Suomessa eletään nyt historiallista rakennusbuumia

mikääeioosurkeaa

Hypoteekkiyhdistyksen mukaan Suomen asuntomarkkinoilla on nyt poikkeuksellisen vilkasta. Kaupungistumisen myötä asuntoja rakennetaan enemmän kuin aikoihin.

Virkeä alkuvuosi asuntomarkkinoilla jatkuu kesän korvalla, kauppamäärät kasvavat ja hinnat toipuvat parista matalalennon vuodesta.

– Nyt rakennetaan asuntoja enemmän, pienempiä ja paremmille sijainneille kuin ainakaan 20 vuoteen.
http://www.kdlehti.fi/2016/05/17/hypo-suomessa-eletaan-historiallista-rakennusbuumia/

11

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maaltamuuttoaalto

      Se edellinen, toisteiseksi lyömätön rakennusbuumihan osui maaltamuuton aikaan, 70 luvun puoliväliin /-10 vuotta.

      Vuosi tai pari sitten jotkut rohkenivat ennustaa, että on käynnistymässä uusi maaltamuuton aalto. Tällä kertaa ei tyhjene perämetsät - niissähän on jo talot laudat ikkunoissaan. Nyt tyhjenee pikkukaupungit. Ainakin, jotka eivät ole sopivasti suuremman kupeessa tai liikenteen valtaväylän varrella.

      Kuten aina, monet yrittävät ilmiön kiistää tai pysäyttää. Kuten kepulit SOTE uudistusten yms. lypsyautomaattiensa kanssa.

    • Asuntoanalysaattori

      Voisiko tässä olla joku analogia Irlannin, Espanjan, USA:n jne kanssa? Ei varmaankaan, sen tulee joku asuntouskovaisten lahkoon kuuluva pian todistamaan. Muualla asuntosyklin loppuvaiheen merkki on ollut rakentamisen voimakas lisäääntyminen. Me suomalaiset olemme niin fiksuja että meillä tämä ei ole mahdollista.
      Voisiko itse ylipappi Pundit tulla lyömään vuokrakuoriaisloiskassukehvelille jauhot suuhun palstan analyyttistä kielenkäyttöä ja argumentointia lainatakseni?

      • Tietääkseni pk-seudulla ja muissa suuremmissa asutuskeskuksissa on jatkuva pula esimerkiksi vuokra-asunnoista. Vuokra-asunnot ovat tuottaneet omistajilleen mojovia voittoja jopa sosiaalisessa asuntotuotannossa (VVO ja SATO).
        .
        Käsittääkseni asuntoja rakennetaan Suomessa tarpeeseen, ei tarpeen yli mistä oli kysymys Irlannissa ja Espanjassa. Asuntokuplasta olisi kysymys silloin, kun markkinat ylikuumentuvat ja kaikilla on kiire ostaa asunto etteivät asuntojen hinnat karkaa käsistä. Tämän ostohalun myötä rakennuttajat esimerkiksi Irlannissa rakensivat yhä enemmän asuntoja odottamaan arvonnousua. Asuntomarkkinoiden ylikuumeneminen tapahtuu tyypillisesti noususuhdanteessa, jossa kaikilla on vahva luottamus talouden hyvää tuottavaan pyörään - tällaista ei ole nyt käsillä Suomessa. Asuntomarkkinoiden ylikuumeneminen näkyy asuntojen hintojen voimakkaana nousuna (tätäkään ei ole Suomessa). Hyvä esimerkki asuntomarkkinoiden ylikuumentumisesta on Tanska, jossa asuntojen hinnat nousivat voimakkaasti tuloihin nähden, kunnes tapahtui romahdus 2008-2010.
        Näkyy kuvasta http://aijaa.com/PJbucx
        .
        Nyt suomalainen asuntorakentaminen auttaa ja ylläpitää taloudellista toimeliaisuutta ja työllisyyttä, jolla on vähäisiä positiivia vaikutuksia talouden näkymiin.
        .
        Hypo on mielestäni tässä oikeassa: "Kotimaista asuntojen hintakuplaa ei Hypon mukaan kuitenkaan ole. Korkojen nousustakaan ei ole pelkoa lähivuosina."


      • kunnon.idari.taas
        pundit kirjoitti:

        Tietääkseni pk-seudulla ja muissa suuremmissa asutuskeskuksissa on jatkuva pula esimerkiksi vuokra-asunnoista. Vuokra-asunnot ovat tuottaneet omistajilleen mojovia voittoja jopa sosiaalisessa asuntotuotannossa (VVO ja SATO).
        .
        Käsittääkseni asuntoja rakennetaan Suomessa tarpeeseen, ei tarpeen yli mistä oli kysymys Irlannissa ja Espanjassa. Asuntokuplasta olisi kysymys silloin, kun markkinat ylikuumentuvat ja kaikilla on kiire ostaa asunto etteivät asuntojen hinnat karkaa käsistä. Tämän ostohalun myötä rakennuttajat esimerkiksi Irlannissa rakensivat yhä enemmän asuntoja odottamaan arvonnousua. Asuntomarkkinoiden ylikuumeneminen tapahtuu tyypillisesti noususuhdanteessa, jossa kaikilla on vahva luottamus talouden hyvää tuottavaan pyörään - tällaista ei ole nyt käsillä Suomessa. Asuntomarkkinoiden ylikuumeneminen näkyy asuntojen hintojen voimakkaana nousuna (tätäkään ei ole Suomessa). Hyvä esimerkki asuntomarkkinoiden ylikuumentumisesta on Tanska, jossa asuntojen hinnat nousivat voimakkaasti tuloihin nähden, kunnes tapahtui romahdus 2008-2010.
        Näkyy kuvasta http://aijaa.com/PJbucx
        .
        Nyt suomalainen asuntorakentaminen auttaa ja ylläpitää taloudellista toimeliaisuutta ja työllisyyttä, jolla on vähäisiä positiivia vaikutuksia talouden näkymiin.
        .
        Hypo on mielestäni tässä oikeassa: "Kotimaista asuntojen hintakuplaa ei Hypon mukaan kuitenkaan ole. Korkojen nousustakaan ei ole pelkoa lähivuosina."

        Ja taas joku tyffeleistä ottaa vain esimerkin mitä on käynyt jossain toisessa maassa (vieläpä hyvin kaukana suomesta), mutta "unohtaa" mainita muuta kuin ilmiön nimen. Tyffeleille tunnusomaisesti mm. "unohtaa" mainita miksi tämä asia on jossain tapahtunut, eikä edes koeta kirjoituksessaa pohtia onko se todelliseen tämänhetkiseen tilanteeseen verrattaessa edes LÄHELLEKÄÄN mahdollista tapahtua Suomessa. Pääasia on, että pääsee mainitsemaan jotain rommauskeen viittaavaa.


      • kunnon.idari.taas kirjoitti:

        Ja taas joku tyffeleistä ottaa vain esimerkin mitä on käynyt jossain toisessa maassa (vieläpä hyvin kaukana suomesta), mutta "unohtaa" mainita muuta kuin ilmiön nimen. Tyffeleille tunnusomaisesti mm. "unohtaa" mainita miksi tämä asia on jossain tapahtunut, eikä edes koeta kirjoituksessaa pohtia onko se todelliseen tämänhetkiseen tilanteeseen verrattaessa edes LÄHELLEKÄÄN mahdollista tapahtua Suomessa. Pääasia on, että pääsee mainitsemaan jotain rommauskeen viittaavaa.

        Aina löytyy syitä siihen, miksi joku toinen on toista lahjakkaampi, varakkaampi tai onnekkaampi. Onnellakin on vaikutusta, mutta pääasiassa kysymys on kuitenkin ahkeruudesta, taidoista ja kyvyistä. Ahkeralla ja kyvykkäällä on onneakin.


      • Hyvin sanottu arvon Pundit. Vain yrittämällä, ahkeruudella, jonkinlaisilla kyvyillä ja onnella pärjää elämässään. Sen kun saisi suomalaisten kielteisiin ajatuksiin ja harhaisiin mieliin iskostettua, alkaisi tässäkin maassa taas paremmat ajat. Mihin katosi "talvisodan henki", jolla rakennettiin tästä maasta maailman paras paikka elää. Sosialismiin ja sen loputttomiin laiskottelun mahdollisuuksiinko?

        Niin ja Hypo ON oikeassa. Suomessa ei ole asuntokuplaa.


      • Antigue kirjoitti:

        Hyvin sanottu arvon Pundit. Vain yrittämällä, ahkeruudella, jonkinlaisilla kyvyillä ja onnella pärjää elämässään. Sen kun saisi suomalaisten kielteisiin ajatuksiin ja harhaisiin mieliin iskostettua, alkaisi tässäkin maassa taas paremmat ajat. Mihin katosi "talvisodan henki", jolla rakennettiin tästä maasta maailman paras paikka elää. Sosialismiin ja sen loputttomiin laiskottelun mahdollisuuksiinko?

        Niin ja Hypo ON oikeassa. Suomessa ei ole asuntokuplaa.

        Liika yhteiskunnan hyysääminen on pahasta. Siinä moni tottuu ja tyytyy kituliaiseen elämään yhteiskunnan siivellä. Tottuu ja tyytyy, mutta kuitenkin katkeroituu, kun saa mielestään liian vähän ilmaiseksi yhteiskunnalta. Sitten syytetään hallitusta, pankkeja, veroparatiiseja ja optioherroja. Kaikki muut ovat syyllisiä, mutta ei ao. henkilö itse.
        .
        Sosiaaliturvan pitäisi olla kannustavampi. Kannustavampi nousemaan pois sieltä yhteiskunnan tukiviidakosta.


    • vielä_hetki

      Kohta on tuhnulle halpaa kämppää tarjolla kuolevissa <10 000 asukkaan pikkukaupungeissa. Asunto omaksi 50 000 eurolla eikä ainuttakaan seinänaapuria!

      20 vuoden odotus palkitaan!

    • tietäjätietäjä

      Pk-seudulle rakennetaan historiallisen paljon tuettua asumista ja tyhjiä omistusasuntoja! :D

    • VittuSentään

      Rakennusbuumi johtuu pelkästään maahanmuuttajien "kotoutumisesta". Kunnat takaavat matujen vuokrat ja asuntojen korjauskulut ilman ylärajoja.
      Matut menevät siis heittämällä ohi kantasuomalaisten asunnontarvitsijoiden.

      • saavutettu_etu

        Siinäpä kuultiin aitosuomalaisen sossunelätin kanta asiaan. Onneksi nykyään löytyy langatonta nettiä lähiöräkälöistäkin, joten emme jääneet osattomaksi tästä...

        Aitosuomalaista sossunelättiä harmittaa, kun NE tulee ja vie MEIDÄN tuet ja MEIDÄN asunnot!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe