Haulikon piipuissa, merkintä 90MPa, eli kyseessä 12/76 kal. Haulikko , minun mukaanhan sillä ei saisi ampua patruunoita joiden paine ylittää tuon puhun nyt lyijypatruunoista. Vähän on ristiriidassa, vaikka joidenkien paukkujen kans???
Mitä tarkoittaa..
22
8148
Vastaukset
- uytyuui
Kannattaa todella kysyä täältä ja kokeilla, tuliko oikea vastaus... ennen kokeilemista ensin ruumisauto
- htcjhrxjhxh
mielestäni mustaruuti ase, ei kestä nykyisiä patruunoita ja voi olla vielä 65 mm pesä
- Mustaruutiaikana
ei tehty 12/76 patruunoita...
- Valmet312KE-50v
Ase testattu 90 MPa:lle eli 90 MegaPascal on yhtäkuin 900 baria. Kaikkia alle tuon paineen alle jääviä 12/70, 12/76 patruunoita voit turvallisesti ampua. Teräshauleista ei voi mennä sanomaan asetta tietämättä, selviää valmistajan /merkin /mallin tiedoista.
- tietämätönolen
Ei aivan, näin koska, ehkäpä, toi 90 MPa, on kai testauspainen ei max käyttöpainen. Kyseessä Baikal ij-27.
- Valmet312KE-50v
Nimenomaan käyttöpaine testaus jolla on turvallista ampua alle sen olevia patruunoita. Ei valmistajat huvikseen näitä merkintöjä sinne stanssaa. Todellinen max. kestävyyspaine voi olla sitten mitä tahansa yli tuon ilmoitetun ja vielä aseyksilö- kohtainenkin.
Ampuja on itse vastuussa jos tyhmyyksissään ( kokeiluissaan) saa "ruuperin ohtaansa".
Melkein voin sanoa että ij-27:sta saat kyllä teräshauleilla todennäköisesti postitorven muutamilla paukuilla sillä sitä ei tietääkseni ole testattu /tarkoitettu teräspaukuille.
- tietooonnyt
Ettäs tietoo, on Gooklettakkaa, ij-27 käyttöohje, niin siinä tietoo kys. haulikosta ja lukekaa 3.luku tarkkaan. Kestää se ampuu, vaik. mitä patei ja onhan se tietenkin Baikalin vihaajille karvasta kalkkia luettavaksi :). Mut BAIKALIN omistajille, kuin solinaa, korville ja :))))). Muuten, se tuntu se, valmet, "halokavan" siitä "monoklobin" kohalta piippuja, siis hiushalakeemat, eli suurennuslasilla näkyy isommat halakeemat, pienemmät, vain asesepällä sähköisellä pulverimenelmällä. Kannattoo se vallu tarkastuttoo, ettee "nokalle" lyö. Että tiedoksi, vaan. Että tämmöttii. :).
- Valmet312KE-50v
Lue myös tuosta balalakkia koskevaa tekstiä, ja sekavuutta merkinnöissä kontra vaikkapa käyttöohjeeseen. Ei tässä kukaan mitään baikalin vihaaja ole. Tuossa ylempänä totesin ihan selvästi että "todellinen max. kestävyyspaine voi olla mitä tahansa...."
Ei kai luetun ymmärtäminen voi olla noin hakusessa?
http://eralehti.fi/ps-pekkasuuronen/2009/08/21/haulikon-painekysymys/ - tietooonnyt
Joo selevee tietoo, eli voi päästellä, painepateja. Muuten, sanoppa se sivu, osote mistä voin goolettaa valmet haulikon käyttöohjeen??????????????????????voitas vertailla , ??? sori, ettätietoo on. Ei "ruuperi", kai oo tullu silimilles.
- tietooonnyt
Valmet312KE-50v kirjoitti:
Lue myös tuosta balalakkia koskevaa tekstiä, ja sekavuutta merkinnöissä kontra vaikkapa käyttöohjeeseen. Ei tässä kukaan mitään baikalin vihaaja ole. Tuossa ylempänä totesin ihan selvästi että "todellinen max. kestävyyspaine voi olla mitä tahansa...."
Ei kai luetun ymmärtäminen voi olla noin hakusessa?
http://eralehti.fi/ps-pekkasuuronen/2009/08/21/haulikon-painekysymys/Halloo, tietoo, tarvittas, siitä valametista? siis testitulokset? ohjekirjooo? oesvaella. MÄ, siis hopi hopi. :), Baikalin testaustulokset löötyy, baikal, haulikon omilta sivuilta. Asetehdas: Tula, inz. jos nyt oikeinkirjoitin.
- Valmet312KE-50v
Jokaisen Vallun mukana tulee (tuli) Suomessa valmistetuista koeammunta-kortti mistä tiedot selviää, patruunapesä, putkien väljyys, sekä testaustiedot. Testi- ammuntapaine 1200 bar (tai 120Mpa) ja käyttöpaine 750 bar.
Jos noilla ei selviä niin mitä "käyttohjetta" vielä pitää olla? Kova on "asemiehellä" luotto balalaikan annettuihin "testituloksiin". Varmaan uskot vielä joulupukkiinkin :) - tietooonnyt
Valmet312KE-50v kirjoitti:
Jokaisen Vallun mukana tulee (tuli) Suomessa valmistetuista koeammunta-kortti mistä tiedot selviää, patruunapesä, putkien väljyys, sekä testaustiedot. Testi- ammuntapaine 1200 bar (tai 120Mpa) ja käyttöpaine 750 bar.
Jos noilla ei selviä niin mitä "käyttohjetta" vielä pitää olla? Kova on "asemiehellä" luotto balalaikan annettuihin "testituloksiin". Varmaan uskot vielä joulupukkiinkin :)Siis, se Baikalissa, oleva "leima" on se käyttöpainen, eli 90 MPa, ja mulla myös vanhempi baikal, ij-27, 12/7O, vm. -84, jossa merkintä, 74 MPa. Eli on se käyttöpaine, ei testauspaine? Hyvät jatkot sulle, en halunnut aiheuttaa sulle mielipahaa. Mut mun käsityksen mukaan se nuin menee. Hyvää kesää.
- beretta2
Kiitos, itekkin luin tuon ohjeen, oon kullu ja varmoo tietoo on baikalhan kestää! ite olen berretta miehii ja en "rotusortaja" kaverilla balalaikka, hyvä on. Ja tuosta valmet haulikosta, et tosiaan, ne piiput tosiaan "levähtää" siitä, tyvestä vaikka testattu 1200 bar.
- valmukka-myös
Eipä tuo Vallu oo "levähtänyt" vielä mihinkään vaikka on mätkytetty vuodesta -79 kaikkia minejä ja semareita. Kyllä kai balakkikin voi kestää "mitä tahansa", tai sitten ei.
Kannattaa muuten lukea myös P.Suurosen juttua balakkien "testimerkinnöistä" jotka ovat olleet mitä sattuu. Ja laatuvaihtelut myös mitä milloinkin. Kaverilta meni muuten yhteen syksyyn uudesta balakista ihan norm. lyijypaukuilla 32-36 gr supistukset sekä upotukset niin ettei haulit lautaan tarttunut 30 m:stä. Ja toisilla on paukuteltu monta vuotta ilman mitään isompia ongelmia.
- titämätönolen
Kiitti todelliset asetietäjät, noin se on Baikal, kestää!!!! oon sen tienny. Toivottavasti, ei tuo "valmetmies" ei saa "RUUPERIA" Ohtaasa. Ja ottaa oppia, et tarkastuttas, sen valamettinsa.
- benel4
Onkohan, se näin, että pilikka kääpi ommaan nilikkaan, ja se "ruuperi" mikä se on???
Balakki, kutsuma nimi baikalista, vissii jossain USA:N vientihaulikossa, testattu 1760 bar, ssa eekä oo halennu, taitas, jo siinä paineessa, jo VALMET, "irvistellä". Siitä huolimata, oon Benellimies. - valluonnytkin
Niinpä, mut elekee "vallua" sortako, hyv. haulikko se on, vaikkakin ruosteherkkä, ja ne testauspaineet, on mitä on...tosiaan tottapuahakseni, en omalla vallulla ampuna yli 750bar, latinkia. Enkä uskalla, kun naapuri sai silmilleen, yhestä patista, tais olla kyllä, se leijonan vanhempi malli.
- valmukka-myös
Oliskos naapurilla ollut mahd. siellä putkessa muutakin kuin se patruuna?
- shul
Kylläpäs, nyt keksitte, valmetmiehelle, nimen? "RUUPERI" hih. Iteppäsaimitätilas. Asioista kannattaa puhua kansntajuisesti.
- naulanvedin
Uskaltaako joku vielä Suhlin sohlolla ampua? Paras käyttötarkoitus sille on sorkkarautana :))
- Anonyymi
naulanvedin kirjoitti:
Uskaltaako joku vielä Suhlin sohlolla ampua? Paras käyttötarkoitus sille on sorkkarautana :))
Olen pari kertaa ampunut. Oli kova potkaisu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen pari kertaa ampunut. Oli kova potkaisu.
Taisi potkasta tajun kankaalle viideksi vuodeksi kun nyt vasta ketjuun vastasit?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216565Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471857
- 831235
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.81915Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757