Miksi AMK:ssa on turhia ryhmätöitä?

ryhmätöihinkyllästynyt

Miksi ammattikorkeakouluopiskelijoilla teetätetään jatkuvasti aivan turhia ryhmätöitä??? Kun 2-4 henkilöä tekee ryhmätyön, niin se yksi ahkera opiskelija ottaa työstä päävastuun ja muut menevät siivellä. Ryhmätöistä oppii harvoin mitään hyödyllistä.

On käsittämätöntä, että amk:ssa annetaan ryhmätöistä numeraalinen arvosana 0-5! Ja tämä vaikuttaa kurssin ja koko opintojakson arvosanaan.

Ryhmätöitä saisi olla korkeintaan 1/lukuvuosi ja vain sanallinen arvostelu eli hyväksytty/ hylätty. Ja halutessaan opiskelija voisi tehdä tehtävän yksin.

Yksilötehtävissä näkyy opiskelijan todellinen motivaatio, ahkeruus ja osaaminen. Yksilötehtävät voidaan arvostella numeroilla 0-5.

31

4635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä-koit-tajuu00

      Tiedän tunteen. Turhia ryhmätöitä on myös poliisiopisto-elokuvan mukaan ehkä muuallakin.

      Eipä tässä muuta, kuin että "pakolliset ryhmätyöt" ovat "kivoja" kun niin kuuluu sanoa ja myös "kivoja" kun ollaan muualla. "Kaikki on kivaa", eikö?

      Kyllä varmaan muut, mutta en minä voi sanoa, että "onpa ne turhia". Asuin hetken kadulla. Siellä vasta "siistiä" olikin.

      nimim. Ei jaksa "pienistä" "valitella" vaan "innokkaana" odotellen miten "ihania ovat ryhmätyöt" näkeehän sen baarijonossakin

    • Jotenkin_näin

      Voisiko olla että niissä opetellaan tekemään töitä ryhmässä ja tai tiimissä. Nykyinen työelämä on paljolti tiimi ja ryhmätyöskentelyyn perustuvaa. Ryhmässä tekeminen työelämässä on myös vastuun jakamista. Jos teet päätöksiä yksin, kannat vastuun myös yksin. Jos ryhmä tekee päätöksen, ryhmä kantaa vastuun. Samoin ryhmätyöskentelyssä parhaimmillaan tehdään hienoja kompromisseja, joissa ryhmän jäsenten parhaat ominaisuudet otetaan käytäntöön.

      • voi_tsiisös_tyhmää

        Miksiköhän meidän aikuisten ryhmässä oli myös aivan vitusti ryhmätöitä. Meistä valtaosa oli ollut alan töissä ?vuosikymmeniä.


    • mpmoko

      Koska työelämässa tarvitaan ryhmätyötaitoja.

    • Tässä_syy

      Sen ahkeran opiskelijan olisi syytä jo opiskeluaikanaan opetella myös tasaista työnjakoa ryhmässä. Muutoin hänestä tulee työpaikan uhriutuja, joka kärsivällä ilmeellä "tekee kaikkien muiden työt".

    • Välkky-blondi

      Ryhmätyöt ovat vaikeita koska kaikki eivät todellakaaan kanna vastuutaan niissä. Parhaimmillaan opiskelijat voivat jakaa tietojaan ja oppia paljon uutta asiaa. Ja kaikista ei ole ryhmätöihin ja toimii jos toimii ....

      • voi_tsiisös_tyhmää

        En oppinut ryhmätöistä 4 vuoden AMK-opiskelun aikana mitään. Ei kyllä valehdellut kukaan muukaan siellä oppineensa.


      • Edelleenkin
        voi_tsiisös_tyhmää kirjoitti:

        En oppinut ryhmätöistä 4 vuoden AMK-opiskelun aikana mitään. Ei kyllä valehdellut kukaan muukaan siellä oppineensa.

        Kyllä amk-tasolla ja -ikäisenä ihmisen pitäisi kyetä ottamaan vastuuta omasta osaamisestaan sekä oppimisestaan. Luuletteko, että nykyisessä työelämässä riittää jokaiselle oma politrukki valvomaan ja potkimaan raudoitetulla saappaalla perseelle?

        Ja missä muualla kuin opiskelussa luulette ryhmätyön ja vastuunottamisen oppivanne?


      • Anonyymi
        Edelleenkin kirjoitti:

        Kyllä amk-tasolla ja -ikäisenä ihmisen pitäisi kyetä ottamaan vastuuta omasta osaamisestaan sekä oppimisestaan. Luuletteko, että nykyisessä työelämässä riittää jokaiselle oma politrukki valvomaan ja potkimaan raudoitetulla saappaalla perseelle?

        Ja missä muualla kuin opiskelussa luulette ryhmätyön ja vastuunottamisen oppivanne?

        työnnä sinä nyt vaikka perseeseesi tuo paskapuhe jostain nykyisestä työelämästä

        ryhmätyöt eivät opeta kellekään yhtään mitään ja ovat pelkkä taakka oikealle oppimiselle


    • niijoon

      Ryhmätyö on hyvä, jos opettaja määrää ryhmät ja ohjaa ryhmiä tehokkaasti koko ajan. Valitettavan usein kuitenkin ryhmät jätetään omilleen. Siinä osaamattomat harhailevat yhdessä ja turhautuvat pahanpäiväisesti. Tällainen ryhmätyöskentely on turhaa tai suorastaan haitallista.

      Tehokkaampi opetustapa olisi kyllä kunnon luento ja tentti.

    • Ryhmyrit

      Opettajilla on niin vähän resurssia, että on pakko käyttää ryhmätehtäviä ainakin terv. Alalla.
      Nyt vain ryhmätehtävät ovat siirtyneet verkko-opetukseen.

    • amkeissaonsäästötalkoot

      "En oppinut ryhmätöistä 4 vuoden AMK-opiskelun aikana mitään. Ei kyllä valehdellut kukaan muukaan siellä oppineensa."

      Rehellistä puhetta - näin on! Nykyaikaiset opetusmenetelmät kuten verkko-opetus / etäluento ja siihen liittyvät itsenäiset yksilötehtävät / monivalintatestit jne. ovat oppimisen kannalta noin sata kertaa tehokkaampia kuin väkipakolla kasaan väännetyt ryhmätyöt.

      Jos tehdään 10 (kymmenen) ryhmätyötä, niin ehkä 1 (yksi) niistä on sellainen, josta voisi oppia jotain hyödyllistä. AMK:ssa säästetään eli ei järjestetä lähiopetusta. Opiskelijoille ei anneta yksilötehtäviä, joihin kuuluu yksin tehtävä tentti.

      Säästöt purevat: Laitetaan opiskelijat tekemään aiheesta 1) Ryhmätyö ja 2) Esittämään ryhmätyö luokalle. Näin saadaan annettua "opetus" nopeasti ja tehokkaasti ja suurille ryhmille. Sitten ihmetellään, miksi tyypit eivät opi AMK:n kursseilla mitään?

      Onko ryhmätöitä YAMK:ssa ja yliopistossa?

    • tyhjääjauhamista

      Meillä aikanaan nimenomaan päätettiin opettajien kanssa, että ryhmätöitä ei tehdä. Syy tähän oli se, että osa opiskelijoista sai arvosanoja ilmaiseksi. Tälle tehtiin loppu, ja tuloksena oli se, että ne jotka eivät oikeastaan tehneet koskaan mitään, alkoivat saada kursseista sen arvosanan minkä ansaitsivatkin, eli 0.
      Puhukaa opettajien kanssa, älkää valittako täällä. Tästä jauhamisesta täällä ei ole kenellekään hyötyä. Ymmärtäkää että opiskelija saa vaatia parempaa! Jos koulu on kunnollinen, hyvät ehdotukset otetaan vastaan ja ne toteutetaan heti.

      • Pelkkä_valintakysymys

        Tiedän oppilaitoksia, joissa ryhmätöitä voi tehdä esimerkiksi vapaasti muodostettavissa 1–3 henkilön ryhmissä. Silloin voi jokainen itse harkita, monenko hengen ryhmä on viisasta muodostaa, kannattaako ottaa jotakuta ryhmäänsä vai tehdäkö työ soolona.


      • voi_tsiisös_tyhmää

        Koko ajanhan tyhjäpääopiskelijat ovat vaatimassa vaikka mitä. Näihin kyllästyy äkkiä.


    • jfjvjg

      Ihan vitun naulankantaan. Ryhmätyöt on perseestä

      • Näin_se_vain_on

        Ryhmätyöt ovat perseestä vain silloin, kun niiden tekijät ovat syvältä perseestä. Aktiiviset ja aloitteelliset ihmiset kykenevät kunnon suoritukseen myös ryhmänä.


      • voi_tsiisös_tyhmää

        Ah! Taas näitä yksisarvisten sukulaisia aktiivisia ja aloitteellisia ihmisiä.


      • Näin_se_vain_on
        voi_tsiisös_tyhmää kirjoitti:

        Ah! Taas näitä yksisarvisten sukulaisia aktiivisia ja aloitteellisia ihmisiä.

        Ai niin, en muistanut, että oli kyse amk-opiskelijoista. Siellä riittää ominaisuuksiksi mariseminen ja uhriutuminen.


    • Pareton_prinsiippi

      Ryhmätöissä juurikin koestetaan ja kehitetään opiskelijoiden valmiuksia tehdä juttuja yhdessä. Ihmiset ovat erilaisia. Se on intro oikeaan työelämään. Ryhmätöissä osa ottaa löysin rantein ja osaa tekee enempi duunia. Samoin myös todellisessa työelämässä osa tekee ja osa roikkuu messissä. Ryhmätöissä Pareton prinsiippi on monasti todellisuutta. 20% ryhmäläisistä tuottaa 80% ryhmän saannosta ja tuloksesta. Samoin myös todellisessa työelämässä 20% osuus työntekijöistä tuottaa 80% osuuden firman tuloksesta. Itse olen opiskeluaikoina ollut useimmiten se joka tekee. Ei se minua ole isommin kyrsinyt, vaikka osa porukasta on vain nimi ryhmätyöpaperin kulmassa. Samalla effortilla painan olin sitten yksin tai ryhmässä. Miksi ottaisin ryhmätyössä löysin rantein kun en muutenkaan löysäile ? Ei pidä luulla että ihmiset työelämään siirtyessään ykskaks muuttuisivat toisenlaisiksi kuin ovat. Sama Pareto tyyli sielläkin jatkuu. Ollaan siis realisteja.

    • epäoikeudenmukaisuutta

      "Ryhmätöissä juurikin koestetaan ja kehitetään opiskelijoiden valmiuksia tehdä juttuja yhdessä. Ihmiset ovat erilaisia. Ryhmätöissä Pareton prinsiippi on monasti todellisuutta. 20% ryhmäläisistä tuottaa 80% ryhmän saannosta ja tuloksesta."

      Ja kaikki tyypit - ahkerat ja laiskat - saavat amk-kursseistaan samat arvosanat??? Ryhmätyöt sucks!!!

      • TyöelämässäToisin

        Siellä ne 20% jotka eivät tuota saatavat 80% rahoista.
        Ne jotka todellisuudessa tekevät työt, näkevät lähes nälkää.


    • Huipputiimillävitosia

      Aika nopeasti sen oppii, ketkä tekevät töitä ja ketkä eivät. Yleensä tuo selviää ekan vuoden aikana, jos viitsii ottaa selvää. Kysele muilta! Sitten kokoat hyvän porukan ja sovitte keskenänne seuraavaa hommaa varten jo etukäteen sellaisen "hyvien" ryhmän, jossa on jäseninä vain ne, jotka tekevät töitä. Menestys on taattu!

    • Sekopolia

      Jotkut haluavat opiskella siksi, että oppisivat eivätkä siksi, että saisivat tietyn arvosanan. Itse ainakin olen kokenut ryhmätyöt hankalina juuri siksi, että siellä on se yksi päällepäsmäri, jonka visioilla, aikatauluilla ja viestintätavoilla edetään. Sitten pari päsmärin kaveria, jotka tekevät minimaalisen vähän töitä, mutta esittävät ulospäin muka vastuunkantajaa. Minua ei kiinnosta ilmaiset viitoset vaan arvostan omaa nelostani enemmän. Jopa kolmosta. Ylipäätään omaa panosta, jolla se oma oppiminen tavoitetaan. Töissä olen tehnyt työtä erilaisissa tiimeissä ja projekteissa vuosikaudet, ei ongelmia, joten ei nämä amkin "projektit" minulle kyllä mitään opeta. Työelämästä ne (onneksi) ovat aika kaukana. Oikeasti näiden amkin ryhmätöiden tavoite on säästää vähentämällä opettajaresursseja - sekä määrällisesti että laadullisesti.

    • Juupaj

      Ha meillä ainakin opettaja avoimesti myöntää olevansa niin laiska tarkistaja että on helpompi tarkistaa muutama ryhmätyö kuin 25 opiskelijan erilliset työt... että näin meillä

      • huoh.juuri.niin

        Taattua amislaatua siis.


    • paorejög

      Luojan kiitos Metropolian konservointiopinnoissa oltiin jätetty naurettavat ja turhat ryhmätyöt vähemmälle - kyseessä on kuitenkin "yksinäisten susien" ala. Sosiaaliset perustaidot ja erinomainen kirjallinen ilmaisukyky riittävät hyvin pitkälle. Tietysti on eri asia jos päätyy jonnekin Wieniin tekemään tieteellistä tutkimustyötä kiinteän labraporukan kanssa. Suurimmaksi osaksi kuitenkin konservaattorit ovat työhuoneillaan yksin - vaikka olisivat museossa töissä. Arkeologeillakin on enemmän seuraa kuin meillä.

      En kyllä ymmärrä, miksi hitossa AMK:ssa yritetään tunkea ryhmätöitä muillekin kuin sosiaalialan opiskelijoille. Tulee ihan lukio mieleen. Sielläkin oli niitä pilipali-palavereja, joissa toiset tekivät hommat ja toiset eivät.

    • nähnytjakuullutpaljon

      Ensimmäinen syy Ammattikorkeakoulun ryhmätöiden perimmäinen merkitys saattaa olla se, että kaikki pääsevät kursseista läpi, jopa tyhmimmät ja laiskimmat, vaikka sitten loisimalla muiden tekemissä ryhmätöissä. Jos jokainen oikeasti olisi vastuussa omasta oppimisestaan, saattaisi eroavien prosentit olla huomattavasti korkeampia. Kun oppilas eroaa ammattikorkeakoulusta, koituu tästä koululaitokselle taloudellista tapppiota joka otetaan huomioon koulun saamassa valtiontuessa, sillä ne perustuu valmistuviin oppilaslukumääriin. Jokainen eroaja aiheuttaa kuulemani mukaan n. 10 - 15 th. euron tukilaskeman.

      Toinen syy ryhmätöille voi liittyä vakuutus- ja vastuuasioihin. Työelämässä on aloja (esim. terveysala) jonka piirissä tapahtuu hoitovirheitä ja korvausvaatimuksia. Kun vahinko sattuu, ja potilaan hoito on tapahtunut spontaanisti hyörivien eri vuoroissa ristiin toimivien työparien toimesta, jakautuu vastuu ryhmässä useammalle. Tällä tavoin voidaan todistajalaustuntojen sopivalla painoarvolla ja tulkinnoilla päästä pälkähästä monenlaisista huolimattomuuteen tai laiminlyöntiin liittyvistä, suuriakin korvausvastuusäästöjä tuovissa oikeusjutuissa.

      Kolmas syy ammattikorkeakoulun ryhmätöille tulee kuten aiemmin todettiin niin säästöistä. Tähän liittyy myös suuri etätehtävien käyttö koululaitoksissa.

      Neljäs syy löytyy darvinistisisesta filosofiasta, jonka mukaisesti Euroopan liberalistisessa talousalueessa heikoin aines segmentoituu lasin pohjalle ja vahvin aines kohoaa pinnalle, ja hoitaa vetovastuun, ensin ryhmätöissä kouluissa ja sitten työelämässä käytännössä. Ne yksilöt jotka ovat tottuneet loisimaan ryhmätöissä, poistuvat vähin äänin kahvitauolle ja tupakalle kun työelämässä kohdataan haastava ongelma joka vaatii ponnisteluja ja proaktiivista osallistumista, sekä itsensä peliin laittamista ilman välitöntä hyötyä ja etua. Oppilaita opetetaan jo tavallaan omaksumaan oma roolinsa yhteiskunnassa, kun loisimiselle annetaan vapaus kouluaikana. Olisi vahingollista työelämässä, jos nämä samat yksilöt saisivat tai joutuisiv at tehtäviin, joista eivät suoriutuisi oikeasti. Samalla vahvistetaan vilpittömien yksilöiden taipumusta tarttua tehtäviin, jotka korreloivat heidän persoonaa yritykselle ja asioiden hoidetuksi tulemisen päämärälle.

    • juuri.siksi

      AMK:ssa on 75% turhia opiskelijoita.

      • nähnytjakuullutpaljon

        Näin on. Ja sitä kuormaa opintiellä kantamaan olisi suotavaa, jos edes neljäsosa opiskelijoista olisi sen verran motivoitunutta, että selviää tämän "75 % loislauman" auttamisesta valmistumaan. Vain tällä tavalla Suomi säilyttäää yhteiskunnallisesti korkealle koulutetun väestön statuksen euromaiden keskuudessa, siitäkin huolimatta että se maksaa verovaroja eikä kaikille valmistuneille ole töitä tiedossa. EU - aikana jossa tuotannon, kysynnän ja tarjonnan lait ovat sumentuneet erilaisista elämää pienemmistä globaalipoliittisista konsensussyistä, kaikki on tällaista valtion lainarahalla kaiken kattamista ja järjestämistä, "make believe" - höttöä, talouskasvun toivonkorteen nojailua, vaalikaudesta vaalikauteen sumuttamista maailman markkinataloudessa kunnes maa on konkurssikypsä tai jotain.

        Ajan henki on;

        ei ole olennaista kuka tekee ja kuinka paljon, vaan että näyttää sille että paljon tehdään yleisellä tasolla.
        ei ole myöskään olennaista, onko jostain taloudellista hyötyä ja kuinka paljon, vaan että näyttää sille että paljon hyötyä saattaa kollektiivisesti tulla jotain kautta joskus.


    • Anonyymi

      Opettajat koulutetaan näin, vahinko kiertää, nene amiksi, ei tarvi tehdä mitään, paitsi istua oppilashuollon paapottavana.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      189
      5544
    2. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      100
      5009
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      95
      4542
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      118
      2754
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      141
      2748
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2257
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      33
      2185
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      230
      1934
    9. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      92
      1917
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      12
      1841
    Aihe