Hypoteekkiyhdistyksen mukaan Suomen asuntomarkkinoilla on nyt poikkeuksellisen vilkasta. Kaupungistumisen myötä asuntoja rakennetaan enemmän kuin aikoihin.
Virkeä alkuvuosi asuntomarkkinoilla jatkuu kesän korvalla, kauppamäärät kasvavat ja hinnat toipuvat parista matalalennon vuodesta.
– Nyt rakennetaan asuntoja enemmän, pienempiä ja paremmille sijainneille kuin ainakaan 20 vuoteen.
http://www.kdlehti.fi/2016/05/17/hypo-suomessa-eletaan-historiallista-rakennusbuumia/
Suomessa eletään nyt historiallista rakennusbuumia
11
159
Vastaukset
- maaltamuuttoaalto
Se edellinen, toisteiseksi lyömätön rakennusbuumihan osui maaltamuuton aikaan, 70 luvun puoliväliin /-10 vuotta.
Vuosi tai pari sitten jotkut rohkenivat ennustaa, että on käynnistymässä uusi maaltamuuton aalto. Tällä kertaa ei tyhjene perämetsät - niissähän on jo talot laudat ikkunoissaan. Nyt tyhjenee pikkukaupungit. Ainakin, jotka eivät ole sopivasti suuremman kupeessa tai liikenteen valtaväylän varrella.
Kuten aina, monet yrittävät ilmiön kiistää tai pysäyttää. Kuten kepulit SOTE uudistusten yms. lypsyautomaattiensa kanssa. - Asuntoanalysaattori
Voisiko tässä olla joku analogia Irlannin, Espanjan, USA:n jne kanssa? Ei varmaankaan, sen tulee joku asuntouskovaisten lahkoon kuuluva pian todistamaan. Muualla asuntosyklin loppuvaiheen merkki on ollut rakentamisen voimakas lisäääntyminen. Me suomalaiset olemme niin fiksuja että meillä tämä ei ole mahdollista.
Voisiko itse ylipappi Pundit tulla lyömään vuokrakuoriaisloiskassukehvelille jauhot suuhun palstan analyyttistä kielenkäyttöä ja argumentointia lainatakseni?Tietääkseni pk-seudulla ja muissa suuremmissa asutuskeskuksissa on jatkuva pula esimerkiksi vuokra-asunnoista. Vuokra-asunnot ovat tuottaneet omistajilleen mojovia voittoja jopa sosiaalisessa asuntotuotannossa (VVO ja SATO).
.
Käsittääkseni asuntoja rakennetaan Suomessa tarpeeseen, ei tarpeen yli mistä oli kysymys Irlannissa ja Espanjassa. Asuntokuplasta olisi kysymys silloin, kun markkinat ylikuumentuvat ja kaikilla on kiire ostaa asunto etteivät asuntojen hinnat karkaa käsistä. Tämän ostohalun myötä rakennuttajat esimerkiksi Irlannissa rakensivat yhä enemmän asuntoja odottamaan arvonnousua. Asuntomarkkinoiden ylikuumeneminen tapahtuu tyypillisesti noususuhdanteessa, jossa kaikilla on vahva luottamus talouden hyvää tuottavaan pyörään - tällaista ei ole nyt käsillä Suomessa. Asuntomarkkinoiden ylikuumeneminen näkyy asuntojen hintojen voimakkaana nousuna (tätäkään ei ole Suomessa). Hyvä esimerkki asuntomarkkinoiden ylikuumentumisesta on Tanska, jossa asuntojen hinnat nousivat voimakkaasti tuloihin nähden, kunnes tapahtui romahdus 2008-2010.
Näkyy kuvasta http://aijaa.com/PJbucx
.
Nyt suomalainen asuntorakentaminen auttaa ja ylläpitää taloudellista toimeliaisuutta ja työllisyyttä, jolla on vähäisiä positiivia vaikutuksia talouden näkymiin.
.
Hypo on mielestäni tässä oikeassa: "Kotimaista asuntojen hintakuplaa ei Hypon mukaan kuitenkaan ole. Korkojen nousustakaan ei ole pelkoa lähivuosina."- kunnon.idari.taas
pundit kirjoitti:
Tietääkseni pk-seudulla ja muissa suuremmissa asutuskeskuksissa on jatkuva pula esimerkiksi vuokra-asunnoista. Vuokra-asunnot ovat tuottaneet omistajilleen mojovia voittoja jopa sosiaalisessa asuntotuotannossa (VVO ja SATO).
.
Käsittääkseni asuntoja rakennetaan Suomessa tarpeeseen, ei tarpeen yli mistä oli kysymys Irlannissa ja Espanjassa. Asuntokuplasta olisi kysymys silloin, kun markkinat ylikuumentuvat ja kaikilla on kiire ostaa asunto etteivät asuntojen hinnat karkaa käsistä. Tämän ostohalun myötä rakennuttajat esimerkiksi Irlannissa rakensivat yhä enemmän asuntoja odottamaan arvonnousua. Asuntomarkkinoiden ylikuumeneminen tapahtuu tyypillisesti noususuhdanteessa, jossa kaikilla on vahva luottamus talouden hyvää tuottavaan pyörään - tällaista ei ole nyt käsillä Suomessa. Asuntomarkkinoiden ylikuumeneminen näkyy asuntojen hintojen voimakkaana nousuna (tätäkään ei ole Suomessa). Hyvä esimerkki asuntomarkkinoiden ylikuumentumisesta on Tanska, jossa asuntojen hinnat nousivat voimakkaasti tuloihin nähden, kunnes tapahtui romahdus 2008-2010.
Näkyy kuvasta http://aijaa.com/PJbucx
.
Nyt suomalainen asuntorakentaminen auttaa ja ylläpitää taloudellista toimeliaisuutta ja työllisyyttä, jolla on vähäisiä positiivia vaikutuksia talouden näkymiin.
.
Hypo on mielestäni tässä oikeassa: "Kotimaista asuntojen hintakuplaa ei Hypon mukaan kuitenkaan ole. Korkojen nousustakaan ei ole pelkoa lähivuosina."Ja taas joku tyffeleistä ottaa vain esimerkin mitä on käynyt jossain toisessa maassa (vieläpä hyvin kaukana suomesta), mutta "unohtaa" mainita muuta kuin ilmiön nimen. Tyffeleille tunnusomaisesti mm. "unohtaa" mainita miksi tämä asia on jossain tapahtunut, eikä edes koeta kirjoituksessaa pohtia onko se todelliseen tämänhetkiseen tilanteeseen verrattaessa edes LÄHELLEKÄÄN mahdollista tapahtua Suomessa. Pääasia on, että pääsee mainitsemaan jotain rommauskeen viittaavaa.
kunnon.idari.taas kirjoitti:
Ja taas joku tyffeleistä ottaa vain esimerkin mitä on käynyt jossain toisessa maassa (vieläpä hyvin kaukana suomesta), mutta "unohtaa" mainita muuta kuin ilmiön nimen. Tyffeleille tunnusomaisesti mm. "unohtaa" mainita miksi tämä asia on jossain tapahtunut, eikä edes koeta kirjoituksessaa pohtia onko se todelliseen tämänhetkiseen tilanteeseen verrattaessa edes LÄHELLEKÄÄN mahdollista tapahtua Suomessa. Pääasia on, että pääsee mainitsemaan jotain rommauskeen viittaavaa.
Aina löytyy syitä siihen, miksi joku toinen on toista lahjakkaampi, varakkaampi tai onnekkaampi. Onnellakin on vaikutusta, mutta pääasiassa kysymys on kuitenkin ahkeruudesta, taidoista ja kyvyistä. Ahkeralla ja kyvykkäällä on onneakin.
Hyvin sanottu arvon Pundit. Vain yrittämällä, ahkeruudella, jonkinlaisilla kyvyillä ja onnella pärjää elämässään. Sen kun saisi suomalaisten kielteisiin ajatuksiin ja harhaisiin mieliin iskostettua, alkaisi tässäkin maassa taas paremmat ajat. Mihin katosi "talvisodan henki", jolla rakennettiin tästä maasta maailman paras paikka elää. Sosialismiin ja sen loputttomiin laiskottelun mahdollisuuksiinko?
Niin ja Hypo ON oikeassa. Suomessa ei ole asuntokuplaa.Antigue kirjoitti:
Hyvin sanottu arvon Pundit. Vain yrittämällä, ahkeruudella, jonkinlaisilla kyvyillä ja onnella pärjää elämässään. Sen kun saisi suomalaisten kielteisiin ajatuksiin ja harhaisiin mieliin iskostettua, alkaisi tässäkin maassa taas paremmat ajat. Mihin katosi "talvisodan henki", jolla rakennettiin tästä maasta maailman paras paikka elää. Sosialismiin ja sen loputttomiin laiskottelun mahdollisuuksiinko?
Niin ja Hypo ON oikeassa. Suomessa ei ole asuntokuplaa.Liika yhteiskunnan hyysääminen on pahasta. Siinä moni tottuu ja tyytyy kituliaiseen elämään yhteiskunnan siivellä. Tottuu ja tyytyy, mutta kuitenkin katkeroituu, kun saa mielestään liian vähän ilmaiseksi yhteiskunnalta. Sitten syytetään hallitusta, pankkeja, veroparatiiseja ja optioherroja. Kaikki muut ovat syyllisiä, mutta ei ao. henkilö itse.
.
Sosiaaliturvan pitäisi olla kannustavampi. Kannustavampi nousemaan pois sieltä yhteiskunnan tukiviidakosta.
- vielä_hetki
Kohta on tuhnulle halpaa kämppää tarjolla kuolevissa <10 000 asukkaan pikkukaupungeissa. Asunto omaksi 50 000 eurolla eikä ainuttakaan seinänaapuria!
20 vuoden odotus palkitaan! - tietäjätietäjä
Pk-seudulle rakennetaan historiallisen paljon tuettua asumista ja tyhjiä omistusasuntoja! :D
- VittuSentään
Rakennusbuumi johtuu pelkästään maahanmuuttajien "kotoutumisesta". Kunnat takaavat matujen vuokrat ja asuntojen korjauskulut ilman ylärajoja.
Matut menevät siis heittämällä ohi kantasuomalaisten asunnontarvitsijoiden.- saavutettu_etu
Siinäpä kuultiin aitosuomalaisen sossunelätin kanta asiaan. Onneksi nykyään löytyy langatonta nettiä lähiöräkälöistäkin, joten emme jääneet osattomaksi tästä...
Aitosuomalaista sossunelättiä harmittaa, kun NE tulee ja vie MEIDÄN tuet ja MEIDÄN asunnot!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792342Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1401507- 1331462
- 1551214
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373937Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683