Keksikääpä suomenkielisiä sanoja jotka päättyy l-kirjaimeen perusmuodossaan. Itse olen keksinyt 8 kpl.
Sana
19
3322
Vastaukset
- Jos L-kirjainta haet
Kannel
Ommel
Tingel
Tangel
kyynel
emmental
neanderindal
linjendal- ainakin nämä
askel, taival
- Räppänä
"Tingel
Tangel
emmental
neanderindal
linjendal"
Mikä noista sanoista tekee suomenkielisiä? Ja mikä helvetti on neaderindal? - Senaodfkjf
Räppänä kirjoitti:
"Tingel
Tangel
emmental
neanderindal
linjendal"
Mikä noista sanoista tekee suomenkielisiä? Ja mikä helvetti on neaderindal?Etkö ikinä ole kuullut ett' on kaikenlaista tngel tangelia? Häh? Linjendal on paikkakunta jossain Loviisan lähellä, kuutostien kuppeessa. Neanderidal on ihminen joka kommentoi toisten kirjoituksia.
- ainakin tämä
ainakin nämä kirjoitti:
askel, taival
kennel
- tämä
Nicotinell
- kuusikosta
sammal
- Vaari
Kylläpä ootte hyviä keksimään. Minä yritin miettiä silloin kun täällä ei ollut vielä yhtään vastausta, mutta en hoksannut kuin 'sammal'.
- Tupajuntti
Vemmel, kimmel, petkel.
Ennen kuin joku väittää, että eivät ole suomea:
Vemmel = luokki (hevosmiesten wehkeitä)
Kimmel = kimallus, hohde
Petkel = esim. puunkuorintaväline (petkele)- vielä ehdotan
-luettuani edellisen: kun kerran vemmel tunnetaan jossain päin Suomea myös muodossa vempele samoin kuin petkel > petkele, voisiko ajatella, että paikannimi Kempele laitettaisiin muotoon kemmel? Mitä sana tarkoittaa, siitä minulla ei ole aavistuksenpoikastakaan!
Tietäisikö tupajuntti tällaisen sanan olemassaolosta ja mahdollisesta merkityksestä? - Suomeako?
Tiedoksi vaan petkele on perusmuodossaan petkele ei "petkel".
- ehdotan edelleen
Suomeako? kirjoitti:
Enpä tiedä, olisiko peruskoulusta apua, mutta kas tässä linkki:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalais-volgalainen_sanasto
ja tässä toinen
http://acta.uta.fi/teos.phtml?4352
Mutta kemmel jäi vielä arvoitukseksi. Onko sitä olemassa?
Seuraavat ainakin ovat vastauksia alkuperäiseen kyssäriin:
sävel
nivel - Tupajuntti
Suomeako? kirjoitti:
Joo, kuten kannel on kantele jne. Tutkipa nykysuomen sanakirjaa ja katso miten suomea käytetään itäisessä ja läntisessä Suomessa. Yhtä ja oikeaa tapaa kirjoittaa ei ole.
Tuo koulutuskehotus osui nyt hiukan väärälle henkilölle.... - yökyöpeli
vielä ehdotan kirjoitti:
-luettuani edellisen: kun kerran vemmel tunnetaan jossain päin Suomea myös muodossa vempele samoin kuin petkel > petkele, voisiko ajatella, että paikannimi Kempele laitettaisiin muotoon kemmel? Mitä sana tarkoittaa, siitä minulla ei ole aavistuksenpoikastakaan!
Tietäisikö tupajuntti tällaisen sanan olemassaolosta ja mahdollisesta merkityksestä?kemmelt...= kämmelt...
kämmellä, kämpelen, v. hylla (tarkoittanee jotain kehumista, ylöspäin nostamista) huom. v.=verbum. Edelleen kämmmeltyä tarkoittaa ylöspäin kääntymistä, taipua koukkuun. Kämmelmys, vastakohta selkämys vanttuissa. Kämmen taitaa olla nykyihmiselle tutuin sana. Kynällä ja paperilla Paikkarin Eljas keräsi sanakirjan ilman internettiä. Mielenkiintoista luettavaa vieläkin. Meilläpäin sanotaan jotain kovaa käsin tapahtunutta työtä katseltaessa, työn tultua tehdyksi, "oli siinä aika kämmeltäminen". Lönnrothin esimerkissä "aidas kämmeltyy" =studsa tillbaka, tilldraga sig. - yökyöpeli
ehdotan edelleen kirjoitti:
Enpä tiedä, olisiko peruskoulusta apua, mutta kas tässä linkki:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalais-volgalainen_sanasto
ja tässä toinen
http://acta.uta.fi/teos.phtml?4352
Mutta kemmel jäi vielä arvoitukseksi. Onko sitä olemassa?
Seuraavat ainakin ovat vastauksia alkuperäiseen kyssäriin:
sävel
nivelkatso ylempää
- amorin nuoli
heti tuli mieleen AVAL = vekselitakaus
Kelpaako?- sanoja
nivel
alfa-laval - vielä
sanoja kirjoitti:
nivel
alfa-lavalkyynel
askel
- Acke
askel
sävel
ommel
kyynel
petkel
vemmel
nivel
vemmel
taival
sammal
kimmel
kannel
sepel
äännel ( katsonykysuomen sanakirja)
sisal
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133698Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja272760Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2622631Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51865- 2151376
- 721200
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1551016Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi30953Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä90907Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk2807