Mitä tarkoittaa nimellisvirta

Määvaanihmetteren

Hei.

En googlettamallakaan löytänyt tähän tyhjentävää vastausta, eli mikä on nimellisvirta esimerkiksi sähkömoottorista puhuttaessa? Tarkoittaako tämä suurinta sallittua virtaa millä laitetta voi käyttää, laitteen keskimääräistä virrankulutusta vai mitä?

Jos esimerkiksi sähkömoottorin arvokilvessä olisi merkintä 3,8A ja moottori kuluttaisi virtaa vaikkapa 2,2A, niin olisiko tämä hyvä vai huono asia :)? Eli kävisikö moottori "vajaalla", eli ampeereita olisi hyvä saada lisää vai kuuluuko moottorin käyttämä virta ollakin nimellisvirtaa selvästi pienempi?

Kiitos ja kumarrus!

25

12163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perusasiat

      Moottori ottaa verkosta nimellisvirran silloin, kun moottorin akselilta otetaan ulos nimellisteho (kW). Eli sallitun jatkuvan kuormituksen enimmäisarvot. Molemmat on merkitty arvokilpeen.
      Jos moottoria ei kuormiteta lainkaan, tai kuormitetaan osateholla, virta on silloin nimellisvirtaa pienempi.
      Jos moottoria ylikuormitetaan, virta nousee silloin nimellisvirtaa suuremmaksi. Ylikuormitus ei saa olla jatkuvaa, koska vaarana on silloin käämityksen kuumentuminen yli sietorajan. Seurauksena silloin on moottorin käämityksen tuhoutuminen.

    • xxxxxxxxfffffff

      Moottoreiden kanssa on aina syytä käyttää moottorisuojakytkintä ja kytkimen virta säädetään moottorin tyyppikilven osoittamaan arvoon. Tämä suojaa moottoria tuhoutumiselta/palamiselta, jos se jää jumiin.

    • Anonyymi

      Miten nimellisvirta sitten lasketaan?

      • Anonyymi

        Mittaamalla nimellisvirta todetaan. Ei sitä tarvitse laskea.
        Mitatusta virrasta voidaan sitten laskea cos fii ja hyötysuhde.


      • Anonyymi

        Nimellisvirtaa ei tarvitse mitata, se on valmiiksi merkitty moottorin arvokilpeen. Uteliaisuuttaan moottorin virran voi tietenkin ampeerimittarilla mitata. Näkee samalla käykö moottori kuinka lähellä mimelliskuormaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittaamalla nimellisvirta todetaan. Ei sitä tarvitse laskea.
        Mitatusta virrasta voidaan sitten laskea cos fii ja hyötysuhde.

        Pakko tuo virta on jonkun laskea. Ei moottoreita voi sokkona suunnitella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko tuo virta on jonkun laskea. Ei moottoreita voi sokkona suunnitella.

        Eipä taida olla sinulla ihan hanskassa moottorien suunnittelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimellisvirtaa ei tarvitse mitata, se on valmiiksi merkitty moottorin arvokilpeen. Uteliaisuuttaan moottorin virran voi tietenkin ampeerimittarilla mitata. Näkee samalla käykö moottori kuinka lähellä mimelliskuormaansa.

        Moottori ei yleensä käy kuinka lähellä nimelliskuormaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida olla sinulla ihan hanskassa moottorien suunnittelu.

        Jos sinä suunnittelet moottoreita vain heittelemällä osat koppaan ja sitten testaat paljonko sieltä ehkä tehoa irtoaa ja kestääkö osat, niin kaikki kunnia sinulle. Kerro vielä firma missä olet niin ei tule vahingossa ostettua mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida olla sinulla ihan hanskassa moottorien suunnittelu.

        Eipä taida tällä palstalla pyöriä ensimmäistääkään sähkömoottorin suunnittelijaa :D


    • Anonyymi

      Eiköhän nimellisvirta saada lasketuksi nimellistehosta ?
      Mitähän näin jännää seuraavaksi?

      • Anonyymi

        Ei onnistu sinulta eikä keltään muultakaan.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka sinä et pysty sitä laskemaan, mutta älä muita vedä mukaan!

        https://deltaheavyequipment.s3.eu-central-1.amazonaws.com/k03755/ws_k03755_008.jpg

        Tässä moottorin kilvessä on merkitty oleelliset viisi nimellisarvoa, neljän arvon avulla pystyy aina laskemaan yhden puuttuvan arvon. Kokeile vaikka...

        Höpöhöpö. Ei virtaa arvaamalla tai laskemalla ole alunperinkään keksitty. cos fii ja hyötysuhde saadaan laskemalla selville kun tunnetaan teho ja virta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö. Ei virtaa arvaamalla tai laskemalla ole alunperinkään keksitty. cos fii ja hyötysuhde saadaan laskemalla selville kun tunnetaan teho ja virta.

        Mitä ihmettä yrität selittää? Selvitä pääsi, ja yritä uusiksi.


    • Anonyymi

      Jokaisessa moottorissa (sähkö) on kierrolsen rajoitus. Muutenhan ne jatkais kiihtymistä kunnes kitka- tai energia rajoittaa.

      Selittäkää välillä miten sähkömotin kierrokset rajataan?

      • Anonyymi

        Kitka/kuorma rajoittaa ja/tai synkronimoottoreilla taajuus -tai eihän epätahtimoottoritkaan verkon taajuuden yli kierrä...


      • Anonyymi

        Normaalin "teollisuusmoottorin" kierrosten teoreettisen ylärajan määrää sähköverkon taajuus (50 Hz) ja moottorin napaluku, siitäkin häviöt nipsaisee vähän pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalin "teollisuusmoottorin" kierrosten teoreettisen ylärajan määrää sähköverkon taajuus (50 Hz) ja moottorin napaluku, siitäkin häviöt nipsaisee vähän pois.

        Onkonkyseessä sähköauton moottoottori kun käytten o i n kuumana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkonkyseessä sähköauton moottoottori kun käytten o i n kuumana

        Epäiletkö että sähköautoissa käytetään tavan VEMmejä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalin "teollisuusmoottorin" kierrosten teoreettisen ylärajan määrää sähköverkon taajuus (50 Hz) ja moottorin napaluku, siitäkin häviöt nipsaisee vähän pois.

        Eikö siihen saa taajuusmuuttajaa väliin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitka/kuorma rajoittaa ja/tai synkronimoottoreilla taajuus -tai eihän epätahtimoottoritkaan verkon taajuuden yli kierrä...

        Kierrosluku rpm/min = (60 x verkkovirran taajuus) / magneettiset napaparit . Yleinen teollisuusmoottorin kierrosluku on 3000 rpm/min eli 3000/1. Kahdella napaparilla kierrosluku on puolet tuosta, neljällä taas neljäsosa.

        Taajuusmuuntimilla saadaan sitten muita kuin noita kerrannaisia.


    • Anonyymi

      Ja mitähän seuraavaksi rajoitetaan...?

      • Anonyymi

        Ehkä palstan aktivointia


    • Anonyymi

      "Eipä taida tällä palstalla pyöriä ensimmäistääkään sähkömoottorin suunnittelijaa"
      Täällä tarvitsee pyöriä vain palstan / aloitusten aktiivisena pitäjiä !

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe