Vihreä Sävy

Toisessa silmässä

Eli osaisiko joku vastata? Huomasin tuossa, ehkä noin 3 kuukautta sitten, että toisessa (oikeassa) silmässäni on ns. vihreä sävy kun katson esim. valkoista seinää niin toinen silmä näkee sen valkoisena ja toinen vihreänä, ja yhdessä se on semmoinen hyvin haalean vihreän näköinen (eli melkein valkoinen). Minulla on myös paljon lasiassumentumia ja usein lievää migreeniä. Olen iältäni 17. Lasiaissumentumia on ollut jo puoli vuotta ja olen jotenkin oppinut niiden kanssa elää vaikka nekin vaivaavat. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Mutta toivottavasti joku osaa auttaa tässä värihäiriössä. Kiitos jo etukäteen!

7

3544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

Kyseessä voisi olla esim. taittavien väliaineiden (sarveiskalvo tai mykiö) muutos, esim. lievä kaihinalku. Tämä on sinun iässäsi kyllä hyvin harvinaista. Myös verkkokalvon muutokset voivat aiheuttaa tällaista, tämäkin on iässäsi harvinaista. Eräät lääkkeet voivat myös vaikuttaa väriaistimukseen, tosin yleensä molemmin puolin.

Mikäli näkö on myös muuten huonontunut tms. niin suosittelen silmälääkärissä käyntiä. Varaudu silmänpohjatutkimukseen, jossa mustuainen laajennetaan ja näet muutaman tunnin huonosti, etenkin lähelle tutkimuksen jälkeen.

• 17 v.

Olen joskus huomannut samanlaisen värinäön eron esimerkiksi katsoessani kirjan sivua (toinen silmä näkee kellertävän sivun enemmän punasävyisenä, toinen "valkoisempana" tai vihertävänä. Kävin silmälääkärissä viime vuonna ja hän löysi toisesta silmästäni "omituisen" heijastuman, jota ei itsekään osannut oikein määritellä. Mukaan saamassani lapussa ko. omituisuutta kuvattiin "kaihen tapaiseksi" - ehkä määrittelyn epävarmuus johtui sitten nuoresta iästäni (olen myös 17). Lääkäri kyllä kyseli kovasti, olenko esimerkiksi saanut iskun silmääni, mihin vastasin kieltävästi. En ole tapauksesta jaksanut suuremmin huolestua, koska se ei mitenkään häiritse minua ja niin kauan kuin muistan, olen nähnyt värit samaan tapaan.

• oculus

Olen huomannut samankaltaisen ilmiön omassa näössäni, mutta en ole löytänyt sille oppikirjaselitystä. Toinen silmäni näkee sävyt lämpimämpinä ja toinen kylmempinä; esimerkiksi hekulampun valo näyttää toisella silmällä kellertävämmältä ja toisella sinertävämmältä. Voisikohan syynä olla verkkokalvon valoreseptoreiden jakautuminen siten, että toisen silmän vek:lla aktivoituu enemmän siniseen aallonpituuteen reagoivia reseptoreita kuin toisella?

• silmälääkäri
        oculus kirjoitti:

Olen huomannut samankaltaisen ilmiön omassa näössäni, mutta en ole löytänyt sille oppikirjaselitystä. Toinen silmäni näkee sävyt lämpimämpinä ja toinen kylmempinä; esimerkiksi hekulampun valo näyttää toisella silmällä kellertävämmältä ja toisella sinertävämmältä. Voisikohan syynä olla verkkokalvon valoreseptoreiden jakautuminen siten, että toisen silmän vek:lla aktivoituu enemmän siniseen aallonpituuteen reagoivia reseptoreita kuin toisella?

Jos on todettu kaihenalkua, niin se voi selittää värisävyeron. Tällainen voi olla synnynnäistä tai myös esim. tulehduksen tai trauman (esim. isku) seurauksena syntynyt. Nämä useinkaan eivät etene, eli jos näöntarkkuus on hyvä eikä muuta vaivaa ole, ei asialle tehdä mitään.

Aistisolujen jakaantuminen silmissä on yleensä hyvin samantapaista ja mikäli on häiriöitä, esiintyvät ne yleensä molemmissa silmissä (esim. perinnölliset makuladegeneraatiot eli rappeumat). Eli useammin lähtisin kyllä etsimään esim. mykiöpohjaisia (harmaakaihi) tai muita muutoksia silmistä. Myös esim. näköhermontulehduksen jälkeen voi värisävyeroja esiintyä. Molempien tapauksessa kyllä saattaa käydä niinkin, ettei mahdollisissa tutkimuksissa mitään erityisempää löytyisi.

• oculus
        silmälääkäri kirjoitti:

Jos on todettu kaihenalkua, niin se voi selittää värisävyeron. Tällainen voi olla synnynnäistä tai myös esim. tulehduksen tai trauman (esim. isku) seurauksena syntynyt. Nämä useinkaan eivät etene, eli jos näöntarkkuus on hyvä eikä muuta vaivaa ole, ei asialle tehdä mitään.

Aistisolujen jakaantuminen silmissä on yleensä hyvin samantapaista ja mikäli on häiriöitä, esiintyvät ne yleensä molemmissa silmissä (esim. perinnölliset makuladegeneraatiot eli rappeumat). Eli useammin lähtisin kyllä etsimään esim. mykiöpohjaisia (harmaakaihi) tai muita muutoksia silmistä. Myös esim. näköhermontulehduksen jälkeen voi värisävyeroja esiintyä. Molempien tapauksessa kyllä saattaa käydä niinkin, ettei mahdollisissa tutkimuksissa mitään erityisempää löytyisi.

Ei ole todettu, mutta enpä yhtään ihmettelisi. Perinnöllisyys ja vahvahko myopia rasitteena... :(

• Beatrix

Minäkin näen toisella silmällä usein maailman punasävyisenä ja toisella sinisävyisenä, mutta se riippuu paljolti valaistuksesta ja katsottavasta kohteesta. Molempien silmien yhteisnäkö on sekoitus näistä kahdesta värisävystä. Ero ei ole mitenkään suuri tai häiritsevä, mutta silmiä vertaillessa sen huomaa kuitenkin. Myös poikaystäväni on kertonut kokeneensa jotain vastaavaa. Olen käynyt perusteellisessa tutkimuksessa, kun minulle tehtiin taittovirheleikkaus alkusyksystä, eikä lääkäri ainakaan maininnut nähneensä mitään poikkeavaa.

• ketjun alottaja

Olin kyllä muutama päivä tämän sävyerohavainnon jälkeen silmälääkärissä jossa kyllä tarkistettiin näöt, silmänpaineet ja -rakenteet, ja kaikki oli lääkärin mukaan normaalit. En todellakaan tiedä missä on vika ja miten saisi parannettua mutta jos tämä pysyy tälläisenä niin kai sitä on vain pakko opetella elämään tämän kanssa. Mutta kiitos kuitenkin kaikille teille jotka otitte kantaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe