Todistaa henkilö

arvonmekinansaitsemme

Henkilöasiakirja
Miten menetellä? Tarkoitus yrittää saada Suomen pankissa olevaan tiliini verkkopankkiasioiminen mahdolliseksi, ja olen asunut ulkomailla vakituisesti jo pitemmän ajan. Olen Suomen kansalainen ja joskus käydessäni Suomessa olen käynyt pankissa hakemassa käteistä, mutta nytkö se ei sitten enää olekaan mahdollista, koska ei hyväksytä ajokorttia enää henkilön todistamiseksi oikeaksi, niinkuin ennen?

Onko se eri asia jos haluan verkkopankin käyttööni, koska minulle kerrotaan että pitää olla suomalaisen viranomaisen antama henkilökortti. Ei sellaisen avaamiseen kuulemma riitäkään enää Ruotsalainen ajokortti henkilön todistamiseksi oikeaksi.

No, miten sitten, kun kuulin että joutuu vielä todistamaan henkilönsä oikeaksi, kun hakee sitä henkilökorttia R-kioskista. Mites tässä nyt sitten toimitaan, kun se henkilökortti on siellä R-kioskissa, jota minä tulin hakemaan? Mikä jäi välistä pois?Jotain siis puuttuu. Kertokaa tietämättömälle kuinka tämä menee, että se tehdään oikein! Ei ole mikään arvoitus!

8

334

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12345864

Henkilökortin hakeminen

Voit laittaa henkilökorttihakemuksesi vireille poliisin sähköisessä asiointipalvelussa tai poliisin lupapalvelupisteessä. Henkilökorttihakemus vaatii toistaiseksi aina hakijan henkilökohtaisen käynnin lupapalvelupisteessä, vaikka se olisi laitettu vireille sähköisesti. Sähköinen hakemus kannattaa kuitenkin tehdä, sillä se on halvempaa ja nopeuttaa asiointia tiskillä. Jos henkilökorttia anotaan huollettavalle, hänen täytyy olla mukana, kun hakemus tullaan viimeistelemään lupapalvelupisteeseen.

Voit asioida valitsemassasi lupapalvelupisteessä omasta asuinpaikastasi riippumatta. Henkilökorttihakemusta ei voi tehdä Suomen edustustoissa ulkomailla.

Varaa aika, välty jonottamiselta

Jos hakemuksesi vaatii asiointia poliisin lupapalvelupisteessä, vältyt parhaiten jonottamiselta, jos varaat palveluajan etukäteen poliisin ajanvarauspalvelusta. Ajanvarauksen voit tehdä myös puhelimitse poliisilaitokselle. Huomioithan, että poliisin isommat toimipisteet ovat usein ruuhkaisia ja lähimmät vapaat ajat voivat olla kaukana.

Hakijan tunnistaminen

Henkilökortin hakijan henkilöllisyys todistetaan voimassa olevalla passilla tai voimassa olevalla henkilökortilla. Poliisi pystyy tarvittaessa tunnistamaan sinut ilman niitäkin, mutta se saattaa viedä aikaa. Jos sinulla ei ole ennestään passia tai henkilökorttia, ota mukaan esimerkiksi ajokortti ja muita asiakirjoja, joita voidaan käyttää apuna tunnistuksessa. Jos edellinen, voimassaoleva henkilökorttisi ei ole hallussasi, sinun on tehtävä siitä katoamisilmoitus. Ks. Henkilökortin katoaminen/anastaminen.

Valokuvan liittäminen hakemukseen

Helpoin tapa toimittaa passikuva poliisille on mennä kuvattavaksi valokuvaamoon, joka toimittaa kuvasi sähköisesti suoraan poliisille. Saat kuvaamosta kuitin, jossa on kuvasi yksilöllinen kuvatunnus. Voit liittää sen verkossa tekemääsi hakemukseen tai esittää tiskillä, kun tulet jättämään henkilökorttihakemustasi. Poliisi löytää sen avulla oikean kuvan palvelimelta.

Jos sinulle on myönnetty passi tai henkilökortti alle 6 kuukautta sitten, siihen liitetty kuva voidaan liittää uuteen hakemukseen. Voit toimittaa lupapalvelupisteeseen myös paperikuvan.

Henkilökorttia haettaessa tarvitaan:

1 passikuva, enintään 6 kuukautta vanha
      poliisilaitoksella asioitaessa henkilöllisyyttä osoittava asiakirja
      sähköisesti asioitaessa pankkitunnukset, sähköinen henkilökortti tai mobiilivarmenne
      alle 18-vuotiaalla hakijalla jokaisen huoltajan kirjallinen suostumus (mikäli huoltajat eivät ole paikalla henkilökorttia haettaessa): huoltajan suostumus -lomake

Verkossa tehty hakemus maksetaan verkkopankissa. Maksamaton hakemus ei tule vireille eikä lupavirkailija pysty käsittelemään sitä. Ks. palveluhinnasto.
      https://www.poliisi.fi/henkilokortti/henkilokortin_hakeminen

• eioovaikeeta

Jos asut ulkomailla, niin kai sinulla passi on? Passilla voit todistaa henkilöllisyytesi. Yksinkertaista!

• 316

Puhuit ruotsalaisesta ajokortista. Jos asut ruotsissa niin hanki ruotsalainen henkilökortti. Täytyy sen käydä suomessakin kun sitä saa jopa käyttää passin sijasta shengenmaissa. Meinaan vaan että olisi varmaan yksinkertaisenpaa.

• 12345864

Käsittääkseni ulkomaalaiselle myönnettyä henkilökorttia ei voi käyttää matkustusasiakirjana. Eli jos ei ole Ruotsin kansalaisuutta, eli kaksoiskansalainen, niin silloin matkustamiseen kelpaavan henkilökortin voi Suomen kansalainen hankkia vain Suomesta, tai Suomen viranomaiselta.

• Mitä-ihmettä

Siis ymmärsinkö nyt oikein? Asut vakituisesti Ruotsissa, käyt Suomessa usein, ja ainoa kortti jolla pystyt pyydettäessä todistamaan henkilöllisyytesi on ruotsalaisen viranomaisen myöntämä ajokortti? Sinulla ei ole passia eikä henkilökorttia?

Ethän sinä sillä pelkällä ruotsalaisella ajokortilla saa edes matkustaa kahden maan väliä! Kyllä, tietenkään sitä henkilöllisyyttä ei juuri koskaan tarkisteta, kun molemmat maat ovat Schengenissa eikä rajatarkastuksia ole, mutta jos sattuisi tulemaan tarkistus niin olet kyllä todella heikoilla jäillä.

Tässä sinulle tietoa asiasta Ruotsin poliisin sivuilta: https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fakta-om-pass-och-nationellt-id-kort/

"Inom Sverige kan du legitimera dig med pass, nationellt id-kort eller körkort, som utfärdas av Transportstyrelsen, eller ett vanligt id-kort som utfärdas av Skatteverket.

Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom EU, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då de enda giltiga dokument som styrker identitet och medborgarskap."

Hommaa nyt hyvä ihminen mahdollisimman nopeasti se henkilökortti Ruotsista!

• 12345864

"Ethän sinä sillä pelkällä ruotsalaisella ajokortilla saa edes matkustaa kahden maan väliä! Kyllä, tietenkään sitä henkilöllisyyttä ei juuri koskaan tarkisteta, kun molemmat maat ovat Schengenissa eikä rajatarkastuksia ole, mutta jos sattuisi tulemaan tarkistus niin olet kyllä todella heikoilla jäillä."
        Suomen ja Ruotsin välin voi ylittää, koska pohjoismaiden välillä on edelleen voimassa passivapausunioni. Siinä edellytetään ainoastaan luotettavaa todistusta henkilöllisyydestä, ja pohjoismaista ajokorttia pidetään sellaisena. Tämä siis koskee vain pohjoismaiden kansalaisia, muualta tulleista muiden maiden kansalaisille sovelletaan eri sääntöjä eli Schengenin vaatimuksia.

• viisastutaanyhdessä

Olipa todella antoisa keskustelu, kerrankin! Lopputuloksena, kirjoituksen aloittajana tähän astisista mielipiteistä en paljoakaan viisastunut, sillä kaiken tuon voi lukea kyllä ja olen lukenut a.o. verkkosivuilta.
      Kysymyshän on lähinnä avata Ruotsissa vakituiseen asuvana Suomen kansalaisena Suomessa, ja rajan yli toimiva verkkopankkipalvelu. Ruotsalainen henkilökortti ei käy, koska se ei ole Suomen viranomaisen antama.

En ole löytänyt mitään muuta tietoa, kuin että tämän palvelun avaamiseen Suomen pankissani täytyy olla Suomen viranomaisen hyväksymä kuvallinen henkilökortti (tai passi). Koska kaikki asioinnit ovat tähän asti käyneet ihan hyvin Ruotsalaisella ajokortillani, olen nyt hukassa, koska se ei enää käykään Suomessa.

En tarvitse passia, vaan haluan ainoastaan halvimman mahdollisen kortin ja kuvittelen että se on juuri tuo henkilökortti kuvalla? Saadakseni sen täytyy minun todistaa henkilöni Suomessa sitä paikanpäällä hakiessani. Sitähän ei lähetetä siis kotiin, toiseen maahan, vai?

Anoakseni sitä henkilökorttia täytyy tehdä anomus kuvan kera. Ei aikaisemmista vastauksista eikä netistä käy ilmi, voiko tämän kaiken suorittaa asuimaassani, Ruotsissa?

Tarkoitan siis sähköistä lomakkeen ja kuvan lähettämistä (valokuva Ruotsin valokuvaamossa)? Käykö se siis suorittaa jollain koodilla netin kautta, jota ei tarvi hakea henkilökohtaisesti Suomesta, vai voinko suorittaa sen oman verkkopankkini kautta täällä Ruotsissa?

Tälläistä siis mietin ja eikö kukaan tiedä? Todella kallista hommaa hankkia henkilökorttia, kun pitää reissata edestakaisin, niinkuin asian nyt ymmärrän olevan. Kuka minulle maksaa kaikki matkakulut, yöpymisineen sekä palkan työpäiviltä, jotka menetän?

Kyllä minun Ruotsalinen ajokortti on aina käynyt henkilöni todistamiseen joka paikassa tähän asti. On käynyt viimeksi rajan ylitettyänikin. Kukaan ei ole kertonut minulle pihaustakaan siitä että se ei olisi ollut pätevä.

Milloin muuten tämä asia on muuttunut että ei Ruotsalainen ajokortti käy Suomessa henkilöllisyyden todistamiseen, kun ainakin viime kesänä kävi vielä eikä kukaan puhunut mitään muutoksista, kun vierailin silloin lomallani Suomalaisessa pankissa? Tulipa paljon mietteitä. Vastatkaa ihmeessä sillä tähän asiaan pitäisi olla kyllä nyt vastaus kaikkiin kysymyksiin.

• 12345864

"Kysymyshän on lähinnä avata Ruotsissa vakituiseen asuvana Suomen kansalaisena Suomessa, ja rajan yli toimiva verkkopankkipalvelu. Ruotsalainen henkilökortti ei käy, koska se ei ole Suomen viranomaisen antama."
        Käsittääkseni ruotsalaisen henkilökortin pitäisi käydä yhtä hyvin kuin suomalaisenkin henkilöllisyyden todistamiseen, vaikkei se matkustusasiakirjana käykään, jos on Suomen kansalainen.

"Saadakseni sen täytyy minun todistaa henkilöni Suomessa sitä paikanpäällä hakiessani. "
        Näin se on, eli vähintään kerran pitää käydä paikanpäällä poliisilaitoksella, kun hakee korttia.

"Käykö se siis suorittaa jollain koodilla netin kautta, jota ei tarvi hakea henkilökohtaisesti Suomesta, vai voinko suorittaa sen oman verkkopankkini kautta täällä Ruotsissa?"
        Varmaankin jos vain tunnistautuminen onnistuu ruotsin pankkitunnuksilla, epäilen kyllä ettei käy.

Valmis henkilökortti voidaan kyllä lähettää postitse tai valtakirjalla, eli riittää kun vain kerran käy poliisilaitoksella. Lisäksi ihmetyttää tämä valituksesi matkustamisesta, kun kerran muutenkin käyt Suomessa, niin eikö se samalla reissulla onnistu korttianomuksen laitto poliisiasemalla ja valokuvissa käynti.

" Kuka minulle maksaa kaikki matkakulut, yöpymisineen sekä palkan työpäiviltä, jotka menetän?"
        Sinä maksat ihan itse nämä kulusi, kukas muukaan.

"Milloin muuten tämä asia on muuttunut että ei Ruotsalainen ajokortti käy Suomessa henkilöllisyyden todistamiseen, kun ainakin viime kesänä kävi vielä eikä kukaan puhunut mitään muutoksista"
        Se on ihan pankin omassa harkinnassa, mitä papereita hyväksyy henkilöllisyyden todistamiseksi, eli vain passi ja henkilökortti ovat virallisia, mikä tarkoittaa ettei aina hyväksytä edes suomalaistakaan ajokorttia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2873
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe