Sarge & radeon ongelma

mikäihme

Nonniin.. onko jollain kokemusta vastaavasta:
Asensin Sargen koneelle
kernelillä 2.6 ja XFree86 4.3.0 kortti on radeon 7000

en saa radeonia toimiin oikeen mitenkään.
kaikki muu toimii niin hienosti mutta maks reso on 800x600@75Hz
oon kokeillu dpkg-reconfigure xserver-xfree86

mutta sieltä löytyy vain ati-'ajuri'. ei radeonia laisinkaan.
muilla distroilla ongelmaa ei ole.

onko tämä nyt vain joku pikku juttu mitä en tyhmyyttäni tajua? mitähän pitäis tehdä?

5

265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla on muuten sama kokoonpano, paitsi tässä kannettavassa on Radeon Mobility 9000.

Oman /etc/X11/XF86Config-4:n kohdan Section "Device" Driver on "radeon". Muistaakseni toimi myös arvolla "ati". En ole myöskään muistaakseni joutunut hakemaan korttia varteen mitään erillisiä paketteja asennuksen jälkeen.

Katso myös, että samaisen asetustiedoston kohdassa Section "Screen" on tarpeeksi kortin tukemia resoluutioita, esim. itselläni vastaavasti Modes "1400x1050" "1280x1024" "1024x768".

Jos näistä ei ole mitään hyötyä, niin lue lokitiedostoa, joka on yleensä /var/log/XFree86.0.log.

• mikäihme

kiitos vinkistä, mutta kerkesin jo kokeilla sitä ja heikoin tuloksin.. paitsi että "screen"- määritys jäi tekemättä. Asetuksen/asetuksien jälkeen X ei käynnisty enään...

hmmm... mietitään edelleen... mikä menee siis pieleen??

• jepjep

Pienennä /etc/X11/XF86Config-4:ssä värien määrää. Mitä todennäköisimmin näyttökortin muistia ei ole riittävästi 24 bitin toimintaan. Kokeile esim 16 tai 15 bittisenä. Siis kohta Section "Screen" osio DefaultDetph XX XX=bittiluku.

• jepjep

kohdassa Section "Device" osio Driver pitää olla "radeon"

• mikäihme

noniin.. täytyy myöntää että TÄYSIN omaa tyhmyyttä ja kärsimättömyyttä koko ongelma.

X:n kaatumisen jälkeen en sitten viitinyt lukea logia ja sieltähän se ongelma löytyi...

xf86config:illa tein sitten lopulta ne asetukset ja se laittoi mouse deviceksi defaulttina /dev/mouse ja siinähän se ongelma oli. xf86configilla saa valittua radeon ajurin.

dpkg-reconfigure xserver -xfree86 tosin antaa vain 'ati' ajurin. ei siis sitä radeonia. ja kun käsin sitä muokkasin niin siinäkin meni jokin pieleen ---> X kaatui. Ja sitten kun tein asetukset xf86configilla niin kaatumisen jälkeen en vaivautunut logeja tutkimaan.

Hävettää myöntää mutta olkoon opiksi muille.... :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1710
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1350
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1298
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      850
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      72