitten kait Lappiin linjalle. Tietääkö siitä joku jotain. Pikantti yksityskohta siinä oli jo silloin "vanhanmallinen" taittuva paljeovi. Se oli kuulemma se vuoksi, että kun (ei jos) auton ajaa linjalla hankeen, tuon tyyppinen ovi aukeaa helpommin kuin esim vippiovi...Se Dodge-bussi tuli kai ensin Postin käyttöön Lappiin ja taisi sen jälkeen kuljeksia sinne-tänne. Siihen oli vaihdettu jo heti ennen käyttöönottoa lähes kaikki tekniikka: moottori, vaihteisto ja akselit olivat Sisulta.
Viime kesänä näin sen Espoossa erään harrastajan parkkipaikalla. - Alik III/72
nissula kirjoitti:
Nokka-Volvojakin on ollut, Viikinkejä siis,
KaartP:llä oli 4-sylinteristen Sisujen, Power by Trader-Vanajien ja Fordien lisäksi Volvo Viking ja MAN 415 jatkuvalla nelivedolla 70-luvun alkupuolella. MAN oli rakennettu toimimaan sekä dieselillä että moottorispriillä. Naftalla sillä kuitenkin ajettiin. Muistan katselleeni ohjekirjasta, että siinä olisi ollut turbon kanssa 110 hevosvoimaa. Turboa en kuitenkaan muista pellin alta löytäneeni. Auton pellillä verhoiltu ohjaamo oli sanoinkuvaamattoman äänekäs ja moottori älyttömän tehoton. lisäksi tehostamaton ohjaus nelivedon kanssa vatkasi ja vaati ruista ranteeseen. Ajaminen ei paljon ajatusta vaatinut. Ensin pienemmällä vaihteella vedätettiin kierrokset äärimmilleen, sitten voi vaihtaa isompaan ja sama kaikilla vaihteilla. Ylämäkeen taas vedon loppuessa välikaasua täysin kerroksin ja pienempää sisään. Yleensä sai vaihtaa ykköseen asti, ennenkuin oltiin mäen päällä.
Vanajaa ajoin vain kerran Vesivehmaalta Santahaminan kautta Mechelininkadulle Helsinkiin. Muistan, että sain tällä matkalla rakkoja käsiin Vanajan vatkaavasta karheasta ratista. muuten se jaksoi kyllä mennä kohtalaisen kevyesti verrattuna MAN:iin tai pulla-Sisuihin.
Kaartin Pataljoonalla oli myös kaksi n. 60-61-mallista Vanaja-linja-autoa Wiiman koreilla ja paikallisliikenne-istuimilla. Siviiliversioista poiketen näiden siipi-Wiimojen tuulilasit oli tehty suorista laseista. Lisäksi pihalla oli Fordin alustalle tehty umpinainen miehistönkuljetusauto sekä puolibulldog-Vanaja avonaisella jarruttomalla puoliperävaunulla. Sen lavalla istuen jouduimme kerran matkaamaan Santahaminaan lavan pohjalla istuen pressu pään päälle vedettynä.
- Zilisti
Olin itse varusveijarina juuri 1960- ja 70-lukujen vaihteessa, mutta en päässyt "väärän" aselajin johdosta Intin autoja ajamaan (vaikka minulla oli jo k-autokortti taskussani). Sain joskus "Proto-Sisun" (A 45) mukamas komentooni, mutta rattiin ei ollut sittenkään asiaa.
Asia on nyt korjautunut parina viime kesänä sikäli, että olemme saaneet kimppamökille kimppaleluksi ajopelin nimeltä ZiL 157K. Polttopuuta ja maa-aineksia on ajettu puoliksi huvin ja puoliksi hyödyn vuoksi, onpa joskus käyty näyttäytymässä kylilläkin. Leimat ja vakuutukset siis on, eikä auto ole missään museorekisterissä vaan käyttöautona (mitä se sitten tarkoittaneekin...)
Peli on tehty 1960-luvun lopulla ja se on ensirekisteröity SA-kilpiin joskus 1971 tai -72. Toiminut raketinheittimen alustana, joten kilometrejä on kertynyt varsin vähän.
- suora sivuventtiili-bensakuutonen, 5,55 l, 104 hv
- vetotapa 6 × 6
- vaihteita 2 × 5 eteen, 2 × 1 taakse
- ohjaustehostin mallia "Armstrong"
- omapaino n. 5,5-6 tonnia
- hyötykuorma tiellä 4,5 tonnia, maastossa 2,5 tonnia
- suurin nopeus ~ 70 km/h; kannattaa rajoittaa kuuteenkymppiin monestakin syystä
- maastopykälät pieniä – auto kiipeää niillä melkein puuhun
- erikoisuus: renkaiden ilmanpainetta voi nostaa ja laskea ajon aikana kojelaudasta käsin
- jarrut saavat tehostuksensa samasta paineilmajärjestelmästä (ovat tyyppiä "ON/OFF")
- lasinpyyhkimetkin paineilmatoimiset (ja vielä manuaalikahva siltä varalta, että toiminta lakkaa
Ihan lysti Lihatshovilla on tuollaiset pikkuajot ajella, kun muistaa ottaa huumoria matkaeväiksi. Turhalla ergonomialla vekotinta ei ole siunattu, joten jokapäiväiseksi työkaluksi peli olisi vähän tyly.
Kalkun huutokaupan kautta tämäkin Toveri Lihatshov lienee joskus päässyt reserviin. Meille se kuitenkin hankittiin siviilipuolelta.
Jokseenkin samanlaisen pelin kuvia:
http://vif2ne.ru/smf/forum/0/gallery/Megas/00001CD057378C7A/get - GAZ
80-luvulla ajelin mm. GAZ 66 maastokuorma-autolla. Niitä taitaa olla vieläkin ajossa. Siinä oli noin nelilitrainen bensa V8 ja vaihteita 4X2. Väli 3 - 4 oli synkronoitu. Autossa oli suuri kääntöympyrä. Rengaspaineita sai säätää ohjaamosta. Polttoaineenkulutus oli jotain 40 litraa satasella. Mittarin mukaan se kulki kaasu pohjassa (kierrosrajoittimella varustettu) n. 100 km/h.
- matti
1960-luvulla Suomessa valmistettiin pienehköä erityisesti varuskuntakäyttöön suunniteltua Kärppä-Sisua. Sen mootori, vaihteisto ja akselit olivat englantilaisesta Ford Traderista peräisin. Ja varmaan sen takia Kärpät poistuivat melko nopeasti katukuvasta. Yksi lienee kuitenkin säilynyt paloautona. Ja on yhä rekisterissä Etelä-Suomessa.
- Autosotamies
Vastaavanlaisia,mutta Vanajoita.16tuuman pyörät,Traderin kone muistaakseni 106 hv.Synkronoimaton vaihteisto ja alipainetehostetut jarrut.Vuosi oli 1969 ja rekisteri SA1724.
- Caprice
Eräässä intti aiheisessa kirjassa mainittiin myös Terra niminen ajopeli, onkohan kellään tietoa millaisesta laitteesta mahtaa olla kysymys.
- Int
Terra oli runko-ohjattu Valmetin maastopyörätraktori, varustettu pressukatolla. Oli aika kylmä peli Lapin leireillä 40 asteen pakkasessa, kulki maastossa ja lumessa hyvin mutta meteli oli valtaisa kuskin paikalla.
Ajoin myös International Loadstarilla, oli tykkipyörät ja sohvapenkki. - Caprice
Int kirjoitti:
Terra oli runko-ohjattu Valmetin maastopyörätraktori, varustettu pressukatolla. Oli aika kylmä peli Lapin leireillä 40 asteen pakkasessa, kulki maastossa ja lumessa hyvin mutta meteli oli valtaisa kuskin paikalla.
Ajoin myös International Loadstarilla, oli tykkipyörät ja sohvapenkki.Juu kiitoksia nyt selvis...
Itse nimittäin luulin, että kyseessä on joku nasun/bandvagenin sukulainen - terra
Int kirjoitti:
Terra oli runko-ohjattu Valmetin maastopyörätraktori, varustettu pressukatolla. Oli aika kylmä peli Lapin leireillä 40 asteen pakkasessa, kulki maastossa ja lumessa hyvin mutta meteli oli valtaisa kuskin paikalla.
Ajoin myös International Loadstarilla, oli tykkipyörät ja sohvapenkki.terrassa on kylläkin ns. häntäohjauslaite, kuten vaikkapa pankuissa. häntäohjaus ja runko-ohjaus on helppo sekoittaa, mutta ne ovat kuitenkin kaksi eri asiaa. joku muu joka osaa selittää asian paremmin voinee valottaa hiukan asiaa enemmälti?
oli koeajossa neliveto valmet napavälityksillä
jotka oli akilleen kantapää siinä hajos maastossa
- KUORMA-AUTOT
Osui tuossa silmiini luettelo Brittiläisistä kuorma-autoista kautta aikojen. Mukana jopa Turhapuro-sketseistä tuttu Rutinoff. Toimivista merkeistä on linkitkin lisätietoa etsiville.
http://fleetdata.co.uk/british_trucks.html - Autosotamies
Lahteen muutti vuonna1968 huoltokoulu Santahaminasta?.Kaluston mukana tuli varmaan ensimmäisiä maastosisuja,yksi kappale jossa oli putkirakenteinen ohjaamo telttakankaalla ja muoviikkunoilla varustettu.Tuulilasia en muista miten se oli rakennettu.
- Gona
Itse ajoin ns. SA kortin jonkun mainitsemalla Rellulla oulussa 1994. Sen jälkeen sain kuitille GAZ 66 viestikalustolla. GAZ on peto menijä metsässä. Ajo leirillä jänkhällä oli parhaimpia maasto menijöitä. Neste jarrut, tuplatankit ja pirun kova kulutus kovat penkit lämmityslaitteessa kasi asentoa meluisa ja erittäin meluisa. Taattua neukku laatua.
- vanha kapteeni
Kuorma-autot:
Sisu 213 kpl
Ford 61 "
International 31 "
Vanaja 18 "
Muut 3 "
_________
Yht. 326 kpl
Maastokuorma-autot:
Sisu 252 kpl
Gaz-66 189 "
Zil-157 K 70 "
Kraz 27 "
Muut 22 "
________
Yht. 560 kpl
Telakuorma-autot:
Yht. 16 kpl
Erikoisautot:
Tiedot salaisia
Yht. 703 kpl
Lähde: Tekniikan Maailma 20/1976 s.41
Em. Lehdessä on sivuilla 36 - 41 kriittissävyinen kirjoitus valtion eri laitosten ajoneuvohankinnoista ja ajoneuvojen käytöstä. Mukana on kuvamateriaalia ja tilastotietoa. - Autosotamies
Olen miettynyt monta kertaa kuinka paljon vastuuta annettiin,annettaan armeijan kuormaauton kuljettajilta.Itse vuonna 1969 Lahdessa kuormaauton kuljettajana huoltojoukossa kuljetin sotilaita 20 vuotiaana,lavalla kopissa 30 miestä,upseerit hytissä.Oli hevoskuljetuksia,kaikkia kuljetuksia maan ja taivaan väliltä.
- Cumminssi
Ehkä silloin ei ollut vielä kovinkaan yleistä ajaa esim. auton keulaa seinää vasten ja koittaa, miten takarenkaat savuaa, tai kahden auton väliin köysi ja vetokisa käyntiin! Valitettavaa ja lapsellista käyttäytymistä ainakin muutama vuosi sitten tulevilta rekkakortin saajilta.
Oliskohan sellainen yleinen vastuunottaminen toisen omaisuudesta ja kanssaihmisistä ollut huomattavasti parempaa silloin takavuosina?
- Jampe
...oli komea peli vaikka 2000-luvulla olikin, käytetään raketinheittimen alustana. Moottorina ilmajäähdytteinen 19-litran tuplaturbo v-12 noin400hv. Vaihteisto 5 vaihdetta ja puolittaja, synkronoitu paitsi 1:nen ja pakki. 4 akselia 8x8 ei jäykkiä akseleita! Tehostettu mutta raskas ohjaus paino 19t ja mahtavat äänet!
Tuolla kuva:
http://hem.passagen.se/finnisharmyequipment/artillery/122rakh89/
Joissain yksilöissä on kuvasta poiketen nokalla järeä puskulevy!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174056
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842449Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731597Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641167Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231127- 171894
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42892Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74863- 103845
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72810