Konservoinnin pääsykoe 2016

konservaattoriksiko

Hei,

no voi pieru, hain konservoinnin pääsykokeisiin ja sain tiedon että se sisältää myös kemian kokeen. Eli väri, kädentaito, referointi ja kemia tehtävät tiedossa, sitten saattaa päästä haastatteluun. Hakijoita on ollut maalauksen puolelle yli 350 joista 10 valitaan ja kuulun siihen 2 ryhmään jolla on jo aiempi tutkinto. Eli summa summarum, pitäisikö jättää kesken koko homma? Ei tässä mitenkään ehdi lukion kemiaa enää lukemaan.

Onko muita kokeneita tai kokeisiin tulevia? jaetaan murheet.

26

2626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asjklasd

      onx tänä vuonna kemian koe? voi apua.

    • Alanvaihto

      Onko kukaan hakenut konservoinnin koulutusohjelmaan? Onko ala työllistävä? Ainakin palkka on keskivertoa huonompi, nyt Erik.sh saan reilu 3000e mutta alanvaihto kiinnostaa. Kannattaako. Millaiset ovat pääsykokeet?

    • Clak

      Hei, olen myös hakenut opiskelemaan konservointia. Oletko jo saanut pääsykoekutsun?

    • Alanvaihto

      Kutsu tuli sähköpostina, tosi paljon jännittää millainen on sisällöltään, varmaan origamia, väri ja hahmotustehtävä. Kemian lukion 1 oppimäärä, haastattelu ja olisiko vielä referointi?
      Olen saanut niin paljon ristiriitaista infoa alan työllisyydestä että menen kokeilemaan onneani.

    • Konservointiin

      Luuletteko että on paljon laskemista kemian osuudessa? Ja minkähänlainen tuo väritehtävä on?

    • Alanvaihto

      Varmaan jotain lakuja tulee mutta kemian perusteita tulenee. Vähän vaikeeta yht'äkkiä alkaa kertaamaan

      • Alanvaihto

        Värejä varmaan värihahmotulseen tms. Mutta entä noi pyykkipojat..


    • MallaMyöhäinen

      Hei, mistä olette saaneet noista tehtävistä tietoa (vähän myöhään kyselen, mutta voihan sitä henkisesti koettaa vielä valmistautua)? Onko tarkempaa tietoa kellään, mitä nuo käytännössä pitävät sisällään? Aiemmista keskusteluista sain vaan tuon origamin irti.

      Itsekin haen pohjakoulutuksella, mutta kun oon konservoinnin opiskelusta jo pitkään haaveillut, niin aattelin että kannattaa edes yrittää. Eihän tuo kauheen hyvä työllistäjä varmasti ole, kun esim. Museovirastolta vaan leikataan jatkuvasti. Mutta itselle on vaan plussaa kun muutenkin on museoalan pohjakoulutus. Jännittää kyllä jo jonkin verran, niin voi jäädä yöunet vähiin.

    • Alanvaihta

      Ainakin kutsuissa oli välineistö mitä tarvitaan pääsykokeisiin, joten siitä arvelin että ainakin väritehtävä, lukion kemian 1 kurssin tiedot, haastattelu, sakset ja paperiliima viittasivat siihen että kädentaitotehtävässä nykerretään paperista. Kyllä muullakin yöunet on menny kemiaa kerratessa ja laskiessa. Yrittää ainakin aion sillä konservointiala on ollut ajatuksissani jo vuosia ja yrittäjäksi aioin työllistyä. Katsotaan sitten miten menee, mutta koulutus on ainakin melko vaativaa kokopäiväopiskelua, paljon kemiaa ym. Luonnontieteellistä ainetta kuuluu opintoihin, se selvisi opintosuunnitelmasta ja opintotoimistosta. Jos nyt ei nappaa mietin opintoja Italiassa tai Virossa jossa konservointia voi opiskella maisteritutkinnoksi saakka. Olisihan se kiva saada opinnot suomeksi

    • MallaMyöhäinen

      Aa, okei. Mulle vaan ei tuo väritehtävä tms. sano oikein mitään. Muuta kuin että puuväreillä pitää jotakin värittää. Mää taas olin helpottunut kun oli tuo kemia, koska se nyt sujuu. Piirtämisessä ym. oon sen sijaan aika keskiverto. Tosin on kyllä kemiaa tullut kerrattua sen verran, että viime yönä unissakin kertasin :'D

    • Konservointiin

      Hei!
      Joskus aiemmin löysin täältä keskustelun missä kerrotiin pääsykokeiden eri osien painotukset, esim kuinka paljon kemian osuudella oli painoarvoa. Nyt en löydä sitä enää.. Onkohan kukaan muu nähnyt samaa keskusteluketjua?
      Ja tsemppiä huomiselle kaikille!

    • Tulipahankokeiltua

      No niin, eka päivä oli ja meni, tuskin tulee kutsua toiselle päivälle..

    • Dsxlkxs

      Oliko konservoinnin kokeet mielestänne vaikeat? Ainakin hemmetin hyvin olisi pitänyt osata Väri, mukin vääntö ja kemia jos jatkoon meinaa päästä. No klo 19 tietää huomisesta, tuskin mullekaan kolahtaa kutsua jatkoon..

    • MallaMyöhäinen

      Mää pääsin jatkoon! En ois kyllä uskonut etenkään sen mukintekeleen perusteella :'D Väritys nyt meni ihan ok ja kemiasta ehkä jopa täydet, niin niillä varmaan sitten. Mutta saattoihan esinekonservointiin olla vähemmän hakijoitakin. Miten teillä kävi?

    • MallaMyöhäinen

      Ja tosiaan se muki oli aika yllättävä ja minusta aika vaikea verrattuna johonkin origamiin. Oon aika surkea askartelija... En kyllä ymmärrä, mihin niitä pyykkipoikia oli edes tarkoitus käyttää?? Sujuiko teillä askartelu?

    • Hakija23

      Mistä löysitte tiedon jatkoon pääsystä?

    • Castafiore

      Tietääkö kukaan jo pääsikö opiskelemaan? Kavereille alkaa jo opiskelupaikkoja tipahdella muille kulttuurialoille, ja mua piinaa se.

    • Huopuz

      Ei oo kuulunut, vähän jänskättää mutta ei kyllä itellä ois paremmin voinu mennä :p kemiaa opiskelin lukiossa sen 7 kurssia niin oli aika helppo se monivalinta ja kyllä ne seuraavana päivänä haastatteli vähän yliaikaa mutta ei sitä ikinä tiiä millasia superihmisiä sinnekin on hakenu.... Maalaustaiteen linjalle hain siis minä

    • Qwertyc

      Kolmas varasija, onkohan tässä enää mitään toivoa päästä sisään kun kymmenen alotuspaikkaa :(

    • Tremela

      Jep jep, täällä viides varasija :( (mako-linja)

    • Qwertyc

      Mullaki mako, täytyy vaa miettiä että millä ihmeellä tonne sitte sisään pääsee kun ite ainakaan en ois parempaan pystyny D: noh ehkä sit joku paremmin työllistävä ja parempipalkkanen ala

    • Kullervoinen

      Oletteko saaneet tiedon sähköpostilla vai kirjeenä?

      • Qwertyc

        Opintopolusta


    • Tremela

      Nyt tuli sähköpostiin tieto, että alin hyväksytty pistemäärä oli 84 ja mulla oli 82. En kyllä tiedä mistä nuo pisteet koostuu. Pääsikö joku teistä sisään? :) Onnittelut joka tapauksessa!

    • KonservointiKiinnostaa

      Olisiko kellään motivaatiota valottaa tarkemmin millainen se puuväreillä suoritettava tehtävä oli?

      • Hähhöh

        Minuakin kiinnostaisi!! Ihmetyttävän vähän löytyy näistä alan pääsykokeista kekustelua. Hakijoita kun on kuitenkin ilmeisesti suht paljon?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10142
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2934
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      192
      2747
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1556
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe