Syitä miksi valmistalokonsepti ei toimi

Tirolinkäki

Useammalla valmistalo-tehtaalla myyjä ei ole sidoksissa tehtaaseen, vaan työskentelee yrittäjänä myyntikomissiota vastaan. Tässä on syy jonka vuoksi myyjä ei saa tehdä mitään tehdasta sitovia sopimuksia. Myyjä on ainoastaan sisäänvetäjä, joka ottaa asiakkailta kirjallisia sitoumuksia talon tilaamiseen edustamaltaan tehtaalta. Tehdas solmii hankintasopimuksen asiakkaan kanssa. Tehtaan sopimusmallisssa asiakkaan etu ei ole ensimmäisenä, eikä ihan toisenakaan. Tässä vaiheessa sopimuksesta kieltäytyminen maksaa muutamia tonneja sopimuksen purkukustannuksina. Asiakas lupasi tilata talon, ei tilannutkaan. Tekipä niin tai näin, tehdas voittaa aina. Myyjän komissio jää saamatta jos asiakas ei tee tehdastilausta.

Tehtaiden intressi korjata rakentamiensa talojen vikoja on hyvin maltillista. Normi käytäntö on että vikaisena valmistuneen talon ostajaa kehoitetaan ottamaan yhteyttä myyjään, jonka kiinnostus kuunnella asiakkaaiden marmatusta on zero. Tehdas ei maksa yrittäjämuotoisesti toimiville myyjille marmatuksen kuuntelemisesta. Myyjä lupaa pyhästi edistää asiaa, mutta aika monessa tapauksessa ongelman korjaamisen edistäminen unohtuu kokonaan. Aikansa marmatusta kuuntelemaan joutuneina myyjät vaihtuvat useasti ja vaihdossa kaikki kadotetaan bittiavaruuteen.

Tehtaan monihaluton ja rankasti alimiehitetty huolto-organisaatio ei saa viestiä ja vaikka saisikin, korjauksia ei tulla tekemään vaan odotetaan muutama vuosi kunnes asiakas väsyy ja luopuu vaatimuksistaan. Yleensä vikojen korjauskustannukset jäävät muutaman satasen tai ykköstonnien luokkaan ja siitä lähtökohdasta vain harvalla asiakkaalla on vara palkata lakimiestä riitelemään puolestaan.

Talotehtaille asiakkaat ovat tyypillisesti kerta-asiakkaita, joten jälkimarkkinointiin ei kannata panostaa. Tyytymättömät asiakkaat jakavat somessa kielteisiä kokemuksia joiden huomioarvon tehdas mitätöi markkinoinnin keinoin. Tyypillisin keino on väittää että ennen oli ennen ja nyt on nyt. Uusi aika, omistaja (ja organisaatio) ratkaisee kaikki (uudet) ongelmat. Tikulla silmään sitä joka korjaamatta jätettyjä vikoja muistelee.

6

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastuunvälttelyä

      Vähän sama systeemi kuin autokaupassa, jossa myyjä-huolto-maahantuoja-valmistaja siirtelee vastuuta toisilleen, eikä kukaan lopulta omasta mielestään vastaa yhtään mistään.

      Viimekädessä vastuu on aina myyjällä, joka on näissä ympyröissä se perseaukisin osapuoli, joka voi tehdä konkurssin jo yhden hankalan tapauksen vuksi ja luistaa näin vastuista.

      • Tirolinkäki

        Aika lailla samat konstit asiakasvaatimusten taklaamiseen. Valmistalo-tilausten suhteen tavallisista tavallisinta on lisäksi että tehtaan huolto pyytää asiakasta ottamaan yhteyttä tehtaan urakoitsijaan ja sopimaan korjauksista. Aika vaikea tilanne. Asiakas ei ole missään suhteessa tehtaan urakoitsijoihin ja jos asiakas tilaa urakoitsijalta jotain, asiakas maksaa. Ellei ole vocheria tehtalta ja tähän ikään mennessä en ole sellaista vielä nähnyt. On vain puhelimessa puoliääneen lausuttuja lupauksia siitä että tehdas maksaa. Nykyään aika usein myös, katsotaan myöhemmin kuka maksaa.

        Tunnetuilla talotehtailla on jokaisella useita vuosia vanhoja tekemättä jättämisiä tilillään. Uuden talon vika voi olla isompi tai pienempi, mutta saattaa silti jäädä korjaamatta.


    • mädätomenatpois

      Juurikin näin, vastuunsiirto osataan talotehtaitten puolesta, ja erittäin hyvin. Ja se taito, miten vastuuta kartetaan - se on todellinen taitolaji ja taitaa kuulua ihan perusoppeihin talotoimittajaksi ryhtyessä. Asiakasta syytetään lähes kaikesta pieleen menneestä, jotta rahansa saaneen talotehtaan ei tarvitsisi enää laittaa aikaansa ja rahaa väärin tehtyihin rakennelmiinsa. Pitkitetään prosessia, jotta asiakas luovuttaa, ainakin he jotka eivät jaksa tällaisten yritysten kanssa enää vääntää. Ja siihen varaanhan nämä yritykset pelaavatkin - asiakkaan luovuttamiseen.

      Ja kuka loppupeleissä häviää? Asiakkaat, jotka eivät jaksa taistella ja valittaa, ja se on syvältä, koska asiakas joutuu joka tapauksessa maksumieheksi, vaikka on jo kertaalleen ostanut talopaketin A:sta Ö:n.

      Itse olen reilu 2,5v ajanut omaa asiaani talotehtaan rakennusvirheiden ja tekemättä jättämisten vuoksi ja nyt on hovioikeus edessä. Pelleilyähän käräjät lähes tulkoon oli tältä yritykseltä. Pitävät asiakkaita ihan pelleinä ts asiakkaita ei loppupeleissä arvosteta pätkääkään sen jälkeen, kun alkaa paljastua rakennusvirheitä ja muita ongelmia talotoimittajan tekemisten osalta. Raha kyllä kelpaa, mutta siihen se asiakas - palveluntuottajasuhde sitten jääkin.

      Casemme talotoimittajana on Sievitalo - laatua parhaimmillaan, ainakin pelleilyn osalta. Rakentaminen sekä vastuunkanto rakentajana on täysin toisella sijalla tällä yrityksellä, suurin intressi on peitellä omia rakennusvirheitään ja kaikkia mahdollisia mokia aina suunnittelupöydältä lähtien ad työntekijöidensä osaaminen / ammattitaito. Täysi kymppi pitää heille kylläkin antaa vastuun välttelelemisestä vs taloni rakentajana sekä toinen kymppi asiakkaan syyttelystä ja mustamaalaamisesta. Kaikkeen sitä yritys alentuukin, mutta jotenkinhan sitä omaa mokaamistaan on peiteltävä ja kompensoitava, vaikka sitten em:lla.

      Eiköhän näitä yrityksiä aleta saamaan jnknlaiseen ruotuun, kun tarpeeksi moni valittaa kuluttajaviranomaiselle sekä lopulta lähtee myös käräjöimään - tällöin saadaan päätöksiä, jotka tukevat kuluttajan asemaa sekä tuodaan myös esiin niitä mätiä toimijoita. Ja ehkä se tärkein: potentiaaliset asiakkaat tulevat tietoisemmiksi mitä kyseiset yritykset tekevät rahoillesi ja unelmillesi, pahimmassa tapauksessa. Monia ikäviä tarinoita on nähty, eikä ne tähän lopu. Valitettavasti.

      • Tirolinkäki

        Ikävä kyllä kuluttajaviranomaisista ei saa mitään apua. Eikä edes oikeudesta, muuhun kuin omaan tapaukseensa. Pitkällä kokemuksella. Jätän talotehtaiden nimet mainitsematta, mutta kokemusta useammasta.


    • kesä2018

      laitatko nyt kuitenkin vinkkiä mihin ei kannata ainakaan sortua?

      • Tirolinkäki

        Tilaelementtihässäköintä en suosittele. Jätetään merkit mainitsematta, mutta hyvin huonoja kokemuksia yhdestä ja sisäpiirin tietoa toisesta. Aloituksessa tuli olennaisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7569
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1843
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1840
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1603
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1525
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      968
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      900
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      800
    9. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      749
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

      Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241
      717
    Aihe