Jos suomenkieli ei kelpaa asioidessa niin suosittelen jatkossa käymään maalahdessa tai vöyrillä. Suomenkielisen täytyy opetella ruotsia mutta suomenruotsalaisen ei suomea,en ymmärrä logiikkaa.
Suomenruotsalaiset
37
1070
Vastaukset
- hjkhjk
Tuollaista logiikka ei minun tiedossani olekaan. Ehkäpä keksit sen itse. Mutta tosi on, että pahimmat ruotsinkielen vastustajat eivät oikein osaa edes omaa äidinkieltään. Puhekin on enimmäkseen apinamaista örinää.
- ja.sisäsiittoisuus
Hurri hörisee. Mutta hurreilla on asennevamma, eli monet heistä eivät edes halua opetella suomea. Ylimielisyys paistaa läpi.
- NiMÅSTEläräSvenska
ja.sisäsiittoisuus kirjoitti:
Hurri hörisee. Mutta hurreilla on asennevamma, eli monet heistä eivät edes halua opetella suomea. Ylimielisyys paistaa läpi.
Miks haluais opetelle Suomea. Ei se oo mikään asennevamma. Ovat parempaa väestöstä ja onhan se niin , että suomenkielisen pitää opetella ruotsinkieli. Joka virkaan kaupungilla pitää esittää kielitodistusta. Ruotsinkielestä!
- EiRahvaanKieliKelpaa
Ei ne halua opetella Suomea.
- MolemmatHallitseva
Eikä tarttekaan. Jokainen saa pitää äidinkielensä, jos haluaa vain sen.
- SelväAsia
Suomi on virallisesti kaksikielinen maa. Saa puhua kumpaa haluaa tai molempia, jos osaa.
- minipopulaatio
MolemmatHallitseva kirjoitti:
Eikä tarttekaan. Jokainen saa pitää äidinkielensä, jos haluaa vain sen.
Olet oikeassa, surkeaa on vain kun ei pärjää äidinkielellään kuin kapealla rantakaistaleella ;) suruja on suomen väestöstä 3.5% :) eli aika vähän..
- jospa_joo
SelväAsia kirjoitti:
Suomi on virallisesti kaksikielinen maa. Saa puhua kumpaa haluaa tai molempia, jos osaa.
Suomessa ei ole virallista kieltä, ei yhtä eikä kahta. Suomessa on kaksi kansalliskieltä. Suomi pitäisi saada viralliseksi kieleksi, ainoaksi. ei missään maassa ole vähemmistökieli virallisena kielenä.
- Yleistietoa
jospa_joo kirjoitti:
Suomessa ei ole virallista kieltä, ei yhtä eikä kahta. Suomessa on kaksi kansalliskieltä. Suomi pitäisi saada viralliseksi kieleksi, ainoaksi. ei missään maassa ole vähemmistökieli virallisena kielenä.
Suomessa ON KAKSI virallista kieltä. Suomi ja ruotsi!
- HistorianHarrastaja
Suomi oli Ruotsin vallan alla noin 800 vuotta. Suuri osa Suomessa käytetyistä sanoista ovat lainasanoja ruotsinkielestä.
Lukekaa historiaa, niin tiedätte totuuden. - OtaSelvääKunEtTiedä
jospa_joo kirjoitti:
Suomen laki
Viralliset kielet: Suomi ja ruotsi
Maamme viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi. Voit käyttää niitä molempia asioidessasi virastoissa ja laitoksissa. Myös tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa asiassaan saa käyttää omaa kieltään, joko suomea tai ruotsia. Asiapaperit ja sekä toimituskirjat voi lisäksi saada suomeksi tai ruotsiksi. Maan suomen- ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja muista yhteiskunnallisista tarpeista tulee julkisen vallan huolehtia. Näiden tarpeiden täyttäminen tulee tapahtua samanlaisten perusteiden mukaan, eikä toista kieliryhmää saa suosia toisen kustannuksella. - todellista_yleistietoa
Yleistietoa kirjoitti:
Suomessa ON KAKSI virallista kieltä. Suomi ja ruotsi!
"Yleistiedolla" on yleisluuloa ja sillä se täällä retostelee, huvittavaa.
Niin, Suomessa ei ole virallista kieltä. Suomessa on kaksi kansalliskieltä. Montakohan kertaa se pitää kertoa ennen kuin alkaa mennä perille? - ProffaSanoiSaamekin
todellista_yleistietoa kirjoitti:
"Yleistiedolla" on yleisluuloa ja sillä se täällä retostelee, huvittavaa.
Niin, Suomessa ei ole virallista kieltä. Suomessa on kaksi kansalliskieltä. Montakohan kertaa se pitää kertoa ennen kuin alkaa mennä perille?Suomen lakikirjasta ote yllä: Viralliset kielet suomi ja ruotsi.
Et tiedä mistään mitään. Olet tyhmä ja tietämätön.
- Vinskivenskihjurri
Vaasalaisten, suomenkielisten pitäisi kyllä jo osata ruotsinkieltä. Vaasa on ollut niin kauan kaksikielinen ja koulussakin saa ihan ilmaiseksi perusteet. Ei pitäisi olla vaikeaa, vaasalaisethan ovat niin fiksuja...
- KalleKustaaKorkkikin
Pakko ei oo ku kuolla ja kusta.
- Tuu_tii_tu_tööti_tuu
Se on kattokaas niin, jotta rantaruottalaiset puhuu suomea jos niitä huvittaa. Toisin on teillä perSuhönöt. Ootte niin saatanan tyhmiä, jotta ette opi mitään kieltä. Itäpainotteisella hönömurteellanneko viette Suomen nousuun? Hah hah hah ,,,
- hahahahaha
Hurrit ovat katoava ryhmä mantereella. Ja sitä paitsi helsingissä hurrit usein välttävät muumiruotsin puhumista kadulla, tietystä syystä.
Eikä Helsingissä muutenkaan tarvi ruotsia lainkaan. - OlenYlpeäTaustoistani
hahahahaha kirjoitti:
Hurrit ovat katoava ryhmä mantereella. Ja sitä paitsi helsingissä hurrit usein välttävät muumiruotsin puhumista kadulla, tietystä syystä.
Eikä Helsingissä muutenkaan tarvi ruotsia lainkaan.Voiko olla noin tyhmä!? Etkö tiedä, että Suomessa on alueita, joissa on pääasiassa ruotsinkieltä puhuvia. Jossain idässäpäin on taas alueita, joissa ei ole koskaan välttämättä kuultukaan ruotsinkieltä.
Olin Hesassa Stockmannilla töissä monta vuotta ja ihan päivittäin puhuin ruotsia, jos asiakas oli ruotsinkielinen. Hyvää asiakaspalvelua! Sipoo, Hanko, Porvoo, Espoo vain muutamia mainitakseni, niin näissä paikoissa on paljon ruotsinkielisiä, mutta fiksuina ihmisinä yleensä osaavat myös toisen kotimaisen.
Monesti varakkaita, pitkät ruotsalaiset hienot perinteet omaavat suvut. - Åhyeah
Pitkät ruotsalaiset hienot perinteet omaavat suvut.
- kerro.äkkiä
Åhyeah kirjoitti:
Pitkät ruotsalaiset hienot perinteet omaavat suvut.
Mitähän nekin ovat ne perinteet????
Itse asiassa tämä onkin mielenkiintoista! Haluan kuullä miotä ovat "ruotsalaiset hienot perintee"!! - AjaSilläTraktorilla
kerro.äkkiä kirjoitti:
Mitähän nekin ovat ne perinteet????
Itse asiassa tämä onkin mielenkiintoista! Haluan kuullä miotä ovat "ruotsalaiset hienot perintee"!!Kysele sitten, kun opit kirjoittamaan.
Eikä juntti, maalaistollo perinteistä taida mitään ymmärtääkään. - hahahahaha
OlenYlpeäTaustoistani kirjoitti:
Voiko olla noin tyhmä!? Etkö tiedä, että Suomessa on alueita, joissa on pääasiassa ruotsinkieltä puhuvia. Jossain idässäpäin on taas alueita, joissa ei ole koskaan välttämättä kuultukaan ruotsinkieltä.
Olin Hesassa Stockmannilla töissä monta vuotta ja ihan päivittäin puhuin ruotsia, jos asiakas oli ruotsinkielinen. Hyvää asiakaspalvelua! Sipoo, Hanko, Porvoo, Espoo vain muutamia mainitakseni, niin näissä paikoissa on paljon ruotsinkielisiä, mutta fiksuina ihmisinä yleensä osaavat myös toisen kotimaisen.
Monesti varakkaita, pitkät ruotsalaiset hienot perinteet omaavat suvut.Ja erittäin sisäsiittoisia, kuten hurrit yleensä.
- HeidsieckTutustu
hahahahaha kirjoitti:
Ja erittäin sisäsiittoisia, kuten hurrit yleensä.
Äiti suomenruotsalainen, aatelinen ja isä ranskalainen, viininviljelijä sukua.
- Tuuli_Våima
Me ållaan kaikki melkein samanarvåisia!
- ÅllakseenÅllaan
Nåå, ei ålla.
- 5678987654567898765
otetaan nyt oikeesti tuolta rannasta esim raippiksesta ym..joku koko ikänsä siellä asunu edes nelikymppinen punaniska...se ei saa normaali peruspäivittäis asioita hoidettua suomenkielellä...faktaa.....seisoo kumpparit jalas foorttin lippis pääs viikset pitkällä ja miettii kun joskus sais naista....näin se vaan on...ne nyt on vaan yhtä kun alkuasukkaat.....mut vastaavasti mä...oon asunu 25v vaasas en puhu sanaakaa svenskaa enkä opettele..enkkua kyllä...oon aina sanonu sairaalassakin kun on ollu joku ristiin naitu ylimielinen/ylipainoinen hoitsu että puhu suomea täältä leivänkin saat...niin vaan oon koko ajan pärjänny suomella sekä sirkkelipieksujen kanssa että somaaalienkin kanssa....pizza kaddafit puhuu vähä mitä sattuu ja mä en syö huonompaa ruokaa kun mun koira joten en käy ulkomaalaisten kebab/pizza paikoissa...mun koira syö tuoretta ruokaa se on sakemanni ...hyvää kesää näin suomeksi
- TaivaassaSeSakemanni
AI, se koira mikä delas. Sai varmaan ruokamyrkytyksen.
- maihmettelenma
Toista kieltä ei saa syrjiä mutta miksi meillä on pakkoruotsi muttei pakkosuomea???
- Jäkätijäkätimussunmussun
Olen asiakaspalvelija enkä puhu sanaakaan ruotsia. Puhun omalla äidinkielellä jos minua huvittaa.Mikään laki ei velvoita minua puhumaan ruotsia.Jos suomenkielen palvelu ei kelpaa niin silloin voi painua vittuun länksyttämästä ja etsiä joku muu kauppa jossa asioida saatana !!!!!!!!!!!
- fsdrew
Kerro missä olet töissä niin tiedetään välttää sitä paikkaa.
- Asiakasmielisairaalaan
Asiakas on ulostetta.Asiakaspalvelua voidaan jopa rinnastaa vammaishoidoksi.Asiakas luulee olevansa aina oikeassa vaikka onkin yhteiskunnan alinta roska sakkia. Jos asiakas rupeaa kaupassa valittamaan niin rinnuksista vain kiinni ja paiskia pitkin hyllyjä ja lattioita.Asiakaspalvelijalla pitäisi myös olla sähkölamautin ja pippurisumute joita käyttää jos asiakas tulee valittamaan.Siinäs onkin mukava valittaa kun saa sähköä ja pippurisumutteet naamalle.
- PoliisilleHyvinTuttu
fsdrew kirjoitti:
Kerro missä olet töissä niin tiedetään välttää sitä paikkaa.
Suurin osa tietää missä se paikka on ja kierretään kaukaa.
Vain joku höperö joskus harvoin eksyy sinne. - PelottavaNaikkonen
Asiakasmielisairaalaan kirjoitti:
Asiakas on ulostetta.Asiakaspalvelua voidaan jopa rinnastaa vammaishoidoksi.Asiakas luulee olevansa aina oikeassa vaikka onkin yhteiskunnan alinta roska sakkia. Jos asiakas rupeaa kaupassa valittamaan niin rinnuksista vain kiinni ja paiskia pitkin hyllyjä ja lattioita.Asiakaspalvelijalla pitäisi myös olla sähkölamautin ja pippurisumute joita käyttää jos asiakas tulee valittamaan.Siinäs onkin mukava valittaa kun saa sähköä ja pippurisumutteet naamalle.
Voiko kirjoittaja olla mieleltään terve?
- VarmastiYksinYrittäjä
Eipä tuo suomenkielen kirjoittaminenkaan oikein onnistu.
- HankkikaaApua
PelottavaNaikkonen kirjoitti:
Voiko kirjoittaja olla mieleltään terve?
Onko jäkätys kaupassa tervettä? Ei !!
- Våimatuuli
HankkikaaApua kirjoitti:
Onko jäkätys kaupassa tervettä? Ei !!
Jåå ån. Se ån geeneissä.
- opiskelkaaihmeessä
Huvittaa ruotsinkielen vastustajien paasaaminen, että opettelisivat mielummin muita "hyödyllisempiä" kieliä kuin ruotsia. No, ensinnäkin.. mikä teitä estää lukemasta vaikka viittä kieltä? Kouluissa on valinnaisina yleensä saksa, ranska, joissakin espanjaa, venäjää. On kursseja opistoilla jne. Yleensä vaan nämä suurimmat vastustajat eivät opi oikein mitään kieltä ja koulutuskin on tasoa "elämäm koulu" tai edistyneemmillä ehkä jopa se elämän korkea koulu (juuri näin kirjoitettuna). Jos on noin kova halu oppia muita kieliä kuin ruotsia, niin alkakaa opiskella. Materiaalia löytyy nykyään varmasti vaikka verkosta ilmaiseksi. Turha piiloutua sen taakse, että ruotsinkielenopetus koulussa esti teitä oppimasta mitään muuta :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1097197
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h965225Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163486Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p333392Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352524Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191856Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961491Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3411451Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311346- 481114