Neuvoa leivän leipomisessa

PiiaTiia

Leipomistani leivistä tulee liian kovia/tiiviitä, vaikka jätän taikinan hyvin löysäksi, joskus jopa niin, että olen nostellut sen kauhalla pellille kokkareiksi. Mitä keinoja on löysentää ja ilmavoittaa leipätaikinaa?

Millä voisin estää ettei leipiini tule uunissa kovaa kuorta? Rapeus on ok, mut kolmen millin kova kuori ei.

20

14780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jepy

      Luulen että et vaivaa taikinaa tarpeeksi. Silloin leivästä tuppaa tulemaan aika kovaa. Huolellinen alustus on kaiken A ja O, kun kyse on hiivataikinasta. Itse olen luopunut kokonaan tästä taikinatyypistä ja teen kaikki leivät aina juurimenetelmällä. Onhan kyllä sekin eräänlainen hiivataikina, mutta sämpylöistäni tulee nyt ihanan kuohkeita :)

      • PiiaTiia

        Voitko antaa uusavuttomalle pikaopastuksen tähän juurimenetelmään?

        Vaivaaminen tosiaan jää kovin vähälle, sillä en omista monitoimikonetta, enkä miestä ja haba loppuu nopeasti


      • rapu-koira-58
        PiiaTiia kirjoitti:

        Voitko antaa uusavuttomalle pikaopastuksen tähän juurimenetelmään?

        Vaivaaminen tosiaan jää kovin vähälle, sillä en omista monitoimikonetta, enkä miestä ja haba loppuu nopeasti

        Muuten.. liian tiiviisti peitettynä puinen taikinakorvo'ssa ollut juuri homehtui. Silmämäär. kats ei hometta näy ,mutta "miten eliminoida home,
        ennen kuin se pilaa koko leipätaikinan ?"
        Ajattelin kokeilla etikkaa - luonnontuote -Huuhtelu -ei liotus. kas siinä pähkinä minulle
        ratkaisematon .. Ah kiitos .. ken tuon "pähkinän ratkaisun julkituo."


    • varhaismuori

      Minulta tulee pehmoisia sämpylöitä.

      Joskus, kun laitan taikinaan liikaa "röhnää", kuten neljänviljan hiutaleita tai leseitä liikaa, leivät lässähtävät.

      Minä heitän puolen litran leipätaikinaan myös yhden kananmunan. En tiedä, onko sillä paljoakaan merkitystä, mutta mielestäni ehkä tulee vähän pehmiämpää leipää.

      Siinä vaiheessa, kun sotken reippaasti lämpöiseen leipätaikinanesteeseen hiivan, suolan ja siirapin (reipas pari rkl) (ei se leivässä oikeastaan maistu), laitan myös pari kourallista PIKAkaurahiutaleita (eivät lässäytä taikinaa, kuten tavalliset), kourallisen mannaryynejä (pehmentää) ja kourallisen vehnä ruislesettä kumpaakin ja sen kananmunan. Laitan myös vähän jauhoja. Sitten vatkaan voimakkaasti käsin VISPILÄLLÄ ja lisään jauhoja vähitellen, kunnes taikina on sen verran paksua, että ei vispilästä ole enää apua. Sitten jatkan käsin. Olen huomannut, että näin sitko muodostuu nopeammin ja taikinaan jää pienenpieniä ilmakuplia.

      puolen litran taikinaan laitan öljyä n. 0.5 desiä.

      Taikina kohoaa kaksinkertaiseksi ensin kulhossa.

      Sitten leivon sämpylät. Vasta, kun sämpylät ovat pellillä, laitan uunin lämpiämään 225 asteeseen. Sillä aikaa sämpylät kohoavat pellillä, minulla on hidas uuni. Leivät ovat uunissa n. 15 minuuttia.

      Ehkä juuri tuo sokerin puute tai väärä lämpötila on kovettanut sinun leipiäsi. Toivottavasti tästä oli apua.

      Leipomisen riemua!

      • Anonyymi

        Tuskin kyse kysyjällä sokerin puutteesta, kun minulla sämpylät onnistuvat ilman sokeria , Jopa briossi tyyppiset ns hampurilaissämpylät onnistuvat ilman sokeria eikä ole konetta sekoittamassa taikinaa. Minä pidän sämpylöitä uunissa noin 20 minuuttia tuossa 225 asteessa. Focccia leipä on 250 uunissa tuon 20 minuuttia niin tulee hyvää.


      • Anonyymi

        Ei leipään tarvita sokeria eikä myöskään öljyä ja ihan hyvää tulee. Esim pataleipä onnistuu ilman vaivaamista ja saa rapean kuoren. 3,5 dl vettä, herneen kokoinen pala hiivaa, 7 dl ja jauhoja sekoitetaan hyvin ja annetaan kohota huoneenlämmössä noin 12 tuntia. Paistetaan esilämmitetyssä öljytyssä kannellisessa padassa 225 C kansi päällä ensin 30 minuuttia ja sitten kansi pois ja paistoa vielä 20 minuuttia. Jos haluaa maustaa taikinaa jollain kannattaa se tehdä kohotuksen jälkeen ja mausteet/pähkinät, juusto tms seitetaan hyvin varovasti takinaan ennen sen kaatamista öljyttyyn pataan.


    • leipuri-opiskelija

      voisko sulla kiikastaa tuosta nostatuksesta..?
      kannattaa laittaa valmis taikina nousemaan mikroon, se on hyvä, vedoton paikka. ei tietenkään mikroa siis päälle :). itse kun teen sämpylöitä, niin taikina nousee todella kauan, puoli tuntia ja enemmänkin. nousun jälkeen riivaan eli vaivaan taikinan hyvin ja teen sämpylöiksi. nostatan niitä pellillä uunin päällä, kostean liinan alla, niin kauan, että niihin kosketettaessa jää pieni kuoppa. jos liian kauan ovat, saattavat nousta ylikin, ja siis lässähtää.

    • Anopin opettama

      Vesikuppi pitää olla aina uuni pohjalla. Silloin leipiin tulee juuri oikeanlainen rapea kuori. Vaikuttaisi muutenkin siltä, ettet nostata leipiä oikein eikä taikinanestekään ole riittävän lämmintä.

      Millaista hiivaa käytät? Jos se on kuivahiivaa, pitää nesteen olla kunnolla lämmintä! Vedoton paikka liinan alla on tärkeä myös.

      • onnistunut***

        Juu siis siirappia tai hunajaa taikinaan se aktivoi hiivan.Kohotus kulhossa puol tuntii.Lämmitä uuni 50 asteeseen ja sammuta laita sämpylät uuniin kohoamaan hetkeksi kohoavat nopeasti.Paiston jälkeen voi voidella esim maidolla niin kuori pehmenee


    • LeLei

      Osta hyviä jauhoja, joissa on hyvä sitko. Käytä jauhoja oikea määrä riippuen jauhoista ja siitä teetkö limppuja vai sämpylöitä, jos teet limppuja liian vähäinen jauhomäärä ei jaksa pitää leipää kasassa ja se lässähtää. Sämpylöissä taas voi käyttää vähemmän jauhoja, ettei niistä tule kovia.

      Tarkista, että hiivan määrä on oikea. Älä laita sitä liian kuumaan nesteeseen, ettei hiiva menetä nostattamistehoa (tuorehiiva 37 astetta, kuivahiiva 42 astetta)

      Älä nostata taikinaa liian kauan ennen leipomista. Se alkaa "käymään" ja leipään tulee käyneen hiivan maku. Kaksinkertaiseksi noussut on sopiva. Vaivaa leipätaikinaa tarpeeksi hyvän sitkon saamiseksi. Kohota vedottomassa lämpimässä paikassa, ei uunissa niinkun joku neuvoi, kohoaa liian nopeasti ja kupsahtaa yhtä nätisti.

      Pistele/viillä kohonneet leivät varovasti. Tämä estää leipään tulevan kohokuoren. Leivottujen leipien pitää olla tarpeeksi kohonneita ennen uuniin laittoa, liian vähän kohonnut repeilee ja liikaa lässähtää.
      Tarkista uunin lämpötila ja paistoaika huolella!! Liian kuumassa uunissa pinta kovenee ennen aikojaan ja estää leivän nousemisen. Paista limput uunin alaosassa. Kypsä limppu kopsahtelee ontosti, jos sitä kopsauttaa pohjalta.

      Voitele jälkeenpäin. Laita heti kuumana useamman leivinliinan alle, jotta leivät pehmenee ja anna olla siihen asti että ne on jäähtyneitä.

      Toivottavasti tästä oli jotain apua. Jauhopussien kyljissä olevat ohjeet ovat yleensä aika paikkansa pitäviä. Ja toivottavasti uunisi on hyvässä kunnossa. Sekin vaikuttaa paistolaatuun.

      Ja lopuksi, harjoitus tekee mestarin :)

      • Leipuri

        Se vesi saa olla oikeastaan niin kuumaa kun hanasta tulee sillä kun astia on viileä ja lisäät taikinaan muita aineita neste jäähtyy, ja kuivahiivahan sekoitetaan jauhoihin jotka jäähdyttää sitä taikinaa lisää.

        Joten reilusti lämmintä nestettä ja kunnon vaivaus taikinaan ja kunnon nostatus, siitä se kunnon taikina ja sämpylä tulee.


      • mmm
        Leipuri kirjoitti:

        Se vesi saa olla oikeastaan niin kuumaa kun hanasta tulee sillä kun astia on viileä ja lisäät taikinaan muita aineita neste jäähtyy, ja kuivahiivahan sekoitetaan jauhoihin jotka jäähdyttää sitä taikinaa lisää.

        Joten reilusti lämmintä nestettä ja kunnon vaivaus taikinaan ja kunnon nostatus, siitä se kunnon taikina ja sämpylä tulee.

        Kuumaa vettä ei kannata ottaa leivontaan suoraan hanasta vaan kiehauttaa vaikka vedenkeittimessä. Hanasta et saa tarpeeksi kuumaa vettä ja riski legioonalaisbakteeriin tms. en nyt muista miten kirjoitetaan, antakaa anteeksi.


      • Kyllä joo
        mmm kirjoitti:

        Kuumaa vettä ei kannata ottaa leivontaan suoraan hanasta vaan kiehauttaa vaikka vedenkeittimessä. Hanasta et saa tarpeeksi kuumaa vettä ja riski legioonalaisbakteeriin tms. en nyt muista miten kirjoitetaan, antakaa anteeksi.

        Eiköhän ne pöpöt kuule kuole silloin kun leipä nakataan uuniin ja paistetaan kuumassa.


      • Anonyymi
        Leipuri kirjoitti:

        Se vesi saa olla oikeastaan niin kuumaa kun hanasta tulee sillä kun astia on viileä ja lisäät taikinaan muita aineita neste jäähtyy, ja kuivahiivahan sekoitetaan jauhoihin jotka jäähdyttää sitä taikinaa lisää.

        Joten reilusti lämmintä nestettä ja kunnon vaivaus taikinaan ja kunnon nostatus, siitä se kunnon taikina ja sämpylä tulee.

        No ei kyllä kannata ottaa kuumaa vettä hanasta taikinaan vaan kylmää joka sitten lämmitetään kädenlämpöiseksi. Ei ole 100 % varma, etteikö kuuman veden joukossa olisi sinne kuulumatonta.


    • V.Aivaaja

      PiiaTiia,aikakoinaan vanha kansa siunasi leivän tekemällä ristin leivän pintaan.

      • Nykyaika

        Tätä virheellistä tietoa levitettiin aikoinaan kansakoulun kansallisromanttisessa ilmapiirissä. Virheellisellä tiedolla on kumman sitkeä tapa säilyä ihmisten mielessä. Leikkaamalla kaksi viivaa taikinan pintaan, saadaan paremmin näkyviin taikinan nouseminen ja paras hetki leipien tekemiseen. Ei siinä mitään taikauskoa tarvita.


    • Anonyymi

      Uuni voi olla liian kuuma.? Leipä paistuu pinnasta liian nopeasti ja voi olla vielä raakaa sisältä. Entäs oletko pistellyt haarukalla leivät ennen uuniin laittoa? Leipään muodostuneet kaasut pääsevät ulos, eikä kasaudu kuoren alle. Se aiheuttaa myös kovaa kohokuorta helposti. "Niin sanotusti leipuri on jäänyt kuoren alle."
      Äiti on neuvonut myös kastelemaan kämmenen vesihanan alla ja silittänyt leivät märällä kämmenellä leivän päällykset ( voitelu) ennen uuniin laittoa ja sit pistely. Hyviä leipomus hetkiä!

      • Anonyymi

        Jos vuonna 2005 on aloittaja neuvoja kysynyt, niin eiköhän nuo sinun ohjeet tule vähän myöhässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vuonna 2005 on aloittaja neuvoja kysynyt, niin eiköhän nuo sinun ohjeet tule vähän myöhässä?

        Kyllä näitä luetaan edelleen


    • Anonyymi

      Aivan käypiä ohjeita vanhassakin aloituksessa uusille leipojille. Leivän /sämpylän leivontaan olisi hyvä käyttää puolikarkeita jauhoja (varsinkin jos kyseessä vehnäjauho) . Ja tosiaan uunin lämpö pitäisi olla se 225 astetta vähintään ja kiertoilmauunissa vaikkapa 210-215 astetta.
      Aloittajallahan on voinut olla uunissakin vika.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      2753
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2520
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2111
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1439
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe