TOP 10 pahimmat?

Jaksaa-jaksaa

Mitkä teillä on olleet pahimmat vv-oireet, jos niitä nyt voi "paremmuus"järjestykseen edes laittaa? Itse koin pahimmiksi psyykkiset oireet jotka alkoi jo ennen fyysisiä oireiluja. Mm. raivokohtaukset, armoton hitutus, aivosumu, muistamattomuus, saamattomuus, erilaiset pelkotilat (erityisesti kuuman aallon yhteydessä), itsetunnon romahdus muutamia mainitakseni.

Fyysisen puolen oireet on melkein helpommat kestää kuin nuo henkiseen puoleen liittyvät. Tai no, enpä tiedä - kun saa kuuman aallon peräjälkeen monesti tunnissa niin eihän se mitään herkkua ole. Ja yöhikoilu herättää aina, yhtä katkonukkumista. Ja miks kilot kertyy aina vyötärölle? Limakalvojen kuivuminen kyllä yllätti, koskaan ennen en siitä ollut kärsinyt.

Jäsenten jäykkyys ei varsinaisesti haittaa, liikkujana olen tottunut siihen että raajoissa kolottaa enemmän tai vähemmän, venyttely auttaa siihen aika hyvin. Mutta hiusten ohentuminen oli shokki, eikä mitkään tropit näytä siihen auttavan. No, ei mulla tukka ole koskaan pitkäksi jaksanut kasvaakaan.

Hormonihoito ei kohdallani tule kysymykseen joten sitkeenä sissinä tässä ollaan menty - jota ihmettelen kyllä itsekin että miten mä oon pärjänny... Alapään kuivuuteen sain onneksi vagifemiä jota laitan pari kertaa viikossa ja se on auttanut hyvin.

Ja olen 52v, premenopaussi alkoi kuutisen vuotta sitten.

16

1318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vvvvvvvvv

      Ei muita oireita ole ollut kuin kuumat aallot, mutta on siinä ihan riittävästi. Kymmeniä hikipuuskia päivässä, kasvoilla hikipisarat, yöllä herättää välillä kuuma, välillä kylmä. Joulukuussa viimeiset kuukautiset, tammikuussa kuumia aaltoja, jotka jäi pariksi kuukaudeksi pois ja nyt taas maaliskuussa hikipuuskat alkoivat ja ovat kestäneet tänne saakka. Kolme vuotta sitten oli myös kuukauden kestävä kuuma aalto -kausi. En ole ainakaan vielä hormoihoitoa aloittanut. Katson vielä jos jäisi pois taas joksikin aikaa niin kuin pari kertaa on tehnyt.

      • Jaksaa-jaksaa

        Onnkeksi olkoon vain, olet päässyt helpolla :) jos minullakin olisi pelkästään kuumat aallot riesana niin olisin todella iloinen. Itsellä ei aaltoilussa tule isompaa pisarointia mutta kuin kevyesti sumutettu pinta iholle. Mutta yöhikoulu onkin sitten ihan kunnon vesileikkiä, koko kroppa varpaita lukuunottamatta hiessä. Ja jos en ole hikoiluun herännyt niin sitten viimeistään siihen kauheaan paleluun. Tuota yöhikoilua on ollut ainakin toistaiseksi vain satunnaisesti, ei joka yö - onneksi!


    • Liian_rankkaa

      En ala luettelemaan mitään top 10 listaa, mutta muutama pahin jotka käytännössä pakotti hormoonikorvaushoitoon.
      Alkuun tuli yöllä voimakkaita hiki-palelukohtauksia. Palelu oli niin voimakasta että hampaat löi loukkua jolloin etuhammas lohkesi. Seuraavan tuli rankat painajaiset joiden seurauksena itkuisuutta ja pelkoa nukkumisesta (joskus painajainen vaan jatkui nukahtaessa). Lopullinen ratkaisu tuli kun en pystynyt keskittymään työhöni ja tein taloudellisesti suuria vahinkoja, isolle ihmisryhmälle.

      • Jaksaa-jaksaa

        Juurikin se että joutuu vielä työelämässä olemaan tekee sen että yöt pitäisi saada nukutuksi että päivisin jaksaa. Minulla kanssa tuli muutama moka töissä mutta sain ne korjattua ennen "eteenpäin" menoa. Mutta kyllä niistä ylimääräistä stressiä tuli kun muutenkin kaikista asioista nykyään stressaa niin paljon enemmän kuin nuorempana.

        Aiemmin mulla kanssa painajaisia mutta niitä mulla on ollut kyllä nuorempanakin, itse asiassa kun rupesin nyt miettimään niin määrällisesti nyt on niitä vähemmän mutta voivat olla muuten kamalampia.


    • pieni_vaiva

      Eipä ole oireita luetteloksi asti.
      Pelkkiä kuumia ja kylmiä aaltoja, mutta lievempinä kuin esim. äidilläni, joka "ui" hiessä joka päivä. Hänellä oli 20 erilaista "oiretta" (samoja mitä sullakin, plus sydänoireet), meni sen listansa kanssa lekurille ja sai korvaushoidon. Noita-akasta tuli lempeä mummo.
      Itse en hoitoja koe kaipaavani, tunteet ja pää toimivat vanhaan malliin, menkatkin oli jo veke 8 kk kunnes yhtäkkiä: rinnat kipeinä ja sitten alkoi vuoto. Eli eivät loppuneet sittenkään vielä. Yöunet pätkineet jo 5 vuotta, joten olen oppinut nukkumaan siten kuin nyt nukun.
      Onneksi vierellä kulkee rauhallinen ja ymmärtäväinen mies, joka vain hymyilee kun minä vähän punastelen.

    • 51vee

      Pahin TOP1 ehdottomasti on kun kroppa alkoi roikkumaan. Olen urheillut ikäni ja urheilen edelleen mutta niin vain eräänä päivänä huomasin allien roikkuvan. Kimmoisuus on kadonnut ja iho alkaa näyttää vanhan naisen iholta (vaikea selittää mitä tarkoitan). Rinnat on valahtanut alaspäin urakalla. Näihin ei auta hormonit enää vaan kirurgin veitsi. Tämä siksi nro 1 sillä itseni katsominen ärsyttää ja kiristää pinnaa lisää.
      TOP2 on mieliala. Pinna kireällä koko ajan. Riitelen miehen ja teinin kanssa 24/7, ero varmaan lähellä.
      TOP3 seksin halun väheneminen ja limakalvojen kuivuus. (Tämä ei vielä niin paha siksi top3).
      TOP4 hetkittäinen muistamattomuus (saatan unohtaa vaikka jonkun hlön nimen vaikka olisi läheinen).
      TOP5 kolotus; lonkat särkee, aamuisin nivelet kankeat, välillä ei meinaa päästä kyykystä ylös jne. Yleistä särkyä ajoittain nivelissä.
      TOP6 hiusten oheneminen
      TOP7 yö hikoilut ja palelut
      TOP8 väsyminen, väsyttää koko ajan.
      Nämä nyt tuli mieleen. Viimeiset kuukautiset tulivat kaksi vuotta sitten.

    • 48vee

      Minulla ihan sama lista kuin vastaajalla 51vee paitsi TOP 1 minulla mielialavaihtelut (enimmäkseen alakulo) ja kauhea väsymys ja TOP 2 maha kasvaa vauhdilla. Aloitin hormonikorvaushoidon viikko sitten, joten vielä liian aikaista sanoa auttaako se.

    • Huonouninen

      Olen 57-v ja vaihtarit n. 3 vuoden ajan. Ylivoimaisesti ikävin vv-oire unenlaadun heikkeneminen. Uni on usein pätkittäistä, usein aamuyöstä heräilen enkä enää saa sitä vähääkään nukuttua silloin. Ah, miten kaipaan niitä sikeitä yöunia ennen vv-vaivoja !

      • 54lasissa

        Toi oli pahin mullekin! Heräsin siinä yö-kolmelta enkä yleensä nukahtanut uudelleen. Kakkossijalla hikoilu. eihän sitä itse tiedä, jos haisee pahasti hieltä tai noita henkisiä juttuja.
        Nyt syön Progynovaa 4.vuotta ja hyvin menee.


    • böönä1

      Pahin oli sydänoireet , ja yleinen witutus. Kuumille aalloille en koskaan ehtinyt. menin nopee gynelle kun sain ekat ihme raivarit. Kaksi kertaa annosta nostettu tarpeen mukaan, en todella aio kärsiä näistä. Nyt ei oikeestaan mtn oireita , joskus palelee mutta sitä on ollut heikon pulssin kanssa aina. Nyt menee kligest 2mg päivä ja estrogeeliä lisäksi yksi annos. Näillä mennään, ei vaivaa kuivuudet tai haluttomuudet. Repadinaa käytän ihan siksi kun se on niin hyväksi limakalvoille. Eiköhän tästä hengissä selvitä, ikää kohta tulee 57v.

    • 51vbitch

      Olen 51v. Minulla loppui kuukautiset vasta kuukausi sitten ( jonossa kohdunpoistoon runsaitten kk takia) . (1) Samalla alkoi kova hikoilu-paleleminen. Olen kärsinyt (2) unettomuudesta aina, mutta nyt herään useamman kerran yössä hikoiluun ja sitä seuraavaan paleluun. Päivälläkin hikoiluttaa/paleltaa useamman kerran päivän aikana. (3) Pinnaa kiristää, ei kotona, vaan töissä. Olen saanut kuukaudessa "bitchin maineen". Ihmeellinen syyllisyys kaikesta tekemisestä, joka myös herättää öisin. Samaan syssyyn sellainen (4) alakuloisuus. Odotan lääkärin soittoa ensi viikolla, perutaanko kohdun poistoaika, ja saanko näihin 'vaivoihin' estrogeenilääkityksen. Hikoilu/palelukohtaukset kestäisin, mutten halua muuttua kärttyisäksi akaksi. Enkä v-mäistä olotilaa syyttömiä kollegoitani kohtaan tai tätä jatkuvaa syyllisyyden tunnetta normiasioista. Ainoa iloni ja suurin ilon aiheeni tällä hetkellä on, että ne helvetillisen kovat kk loppuivat : )

    • EstroRiippuvainen

      Ei missään pahemmuusjärjestyksessä:

      1 Hurjat kuumuus- tai palelukohtaukset, normi oloa vain muutama minuutti välillä.
      2 Unettomuus, eli unta ei vain tullut, vaikka saatoin valvoa 2 vrk peräkkäin tai välillä oli öitä, että nukuin pieniä 10 minsan pätkiä.
      3 Hirveät nivelkivut lähes kaikissa mahdollisissa nivelissä, myös sormissa ja varpaissa.
      4 Paniikkikohtaukset.
      5 Migreeni.
      6 Hajamielisyys, huono muisti.
      7 Sydämen rytmihäiriöt ja lyöntitiheys 120 krt/min.
      8 Lihaskrampit ja lihaskivut.
      9 Hiusten lähtö.
      10 Lihaskato.
      11 Heikkous ja tärinä jaloissa ja koko kehossa.
      12 Masennus.
      13 Huimaus, oksettava olo ja vatsa usein sekaisin.
      14 Työkyvyttömyys, en edes kauppaan päässyt, enimmäkseen sängyssä vain olin ja seinistä pidin kiinni, kun kävelin vessaan.
      15 Kotitöitä ja ruokaa laitoin pyörtymistä vastaan taistellen.
      16 Parin tunnin välein pissalle ja useita virtsatulehduksia.
      17 Hiivatulehduskierre jatkuvasti.

      Jos vähennän estrogeenin ottamista, niin jo seuraavana yönä alkaa kuumat aallot ja heikko olo sekä migreeni ja sitten nuo kaikki muut, joten en uskalla ajatellakaan, että lopettaisin hormonikorvaushoitoa. Pitää toivoa, että annosta voisi vähitellen pienentää ja joskus lopettaa kokonaan - takana jo 7 vuotta Estrogel:n käyttöä.

      Esivaihdevuodetkin olivat rajut ja kestivät noin 5 vuotta ennen kuin FSH-verikoe näytti, että on mahdollisuus saada Estrogel käyttöön. Minulta tutkittiin kaikki mahdolliset syyt reumasta aivokasvaimeen, mutta lopulta selvisi, että kyse oli vaihdevuosista ja hormonien myötä poistui vähitellen kaikki oireet.

      Mietin, että jos joskus voin lopettaa Estrogelin käytön, niin onkohan varmaa, että ne kaikki hirveät oireet palaa, eli voiko tulla takaisin esim. osa oireista, kuten vaikka migreeni, paniikkikohtaukset, nivelkivut? Onko kenelläkään tuollaisesta kokemusta?

      On pelottavaa olla riippuvainen estrogeenistä, kun oireet ovat niin rajut ilman sitä.

    • uneton.öisin

      Toiset selviää vaihtareista 2-3 vuodessa, monilla kestää pitempään esim 10 v tai jop a 20 v. Joillakin vaihtarioireet kestävät koko loppuelämän tosin ihan vanhuusiässä lievempinä. Minä en terv.syistä voi käyttää hormonihoitoja, joten on vaan kärvisteltävä :( Soijatuotteista ym ei mitään apua ole ollut, sykettä reilusti kohottava liikunta on jonkin verran tehonnut. Kyllähän se tuo unettomuus on ikävin vaiva, joskus saattaa olla paremmin nukuttuja öitä, sitten taas 1-2 viikkoa huonoa unta, jotenkin vaan tuohonkin on tottunut! Unilääkkeitä en kylläkään halua käyttää tai muita esim masennuslääkkeitä.

    • Entinen_mielipuoli

      Kuten niin monet muutkin, myös minä olen valvonut öisin hirvittävän ahdistuksen vallassa. Olen surrut konkurssiin menevää yritystäni, aikuisten lasteni tulevaisuutta, Suomen ulkopoliittista tilannetta tässä Venäjän kyljessä ja vaikka mitä.
      Päivisin olen ollut alakuloinen, mikään ei tunnu miltään ja ajattelen että on aika tavalla sama olenko hengissä vai kuolenko pois. Kaikki asiat ja ihmiset ärsyttivät ja jouduin koko ajan rauhoittamaan itseäni, jotta en tuonut julki mitä ajattelen.

      Olen tavannut mieheni seitsemän vuotta sitten, 49-vuotiaana. Silloin hän kertoi eräälle henkilölle, että ihanaa minussa on se, että minä en puhu kenestäkään pahaa tai arvostele ketään. Olen viime vuosina miettinyt, että jos mieheni tietäisi mitä minä nyt ajattelen, hän ottaisi eron. Kuinka yksi hormoni voikin sekoittaa ihmismielen!

      Kaiken kukkuraksi en edes tajunnut kyseessä olevan vv-oireet, vaan olen vuosia etsinyt syytä itsestäni, mielenterveydestäni, komentanut itseäni ajattelemaan positiivisesti, lukenut itsehoito-oppaita ja vaikka mitä.

      Kaksi vuotta sitten kävin lääkärissä, kun minulta lähti hiuksia epänormaalin paljon. Silloin lääkäri sanoi minulla olevan sulkasadon. Nyt kävin uudelleen, kun aina vaan hiukset lähtevät, kynnet lohkeavat ja iho kuivuu. Lääkäri tajusi kysyä mielialasta, alakulosta, nukkumisesta. Ja passitti heti gynekologille juttelemaan vaihdevuosioireista.

      Gynekologi antoi geelireseptin. Hain geelin ja laitoin sitä heti työpaikalle päästyäni. Parin tunnin kuluttua tuntui siltä, kuin olisin nousuhumalassa: sydän jumputti ja päässä kohisi. Tämä kesti hetken ja meni ohi. En tiedä johtuiko tämä geelistä, mutta haluan uskoa niin.
      Nyt olen laittanut geeliä reilun viikon ajan ja se vaikuttaa oikein hyvin: nukun täysiä öitä, enkä heräile. Öisin ei tarvitse edes käydä vessassa. Mielialani on tasainen ja hyvä. Oloni tuntuu hyvältä ja hulluiksi luulemani ihmisetkin tuntuvat ihan mukavilta.

      En luovu estrogeenista ikinä <3

      • vaivoja.riittää

        Voi, kumpa m inäkin voisin estrogeeniä käyttää, mutta en voi terv.syistä :( Ainoa keino, mikä vähän vv-oireita helpottaa on liikunta korkeahkolla sykkeellä, esim. jo 30 min juoksulenkki vähentää merkittävästi hikoiluoiretta ja kohentaa unen laatua seur. vuorokauden aikana. Netistä tilattavia vv-oireiden helpottamiseen tarkoitettuja luontaishoitotuotteita en kyllä uskalla käyttää, niiden mahd. haitoista kun ei oikein ole tietoa. Mutta olisihan se kiva saada nuoruuden olotila ja kroppa takaisin..


      • Entinen_mielipuoli

        Kuten vaivoja.riittää, myös minä urheilen suhteellisen paljon. Luulen että se on poistanut kuumat aallot ja ehkä siksikin en tajunnut vaihdevuosien alkaneen. Luulin vain kärsiväni mielenterveysongelmista ja stressistä.

        Toivon sydämestäni, että sinäkin saat avun jostain!

        PS. Ei ole vielä tullut nuoruuden kroppaa takaisin, eikä edes hehkuvaa ihoa kuten joillakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe