Oviverhoilun purkaminen?

ääntä

05 corolla saapui pihaan upeasti, mutta soittimen äänenlaatu onkin sitten mitä on. Vakiopaikoille meinasin laittaa paremmat kaiuttimet paikalleen ( diskantit kojelaudan nurkkin), mutta tutkiessa asiaa pari asiaa tuli mieleen:
1: Osaisiko joku antaa ohjeet, miten pääsee etuoven kajarehin käsiksi, eli miten etuoven verhoilu puretaan? En ainakaan heti löytäny ruuveja mistään. Sama verhoilu löytynee vuosista 03-05..
2: Tarkistus vain, eli käyvä koko lienee 5.25"?

14

7640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AE111

      Minulla oli 2003-malli. Ei tosiaan taida olla ruuveja oviverhoiluissa. Joudut kampeamaan irti verhoilua; ehkä käsinojasta, jossa on napit, kannattaa aloittaa. Ole varovainen ettet jätä (rumia) jälkiä ja riko kiinnityshakasia tms., nehän ovat yleensä melko heppoisia.

    • Nimetön

      moi vaihdoin juuri uuteen autooni etu ja taka kaiuttimet edessä on 6.5 ja takana 5.25 itselläni on 05 farkku corolla ovien purku on helppo ota käsikahva ruuvimeisselillä "vaaka tasossa oleva verhoiltu osa" sekä sähköikkunoiden katkaisin kampeamalla irti sen takana on 2 ruuvia ja 1 ruuvi on oven avaus kahvan takana pienen luukun alla ja sitten kun ne on irti sen jälkeen ovi pahvi irrotetaan vetämällä pahvia ulos päin se on kiinnitetty muovisilla kiinnitys kamoilla ja ylä reuna lähtee viimeiseksi kun olet saanut noi irti niin nostat ovipahvia ylös päin tiivisteen kohdalta.

      • Itsekin olen suunnitellut parannusta äänenlaatuun. Mitkä elementit asensit omaasi, paljonko maksoi? Asensitko myös uudet diskantit?


    • ääntä

      Kun näin nälkä tulee vielä kasvamaan syödessä ja subbarikin kesällä on varmaan laitettava, niin vielä lisäkysymys. Auto siis Terra Sedan 05 edelleen..

      Kurkkasin etuoven reunalistan alle. Siellä meni pari johdinta kovasti paketoituna mustaan eristysnauhaan. Ennen kuin katkaisen johtoja (subbarille ryöstöä varten), niin nämä lienevät takakajareille menevät johdot?

      • tomiai

        En kyllä katkaisisi johtoja kynnyslistan alta vaan tekisin kytkennät radion takaa on meinaan kokemusta subbarin laitosta corollaan.


      • kaapelit
        tomiai kirjoitti:

        En kyllä katkaisisi johtoja kynnyslistan alta vaan tekisin kytkennät radion takaa on meinaan kokemusta subbarin laitosta corollaan.

        kunnolla, liitokset ja liittimet juottamalla eikä millää remontti-reiska tyylillä, tinakolvi töihin niin ei tarvitse tuskailla huonosti yhdistävien liitosten kanssa.


      • ääntä
        tomiai kirjoitti:

        En kyllä katkaisisi johtoja kynnyslistan alta vaan tekisin kytkennät radion takaa on meinaan kokemusta subbarin laitosta corollaan.

        Olet oikeassa, että parempi olisi vetää johdot mankalta asti, muuuttaa.. Vaikka purinkin edellisestä autosta koko etupään, en takuussa olevaan autoon haluaisi koskea, koska mankan irrottaminen vaatinee jonkin verran purkamista. Eihän se purkaminen, mutta silikoonityynyn kanssa kokoaminen natinoitten estämiseksi kestää..

        Toisaalta johtojen katkaisu paikka on optimi subbarille, kun se tulee Vänkärin isuimen alle. Tällöin selviää todella lyhyillä johtimella koteloon ja sieltä takaisin takaoviin.

        Kiinnostuneille: Subina toimii Hifilehden testeissä kohtuullisesti pärjännyt Herz:in 6,5" pitkäiskuinen elementti suljetussa kotelossa. Edellisessä autossa vastaava viritelmä tuotti riittävät bassot, tilaa viemättä.


      • Tommi
        ääntä kirjoitti:

        Olet oikeassa, että parempi olisi vetää johdot mankalta asti, muuuttaa.. Vaikka purinkin edellisestä autosta koko etupään, en takuussa olevaan autoon haluaisi koskea, koska mankan irrottaminen vaatinee jonkin verran purkamista. Eihän se purkaminen, mutta silikoonityynyn kanssa kokoaminen natinoitten estämiseksi kestää..

        Toisaalta johtojen katkaisu paikka on optimi subbarille, kun se tulee Vänkärin isuimen alle. Tällöin selviää todella lyhyillä johtimella koteloon ja sieltä takaisin takaoviin.

        Kiinnostuneille: Subina toimii Hifilehden testeissä kohtuullisesti pärjännyt Herz:in 6,5" pitkäiskuinen elementti suljetussa kotelossa. Edellisessä autossa vastaava viritelmä tuotti riittävät bassot, tilaa viemättä.

        Takakajarin johdot on helppo löytää b-pilarin verhoilun alta.
        Eli kun irrotat b-pilarin alaverhouksen niin sen alta löytyy liitin josta johdot on helppo haarotaa.


      • ääntä
        Tommi kirjoitti:

        Takakajarin johdot on helppo löytää b-pilarin verhoilun alta.
        Eli kun irrotat b-pilarin alaverhouksen niin sen alta löytyy liitin josta johdot on helppo haarotaa.

        Kiitokset, siitähän se silloin on parempi irroitella, niin ei tule alkuperäistä johtoa liian aikaisin katkaistua..Taas kokeilemaan, mitkä muoviklipsut sitä muovipalaa pitää kiinni:)


      • ovat
        Tommi kirjoitti:

        Takakajarin johdot on helppo löytää b-pilarin verhoilun alta.
        Eli kun irrotat b-pilarin alaverhouksen niin sen alta löytyy liitin josta johdot on helppo haarotaa.

        >Eli kun irrotat b-pilarin alaverhouksen niin >sen alta löytyy liitin josta johdot on helppo >haarotaa.

        Kokeilin tehdä tuota, mutta b-pilari ei alkanut avautua sitten millään(eli se musta osa, mihin turvavyö menee sisään). Muoviosat tuntuivat olevan niin tiukassa, että olisivat lähteneet vain palasina irti. Voiko joku valaista tätä lisää, eli pitääkö esim kynnyslistat irrottaa edestä ja takaa ensin, vai pitääkö jostain vääntää meisselillä lujaa?


    • ääntä

      No nyt sain viimeinkin itse tehtyä urakan ja ajattelin tarkentaa tässä ketjussa olleita vinkkejä ja neuvoja. Kiitokset näistä neuvoista vielä kerran.


      Oviverhoilun purkaminen:
      1. Ota ensin 3 muovipalaa pois, jotta pääset käsiksi ruuveihin ja helpotat oven nostoa.
      - Peilikolmio lähtee, kun otat korkeimmasta kohdasta kiinni ja väännät auton sisäänpäin.
      - Käsikahva (vaakatasossa kädensijassa oleva vaakatasossa oleva 7*20cm pala) lähtee, kun vedät sormilla sitä ylöspäin. On jäykkä, kannattaa käyttää myös meisseliä.
      - Ikkunannostinten pala (7*20cm) lähtee vastaavasti nostelemalla sitä sivuilta, mutta irtiottaessa tässä täytyy muistaa nostaa palaa ensin korkeimmalta kohdalta, koska muuten muoviklipsu katkeaa alimmalta kohdalta (katkaisin toisesta ovesta omani).
      2. Ota irti kolme ruuvia, joista yksi on ovenavaajan alla pienessä 1*1cm luukussa. Kaksi muuta tuli esiin käsikahvan alta.
      3. Aloita oviverhoilun repiminen saranapuolelta, johon sormet mahtuvat hyvin väliin. Homma menee vain niin että revit voimalla autoa kohti. Jatka irrottelua oven alapuolelle ja viimeiseksi lukon puolelle. Kun kaikki nastat (n. 15) on irti, nosta ovi ylöspäin.
      4. Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä.

      Lopputulema:
      - Homma onnistui parkkipaikalla katuvalojen ja taskulampun avulla.
      - Mitään ei särkynyt.
      - Aikaa meni ensimmäiseen oveen (auki/kiinni) 1h, toiseen 20min.
      - Erillisarja jää toistaiseksi ostamatta. Elementti oli kiinni popniiteillä jaolla 3 (3kpl niittejä). Elementti oli n. 6,5" ja korotinrengas oli iso. Eli modaamista on aika paljon, jos halua itse elementin vaihtaa.
      - Sen mitä tein, haaroitin johdotuksen kajareilta ja vedin johdot peilikolmioon. Enää täytyisi päästä kauppaan, ostaa diskantit ja kiinnittää ne niihin peilikolmioihin.

      • Kiitos hyvistä vinkeistä. Parantaa huomattavasti motivaatiota kaiuttimien vaihtoon...


      • ääntä
        einarise72 kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vinkeistä. Parantaa huomattavasti motivaatiota kaiuttimien vaihtoon...

        Laitetaan nyt vielä valokuvia ovista ja niiden kiinnikkeistä, kun ajattelin että kun seuraavan kerran aukaisee verhoilua, niin ei tarvitse muistinvarassa toimia.
        Kuvista löytyy ovipahvin takapuoli, kuva ovesta ja sen kajarista sekä kahden muovipalan takaosat, joista voi katsella kiinnikkeiden sijainteja.
        http://geocities.com/t53733724/
        (HUOM kuvat on isoja)


      • SF100
        ääntä kirjoitti:

        Laitetaan nyt vielä valokuvia ovista ja niiden kiinnikkeistä, kun ajattelin että kun seuraavan kerran aukaisee verhoilua, niin ei tarvitse muistinvarassa toimia.
        Kuvista löytyy ovipahvin takapuoli, kuva ovesta ja sen kajarista sekä kahden muovipalan takaosat, joista voi katsella kiinnikkeiden sijainteja.
        http://geocities.com/t53733724/
        (HUOM kuvat on isoja)

        En tiedä tarvitsenko koskaan mutta kuvat ja ohjeesi ovat nyt tallessa kovalevylläni. Itselläni on vielä kamerassa kuvia uuden Corollan lohkolämmittimen ja vetokoukun asennuksesta. Tosin sisätilalämmittimen haaroitus ja koukun sähköt odottavat vielä asennusinspiraatiota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1724
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      215
      1347
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      239
      1309
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      42
      1157
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      98
      1157
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1059
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      151
      1058
    8. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      64
      1046
    9. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      255
      1022
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      189
      883
    Aihe