Käyttekö papa-seulonnoissa?

käytyon

Minä sain kutsun ja kävin vaikka kohtu on poistettu. Kuulemma kannattaa käydä niin ottivat limakalvoilta näytteet .Näkyy hormonitilanne ja mahd.tulehdukset. Lisäksi ottavat Papilloomanäytteen. Oikein mukava ja asiallinen oli näytteenottajana ollut nuori nainen.

18

1088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tolkkuronkkimisessa

      Minulta on otettu poliklinikalla ja gynekologilla näyte niin usein, etten ole sitten heti halunnut mennä seulontaan ronkittavaksi. Ehkä jatkossa menen seulontaan ja sanon gynelle, ettei tarvitse ottaa koetta.

      • hoit_su

        Eihän sitä tarvitse kahteen kertaan ottaa. Jos lääkärikäynnin yhteydessä otettu, niin perut vaan kutsuajan.


    • menenx

      Käyn minäkin vaikka kohtu on poistettu.Viimeksi sain emätinpuikkokuurin koska oli tulehdusta. En tuntenut oireilua eikä ollut valkovuotoja.Olen kyllä käynyt säännöllisesti paitsi silloin kun olin kahdesti raskaana.

    • ölkjhjklöä

      Minulla meni kutsu suoraan roskiin

      • Voitko_olla_varma

        Olet siis TÄYSIN varma ettei sinulla ole eikä voi tulla mitään tulehduksia. No onhan se helpompaa kuolla lyhyen sinnittelyn jälkeen kun ei tiedä "liian" aikasin että olikin syöpä tai jokin muu vaarallinen tulehdus.
        PAPA on jopa helpompi kun ei rassata "pulloharjalla" kohdunsuuta.


      • ölkjhgfdsasfgh

        No mutta kun tämä elämä on mielestäni paljon suurempia riskejä täynnä joka päivä, eikä niistä kukaan välitä mitään. Eikä edes lääkäri kuuntele, jos on jotain vakavaa.
        Minulle ihan turhaa lähetellä mitään papa varmistuksen varmistuksia.


      • Oma_vikasi
        ölkjhgfdsasfgh kirjoitti:

        No mutta kun tämä elämä on mielestäni paljon suurempia riskejä täynnä joka päivä, eikä niistä kukaan välitä mitään. Eikä edes lääkäri kuuntele, jos on jotain vakavaa.
        Minulle ihan turhaa lähetellä mitään papa varmistuksen varmistuksia.

        Kyllä niitä varmistuksen varmistuksia sieltä tippuu kunnes olet liian vanha. Päätös on aivan omasi, mutta ei pidä myöskään valittaa jos tuleekin jotain sairauksia siksi ettet viitsi käydä papassa.


      • oldgarden

        Minä kävin myös. Olen 55-vuotias ja kohtu on poistettu. Myöskin munasarjat on leikattu pois. Sairastuin kondyloomaan toistakymmentä vuotta sitten. Sen aiheuttaa papilloomavirus ja tämän kondyloomatartunnan sain silloiselta aviomieheltäni. Pahimmillaan oli IV-luokan muutokset (= syövän esiaste). Minulla poltettiin kahteen kertaan kohdunsuulta muutokset ja seurattiin vuosia. Sitten papa-koe näyttii taas nousua. Silloin pyysin, että kohtu poistettaisiin. Nyt on papa ollut sen jälkeen normaali. Käyn sen lisäksi joka vuosi gynekologilla tutkimuksissa ja uusimassa lääkkeet.

        En haluaisi sairastua tietämättäni gynekologiseen syöpään ja mahdollisesti päätyä tilanteeseen jossa hoidot eivät enää tepsi. Siksi käyn tutkimuksissa jotka yhteiskunta järjestää ilmaiseksi. Toivon, että kaikki kävisivät siksi kirjoitan kokemukseni tähän.


      • Vanahamaalta
        oldgarden kirjoitti:

        Minä kävin myös. Olen 55-vuotias ja kohtu on poistettu. Myöskin munasarjat on leikattu pois. Sairastuin kondyloomaan toistakymmentä vuotta sitten. Sen aiheuttaa papilloomavirus ja tämän kondyloomatartunnan sain silloiselta aviomieheltäni. Pahimmillaan oli IV-luokan muutokset (= syövän esiaste). Minulla poltettiin kahteen kertaan kohdunsuulta muutokset ja seurattiin vuosia. Sitten papa-koe näyttii taas nousua. Silloin pyysin, että kohtu poistettaisiin. Nyt on papa ollut sen jälkeen normaali. Käyn sen lisäksi joka vuosi gynekologilla tutkimuksissa ja uusimassa lääkkeet.

        En haluaisi sairastua tietämättäni gynekologiseen syöpään ja mahdollisesti päätyä tilanteeseen jossa hoidot eivät enää tepsi. Siksi käyn tutkimuksissa jotka yhteiskunta järjestää ilmaiseksi. Toivon, että kaikki kävisivät siksi kirjoitan kokemukseni tähän.

        Yx kohduton täälläkin. Kerran taisivat polttaa, tauteja ei ole mieskään tuonut.
        Kannattaa käydä yhteisk. maksamissa tutkimuksissa. Ne eivät ehkä jatku ikuisesti?
        Käyn gynellä joka vuosi ja keskustellaan samalla kolesteroli ym jutut läpi. Tk:ssa ottavat verikokeet ilmaiseksi. Kiikutan ne sitt lekurille tai tapaan terv.hoitajan.
        Koskahan tämä on maksullista?


      • msmsmsms
        oldgarden kirjoitti:

        Minä kävin myös. Olen 55-vuotias ja kohtu on poistettu. Myöskin munasarjat on leikattu pois. Sairastuin kondyloomaan toistakymmentä vuotta sitten. Sen aiheuttaa papilloomavirus ja tämän kondyloomatartunnan sain silloiselta aviomieheltäni. Pahimmillaan oli IV-luokan muutokset (= syövän esiaste). Minulla poltettiin kahteen kertaan kohdunsuulta muutokset ja seurattiin vuosia. Sitten papa-koe näyttii taas nousua. Silloin pyysin, että kohtu poistettaisiin. Nyt on papa ollut sen jälkeen normaali. Käyn sen lisäksi joka vuosi gynekologilla tutkimuksissa ja uusimassa lääkkeet.

        En haluaisi sairastua tietämättäni gynekologiseen syöpään ja mahdollisesti päätyä tilanteeseen jossa hoidot eivät enää tepsi. Siksi käyn tutkimuksissa jotka yhteiskunta järjestää ilmaiseksi. Toivon, että kaikki kävisivät siksi kirjoitan kokemukseni tähän.

        Miten pian sinulle tuli nuo papa-muutokset sen jälkeen kun sait tietää kondyloomasta?


    • ainakäyn

      Käyn ilman muuta.Sehän osa naisen terveyden huolehtimista.

    • kyllä-käyn

      Aina käynyt ja käyn vastakin niin kauan kuin kutsuvat. Sitten omaan piikkiin, kun kutsunnat loppuvat. Terveys on kaiken perusta ja pienikin apu ennaltaehkäisyyn kannattaa ottaa vastaan, se on mun logiikkani.

    • jgfghdfgfgdg

      Itse käyn Papoissa, mutten aio mennä mammografiaan. Logiikka on se, että alapäähäni en itse näe, ja joukkoseulat tehdään paljon tarkemmin kuin yksityisesti ja muissa julkisen yksiköissä otetut. Mammografioiden vaikuttavuus sen sijaan on huono (nopeasti kasvat syövät potilas toteaa joka tapauksessa itse seulontojen välissä, paljon vääriä positiivisia ja tarpeettomasti hoidettuja hitaasti kasvavia syöpiä jne, kuolleisuus erot olemattomat seulottujen ja seulomattomien välillä).

      Joukko-Papassa oleellisin seulottava asia on papilloomaviruksen aiheuttama kohdunkaulakanavan syöpä. Useimmat sairastavat HPV:n nuorena ja elimistö tekee selvän viruksesta omia aikojaan. Näin on ilmeisesti itsellenikin käynyt (eli on korjaantuneita tulehduksellisia muutoksia nuorena, jonka jälkeen tulos aina puhdas). Siinä mielessä Papa on jokseenkin turha. Etenkin jos kohtu on jo poistettu muun syyn kuin syövän vuoksi, ei mielestäni Papa ole enää äärimmäisen tärkeä. Muut infektiot ja hormoninpuutosoireilu voidaan tutkia ja hoitaa ilman Papaa.

      Jokainen tekee ratkaisunsa itse. Mikään seulonta tai ennaltaehkäisevä hoito ei estä 100 %:isen varmasti sairastumista tai kuolemaa ja virheelliset tulokset ovat aina mahdollisia. Seulonnat voivat jopa saada ihmisen pahimmillaan virheelliseen turvallisuuden tunteen varaan ja väheksymään omaa vastuutaan itsestään. Tärkeää on hoitaa kehoaan kaikkineen hyvin ja kuunnella kehon antamia merkkeja, että jokin olisi vikana (kuten kivut, vuotohäiriöt jne).

      • mssmms

        Tuo nuorena sairastettu HPV voi kyllä monen kymmenen vuoden päästä aiheuttaa syöpää, joten kannatta käydä säännöllisesti papa-kokeessa, ei se turha ole.


      • Kannattaa_käyttää

        Niin kauan kun asuinkunta tarjoaa ilmaiset papa-seulonnat ja mammografian, on suoranaista hölmöyttä jättää tällainen palvelu käyttämättä. Se ei ole iso vaiva ja pysyy ainakin hieman varmemmalla puolella.


    • MiksipäEnKävisi

      Pieni vaiva, iso hyöty. Jos solumuutoksia löytyy, ne saa alkuvaiheessa poltettua pois sähkösilmukalla. Levinnyt syöpä ei ole kiva juttu. Toki seulonta ei täysin siltä suojaa, mutta pienentää riskiä kuitenkin.

    • uskalikkotar

      Ehdottomasti käyn seulonnoissa. Äskettäin kävin ja kirje tuli kotiin ett näyte normaali eli kaikki ok.

    • Jaana896

      Muuttako edellisenä iltana emätintulehdukseen käytetty emätinpuikko papa testin tulosta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      102
      7315
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      36
      2792
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2366
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      107
      2076
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1775
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1381
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1343
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1324
    Aihe