Kun muokkaan raw-kuvia viewNX-i:llä niin tallennan muutokset, laitan ne tikulle ja kun avaan kuvan uudestaan niin se on jälleen muokkaamaton? Latasin NEF-codecin muttei siitä ole apua eli mikä prkle neuvoksi?
Joku muu kuvankäsittelyohjelma?
Nikon viewNX-i ja kuvien tallennus
9
606
Vastaukset
- perusjuttuja
Mitä sä sinne tikulle laitoit? Yleensä raw-kuvatiedostoja ei muokata suoraan varsinaisesti millään kuvankäsittelyohjelmalla. Säädöt tallennetaan erilliseen tietostoon (samaan kansioon raw-tiedoston kanssa), tietokantaan (esim. Lightroom) tai raw-tiedoston kylkeen listana tehdyistä säädöistä. Sitä voi kutsua vaikka reseptiksi. Tapana on, että valmis raw-kuva sitten "kehitetään" sen reseptin avulla jpg-tiedostoksi. Jos kuvaa halutaan vielä muokata jossain toisessa ohjelmassa, niin sitten se tallennetaan tiff, png tai muussa pakkaamattomassa muodossa mieluiten.
Eli katso mitä muita tiedostoja kuvakansioon ilmestyy, kun teet kuviin muutoksia. Ne tiedostot pitää kopioida kuvien mukana. Jos kopioit kuvia jollekin ulkopuoliselle, niin hänellä pitää tietysti olla vastaava ohjelma ja tietotaitoa raw-kuvien käsittelyyn.- Nikon5300
Kiitos, minäpä alan opiskelemaan tarkemmin.
En ole aikoihin käyttänyt viewNX. Oli minusta hidas. Convert files muistaakseni muuttaa tiedostot jpg tai tiff. Tallenna noin kuvat vaikka tikulle. Nef kuville Windows systeemissä huono tuki. Linux ympäristössä on monta ohjelmaa jotka osaavat noita näyttää. Htpc:ssä käytän Kodia. Pöytäkoneessa KDE työpöytä ainakin näyttää kaikki RAW kuvat minulla. Myös Fujin XTrans
- Nikon5300
Hermo menee. Ei tämäViewNX mene vieläkään meikäläisellä tajuntaan. Jos rajaan, muutan valotusta tai muuta niin ei ne jää minnekään muistiin vaan kuva tulla tupsahtaa jälleen muokkaamattomana. Ei tuo ymmärrä näyttää tai säilyttää niitä kuvia muokatussa muodossa olin ne sitten tallentanut jpg tai tiff-muodossa. Pelkkinä jpg-kuvinako tässä pitää räpsiä ja tyytyä siihen mitä kortille tarttuu suuremmin niitä muokkaamatta? Pitänee hommata joku ymmärrettävämpi ohjelma tai nakata kamera jorpakkoon!!
- Nikon-kamera
Mikään kuvankäsittely- tai kääntöohjelma (RAW -> jpeg) ei tee muutoksia alkuperäiseen RAW tiedostoon. Se on oikeastaan jo lähtökohtaisesti mahdotonta. Kun muunossäädöt on tehty, pitää kuva tulostaa haluttuun formaattiin (JPEG tai TIFF järkevimmät), mielellään johonkin toiseen kansioon*, ja tämä on sitten se "kuva" tästä eteenpäin. Jos haluaa tehdä toisen version, voi palata taas siihen alkuperäiseen RAW tiedostoon, joka on edelleen tallessa.
*) RAW- kuvat ja niistä tulostetut JPEG/TIFF konversiot kannattaa tallentaa omiin kansioihinsa eri levyille, niin samalla tulee tehtyä eräänlainen varmuuskopio kuvasta.- Nikon5300
Kiitos taas mulle tumpelolle, ymmärrän sen mutta pitääkö siis jpg taas muokata uusiksi jos sitä haluaa katsoa muokattuna? Kun se jpg ei näytä enää sisältävän säätöjä esim. rajaus, joita teen rawille, prkele. Rawin saan kyllä muunnettua jpg:si mutta mutta... https://www.youtube.com/watch?v=Ii2sL4snLAY teen niin kuin tuossa pätkässä noin neljän minuutin kohdalla mutta joku siinä mättää
- Nikon5300
Siis haluaisin saada jpeg katseluversiot! :)
- lkrlkasetkjkjsekty
Eikös ohjelmassa ole "export jpg" ominaisuutta. Se tallettaa muokatun tiedoston valittuun kansioon jpg:nä. Monissa ohjelmissa ei ole talleta ominaisuutta ollenkaan, vaan tulos viedään (export) halutussa muodossa (yleensä jpg, tiff) ennalta määrättyyn kansioon. Kyseessä on siis täysin uusi tiedosto, ei vanha uudelleen tallettu versio.
Ohjelma ei muuta RAW-tiedostoa mitenkään, mutta sen pitäisi tehdä ohjaustiedosto, yleensä RAW:n viereen. Kun siis avaat uudestaan saman RAW:n samalla ohjelmalla näkyy siinä aiemmin tehdyt muokkaukset, joita voi muuttaa, tai täysin nollata.
Kaikki ns. pro ohjelmat toimii niin.- Nikon5300
No nyt tais alkaa toimimaan. Poistin ja asensin tuon viewNX uudestaan.
Jotakin häikkää oli tuossa exportera, filkonverterar-hommassa. Se ei tallentanut muutoksia jpg. muotoon. Aina kun avasi kuvan niin samat horisontit ym. virheet tallessa.
Kiitos, kyllä nyt elämä helpottaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä571628- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1241248- 1401054
- 101907
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten338849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64612