Syitä miksi valmistalokonsepti ei toimi

Tirolinkäki

Useammalla valmistalo-tehtaalla myyjä ei ole sidoksissa tehtaaseen, vaan työskentelee yrittäjänä myyntikomissiota vastaan. Tässä on syy jonka vuoksi myyjä ei saa tehdä mitään tehdasta sitovia sopimuksia. Myyjä on ainoastaan sisäänvetäjä, joka ottaa asiakkailta kirjallisia sitoumuksia talon tilaamiseen edustamaltaan tehtaalta. Tehdas solmii hankintasopimuksen asiakkaan kanssa. Tehtaan sopimusmallisssa asiakkaan etu ei ole ensimmäisenä, eikä ihan toisenakaan. Tässä vaiheessa sopimuksesta kieltäytyminen maksaa muutamia tonneja sopimuksen purkukustannuksina. Asiakas lupasi tilata talon, ei tilannutkaan. Tekipä niin tai näin, tehdas voittaa aina. Myyjän komissio jää saamatta jos asiakas ei tee tehdastilausta.

Tehtaiden intressi korjata rakentamiensa talojen vikoja on hyvin maltillista. Normi käytäntö on että vikaisena valmistuneen talon ostajaa kehoitetaan ottamaan yhteyttä myyjään, jonka kiinnostus kuunnella asiakkaaiden marmatusta on zero. Tehdas ei maksa yrittäjämuotoisesti toimiville myyjille marmatuksen kuuntelemisesta. Myyjä lupaa pyhästi edistää asiaa, mutta aika monessa tapauksessa ongelman korjaamisen edistäminen unohtuu kokonaan. Aikansa marmatusta kuuntelemaan joutuneina myyjät vaihtuvat useasti ja vaihdossa kaikki kadotetaan bittiavaruuteen.

Tehtaan monihaluton ja rankasti alimiehitetty huolto-organisaatio ei saa viestiä ja vaikka saisikin, korjauksia ei tulla tekemään vaan odotetaan muutama vuosi kunnes asiakas väsyy ja luopuu vaatimuksistaan. Yleensä vikojen korjauskustannukset jäävät muutaman satasen tai ykköstonnien luokkaan ja siitä lähtökohdasta vain harvalla asiakkaalla on vara palkata lakimiestä riitelemään puolestaan.

Talotehtaille asiakkaat ovat tyypillisesti kerta-asiakkaita, joten jälkimarkkinointiin ei kannata panostaa. Tyytymättömät asiakkaat jakavat somessa kielteisiä kokemuksia joiden huomioarvon tehdas mitätöi markkinoinnin keinoin. Tyypillisin keino on väittää että ennen oli ennen ja nyt on nyt. Uusi aika, omistaja (ja organisaatio) ratkaisee kaikki (uudet) ongelmat. Tikulla silmään sitä joka korjaamatta jätettyjä vikoja muistelee.

6

333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastuunvälttelyä

      Vähän sama systeemi kuin autokaupassa, jossa myyjä-huolto-maahantuoja-valmistaja siirtelee vastuuta toisilleen, eikä kukaan lopulta omasta mielestään vastaa yhtään mistään.

      Viimekädessä vastuu on aina myyjällä, joka on näissä ympyröissä se perseaukisin osapuoli, joka voi tehdä konkurssin jo yhden hankalan tapauksen vuksi ja luistaa näin vastuista.

      • Tirolinkäki

        Aika lailla samat konstit asiakasvaatimusten taklaamiseen. Valmistalo-tilausten suhteen tavallisista tavallisinta on lisäksi että tehtaan huolto pyytää asiakasta ottamaan yhteyttä tehtaan urakoitsijaan ja sopimaan korjauksista. Aika vaikea tilanne. Asiakas ei ole missään suhteessa tehtaan urakoitsijoihin ja jos asiakas tilaa urakoitsijalta jotain, asiakas maksaa. Ellei ole vocheria tehtalta ja tähän ikään mennessä en ole sellaista vielä nähnyt. On vain puhelimessa puoliääneen lausuttuja lupauksia siitä että tehdas maksaa. Nykyään aika usein myös, katsotaan myöhemmin kuka maksaa.

        Tunnetuilla talotehtailla on jokaisella useita vuosia vanhoja tekemättä jättämisiä tilillään. Uuden talon vika voi olla isompi tai pienempi, mutta saattaa silti jäädä korjaamatta.


    • mädätomenatpois

      Juurikin näin, vastuunsiirto osataan talotehtaitten puolesta, ja erittäin hyvin. Ja se taito, miten vastuuta kartetaan - se on todellinen taitolaji ja taitaa kuulua ihan perusoppeihin talotoimittajaksi ryhtyessä. Asiakasta syytetään lähes kaikesta pieleen menneestä, jotta rahansa saaneen talotehtaan ei tarvitsisi enää laittaa aikaansa ja rahaa väärin tehtyihin rakennelmiinsa. Pitkitetään prosessia, jotta asiakas luovuttaa, ainakin he jotka eivät jaksa tällaisten yritysten kanssa enää vääntää. Ja siihen varaanhan nämä yritykset pelaavatkin - asiakkaan luovuttamiseen.

      Ja kuka loppupeleissä häviää? Asiakkaat, jotka eivät jaksa taistella ja valittaa, ja se on syvältä, koska asiakas joutuu joka tapauksessa maksumieheksi, vaikka on jo kertaalleen ostanut talopaketin A:sta Ö:n.

      Itse olen reilu 2,5v ajanut omaa asiaani talotehtaan rakennusvirheiden ja tekemättä jättämisten vuoksi ja nyt on hovioikeus edessä. Pelleilyähän käräjät lähes tulkoon oli tältä yritykseltä. Pitävät asiakkaita ihan pelleinä ts asiakkaita ei loppupeleissä arvosteta pätkääkään sen jälkeen, kun alkaa paljastua rakennusvirheitä ja muita ongelmia talotoimittajan tekemisten osalta. Raha kyllä kelpaa, mutta siihen se asiakas - palveluntuottajasuhde sitten jääkin.

      Casemme talotoimittajana on Sievitalo - laatua parhaimmillaan, ainakin pelleilyn osalta. Rakentaminen sekä vastuunkanto rakentajana on täysin toisella sijalla tällä yrityksellä, suurin intressi on peitellä omia rakennusvirheitään ja kaikkia mahdollisia mokia aina suunnittelupöydältä lähtien ad työntekijöidensä osaaminen / ammattitaito. Täysi kymppi pitää heille kylläkin antaa vastuun välttelelemisestä vs taloni rakentajana sekä toinen kymppi asiakkaan syyttelystä ja mustamaalaamisesta. Kaikkeen sitä yritys alentuukin, mutta jotenkinhan sitä omaa mokaamistaan on peiteltävä ja kompensoitava, vaikka sitten em:lla.

      Eiköhän näitä yrityksiä aleta saamaan jnknlaiseen ruotuun, kun tarpeeksi moni valittaa kuluttajaviranomaiselle sekä lopulta lähtee myös käräjöimään - tällöin saadaan päätöksiä, jotka tukevat kuluttajan asemaa sekä tuodaan myös esiin niitä mätiä toimijoita. Ja ehkä se tärkein: potentiaaliset asiakkaat tulevat tietoisemmiksi mitä kyseiset yritykset tekevät rahoillesi ja unelmillesi, pahimmassa tapauksessa. Monia ikäviä tarinoita on nähty, eikä ne tähän lopu. Valitettavasti.

      • Tirolinkäki

        Ikävä kyllä kuluttajaviranomaisista ei saa mitään apua. Eikä edes oikeudesta, muuhun kuin omaan tapaukseensa. Pitkällä kokemuksella. Jätän talotehtaiden nimet mainitsematta, mutta kokemusta useammasta.


    • kesä2018

      laitatko nyt kuitenkin vinkkiä mihin ei kannata ainakaan sortua?

      • Tirolinkäki

        Tilaelementtihässäköintä en suosittele. Jätetään merkit mainitsematta, mutta hyvin huonoja kokemuksia yhdestä ja sisäpiirin tietoa toisesta. Aloituksessa tuli olennaisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      262
      4606
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      43
      2786
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1761
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1614
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      58
      1351
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      94
      1253
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1129
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1128
    Aihe