Mitä tarkoittaa nimellisvirta

Määvaanihmetteren

Hei.

En googlettamallakaan löytänyt tähän tyhjentävää vastausta, eli mikä on nimellisvirta esimerkiksi sähkömoottorista puhuttaessa? Tarkoittaako tämä suurinta sallittua virtaa millä laitetta voi käyttää, laitteen keskimääräistä virrankulutusta vai mitä?

Jos esimerkiksi sähkömoottorin arvokilvessä olisi merkintä 3,8A ja moottori kuluttaisi virtaa vaikkapa 2,2A, niin olisiko tämä hyvä vai huono asia :)? Eli kävisikö moottori "vajaalla", eli ampeereita olisi hyvä saada lisää vai kuuluuko moottorin käyttämä virta ollakin nimellisvirtaa selvästi pienempi?

Kiitos ja kumarrus!

25

12939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perusasiat

      Moottori ottaa verkosta nimellisvirran silloin, kun moottorin akselilta otetaan ulos nimellisteho (kW). Eli sallitun jatkuvan kuormituksen enimmäisarvot. Molemmat on merkitty arvokilpeen.
      Jos moottoria ei kuormiteta lainkaan, tai kuormitetaan osateholla, virta on silloin nimellisvirtaa pienempi.
      Jos moottoria ylikuormitetaan, virta nousee silloin nimellisvirtaa suuremmaksi. Ylikuormitus ei saa olla jatkuvaa, koska vaarana on silloin käämityksen kuumentuminen yli sietorajan. Seurauksena silloin on moottorin käämityksen tuhoutuminen.

    • xxxxxxxxfffffff

      Moottoreiden kanssa on aina syytä käyttää moottorisuojakytkintä ja kytkimen virta säädetään moottorin tyyppikilven osoittamaan arvoon. Tämä suojaa moottoria tuhoutumiselta/palamiselta, jos se jää jumiin.

    • Anonyymi

      Miten nimellisvirta sitten lasketaan?

      • Anonyymi

        Mittaamalla nimellisvirta todetaan. Ei sitä tarvitse laskea.
        Mitatusta virrasta voidaan sitten laskea cos fii ja hyötysuhde.


      • Anonyymi

        Nimellisvirtaa ei tarvitse mitata, se on valmiiksi merkitty moottorin arvokilpeen. Uteliaisuuttaan moottorin virran voi tietenkin ampeerimittarilla mitata. Näkee samalla käykö moottori kuinka lähellä mimelliskuormaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittaamalla nimellisvirta todetaan. Ei sitä tarvitse laskea.
        Mitatusta virrasta voidaan sitten laskea cos fii ja hyötysuhde.

        Pakko tuo virta on jonkun laskea. Ei moottoreita voi sokkona suunnitella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko tuo virta on jonkun laskea. Ei moottoreita voi sokkona suunnitella.

        Eipä taida olla sinulla ihan hanskassa moottorien suunnittelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimellisvirtaa ei tarvitse mitata, se on valmiiksi merkitty moottorin arvokilpeen. Uteliaisuuttaan moottorin virran voi tietenkin ampeerimittarilla mitata. Näkee samalla käykö moottori kuinka lähellä mimelliskuormaansa.

        Moottori ei yleensä käy kuinka lähellä nimelliskuormaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida olla sinulla ihan hanskassa moottorien suunnittelu.

        Jos sinä suunnittelet moottoreita vain heittelemällä osat koppaan ja sitten testaat paljonko sieltä ehkä tehoa irtoaa ja kestääkö osat, niin kaikki kunnia sinulle. Kerro vielä firma missä olet niin ei tule vahingossa ostettua mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida olla sinulla ihan hanskassa moottorien suunnittelu.

        Eipä taida tällä palstalla pyöriä ensimmäistääkään sähkömoottorin suunnittelijaa :D


    • Anonyymi

      Eiköhän nimellisvirta saada lasketuksi nimellistehosta ?
      Mitähän näin jännää seuraavaksi?

      • Anonyymi

        Ei onnistu sinulta eikä keltään muultakaan.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka sinä et pysty sitä laskemaan, mutta älä muita vedä mukaan!

        https://deltaheavyequipment.s3.eu-central-1.amazonaws.com/k03755/ws_k03755_008.jpg

        Tässä moottorin kilvessä on merkitty oleelliset viisi nimellisarvoa, neljän arvon avulla pystyy aina laskemaan yhden puuttuvan arvon. Kokeile vaikka...

        Höpöhöpö. Ei virtaa arvaamalla tai laskemalla ole alunperinkään keksitty. cos fii ja hyötysuhde saadaan laskemalla selville kun tunnetaan teho ja virta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö. Ei virtaa arvaamalla tai laskemalla ole alunperinkään keksitty. cos fii ja hyötysuhde saadaan laskemalla selville kun tunnetaan teho ja virta.

        Mitä ihmettä yrität selittää? Selvitä pääsi, ja yritä uusiksi.


    • Anonyymi

      Jokaisessa moottorissa (sähkö) on kierrolsen rajoitus. Muutenhan ne jatkais kiihtymistä kunnes kitka- tai energia rajoittaa.

      Selittäkää välillä miten sähkömotin kierrokset rajataan?

      • Anonyymi

        Kitka/kuorma rajoittaa ja/tai synkronimoottoreilla taajuus -tai eihän epätahtimoottoritkaan verkon taajuuden yli kierrä...


      • Anonyymi

        Normaalin "teollisuusmoottorin" kierrosten teoreettisen ylärajan määrää sähköverkon taajuus (50 Hz) ja moottorin napaluku, siitäkin häviöt nipsaisee vähän pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalin "teollisuusmoottorin" kierrosten teoreettisen ylärajan määrää sähköverkon taajuus (50 Hz) ja moottorin napaluku, siitäkin häviöt nipsaisee vähän pois.

        Onkonkyseessä sähköauton moottoottori kun käytten o i n kuumana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkonkyseessä sähköauton moottoottori kun käytten o i n kuumana

        Epäiletkö että sähköautoissa käytetään tavan VEMmejä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalin "teollisuusmoottorin" kierrosten teoreettisen ylärajan määrää sähköverkon taajuus (50 Hz) ja moottorin napaluku, siitäkin häviöt nipsaisee vähän pois.

        Eikö siihen saa taajuusmuuttajaa väliin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitka/kuorma rajoittaa ja/tai synkronimoottoreilla taajuus -tai eihän epätahtimoottoritkaan verkon taajuuden yli kierrä...

        Kierrosluku rpm/min = (60 x verkkovirran taajuus) / magneettiset napaparit . Yleinen teollisuusmoottorin kierrosluku on 3000 rpm/min eli 3000/1. Kahdella napaparilla kierrosluku on puolet tuosta, neljällä taas neljäsosa.

        Taajuusmuuntimilla saadaan sitten muita kuin noita kerrannaisia.


    • Anonyymi

      Ja mitähän seuraavaksi rajoitetaan...?

      • Anonyymi

        Ehkä palstan aktivointia


    • Anonyymi

      "Eipä taida tällä palstalla pyöriä ensimmäistääkään sähkömoottorin suunnittelijaa"
      Täällä tarvitsee pyöriä vain palstan / aloitusten aktiivisena pitäjiä !

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe