Pakkasukon kesäturkki

Kristallimaljasta

Tämä on minun kirjeeni äiti sinulle, koska et halunnut lukea minun kirjettäni edellisenä talvena, kun sitä tarjottiin sinulle, suljet vain silmäsi ja käännät pääsi sivuun ja sanot "ei, en halua lukea" kun sitä kysyttiin, että haluatko lukea.

Kun minä olin pieni, sinä aina sanoit minulle, että minun ihoni on niin pehmeä, kun sitä koskettaa, ja varpaani ovat uusia perunoita. Se tuntuu aina ihan mukavalta. Minä tiedän, äiti, että sinua itketti, kun minä kysyin sinulta ihan pienenä, saanko ottaa unipaidan mukaan päiväkotiin. En ehkä ymmärrä miksi se niin itketti sinua, vaikka annoitkin sitten luvan, ja joka kerta kun sitä mietit, sinua alkaa uudestaan itkettää. Eikä siitä oikein tiedä, onko se surua vai iloa, ja sinä tiedät, äiti, että minä olen samanlainen kuin sinä itse.

Joskus kun joku vähän mainitsee, että minä en herkästi kerro asioita muille, sanot aina vain että "syvissä vesissä ne isot kalat kutevat". Minä olen varmaankin sinun mielestäsi kalapoika, jota ei saa kukaan tulla onkimaan vedestä. Varsinkin kun kerran ohimennen sanoin sinulle että se näkymätön ja kirkas asia joka on, mutta ei näy, että se on sielu. Se saa taas sinut itkemään, vaikket näytä sitä, vaan leikit että sinulla on allergisia silmäoireita, koska kuten sanoin, me olemme samanlaisia vaikka olemme aikuinen ja lapsi, äiti ja poika.

Me lapset kuitenkin osaamme lohduttaa, ja saamme sinut aina nauramaan koko sille asialle ja keventää sitä. Sanomme joskus, että pienenä olimme sinun pikku palleroitasi ja nyt me olemme isoja palleroita. Minä en kuitenkaan halua olla mikään läski pallero, ja se sanoinkin joskus kun puhuimme palleroista. Sinun oma pallerosi, äiti, pyörii niin tiukasti sinun sydämesi ympärillä, että aina sinä et ymmärrä näitä juttuja ihan järkevästi. Varmaan silloin se pallero aina puristuu sydämen ympärille, ja sinua taas itkettää vaikket sitä ikinä näytä meille. Palleroasiat eivät ole kuitenkaan ihan niin vakavia, kuitenkaan. Sinä et jostakin syystä ymmärrä sitä varmaankaan sen takia, koska kukaan ei ole koskaan särkenyt sinun sydäntäsi.

Sen ehjän pallerosi takia annat meille niitä erikoisia ohjeitasi, kuten; jos joku on kiusannut, ei pidä kuunnella eikä jäädä väittelemään, vaan pitää mennä ja lyödä sitä nyrkillä nenään, ihan vaan kylmän viileästi. Jos opettaja tulee siitä sanomaan, niin sanot, että ottaa yhteyttä äitiin, ja se tulee sinne ja pitää sitten minun puoliani, koska se kiusaaja oli syyllinen, en minä. Siksi ihmettelen sinua, koska itsestäni se ei ole kovinkaan järkevä ajatus, enkä varmaankaan löisi ketään sillä tavoin. Kun minä synnyin, kätilöt sanoivat, että synnyin nyrkki edellä, vaikka sinä et sitä nähnyt, äiti. Siitä varmaan johtuukin se, että ei minua kukaan ole ihmeemmin koskaan kiusannut, koska minä vain olen minä ja minut kaikki hyväksyvät tällaisena kuin minä olen.

Joskus mietin eläimiä, koiria ja kaloja, ja kaikkia otuksia joita maan päällä ja vedessä on. Minun mielestäni niilläkin on oma palleronsa, koska ne ovat eläviä otuksia. Ajattelen, että jos vaikkapa koira ja koira kohtaisivat, ne varmaan tervehtisivät siten että niiden pallerot, jotka ovat koiran muotoisia, kulkisivat toistensa läpi, ja näyttäisi sillä hetkellä kun ne kohtaisivat siltä, kuin kaksi yksisarvista hetken keskustelisivat keskenään, koska niiden hännät saisivat ne näyttämään sellaisilta. Ei kuten todellisessa elämässä, jossa ne vain nuuskivat toisiaan. Tai jos kaksi kalaa nukkuisi ja kohtaisivat nukkuessaa toisensa vedessä, niiden pallerot olisivat kalan muotoisia ja ne näyttäisivät kohdatessaan siltä kuin kummallakin olisi hetken aikaa päässään kalan pyrstöstä tehdyt korvat. Kumpikaan ei tietäisi, miltä olisi näyttänyt sillä hetkellä, eikä muistaisi mitään koska olisi nukkunut vain.

Tällaisia minä aina mietin, jos keskustelisin näistä asioista ääneen. Sinä vain sanoisit jotain että hmm, tai joo, ja kertoisit vastaukseksi jotain että jossain oli varmaan juttua siitä että eläimet näkevät unta kuten ihmisetkin, ja muistelisit sitä kuinka hassuja ne ovat kun ne uneksivat. Ja sinulle jäisi keskustelusta mieleen vain se, miten hauskalta se näytti kun halusit keskustella minun kanssani, kun heiluttelin hassusti jalkoja siinä auton etupenkillä istuessani.

2

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ToivonLuotan

      Voi, kunpa maan päälle lankeaisi ikuinen Rauha.

    • KiitosSinulle

      Tekstisi kosketti minua. Kirjoitit taitavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe