Kumpi on parempi, alumiini-vai teräsrukoinen? Olen tottunut teräsrukoiseen, mutta mietin seuraavaa pyörää että kummanlaisella rungolla kannattaisi hankkia. En ole mikään isomassainen ihminen, ja ajattelen että sellainen alumiininen pyörä vois ensimmäisessä kovassa tuulenpuuskassa vaikka kaatua kumoon. Ja hemppua jos olis painavat ostoskassit ohjaustangossa. Kummat rungot ovat kestävämpiä?
Millainen polkupyörä teillä on?
16
322
Vastaukset
- shimano
Ajallisesti ajateltuna alumiinirunkoinen on varmaan kestävämpi koska se ei ainakaan ruostu. Teräsrunkoinen on painavampi. Mitä hemppumiseen tulee niin siihen vaikuttaa moni muukin asia kuin rungon materiaali. Suuremmat rungot tietty hemppuu enempi pienempään verrattuna. Joskus pyörää ostettaessa vaihtoehtona oli rungon tekotapa eli oliko ne liitokset hitsattu vai ns. muhviliitoksia, hitsatut saumat ruostui ekana kun taas muhviliitoksiset eivät ruostuneet. Pyörän käyttö ja paino vaikuttivat meidän ostopäätöksiin samoin kuin ne vaihteet eli kenen tekemät vaihteet pyörässä oli ja millaiset vaihteet. Samoin tuijotettiin jarruihin eli miten ne toimivat verrattuna johonkin toiseen. Lisäks vois istua alas ja miettiä missä pyörää käytetään eniten. Asfalttiteillä pyörän rullaus on myös huomioitava asia renkaista johtuvan kitkan vähentämiseksi. Sit vielä valkkaat oikean kokoisen pyörän itsellesi. Tai sit menet vaan markettiin ja otat sieltä pyörän mukaasi etkä ajattele mitn.
Alumiini vai teräs ? ei mitään välii tavan tallaajalle ,kaatumisen tuulessa estää kolmipyöräinen.
Osta sähköpyörä ja kun ostat älä osta sitä missä moottori on etunavassa.OIkea vastaus on hiilikuitu ;-) Ei maar - kaikilla runkomateriaaleilla on oma kannattajakuntansa. Alumiini menee keveytensä puolesta monesti teräksen edelle. Sanotaan, että alumiinirunko vanhenee eli metalli "väsyy" aikanaan, mutta tuskin ilmiö tulee perus pyöräilijällä vastaan.
- ent.siivoojaparka
En osaa sanoa, mikä on parempi.
Minun polkupyöräni on vain metallia. Ei mitään jalometallia, mutta mitä lienee. Kevyesti se kulkee silloin kun sitä kuljettaa.
Nyt on mennyt ohjaus niin väljäksi, että se meinaa mennä minne sattuu tottelematta ohjausta. En saa tiukattua sitä, mistä kiikastanee. Ei sillä uskalla liikenteeseen lähteä näillä näkymin. - pyöräilijä.nainen
Minulla on sähköpyörä ja oikein hyvä tavallinen. En tiedä rungosta, kai ne teräsrunkoisia ovat. Kesällä ajelen kaikki lyhyemmät matkat pyörällä.
- henrjii
istuin siinä ainakin on päin pertsettä
- lonkka-volvo
Minulla on Tunturin hybridi. Hyvin on alumiinirunko kestänyt 100kg taakkaa;)
Ostin pyörän syksyllä -96, yksi viimeisiä Suomessa tehtyjä Tunturi pyöriä. - Heikunkeikku
Noku mun pitäis ruveta kraapimaan maalipintaa, että saisin selville onko sielä alla alumiinia vai mitä häh. En ala siihen hommaan. Kaunis lila väriltään.
Siinä on molemmissa päissä pyörät ja keskellä istuin. Siihen kun istuu ja jalat tällää semmosiin polkimiin ja alkaa veivaamaan, niin kohta jo huomaa, että hei täshän mennään lujaa. Jos mäen päältä päästää menemään, niin sitte mennään jo lujaaaaaaaaaaa.
Hyvä on hän. Hän se on. Edessä kori, johon voi laittaa mitä tahtoo. Vesiputelin, termospullon, jotain kauppatavaraa ja ja..
Voi ohittaa helposti muut pyöräilijät, jos vaan jaksaa kinttujaan pyörittää tarpeeksi lujaa. Jos joku ihan hirvee polkija on menos, niin kyllä senkin ohitte pääsee, mutta sitte pitää jo naama punaasena pyörittää ja hampaat pitää olla toisiaan vasten ihan tasan vastapäin.- Hiiop
No kyllä sen huomaa jo sarvista vähän pyörää nostamalla että onko alumiini- vai teräsrunko. Alumiininen nousee ihan tuosta noin, mutta teräksinen on paljon painavampi.
- lyhyetmatkat
Olen ostamassa pyörää ja ajattelin vain mennä kauppaan ja ajaa sieltä kotiin tai sitten yritän työntää sen auton perälle. Taitaa lähteä mummopyörä matkaan parillasadalla eculla.
Mulle on jäänyt sellainen kuva, että ne alumiiniset ovat lähinnä paremmat maastofillaroina? Ostin sellainen melkein 20 vuotta sitten, on edelleen hengissä. Ei ainakaan ruostu :)
Pahemminhan ne painavat kaatuu?- skeittimummokohta
Mä ajattelin jos skeittilaudan ostan, sais kantaa kainalossa ylämäet.
- Lakia.uhmaten
Olisko arviolta 1960 -luvun alun Crescent? Miesten pyörä, aitoa rrrautaa! Kovin on ruosteessa päältäpäin, mutta tekniikka on uuden kunnossa, kun sen itse kunnostin. Nyt kolme vaihdettakin - joku oli roskakatokseen tuonut kolmivaihdetakapyörän, vanne kahdeksikolla. Minä vaihdoin ehjän vanteen ja roskiksesta löytyi vaijerikin vipuineen. Näin toteutui 1950-luvun haaveeni kolmivaihdepyörästä! Tosin se ei ole lakien ja paragraafien mukainen kun siinä ei ole toista jarrua, mutta onpa se 20 cm pituudelta valkoiseksi maalattu takalokasuoja minkä laki vaatii. Vaan kun muut ajelevat takalokasuojattomillakin pyörillä, niin minun rikokseni on sieltä lievemmästä päästä.
- Lakia.uhmaten
Itse sen takalokasuojan pään valkoiseksi ulkolateksilla 30 v sitten maalasin ja hyvin on maalaus kestänyt.
Tyttärelleni ostin Ainotar pyörän made in Finland kahden vuoden päästä hän sanoi voit ottaa pyörän takaisin sehän oli täysi romu osat aasiasta heitin rautaromuihin.
En enään pyöräile 70 luvulla kylläkin ja vähän kilpailin Olin yli 25 siis tavallaan eläkeläinen.
Monta kertaa viikossa 50-100km lenkkejä. Pyörän tekiminulle maailmanmestari eräs Fåglumin veljeksistä. Pyörä on kellarissa--tänään on pyörät muuttuneet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1186229Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631593992Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503325Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4762812Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2761823Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde341486- 871416
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1631327Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja141283