heissan
kertokaas moottoriveneilijälle,kun kiinnostaa !!
kuinka merikelpoinen on purjevene ja millaiseen keliin voi lähteä huoletta ??
jos vertaa esim .bella 8000 ym moottoriveneisiin.
kaatuuko purjevene ...toki tiedän ,että spinnulla saa nurin.
nyt purjehtijat !!
ja - kokemukset ja tiedot .
kiitos ja ehkä tuleva purjehtija olen :)
purjeveneen turvallisuus merellä.
78
4845
Vastaukset
- ks.CE-kategoriat
Merikelpoisuus riippuu purjeveneen tyypistä. Optimistijolla on erilainen kuin vaikkapa Open 60 - luokan vene. Jos haluat valtamerikelpoisen purjeveneen, valitse CE-kategorian A:han luokiteltu vene. Katergoarialuokituksen löydät netistä.
En tiedä mitä oikeastaan tarkoitat spinnulla nurin menoa. Olen kilpaurani aikana saanut veneeni kovassa puuskassa spinnulla kumolleen muutaman kerran, mutta siitähän se on oikennut nopeasti. Kukaan ei pudonnut veneestä eikä mitään hajonnut.
Siitä kallistuskulmasta, jossa purjevene menettää pystyyn nousemisen momentin, käytetään lyhennettä AVS (Angle of Vanishing Stalility).
A-kategorian veneillä AVS on yleensä n. 130°, eli masto on siinä vaiheessa syvällä veden alla. Joillakin pienillä valtameriveneillä AVS on lähes 160° eli käytännössä ne eivät pysy ylösalaisessa asennossa. Esimerkkinä tästä on vaikkapa Vancouver 28.
Paljonko arvelet esimerkkisi Bella-veneen AVS:n olevan? En tunne ko moottorivenettä, mutta arvelen sen uppoavan viimeistään 90° kallistuskulmassa. Avonainen moottorivene hörppää vettä jo paljon ennen 90° kallistusta. - vaihda_pois_vaan
kun tuulta on vaikkapa 12 m/s niin eipä tuolla vesillä paljon muita huviveneitä näy kuin purjeveneitä. Jos purjeveneessä on hyväkuntoiset purjeet, niin pienemmätkin matkapurjeveneet seilaavat ko kelissä vielä ilman suurempaa haastetta. Monesti loppuu miehistön usko ennen veneen ominaisuuksia.
- vanhatappi
Kun tuulta on merellä 12 m/s niin vesillä ei näy muita kuin moottorilla ilman purjeita hitaasti ajavia purjeveneitä, sillä muut vat jo ehtineet suojasatamaan. ; ))
- 12msParasTuuli
Eipä pidä paikkaansa.
- EntCampusveneilijä
Itselleni oli yllätys ylittäessäni Porkkalan selän ensikertaa pienellä 6 metrin veneellä. Tuuli oli 9 m/s ja aallonkorkeus metrin.
Isompi moottorivene keinui rajun näköisesti aalloilla. Pikku purkkaristamme oli reivattu purjeita, mutta vene oli koko ajan tasaisesti kallellaan, nousi ylös ja alas aallon mukana, ei siis keinunut.- FF31
Viime kesältä jäi mieleen hauska purjehdus Porkkalan selän yli (pohjois väylää). Tuulta oli n. 12 m/s ja se oli tuullut n. vuorokauden ja siksi myös maininkia alkoi olla. Pääsimme kuitenkin hyvin etenemään, koska kyseessä oli tyypillinen lounaistuuli.
Ylityksestä (idästä länteen) teki erikoisen se, että koko ylityksen ajan perässämme tuli n. 8 metrinen moottori vene suht lähellä peräämme - kuin samaa uraa. Kyseessä oli tyypillinen liukuva matkavene.
Meillä oli hieno purjehdus, kun tämä paatti keikkui perässämme. Sitten kun päästiin selän yli, niin ko. vene saarten suojassa lämäsi 20 solmua lasiin ja katosi hiljalleen näkyvistä. Me taas jäimme kryssimään kohti Inkoota.
Vaikka veneemme on vain 31 jalkainen ja vielä harvinaisen kevyt ikäisekseen, niin reivaamalla purjeita päivän matka oli todella hieno. Moottoriveneilijä todennäköisest oli liikenteessä "pakon" edessä niin epämiellyttävältä meidän perässä tuleminen näytti.
- OikeaanKäyttöön
Kaikki oikein suunnitellut veneet ovat oikein käytettyinä turvallisia ja merikelpoisia niillä vesialueilla, joille ne on tarkoitettu.
Yleensä purjeveneellä pärjää isommassa aallokossa paremmin kuin vastaavankokoisella moottoriveneellä, mutta poikkeuksiakin on, esim. avomerikäyttöön tehdyt RIB-veneet tai SAR-alukset.
Purjevene kaatuu riittävän suuressa sivuaallokossa, mutta se on suhteellisen harvinaista. Painoköliveneen saaminen nurin pelkällä tuulella on aika teoreettinen mahdollisuus. Edellä mainittu AVS ratkaisee pitkälti sen, miten nurin mennyt purjevene nousee takaisin pystyyn.
Jos aloittajan tarkoitus on jossakin provomielessä "todistella", että Bella on huonompi kuin purjevene, hän menee pahasti metsään.- Merivepareita
"SAR-alukset" ei kyllä tarkoita mitään varsinaista venetyyppiä.
SAR = Search and Rescue, ovat vapaaehtoisten meripelastajien veneitä, eli Meripelastus-seuran paatteja.
Näitä SAR tunnuksella varustettuja veneitä on hyvin eri tyyppisiä, mallisia ja kokoisia. Merikelpoisia malleja yleensä kaikki.
- 15-9
Mikä tahansa kunnossa oleva purjevene, on merikelpoisempi kuin Bella tai muu pieni syväksinen moottorivene, syvemmän kölipainon ansiosta.
- Seniorsailor
Purjeveneen lopullinen turvallisuus on moottorivenettä enemmän riippuvainen miehistöstä ja sen taidoista. Moottoriveneessä kulku kovemmissa keleissä on usein epämiellyttävää ja rullaavaa. Matka kuitenkin taittuu niin kauan kuin kone pelittää ja kuski ohjaa oikeaan suuntaan - eikä sairastu meritautiin.
Purkkarissa pitää mennä usein kannelle ja vähentää/vaihtaa purjeita sekä valita reitit tuulen mukaan. Säheltämistä on enemmän ja myös mahdollisuuksia teloa itseään. Kun varusteet ovat kunnossa, oikeat purjeet ylhäällä ja miehistö tehtävien tasalla, meno on paljon moottorivenettä miellyttävämpää. Kiihtyvyydet ovat pienempiä ja ne suuntautuvat voimakkaimmin pituusakselin suuntaan. Tuulen paine tasaa sivukiihtyvyyksiä ja se helpottaa sisäkorvaa melkoisesti: vene ei rullaa, eikä pahoinvointi iske niin helposti. - Ssppss
Kysyjä : Kaatuuko purjevene?. Vastaus: sitä useammin, mitä pienempi vene. Jolla jopa lähes päivittäin jos tuulee kunnolla.
- SirMM
Netissä on paljon videoita, joissa heko evakuoi miehistön myrskyssä purkkarista. Purkkari ei ole aallokossa moksiskaan: Vähän (tai paljon) keinuu ylös-alas suuntaan aallokossa. Mutta miehistö on parin vuorokauden jälkeen kypsää kauraa.
Ihan jo 14 m/s tuulessa mm. Ahvenanmereltä puuttuvat moottoriveneet kokonaan. Joskus seilailin 22 -jalkaisella Scanperilla Kihdillä tuota kesymmässä kelissä ehkä 1,5 metrin aallokossa. Yhtä matkaa tuli joku Aquador uppoumanopeudella, eli sen veneen kyky ajaa plaanissa oli aallokon puolesta ylitetty.
Aika vaappumista oli Aquadorin meno piskuisen Scanperin vain nojatessa reivattuna ja kulkiessa vakaasti. Rannassa juteltiin ja Aquadoristi kertoi että katosta alkoi vuotaa vettä sisään ja hän pelkäsi veneen hajoavan lisää aallokkoryskeessä plaanissa ajettaessa.
Bellat ovat Aquadorin tapaan tarkoitettu järville ja suojaisille saaristoväylille max. muutaman tunnin kestäviin ylityksiin suotuisassa sääikkunassa. Siten samanhintaisella purjeveneellä kyky kestää merta ja keliä on tyystin toinen. Sitä kykyä ei silti ole syytä ulosmitata pursiuran alkutaipaleella.
Jos aikoo ryhtyä reissaamaan laajemmin Itämeren piirissä, on järviveneistä pakko luopua. Purjeveneeseen siirtyminen ei ole välttämätöntä, mutta Bellat, Aquadorit, Norpat ja vastaavat on vaihdettava meriveneeseen.- holaaako
Hanki Targa, kihdillä ei tuule ikinä niin kovaa että joutuisi kahvoja nostamaan ja avomerelläkin hyvin harvoin.
- kelissä_nauttiva
Ariel37: " Yhtä matkaa tuli joku Aquador uppoumanopeudella, eli sen veneen kyky ajaa plaanissa oli aallokon puolesta ylitetty.
Aika vaappumista oli Aquadorin meno piskuisen Scanperin vain nojatessa reivattuna ja kulkiessa vakaasti."
Todennäköisesti on käynyt niin, että kuskin taidot on ylitetty (tietämättömyyttä / kokemattomuutta) tai sitten vaimon takia ajetaan alle runkonopuden. Plaanavaa venettä ei tulisi koskaan ajaa kelissä alle runkonopeuden, vaikka niin usein näkee. En yhtään ihmettele että meno on ollut hurjan näköistä, sitä se varmasti on. Tässä keisissä ongelma oli juuri liian alhainen ajonepus rakenteellisen virheen lisäksi:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vene-upposi-sipoonselalla-viisi-pelastettiin-helikopteriin/183500
Kyllä moottoriveneellä pärjää kelissä siinä missä purjeveneellä. Toki riippuu moottoriveneestä, niissä on huomattavia eroja. Samanlaisessa kelissä olen ollut purjeveneellä ja moottoriveneellä. Purjevene on hieman rauhallisempi, mutta kyllä sekin joskus kelissä keikkuu reunasta reunaan, kun aaltoa on vaan riittävästi. Oikeastaan reilu maininki ilman kovaa tuulta on aika paha, varsinkin jos se tulee takasuunnasta. Kerran tipahdin veneen sisällä sen 4 metriä, kun olin purkkarin (43 jalkainen Ranskatar) sisätiloissa hakemassa provianttia laitakaapista ja aalto heitti veneen äkisti toiselle kyljelle. Näissä nykyisissä avarissa sisätiloissa tämä aiheutti sen, että olin selkä edellä välittömästi toisella kyljellä. Siinä navigointipaikan seinässä. Sama voi toki tapahtua mveneelläkin, jopa helpommin . Silloin tuulta oli muistaakseni 18 m/s (Englannin kanaalissa, aalto sen mukainen kun osui vuorovesivirtakin) ja keli sen mukainen. Viime kesänä taas ylitin porkkalanselän m-veneellä, tuuli 16-18 m/s ja muistaakseni Helsingin aaltopoju kertoi merkitseväksi aallonkorkeudeksi 2,8 m. Hyvin tultiin yli (12 m vene). - kelissä_nauttiva
kelissä_nauttiva kirjoitti:
Ariel37: " Yhtä matkaa tuli joku Aquador uppoumanopeudella, eli sen veneen kyky ajaa plaanissa oli aallokon puolesta ylitetty.
Aika vaappumista oli Aquadorin meno piskuisen Scanperin vain nojatessa reivattuna ja kulkiessa vakaasti."
Todennäköisesti on käynyt niin, että kuskin taidot on ylitetty (tietämättömyyttä / kokemattomuutta) tai sitten vaimon takia ajetaan alle runkonopuden. Plaanavaa venettä ei tulisi koskaan ajaa kelissä alle runkonopeuden, vaikka niin usein näkee. En yhtään ihmettele että meno on ollut hurjan näköistä, sitä se varmasti on. Tässä keisissä ongelma oli juuri liian alhainen ajonepus rakenteellisen virheen lisäksi:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vene-upposi-sipoonselalla-viisi-pelastettiin-helikopteriin/183500
Kyllä moottoriveneellä pärjää kelissä siinä missä purjeveneellä. Toki riippuu moottoriveneestä, niissä on huomattavia eroja. Samanlaisessa kelissä olen ollut purjeveneellä ja moottoriveneellä. Purjevene on hieman rauhallisempi, mutta kyllä sekin joskus kelissä keikkuu reunasta reunaan, kun aaltoa on vaan riittävästi. Oikeastaan reilu maininki ilman kovaa tuulta on aika paha, varsinkin jos se tulee takasuunnasta. Kerran tipahdin veneen sisällä sen 4 metriä, kun olin purkkarin (43 jalkainen Ranskatar) sisätiloissa hakemassa provianttia laitakaapista ja aalto heitti veneen äkisti toiselle kyljelle. Näissä nykyisissä avarissa sisätiloissa tämä aiheutti sen, että olin selkä edellä välittömästi toisella kyljellä. Siinä navigointipaikan seinässä. Sama voi toki tapahtua mveneelläkin, jopa helpommin . Silloin tuulta oli muistaakseni 18 m/s (Englannin kanaalissa, aalto sen mukainen kun osui vuorovesivirtakin) ja keli sen mukainen. Viime kesänä taas ylitin porkkalanselän m-veneellä, tuuli 16-18 m/s ja muistaakseni Helsingin aaltopoju kertoi merkitseväksi aallonkorkeudeksi 2,8 m. Hyvin tultiin yli (12 m vene).Lisäyksen vielä, että edellinen ei koske noita järviveneitä (Yamarinit, Bellat jne). Niillä ei merellä pärjää. Merellä pitää olla merille suunniteltu vene, oli se sitten Mvene tai Pvene.
kelissä_nauttiva kirjoitti:
Ariel37: " Yhtä matkaa tuli joku Aquador uppoumanopeudella, eli sen veneen kyky ajaa plaanissa oli aallokon puolesta ylitetty.
Aika vaappumista oli Aquadorin meno piskuisen Scanperin vain nojatessa reivattuna ja kulkiessa vakaasti."
Todennäköisesti on käynyt niin, että kuskin taidot on ylitetty (tietämättömyyttä / kokemattomuutta) tai sitten vaimon takia ajetaan alle runkonopuden. Plaanavaa venettä ei tulisi koskaan ajaa kelissä alle runkonopeuden, vaikka niin usein näkee. En yhtään ihmettele että meno on ollut hurjan näköistä, sitä se varmasti on. Tässä keisissä ongelma oli juuri liian alhainen ajonepus rakenteellisen virheen lisäksi:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vene-upposi-sipoonselalla-viisi-pelastettiin-helikopteriin/183500
Kyllä moottoriveneellä pärjää kelissä siinä missä purjeveneellä. Toki riippuu moottoriveneestä, niissä on huomattavia eroja. Samanlaisessa kelissä olen ollut purjeveneellä ja moottoriveneellä. Purjevene on hieman rauhallisempi, mutta kyllä sekin joskus kelissä keikkuu reunasta reunaan, kun aaltoa on vaan riittävästi. Oikeastaan reilu maininki ilman kovaa tuulta on aika paha, varsinkin jos se tulee takasuunnasta. Kerran tipahdin veneen sisällä sen 4 metriä, kun olin purkkarin (43 jalkainen Ranskatar) sisätiloissa hakemassa provianttia laitakaapista ja aalto heitti veneen äkisti toiselle kyljelle. Näissä nykyisissä avarissa sisätiloissa tämä aiheutti sen, että olin selkä edellä välittömästi toisella kyljellä. Siinä navigointipaikan seinässä. Sama voi toki tapahtua mveneelläkin, jopa helpommin . Silloin tuulta oli muistaakseni 18 m/s (Englannin kanaalissa, aalto sen mukainen kun osui vuorovesivirtakin) ja keli sen mukainen. Viime kesänä taas ylitin porkkalanselän m-veneellä, tuuli 16-18 m/s ja muistaakseni Helsingin aaltopoju kertoi merkitseväksi aallonkorkeudeksi 2,8 m. Hyvin tultiin yli (12 m vene).Olin tuon uponneen avokeulaveneen kanssa silloin samalla vesialueella itään menossa purjeveneellä ihan muina miehinä. Keli nousi äkkiä, mutta ei mitenkään pahaksi. Uisteluaikoina tuli tötöiltyä avopulpparilla kyllä pahemmassakin. Ongelma oli tuossa varmaan se, että heinäkuun hyvään keliin tottunut tottumaton mökkiveneilijä joutui yllättäen aallokkoon. Oikein huonosti kun osuu niin se keula-amme täyttyy kerrasta.
Targat ovat ainoita Suomessa rakennettuja moottoriveneitä mitä olen nähnyt mm. Ranskan Biskajalla. A -kategorian puuttuminen saattaa tulla esim hytin oven kynnyksestä tms. asiasta jota ei katsota aiheelliseksi muuttaa ja tehdä kulkua hankalaksi.
Aquadorissa on ilmeisesti heikko ylärakenne. Se on sääli sinänsä hyvässä akselivetoisessa ja sellaisena ainesta omaavassa veneessä.
- targa444
itsellä targa 44 kestää kyllä tuulta.
- Vesangasti
Targa96 purkkari vielä paremmin!.
- Joakim1
Targa 44 on kuitenkin vain B-kategoriaan CE-merkitty eli sen puolesta vastaa merikelpoisuudeltaan 24-28 jalan purjeveneitä, jotka tyypillisesti on merkitty vain B:hen. 30 jalasta ylöspäin lähes kaikki purjeveneet ovat A:ssa.
Toisaalta jo Targa 25 on B:ssä (23 C:ssä). - kelissä_nauttiva
Joakim1 kirjoitti:
Targa 44 on kuitenkin vain B-kategoriaan CE-merkitty eli sen puolesta vastaa merikelpoisuudeltaan 24-28 jalan purjeveneitä, jotka tyypillisesti on merkitty vain B:hen. 30 jalasta ylöspäin lähes kaikki purjeveneet ovat A:ssa.
Toisaalta jo Targa 25 on B:ssä (23 C:ssä).Targa veneitä (jopa 44) myydään kuitenkin viranoamiskäyttöön mm. Englantiin (käytetään myös kanaalissa) ja Norjaan. Sekä tietenkin lähi-idän öljyvaltioioden merialueelle (esim. Punainenmeri). Eli nuo maat eivät osaa ostaa oikeanlaisia veneitä??? On ne briti ja Norjalaiset sellaisia maakrapuja.
http://www.targa.fi/boats/professional
Onhan tuollainen Targa Suomessakin pelastusaluksena Tammisaaressa. Siellä siis ei jouduta keliin kun on huono vene valittu? - både
Kyllä Targan moottorivenemallisto isommasta päästään on luokituksensa suhteen "ylärekisteriä". Grönlannissakin suosittu vene! Sama vaikutelma tuli testistä Brittein saarten vesiltä.
- Joakim1
kelissä_nauttiva kirjoitti:
Targa veneitä (jopa 44) myydään kuitenkin viranoamiskäyttöön mm. Englantiin (käytetään myös kanaalissa) ja Norjaan. Sekä tietenkin lähi-idän öljyvaltioioden merialueelle (esim. Punainenmeri). Eli nuo maat eivät osaa ostaa oikeanlaisia veneitä??? On ne briti ja Norjalaiset sellaisia maakrapuja.
http://www.targa.fi/boats/professional
Onhan tuollainen Targa Suomessakin pelastusaluksena Tammisaaressa. Siellä siis ei jouduta keliin kun on huono vene valittu?Puhuin CE-merkinnästä. Se, ettei ko. venettä ole merkitty A-luokkaan voi johtua monesta syystä. Ehkä sitä ei siihen saa ilman merkittäviä muutoksia (eli merikelpoisuus ei ole A-luokan vaatimaa tasoa) tai sitten valmistajalla vain ei ole halukkuutta tehdä sen vaatimia pienempiä muutoksia tai lisäbyrokratiaa.
B-luokkan kuvauksessa mainitaan 4 m merkitsevä aallonkorkeus. Se ei ylity Suomenlahdella käytännössä koskaan veneilykaudella, joten riittää Tammisaareen. Mahtaako ne Englannin ja Norjan Targat lähteä avomerelle, kun tuulta ja aallokkoa on yli B-luokan eli yli 8 boforia (yli 21 m/s eli myrsky Suomessa) ja yli 4 m merkitsevä aallonkorkeus?
Kerroit Porkkalanselän ylityksestä 16-18 m/s tuulessa ja Helsingin 2,8 m merkitsevässä aallonkorkeudessa. Aallokko on varsin suuri Helsinkiin. 3 m ylittyy erittäin harvoin ja vaatii usean päivän yli 20 m/s tuulen. Se miten se osuu Porkkalanselälle on toinen juttu. Mistä suunnasta aallokko tuli? Kumpaan suuntaan menit?
Itse olen ollut Porkkalanselällä kahdesti tuollaisessa tuulessa, mutta aallokko tuskin oli läheskään tuollaista Helsingissä. Muita veneitä ei näkynyt lukuunottamatta yhtä laivaston isompaa alusta ja toista purjevenettä, joka lähti ylitykseen iloisesti vilkuttaen sivuvasteiseen (tulimme sivumyötäiseen), mutta kääntyi 10 min päästä takaisin.
Itse olen ollut Espoon edustalla paikalla, johon kaakkoistuulen aiheuttama aallokko tulee käytännössä vaimentumatta Suomenlahdelta, jossa oli tuolloin mitattu hiukan yli 3 m merkitsevä korkeus. Idänpuoleista tuulta oli ollut 3 vrk yli 20 m/s, mutta tuolloin tuuli oli juuri laskenut 13-16 m/s tasolle. 28 jalkainen B-luokan purjevene sukelsi kryssillä pahimmillaan mastoon asti aaltoihin, mutta suurempia ongelmia ei ollut muutaman mailin kryssi-lenssi pätkällä ko. kelissä. Keli oli kyllä pahempi kuin nuo Porkkalanselän ylitykset. Toisesta veneestä venähtivät vantit käyttökelvottomiksi, kolmannesta irtosi fokan kiinnike kannesta, useita purjeita hajosi ja yksi vene haaksirikkoitui saaren rantaan, kun sekä jiippi että vastakäännös epäonnistuivat. - kelissä_nauttiva
Joakim1 kirjoitti:
Puhuin CE-merkinnästä. Se, ettei ko. venettä ole merkitty A-luokkaan voi johtua monesta syystä. Ehkä sitä ei siihen saa ilman merkittäviä muutoksia (eli merikelpoisuus ei ole A-luokan vaatimaa tasoa) tai sitten valmistajalla vain ei ole halukkuutta tehdä sen vaatimia pienempiä muutoksia tai lisäbyrokratiaa.
B-luokkan kuvauksessa mainitaan 4 m merkitsevä aallonkorkeus. Se ei ylity Suomenlahdella käytännössä koskaan veneilykaudella, joten riittää Tammisaareen. Mahtaako ne Englannin ja Norjan Targat lähteä avomerelle, kun tuulta ja aallokkoa on yli B-luokan eli yli 8 boforia (yli 21 m/s eli myrsky Suomessa) ja yli 4 m merkitsevä aallonkorkeus?
Kerroit Porkkalanselän ylityksestä 16-18 m/s tuulessa ja Helsingin 2,8 m merkitsevässä aallonkorkeudessa. Aallokko on varsin suuri Helsinkiin. 3 m ylittyy erittäin harvoin ja vaatii usean päivän yli 20 m/s tuulen. Se miten se osuu Porkkalanselälle on toinen juttu. Mistä suunnasta aallokko tuli? Kumpaan suuntaan menit?
Itse olen ollut Porkkalanselällä kahdesti tuollaisessa tuulessa, mutta aallokko tuskin oli läheskään tuollaista Helsingissä. Muita veneitä ei näkynyt lukuunottamatta yhtä laivaston isompaa alusta ja toista purjevenettä, joka lähti ylitykseen iloisesti vilkuttaen sivuvasteiseen (tulimme sivumyötäiseen), mutta kääntyi 10 min päästä takaisin.
Itse olen ollut Espoon edustalla paikalla, johon kaakkoistuulen aiheuttama aallokko tulee käytännössä vaimentumatta Suomenlahdelta, jossa oli tuolloin mitattu hiukan yli 3 m merkitsevä korkeus. Idänpuoleista tuulta oli ollut 3 vrk yli 20 m/s, mutta tuolloin tuuli oli juuri laskenut 13-16 m/s tasolle. 28 jalkainen B-luokan purjevene sukelsi kryssillä pahimmillaan mastoon asti aaltoihin, mutta suurempia ongelmia ei ollut muutaman mailin kryssi-lenssi pätkällä ko. kelissä. Keli oli kyllä pahempi kuin nuo Porkkalanselän ylitykset. Toisesta veneestä venähtivät vantit käyttökelvottomiksi, kolmannesta irtosi fokan kiinnike kannesta, useita purjeita hajosi ja yksi vene haaksirikkoitui saaren rantaan, kun sekä jiippi että vastakäännös epäonnistuivat.Porkkalanselkä lännestä itään, tuuli siitä tavanomaisesta eli noin lounaasta (pitäisi katsoa lokikirjasta tarkka suunta). Mutta aika suoraan kyljen suunnasta siis, kun sisäkautta (Vormön kautta sisi) tällä kertaa ylitin ja pahin kohtahan on silloin se Upiniemen kärki ja siiä jonkun matkaa kohti Stora Träskötä. Yleensä kuitenkin sitä ulkoreittiä ajelen varsinkin noissa keleissä, kun aalto on siellä pidempää ja matalampaa. Tuulitiedot otin lokikirjaan ylityksen jälkeen ilmatieteen laitoksen sivuilta ja aallonkorkeus samasta lähteestä (tarkat tiedot pitäisi tarkistaasiitä ). Kotkan edustalla jokunen vuosi sitten olin vähän vastaavissa oloissa, Hangon läntistäkin mennyt (useaan kertaan) suht samalla tuulella, mutta aaltohan on sielä suojan takia aika helppoa.
Tämä vain, että kyllä oikeanlaisella m-veneelläkin pärjää, mutta harvassa ovat tosiaan keliin menijät, yleensä p-veneitä siellä on. Onhan se m-veneellä vähän epämukavampaa olla kuin p-veneellä (kokemuksella sanon). Ja useat eivät halua ehdoin tahdoin olla epämukavuusalueella. Toisaalta, m-veneellä se matka epämukava matka kestäää yleensä vähemmän aikaa kuin p-veneellä, joten aikaan suhteutettuna taitaa mennä aika päikseen - jos ei pelota (perheen äiti mukana?)
Se ettei Targa ole luokitellut A kategoriaan voi olla ihan liiketaloudellinen syy. Ammattipuolella tuskin katsovat huvivenedirektiivin luokkia, siellä määräysket on toisenlaiset. Ja kovin montaa Targaa ei myyntiargumentillisesti myydä siksi, että se on A luokassa. Ei siis kannata. Monta arvausta on sille, miksi A kategoriaan ei laiteta. Onhan siinä aika suuret ikkunatkin. - sivuovetko
Joakim1 kirjoitti:
Puhuin CE-merkinnästä. Se, ettei ko. venettä ole merkitty A-luokkaan voi johtua monesta syystä. Ehkä sitä ei siihen saa ilman merkittäviä muutoksia (eli merikelpoisuus ei ole A-luokan vaatimaa tasoa) tai sitten valmistajalla vain ei ole halukkuutta tehdä sen vaatimia pienempiä muutoksia tai lisäbyrokratiaa.
B-luokkan kuvauksessa mainitaan 4 m merkitsevä aallonkorkeus. Se ei ylity Suomenlahdella käytännössä koskaan veneilykaudella, joten riittää Tammisaareen. Mahtaako ne Englannin ja Norjan Targat lähteä avomerelle, kun tuulta ja aallokkoa on yli B-luokan eli yli 8 boforia (yli 21 m/s eli myrsky Suomessa) ja yli 4 m merkitsevä aallonkorkeus?
Kerroit Porkkalanselän ylityksestä 16-18 m/s tuulessa ja Helsingin 2,8 m merkitsevässä aallonkorkeudessa. Aallokko on varsin suuri Helsinkiin. 3 m ylittyy erittäin harvoin ja vaatii usean päivän yli 20 m/s tuulen. Se miten se osuu Porkkalanselälle on toinen juttu. Mistä suunnasta aallokko tuli? Kumpaan suuntaan menit?
Itse olen ollut Porkkalanselällä kahdesti tuollaisessa tuulessa, mutta aallokko tuskin oli läheskään tuollaista Helsingissä. Muita veneitä ei näkynyt lukuunottamatta yhtä laivaston isompaa alusta ja toista purjevenettä, joka lähti ylitykseen iloisesti vilkuttaen sivuvasteiseen (tulimme sivumyötäiseen), mutta kääntyi 10 min päästä takaisin.
Itse olen ollut Espoon edustalla paikalla, johon kaakkoistuulen aiheuttama aallokko tulee käytännössä vaimentumatta Suomenlahdelta, jossa oli tuolloin mitattu hiukan yli 3 m merkitsevä korkeus. Idänpuoleista tuulta oli ollut 3 vrk yli 20 m/s, mutta tuolloin tuuli oli juuri laskenut 13-16 m/s tasolle. 28 jalkainen B-luokan purjevene sukelsi kryssillä pahimmillaan mastoon asti aaltoihin, mutta suurempia ongelmia ei ollut muutaman mailin kryssi-lenssi pätkällä ko. kelissä. Keli oli kyllä pahempi kuin nuo Porkkalanselän ylitykset. Toisesta veneestä venähtivät vantit käyttökelvottomiksi, kolmannesta irtosi fokan kiinnike kannesta, useita purjeita hajosi ja yksi vene haaksirikkoitui saaren rantaan, kun sekä jiippi että vastakäännös epäonnistuivat.Ainakin Nauticat moottoripurret ovat myös B-kategoriassa ja syy on kyljessä olevat ovet. Veikkaan että sama syy on Targassa. Eli vaikka muuten ko veneet täyttävät kriteerit, niin tässä kohtaa kriteerit katsovat että vene ei ole avomerelle sopiva. Ovet katsotaan riskiksi.
kelissä_nauttiva kirjoitti:
Porkkalanselkä lännestä itään, tuuli siitä tavanomaisesta eli noin lounaasta (pitäisi katsoa lokikirjasta tarkka suunta). Mutta aika suoraan kyljen suunnasta siis, kun sisäkautta (Vormön kautta sisi) tällä kertaa ylitin ja pahin kohtahan on silloin se Upiniemen kärki ja siiä jonkun matkaa kohti Stora Träskötä. Yleensä kuitenkin sitä ulkoreittiä ajelen varsinkin noissa keleissä, kun aalto on siellä pidempää ja matalampaa. Tuulitiedot otin lokikirjaan ylityksen jälkeen ilmatieteen laitoksen sivuilta ja aallonkorkeus samasta lähteestä (tarkat tiedot pitäisi tarkistaasiitä ). Kotkan edustalla jokunen vuosi sitten olin vähän vastaavissa oloissa, Hangon läntistäkin mennyt (useaan kertaan) suht samalla tuulella, mutta aaltohan on sielä suojan takia aika helppoa.
Tämä vain, että kyllä oikeanlaisella m-veneelläkin pärjää, mutta harvassa ovat tosiaan keliin menijät, yleensä p-veneitä siellä on. Onhan se m-veneellä vähän epämukavampaa olla kuin p-veneellä (kokemuksella sanon). Ja useat eivät halua ehdoin tahdoin olla epämukavuusalueella. Toisaalta, m-veneellä se matka epämukava matka kestäää yleensä vähemmän aikaa kuin p-veneellä, joten aikaan suhteutettuna taitaa mennä aika päikseen - jos ei pelota (perheen äiti mukana?)
Se ettei Targa ole luokitellut A kategoriaan voi olla ihan liiketaloudellinen syy. Ammattipuolella tuskin katsovat huvivenedirektiivin luokkia, siellä määräysket on toisenlaiset. Ja kovin montaa Targaa ei myyntiargumentillisesti myydä siksi, että se on A luokassa. Ei siis kannata. Monta arvausta on sille, miksi A kategoriaan ei laiteta. Onhan siinä aika suuret ikkunatkin.Mä juttelin korppoolaisen taksivenekuskin kanssa, ja hän sanoi, ettei lähde yli 15 metrin tuuleen. Veneenä oli 8-metrinen Sea Star. Syynä oli se, että tilanne menee äkkiä toivottamaksi, jos moottori sammuu. Vesialueena oli Kihti, joka on todella paskamainen veneilyalue, kun tuulta on yli sen 15 m/s. Sillä kelillä olen ennemmin Ahvenanmerellä kuin Kihdillä, jossa veden syvyys on vain 20 metriä ja aallot lyhyitä ja jyrkkiä.
- kelissä_nauttiva
Joakim1 kirjoitti:
Puhuin CE-merkinnästä. Se, ettei ko. venettä ole merkitty A-luokkaan voi johtua monesta syystä. Ehkä sitä ei siihen saa ilman merkittäviä muutoksia (eli merikelpoisuus ei ole A-luokan vaatimaa tasoa) tai sitten valmistajalla vain ei ole halukkuutta tehdä sen vaatimia pienempiä muutoksia tai lisäbyrokratiaa.
B-luokkan kuvauksessa mainitaan 4 m merkitsevä aallonkorkeus. Se ei ylity Suomenlahdella käytännössä koskaan veneilykaudella, joten riittää Tammisaareen. Mahtaako ne Englannin ja Norjan Targat lähteä avomerelle, kun tuulta ja aallokkoa on yli B-luokan eli yli 8 boforia (yli 21 m/s eli myrsky Suomessa) ja yli 4 m merkitsevä aallonkorkeus?
Kerroit Porkkalanselän ylityksestä 16-18 m/s tuulessa ja Helsingin 2,8 m merkitsevässä aallonkorkeudessa. Aallokko on varsin suuri Helsinkiin. 3 m ylittyy erittäin harvoin ja vaatii usean päivän yli 20 m/s tuulen. Se miten se osuu Porkkalanselälle on toinen juttu. Mistä suunnasta aallokko tuli? Kumpaan suuntaan menit?
Itse olen ollut Porkkalanselällä kahdesti tuollaisessa tuulessa, mutta aallokko tuskin oli läheskään tuollaista Helsingissä. Muita veneitä ei näkynyt lukuunottamatta yhtä laivaston isompaa alusta ja toista purjevenettä, joka lähti ylitykseen iloisesti vilkuttaen sivuvasteiseen (tulimme sivumyötäiseen), mutta kääntyi 10 min päästä takaisin.
Itse olen ollut Espoon edustalla paikalla, johon kaakkoistuulen aiheuttama aallokko tulee käytännössä vaimentumatta Suomenlahdelta, jossa oli tuolloin mitattu hiukan yli 3 m merkitsevä korkeus. Idänpuoleista tuulta oli ollut 3 vrk yli 20 m/s, mutta tuolloin tuuli oli juuri laskenut 13-16 m/s tasolle. 28 jalkainen B-luokan purjevene sukelsi kryssillä pahimmillaan mastoon asti aaltoihin, mutta suurempia ongelmia ei ollut muutaman mailin kryssi-lenssi pätkällä ko. kelissä. Keli oli kyllä pahempi kuin nuo Porkkalanselän ylitykset. Toisesta veneestä venähtivät vantit käyttökelvottomiksi, kolmannesta irtosi fokan kiinnike kannesta, useita purjeita hajosi ja yksi vene haaksirikkoitui saaren rantaan, kun sekä jiippi että vastakäännös epäonnistuivat.Joakim1. "Kerroit Porkkalanselän ylityksestä 16-18 m/s tuulessa ja Helsingin 2,8 m merkitsevässä aallonkorkeudessa. Aallokko on varsin suuri Helsinkiin. 3 m ylittyy erittäin harvoin ja vaatii usean päivän yli 20 m/s tuulen. Se miten se osuu Porkkalanselälle on toinen juttu. Mistä suunnasta aallokko tuli? Kumpaan suuntaan menit?"
Nyt tarkistin lokikirjasta
PVM: 24.7.2015
Porkkalan selkä yli iltapäivän aikaan.
Tuulitiedot Mäkiluodossa (ylityksen aikaan):
- Tuuli 16 m/s
- Puuska 19 m/s
Helsingin aaltopoiju:
- merkitsevä aallon korkeus 2,5m
- korkein yksittäinen 4,4 metriä
Tiedot lähtiessä (Jussarön mittauspaikka)
- tuuli 12 m/s (länsi)
- ilman lämpö 14,9 astetta
- puolipilvistä
ENNUSTE aamulla klo 7:50
- tuuli 7-11 m/s (länsi-lounas). - piece.of.cake
kelissä_nauttiva kirjoitti:
Joakim1. "Kerroit Porkkalanselän ylityksestä 16-18 m/s tuulessa ja Helsingin 2,8 m merkitsevässä aallonkorkeudessa. Aallokko on varsin suuri Helsinkiin. 3 m ylittyy erittäin harvoin ja vaatii usean päivän yli 20 m/s tuulen. Se miten se osuu Porkkalanselälle on toinen juttu. Mistä suunnasta aallokko tuli? Kumpaan suuntaan menit?"
Nyt tarkistin lokikirjasta
PVM: 24.7.2015
Porkkalan selkä yli iltapäivän aikaan.
Tuulitiedot Mäkiluodossa (ylityksen aikaan):
- Tuuli 16 m/s
- Puuska 19 m/s
Helsingin aaltopoiju:
- merkitsevä aallon korkeus 2,5m
- korkein yksittäinen 4,4 metriä
Tiedot lähtiessä (Jussarön mittauspaikka)
- tuuli 12 m/s (länsi)
- ilman lämpö 14,9 astetta
- puolipilvistä
ENNUSTE aamulla klo 7:50
- tuuli 7-11 m/s (länsi-lounas).Itse olisin kyllä oikaissut selän poikki ulompaa väylää. Eihän tuohon suuntaan menossa ole mitään ihmeellistä. Purjeveneelle isot aallot tietävät vain komeita surffeja.
- Can-of-worms
Minäkin tässä istun korkealla selkänojalla varustetussa divaanissa peitto jalkojen päällä. Kuuntelen Bayern plus kanavaa - Meine Schlager hören ohjelmaa.
Luulen että tässä tunnelmassa voisin aivan hyvin pyyhkäistä ulkokautta lähes mistä tahansa.
Onhan siellä yleensä mahdollista surfailla mitä upeimmilla aalloilla. Tuolla suunnalla ei edes tarvitse kyykkiä spryhoodin alla, vaan voi laidalta potkia ruoria ja ihailla vaahtopäitä :) - been.there.done.that
Can-of-worms kirjoitti:
Minäkin tässä istun korkealla selkänojalla varustetussa divaanissa peitto jalkojen päällä. Kuuntelen Bayern plus kanavaa - Meine Schlager hören ohjelmaa.
Luulen että tässä tunnelmassa voisin aivan hyvin pyyhkäistä ulkokautta lähes mistä tahansa.
Onhan siellä yleensä mahdollista surfailla mitä upeimmilla aalloilla. Tuolla suunnalla ei edes tarvitse kyykkiä spryhoodin alla, vaan voi laidalta potkia ruoria ja ihailla vaahtopäitä :)Kryssimään en Porkkalan selän yli viitsisi ilman erittäin hyvää syytä lähteä 12 m/s tuulessa, jossa "kelissä_nauttiva" kertoi lähteneensä liikkeelle. Sen sijaan avotuuleen ylitys todellakin olisi suorastaan hauska kovemmassakin tuulessa. Kakkosgenua ylös ja matkanteko on huoletonta, kunhan tietää, että perillä on kohtuullisen suojainen satama. Mukavuuskysymyshän tämä vain on, hyvin vähäisessä määrin turvallisuuskysymys.
- enuskoitekkään
Bossu kirjoitti:
Mä juttelin korppoolaisen taksivenekuskin kanssa, ja hän sanoi, ettei lähde yli 15 metrin tuuleen. Veneenä oli 8-metrinen Sea Star. Syynä oli se, että tilanne menee äkkiä toivottamaksi, jos moottori sammuu. Vesialueena oli Kihti, joka on todella paskamainen veneilyalue, kun tuulta on yli sen 15 m/s. Sillä kelillä olen ennemmin Ahvenanmerellä kuin Kihdillä, jossa veden syvyys on vain 20 metriä ja aallot lyhyitä ja jyrkkiä.
Siksipä kannattaakin ostaa vene joka mahdollistaa tuplakone asennuksen. Sukulainen asuu norjassa, on kova kalastaja ja heillä on lähes 10 metrinen pulpettivene kahdella koneella merkiltään scout ja lomilla kun käynyt siellä kalassa niin ei mitään ongelmaa merellä kelissäkään
- stormwind19
kelissä_nauttiva kirjoitti:
Joakim1. "Kerroit Porkkalanselän ylityksestä 16-18 m/s tuulessa ja Helsingin 2,8 m merkitsevässä aallonkorkeudessa. Aallokko on varsin suuri Helsinkiin. 3 m ylittyy erittäin harvoin ja vaatii usean päivän yli 20 m/s tuulen. Se miten se osuu Porkkalanselälle on toinen juttu. Mistä suunnasta aallokko tuli? Kumpaan suuntaan menit?"
Nyt tarkistin lokikirjasta
PVM: 24.7.2015
Porkkalan selkä yli iltapäivän aikaan.
Tuulitiedot Mäkiluodossa (ylityksen aikaan):
- Tuuli 16 m/s
- Puuska 19 m/s
Helsingin aaltopoiju:
- merkitsevä aallon korkeus 2,5m
- korkein yksittäinen 4,4 metriä
Tiedot lähtiessä (Jussarön mittauspaikka)
- tuuli 12 m/s (länsi)
- ilman lämpö 14,9 astetta
- puolipilvistä
ENNUSTE aamulla klo 7:50
- tuuli 7-11 m/s (länsi-lounas).Porissa taas nousee helposti 3m ja yksittäiset 4 m
kun lännestä on tuullut vähän aikaan 15m/sek
- mattisnoopy
Kaikkien sertifioitujen veneiden pitäisi olla turvallisia, kun niitä käyttää oikein. Melkein minkä tahansa saa vesilastiin tai peräti uppoamaan vesillä. Periaatteessa pidän purjevenettä moottorivenettä turvallisempana. Purjeveneseikkailuista on kirjoitettu suomenkin kielellä monta kirjaa. Sieltä löytyy niitä tilanteita joita joudut kohtaamaan. Sitten voit arvioida onko turvallista tai ei. Katso esim "Matkakuvat maapallon ympäri yksinäinen purjehtija"
Itselläni on yhteysveneenä 6,5-metrinen liukuva moottorivene ja lisäksi purjevene. Kyllä purjevene, iso tai pieni on paljon merikelpoisempi. Ne äkäisimmät heilumiset ja kaasun kanssa pelaamiset aallokossa jää kokonaan pois. Tuollaisella liukuvalla moottoriveneellä täytyy jo reilun 10 metrin tuulessa ajaa hissukseen tai kärsiä kovasta paukutuksesta, jos on pari kilsaa matkaa rantaan, kun taas purjevene etenee vielä mukavasti. Vastatuuleen luoviminen avomerellä on tietysti purjeveneelläkin jonkun verran epämukavaa tuossa tuulessa, mutta moottoriveneelläni jo vaarallista, kun matalan veden jyrkät aallot iskee keulaan.
Ne kaatumiset on täysin teoreettisia, sillä tavalliset matkapurjehtijat käyttävät spinnua vain kevyillä tuulilla tai eivät ollenkaan.
- Better_Than_Life
Jep, kyllä se purkkarin kölipaino rauhoittaa menoa kummasti.
Mutta kyllä liukuvallakin moottoriveneellä pärjää siihen asti kunnes perä irtoaa aallosta. Tuolloin meno muuttuu aikamoiseksi ryskyttämiseksi.
Pari vuotta sitten tulimme Kökarilta Jurmoon suorassa 11 m/s itätuulessa ja aallokko oli 1,5 metristä kun avomerellä tuuli vastaan koko suomenlahden pituudelta. Tämä oli ainoa kerta kun oli pakko ottaa vene pois plaanista ja körötellä Jurmoa kohti.
Viime kesänä taas ylitimme Porkkalanniemen ajaessamme Inkoosta Helsinkiin 15 m/s länsituulessa ja aallokko oli pahimmillaan lähes 2 metristä. Emme joutuneet ottamaan venettä plaanista alas koska ajoimme alun sivutuulessa ja sitten sivumyötäisessä aaltojen ollessa isoimmillaan. Hurjaahan tuo oli aika ajoin.
Vene on 9m pitkä matkavene jolla painoa ajokunnossa tankit puolillaan on 3600 - 4000 kg. Better_Than_Life kirjoitti:
Jep, kyllä se purkkarin kölipaino rauhoittaa menoa kummasti.
Mutta kyllä liukuvallakin moottoriveneellä pärjää siihen asti kunnes perä irtoaa aallosta. Tuolloin meno muuttuu aikamoiseksi ryskyttämiseksi.
Pari vuotta sitten tulimme Kökarilta Jurmoon suorassa 11 m/s itätuulessa ja aallokko oli 1,5 metristä kun avomerellä tuuli vastaan koko suomenlahden pituudelta. Tämä oli ainoa kerta kun oli pakko ottaa vene pois plaanista ja körötellä Jurmoa kohti.
Viime kesänä taas ylitimme Porkkalanniemen ajaessamme Inkoosta Helsinkiin 15 m/s länsituulessa ja aallokko oli pahimmillaan lähes 2 metristä. Emme joutuneet ottamaan venettä plaanista alas koska ajoimme alun sivutuulessa ja sitten sivumyötäisessä aaltojen ollessa isoimmillaan. Hurjaahan tuo oli aika ajoin.
Vene on 9m pitkä matkavene jolla painoa ajokunnossa tankit puolillaan on 3600 - 4000 kg.9-metrinen vene on jo aika iso. Dieseliä kuluu aika tavalla liukunopeuksissa ja vene maksaa vähintään 50000 euroa. Samoissa oloissa pärjäisi 5000 euron purjeveneellä. Moottoriveneillä yksi ongelma on vielä nuo aikataulut. Kun joutuu laskemaan vauhdin 21 solmusta 7 solmuun, myös matka-aika kolminkertaistuu.
- 407
Kyllä purkkari voi mennä nurin ilman spinnuakin! Kovaan tuuleen kun yhdistää murtuvan aallon, niin voibi onnistua.. Mutta avomerellä yleensä rupeaa olemaan hauskaa siinä kohtaa kun useammat moottoriveneet jäävät suojaisampiin vesiin/satamaan. Ja siihen ei vielä kovin kovaa tuulta tarvita.
- barduunaus
selkämerellä ei niin isoja aaltoja tule, että esim. 30 jalkainen purjevene
menee nurin se on varma.- viisiplus16
Peter Bruce kertoi esitelmässään Helsingissä joitakin vuosia sitten että nyrkkisääntönä voi pitää että jos aallon korkeus on n 1/3 purjeveneen vesilinjasta ja vene joutuu jostain syystä murtuvan allon harjan suuntaiseen asentoon on veneen ympärimeno mahdollista. Jos aallonkorkeus on 2/3 vesilinjan pituudesta ympärimeno muuttuu todennäköiseksi. Joten kyllä 30-jalkainen vene voi Selkämerelläkin mennä ympäri joskin sellaiset aallonkorkeudet ovat siellä harvinaisia.
Peter Bruce tunnetaan parhaiten Adlard Coles’in legendaarisen kirjan Heavy Weather Sailingin toimittajana.
- TS36
Vähemmän olen liukuvalla moottoriveneellä pidempiä matkoja tehnyt. Veneet yleensä ovat turvallisia, kun ne ovat kunnnossa, miehistö osaa niitä käyttää sellaisilla vesillä minne ne on suunniteltu.
Itse uskallan lähteä yksin omalla veneellä avomerelle, jos tuulee alle 15 m/s. Jos on muita mukana, niin sitten mennään sen heikkoimman mukaan, mikä tyypillisesti tarkoittaa vähemmän tuulta. Jos on kokeneita purjehtijoita mukana voi tarvittaessa rajaa liu'uttaa tuosta vielä hiukan ylöspäin. Joskus harvoin on sitten tuuli noussut kovimmissa puuskissa jopa hiukan yli 20 m/s, mutta ei tällaista ole sattunut läheskään joka vuosi. Kyllä se silti on aina ollut täysin turvallista purjehtia, osin jopa nautittavaa. - seppomartti
Mitä tarkoittaa kaatuminen tai veneen nurin meno?. Masto veteen vai mikä kulma? AVS ei tule vastaan ennen kuin kun masto on reilusti veden alla, mikä on aika harvinainen purjehdusasento. Aloittajan purjevenettä kiikkerämmässä Bellassa (en tunne) voi olla purtta parempi AVS, vaikkei siitä avomerelle ole eikä pysyisi pinnalla. Toisaalta kategoria A tai B ei ole kovin häävi takuu kaatumattomuudesta, ainakaan kokemattoman miehistön käsissä.
- Sfäärinkuriiri
Onko Suomessa yksikään kiintokölivene koskaan kaatunut tai mennyt ympäri? Onko edes Itämerellä?
Uponneita toki on. Itse pidän lähtökohtana, että purjeveneeni ei voi näissä olosuhteissa kaatua, minkä kerron turisteillekin.- Joakim1
Suomessa on kaatunut kokonaan ainakin yksi Banner 23, joka toki on varsin jollamainen, vaikka onkin kiintokölivene. Se tapahtui järvellä (Näsijärvi?) eikä noussut pystyyn ilman ulkopuolista apua. Samoin useampi 606 on tehnyt niin (360), vaikka kölipainoa on 44% painosta. Ne ovat aina nousseet pystyyn saman tien enkä ole kuullut irtotavaran menetystä suuremmista vahingoista. Toki sekin on varsin jollamainen ja kumpikaan ei taatusti pääsisi B-luokkaan. Avomerikäyttöön tehdyille veneille en ole kuullut niin käyvän Suomessa.
Itämerellä tiedän yhden purjeveneen kaatuneen (360) Puolan edustalla. Menetti maston ja haaksirikkoitui hiekkarantaan, mutta kukaan ei kuollut. Vene säilyi muuten täysin ehjänä. Kyse taisi olla Bavaria 34:sta, joka oli tullut Englannista varsin kokeneella porukalla (osa purjehduskouluttajia muistaakseeni). Oli vielä keskikesällä (heinäkuussa?), mutta keli oli ollut varsin kova (20 m/s?). Vene oli purjehtinut ongelmitta vuosikausia Englannissa. Tuosta oli juttu jossain englantilaisessa purjehduslehdessä talvella 2010/2011. Jäi mieleen, sillä aikaisin samana keväänä toin veneen Saksasta Suomeen.
- muistetaan.tämäkin
Turvallisuuteen kuuluu myös vikatilanteiden sieto. Ja siinä purjevene on oleellisesti paremmassa asemassa kahden toisistaan riippumattoman voimanlähteen takia. Jo tuuliajolla ollessaankin purjevene on turvallisempi.
- jeanneau344
kyllä purjevene on turvallisempi esim. kovassa kelissä moottoriveneen kone sammuu tai hihna katkeaa,suodatin tukkoon ym. niin ei kiva jos tuulee 10msek ,niin ei kiva.
taas purjevene menee vikisemättä.- storö31
Purjevene voi kovassa kelissä menettää mastonsa ja silloin on aika totinen paikka. Jos moottoriveneen kone sammuu, niin heitetään ajoankkuri, korjataan vika ja matka jatkuu.
- on_nähty
storö31 kirjoitti:
Purjevene voi kovassa kelissä menettää mastonsa ja silloin on aika totinen paikka. Jos moottoriveneen kone sammuu, niin heitetään ajoankkuri, korjataan vika ja matka jatkuu.
Jos purjevene menettää mastonsa, käynnistetään moottori ja matka jatkuu...
- KaravaaniKulkee
storö31 kirjoitti:
Purjevene voi kovassa kelissä menettää mastonsa ja silloin on aika totinen paikka. Jos moottoriveneen kone sammuu, niin heitetään ajoankkuri, korjataan vika ja matka jatkuu.
Aika monessa purkkarissa on tuolloin vielä toimva moottori, mut vakava tilanne toki jos maston romut hakkaavat kylkiä.
Se vian korjaaminen ajoankkurin varassa on kyllä taitolaji tai tuuri-. - redundanssi
storö31 kirjoitti:
Purjevene voi kovassa kelissä menettää mastonsa ja silloin on aika totinen paikka. Jos moottoriveneen kone sammuu, niin heitetään ajoankkuri, korjataan vika ja matka jatkuu.
Moottorin korjaus ajoankkurin varassa kovassa kelissä on vain huono vitsi. Eikä vielä mietitä sitä, onko veneessä joku vähääkään korjaustaitoinen tai sitä, onko veneessä tarvittavat varaosat mukana. Tai onko korjaus edes mahdollinen vesillä.
Pahimmillaan purjeveneen kaatuneen maston siivous voi olla pieni fyysinen ponnistus, mutta merkittäviä teknisiä taitoja se ei vaadi. - AiristonSeisoja
Purjeveneellä lähdimme Peterzenin satamasta iniölle, suuntana turku. Keli oli täysin aloittelijalle kova. Näin jälkikäteen arvioin 10-12ms. Ajattelin, että ajelen koneelle iniöstä pois ja kun päästää vähän rauhallisempaa paikkaa niin mietitään purjeiden nostoa. Ajettiin sivuvaiseen aallokkoon kohtuullinen ryske 27 jalkaisessa veneessä, mutta ei tuossa erikoisesti pelottanut.
Ei ennen, kuin kone yskähti pari kertaa ja sammui. Nakattiin ankkuri ja aloin miettimään mitä pitäisi tehdä. Menin konehuoneeseen, huomasin jopa vian, polttoainesyöttö oli tukossa. "Pumppaustutti" oli imenyt itsenä tyhjiöön. Mutta ei siinä keinutuksessa ollut toivoakaan alkaaa mitään korjaamaan. Toki riippuu konetilasta, mutta ei sellaisessa keinutuksessa korjaukset todellakaan mene "korjaa kone ja jatkaa matkaa" -mallia. Kuulostaa tosi helpolta, mutta käytännössä taitaa olla aikalailla haastellisempaa.
Ei keretty purjetta nostamaan. Kaveri oli vilkuttanut toisen veneen jeesiin ja se hinasi meidät takaisin lähtöpisteeseen, missä saatiin korjaukset tehdä rauhassa. Vikana oli Diesel-bakteeri. Sellaista mustaa "levää" oli tukoksena.
- 1ooooooooooooooooooooooo
Kerran skabassa vedettiin kiinalaiset 30 jalkasella,komea näky kun spinnu oli vedossa aaltojen päällä ja saalinki lähellä veden pintaa,ei kaatunut ja mantooki pelasti yhden tippumasta mereen.
- Provoaloitus
Vaikuttaa provolta tuo aloitus. No lähtipäs taas purkkari vastaan moottorivene keskustelu käyntiin. Sitä aloittaja varmaan halusikin.
- Kuuntele_merisäätä
Kannattaa mennä vain sellaisella kelillä vesille, että omat taidot riittävät.
Riskien ottaminen on toki jännää, mutta jokainen tuntekoon taitonsa.
Seuratkaa säätiedotuksia ja ennusteita!- AiristonSeisoja
Jos haluaa oppia ja päästä harrastuksessa eteenpäin on otettava laskelmoituja riskejä. Se ei tarkoita, että merelle pitää lähteä oli keli mikä tahansa, mutta itseään pitää uskaltaa haastaa. Muuten sitä istuu satamassa aina kun tuuli yli 6ms sekunnissa. Ja kun kumminkin joku kuittaa niin totean, että miehistöllä pitää olla myös kokemusta ja valmiutta/tahtoa lähteä.
Tätä pitää mennä pikku hiljaa haastellisempaan suntaan. Mutta joka kerta sinne on kumminkin mentävä se ensimmäinen kerta kovemmassa kelissä mitä edellinen.
Itse pidän aika tarkkana rajana 12ms tuulta. Tuosta on varaa varmasti vielä SunWindilläkin nostaa, mutta kunnes tunnen tuon kelin ok:ksi voin pistää muutaman m/s lisää. On tullut jouduttua kovempaankin keliin, mutta siinä ollaan sitten ajettu parasta mahdollista reittiä suojasatamaan.
- Jacksparrow
Mitä sä sit teet, kun sun moottori sammuu?
- mmmoootttooorrr
Ja mä otta yks iso ryyppy, satan!
- seppomartti
Bossun ja Jacksparrowin huomautus moottorin sammumisesta huonontaa moottoriveneen merikelpoisuutta radikaalisti verrattuna purjeveneeseen. Moni mv muuttuisi hetkessä hengenvaaralliseksi.
Kaatumisen määritteleminen ei ottanut oikein kipinää. Olisiko käypä määritelmä: aallon aiheuttamana masto tai saalinki veteen ("knockdown"). Ympärimeno ("rollover") olisi: masto alaspäin. Broachi eli hallinnan menetys peräsintehon loppuessa ei olisi kaatuminen, vaikka vene onkin hetken kallellaan. - mattisnoopy
Purjevene on turvallisempi kuin moottorivene. Seilaavat yksin yli valtameren, kun miehistö on paennut helikopterilla tai laivalla tai yksinpurjehtija on kuollut ja löydetään veneen sisältä vuotta myöhemmin muumioituneena. Katso myös "Matkakuvat maapallon ympäri yksinäinen purjehtija"
- vuotta
Ei muuten ollut lähelläkään vuotta.
- FF31
Se norskien Swan taisi olla ylikin vuoden yksin.
- seppomartti
Muumiojutun uskottavin tarina on, että 44 ft vene oli mennyt ympäri n. 3kk aikaisemmin ja menettänyt mastonsa. Purjehtija oli siivoillut paikkoja mutta kuollut karttapöytänsä äärellä. Vene oli tavattu merellä 1kk ennen lopullista löytymistäään. Rantaan hinauksen jälkeen paikallinen patologi arvioi kuoleman tapahtuneen sydänkohtauken seurauksena 1 viikko aikaisemmin, mikä arvio oli pahasti pielessä.
- Maine
Minulla on täällä jenkeissä N47 ja aika usein olen vesillä silloin, kun purjehtijat suuntaavat jo suojaan.
Tässä on pieni syväys ja suuri leveys. Ei tämä kertakaikkiaan kaadu vaan liukuu. Kerran olen tosin käynyt kyljellään, mutta sekin oli rannassa murtuvassa aallossa.
http://www.greatharbourtrawlers.com/n47.html- TheRealTrump
Oikea vastaus kuuluu "mä haluaisin olla Jenkeissä ja mä haluaisin että mulla on N47". Mullakin on N47. Arvaa missä?
- Tarkk
TheRealTrump kirjoitti:
Oikea vastaus kuuluu "mä haluaisin olla Jenkeissä ja mä haluaisin että mulla on N47". Mullakin on N47. Arvaa missä?
Tämä keskustelu onkin mennyt jo aivan "liian" pitkään kuten normaalit ihmiset siltä odottavat.
Sitten tulit tähän sössötämään ja päästämään aivojesi kuonaa ulos. Tässä aivan ilmainen neuvo: jos et keksi mitään järkevää kirjoitettavaa, niin anna sen näppäimistön pitää vapaata.
- GRhrbour
N47 on jenkeissä sen verran halpa, että jos siellä työskentelee korkeakoulutettuna, se on täysin keskiluokkaisen ulottuvilla. Nuo Great harbourit ovat tunnettuja nimenomaan edullisesta hinnastaan.
Kuinka kovassa kelissä purjeveneen piihin laittaminen toimii?
- seppomartti
Rajoittava tekijä ei ole tuulen nopeus vaan aallot, venetyyppi ja käytettävissä olevat purjeet. 35-40 ft lyhytköliset ja lapioperäimellä varustetut ovat pysyneet piissä 35-40 kts tuulessa hyvin. 50 solmun tuulessa taitaisin mieluummin valtamerellä ajaa myötätuuleen jarrutettuna.
- Kahdplyhd
Toinen seikka on se että vaikka ehkä saat lyhytkölisen pysymään piissä se voi sortaa jopa 5 solmua. Piihin laittamiseen voi olla monia syitä mutta lähes paikallaanoysyminen ei modernilla veneellä oikein onnistu.
- seppomartti
Kahdplyhd kirjoitti:
Toinen seikka on se että vaikka ehkä saat lyhytkölisen pysymään piissä se voi sortaa jopa 5 solmua. Piihin laittamiseen voi olla monia syitä mutta lähes paikallaanoysyminen ei modernilla veneellä oikein onnistu.
Ei modernia venettä sentän sivuttain saa kulkemaan viittä solmua mitenkään. Venenopeus on 2-2,5 solmua ja sekin osin eteenpäin
- ariel371
Jos käsitellään kumpaakin venetyyppiä moottorialuksina niin purjeveneessä on moottoririkkoisenakin merkittävä etu siinä ettei sen suunnanpito myötäiseen vaadi potkurivirtausta.
Jouduin kerran ukkosmyrskyyn ja otin purjeet pois jotta ei satu rikkoja. Tarkoitus oli jatkaa päälletulevan myräkän ajan moottorilla myötätuuleen. Konetta ei tarvittu, vene meni 40 solmun puuskissa liki viiden solmun vauhtia ihan vaan ohjaamalla. Arvioin eteenpäin työntävää tuulipinta-alaa olevan noin 12 neliötä.
Vastaavassa tilanteessa moottoriveneellä, kone jostain syystä sammuneena, ei moottoriveneessä ole ohjattavuutta lainkaan potkurivirran puuttuessa ja peräsimen ollessa tehoton, ohjaustyypistä riippumatta. Tällöin olosuhteet vaikkapa polttoainesuotimen vaihdolle ja ilmaamiselle ovat erittäin ikävät, varsinkin kun huomioi moottoriveneen purjevenettä huonomman vakavuuden kölittömänä aluksena.
Purjeveneellä voi kelissä valita paikan koneremontille ja purjehtia sinne, moottoriveneessä ei voi. - Targatonout
Tänään 12.1.2017 on itämerellä paikoitellen korkeaakin aallokkoa! Mutta luulen että ei siellä nytkään purjevenettä (ei koske jollia) saisi nurin sillai että jäisi ylösalaisin. Ei taida aallot murtua tai kaatua, joka lienee suurin vaara pveneen kannalta. Purjeet pois ja ajelee mastolla minne huvittaa, osa veneistä nousee jopa loivaan luoviin pelkällä mastolla, kokemusta on! Mutta en lähtis kyllä millään muulla targalla liikenteeseen kuin purjevene-targalla, ehkä lähdenkin aalloille surffaamaan..
- Ssppss
Ehkä heräät pian unestasi, missä luovit myrskyssä pelkällä.mastolla? .Mikä oli tuuli ja nousukulma ennen kuin heräsit?
- Joakim1
Katso viestini 13.5.2016 ylempää tässä ketjussa. Siinä kerron heinäkuussa Puolan edutalla kaatuneesta 34-jalkaisesta purjeveneestä.
Merkitsevä aallonkorkeus ei varmasti ollut silloin lähelläkään eilisiä ennätyslukemia. Ilmaisit itseäsi epätarkasti. Ilmeisesti tarkoitit, että eilen oli mahdollista pitää purjeveneensä pohjois-itämerellä pystyssä, ei koske jollia.
Hieman isommatkin alukset oli ongelmissa, kuten merivartiosto kertoi:
Kyproslainen rahtialus Master vaikeuksissa Ahvenanmerellä
160-metrinen rahtialus Master joutui vaikeuksiin Ahvenanmerellä tänään keskiviikkona puolen päivän aikaan. Alus oli tulossa Italiasta tyhjänä ja oli matkalla Holmsundiin Ruotsiin.
Vaikeudet alkoivat, kun se oli kulkemassa reittijakojärjestelmässä etelästä kohti pohjoista ja sen piti kääntyä uudelle kurssille luoteeseen. Alus alkoi kallistella niin voimakkaasti, että aluksen päällikkö päätti keskeyttää käännöksen ja jatkaa kulkua pohjoisen suuntaan. Siellä suunnalla oli alukselle liian matalaa vettä, joten sen oli edelleen muutettava kurssiaan nopeasti. Lopulta alus eteni melko matalan alueen läpi toiselle reittijaolle ja pääsi jatkamaan matkaansa. Alueelle oli kuitenkin luvattu vielä kovempaa etelänpuoleista tuulta ja aallonkorkeus oli täten edelleen kasvamassa.
Masterin kulkua seurattiin kunnes se turvallisesti oli ohittanut Märketin kapeikon ja päässyt turvallisemmille vesille Selkämeren puolelle.
Tapahtuman johdosta Turun meripelastuskeskus hälytti Super Puma meripelastushelikopterin Turusta valmiuteen Ahvenanmaalle. Myös vartiolaiva Uisko hälytettiin siirtymään kohti aluetta aluksen mahdollisia tulevia ongelmia turvaamaan. JRCC Göteborgia tiedotettiin tapahtumasta, jotta voisivat valmistautua tarvittaessa antamaan kalustoapua mahdollisesti lisähelikopterin muodossa. Master aluksessa oli yhteensä 19 henkilöä kyydissä.
- KatsoPeiliin
Kummankin tyypin meriturvallisuudessa on kuitenkin loppupeleissä kysymys ainoastaan ja vain ymmärryksestä toettuuttaa hyvää merimiestapaa.
Muutamat parjanneet moottoriveneen moottorien pysähtyvän kesken matkaa, näin ei kyllä tapahdu jos hyvää merimiestapaa noudatetaan. Ennen matkaa tehdään tarkastukset hihnat, nesteet yms. Luonnollisesti on vara osat mukana, polttoaine tankit putsattu, kunnollinen useampi portainen suodatus rakennettu ja alipaine mittarilla varustettu, kahvaa kääntämällä saa toisen suodatus linjan käyttöön ajon aikana. Akseli linjassa köysileikkuri yms yms.
Niin makaa, kuin petaa!
Hyvä merimies tapaa on, myös tuntea aluksensa ominaisuudet ja sen kyky edetä turvallisesti säässä joka on tiedossa reitti suunnitelmaa tehdessä.
Hyvää merimies tapaa ei ole noudatettu silloin jos paikat hajoavat, moottori pysähtyy tai aallokko paukuttaa, niin että pelkää aluksen hajoavan.
Mikään vene vaikka on suunniteltu A kategoriaan ei ole tae, sen selviytymisestä pahassa merenkäynnissä ilman fiksua päällikköä, joka osaa ajaa/purjehtia noudattaen hyvää merimies tapaa kokonaisuudessaan, mukaan lukien strategisen navigoinnin turvatakseen matkan sujuvuuden ääri keleissäkin.
Myös uhoaminen ja extrem kokemusten hakeminen ja niillä kerskumine eivät kuulu hyviin merimies tapoihin, vaan luokkaa"Boating For Dummies" - Kunhanihmettelen
Yksi esimerkki huonosta merimiestavasta on nostokölisten alumiiniveneiden ostaminen pallon kiertoon.
Ihme että noille edes myönnetään vakuutuksia.
Miksi ottaa vapaaehtoisesti riski, että kovasta paikasta ei selviydy?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752