Mitä tarkoittaa nimellisvirta

Määvaanihmetteren

Hei.

En googlettamallakaan löytänyt tähän tyhjentävää vastausta, eli mikä on nimellisvirta esimerkiksi sähkömoottorista puhuttaessa? Tarkoittaako tämä suurinta sallittua virtaa millä laitetta voi käyttää, laitteen keskimääräistä virrankulutusta vai mitä?

Jos esimerkiksi sähkömoottorin arvokilvessä olisi merkintä 3,8A ja moottori kuluttaisi virtaa vaikkapa 2,2A, niin olisiko tämä hyvä vai huono asia :)? Eli kävisikö moottori "vajaalla", eli ampeereita olisi hyvä saada lisää vai kuuluuko moottorin käyttämä virta ollakin nimellisvirtaa selvästi pienempi?

Kiitos ja kumarrus!

25

14910

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perusasiat

      Moottori ottaa verkosta nimellisvirran silloin, kun moottorin akselilta otetaan ulos nimellisteho (kW). Eli sallitun jatkuvan kuormituksen enimmäisarvot. Molemmat on merkitty arvokilpeen.
      Jos moottoria ei kuormiteta lainkaan, tai kuormitetaan osateholla, virta on silloin nimellisvirtaa pienempi.
      Jos moottoria ylikuormitetaan, virta nousee silloin nimellisvirtaa suuremmaksi. Ylikuormitus ei saa olla jatkuvaa, koska vaarana on silloin käämityksen kuumentuminen yli sietorajan. Seurauksena silloin on moottorin käämityksen tuhoutuminen.

    • xxxxxxxxfffffff

      Moottoreiden kanssa on aina syytä käyttää moottorisuojakytkintä ja kytkimen virta säädetään moottorin tyyppikilven osoittamaan arvoon. Tämä suojaa moottoria tuhoutumiselta/palamiselta, jos se jää jumiin.

    • Anonyymi

      Miten nimellisvirta sitten lasketaan?

      • Anonyymi

        Mittaamalla nimellisvirta todetaan. Ei sitä tarvitse laskea.
        Mitatusta virrasta voidaan sitten laskea cos fii ja hyötysuhde.


      • Anonyymi

        Nimellisvirtaa ei tarvitse mitata, se on valmiiksi merkitty moottorin arvokilpeen. Uteliaisuuttaan moottorin virran voi tietenkin ampeerimittarilla mitata. Näkee samalla käykö moottori kuinka lähellä mimelliskuormaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittaamalla nimellisvirta todetaan. Ei sitä tarvitse laskea.
        Mitatusta virrasta voidaan sitten laskea cos fii ja hyötysuhde.

        Pakko tuo virta on jonkun laskea. Ei moottoreita voi sokkona suunnitella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko tuo virta on jonkun laskea. Ei moottoreita voi sokkona suunnitella.

        Eipä taida olla sinulla ihan hanskassa moottorien suunnittelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimellisvirtaa ei tarvitse mitata, se on valmiiksi merkitty moottorin arvokilpeen. Uteliaisuuttaan moottorin virran voi tietenkin ampeerimittarilla mitata. Näkee samalla käykö moottori kuinka lähellä mimelliskuormaansa.

        Moottori ei yleensä käy kuinka lähellä nimelliskuormaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida olla sinulla ihan hanskassa moottorien suunnittelu.

        Jos sinä suunnittelet moottoreita vain heittelemällä osat koppaan ja sitten testaat paljonko sieltä ehkä tehoa irtoaa ja kestääkö osat, niin kaikki kunnia sinulle. Kerro vielä firma missä olet niin ei tule vahingossa ostettua mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida olla sinulla ihan hanskassa moottorien suunnittelu.

        Eipä taida tällä palstalla pyöriä ensimmäistääkään sähkömoottorin suunnittelijaa :D


    • Anonyymi

      Eiköhän nimellisvirta saada lasketuksi nimellistehosta ?
      Mitähän näin jännää seuraavaksi?

      • Anonyymi

        Ei onnistu sinulta eikä keltään muultakaan.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka sinä et pysty sitä laskemaan, mutta älä muita vedä mukaan!

        https://deltaheavyequipment.s3.eu-central-1.amazonaws.com/k03755/ws_k03755_008.jpg

        Tässä moottorin kilvessä on merkitty oleelliset viisi nimellisarvoa, neljän arvon avulla pystyy aina laskemaan yhden puuttuvan arvon. Kokeile vaikka...

        Höpöhöpö. Ei virtaa arvaamalla tai laskemalla ole alunperinkään keksitty. cos fii ja hyötysuhde saadaan laskemalla selville kun tunnetaan teho ja virta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö. Ei virtaa arvaamalla tai laskemalla ole alunperinkään keksitty. cos fii ja hyötysuhde saadaan laskemalla selville kun tunnetaan teho ja virta.

        Mitä ihmettä yrität selittää? Selvitä pääsi, ja yritä uusiksi.


    • Anonyymi

      Jokaisessa moottorissa (sähkö) on kierrolsen rajoitus. Muutenhan ne jatkais kiihtymistä kunnes kitka- tai energia rajoittaa.

      Selittäkää välillä miten sähkömotin kierrokset rajataan?

      • Anonyymi

        Kitka/kuorma rajoittaa ja/tai synkronimoottoreilla taajuus -tai eihän epätahtimoottoritkaan verkon taajuuden yli kierrä...


      • Anonyymi

        Normaalin "teollisuusmoottorin" kierrosten teoreettisen ylärajan määrää sähköverkon taajuus (50 Hz) ja moottorin napaluku, siitäkin häviöt nipsaisee vähän pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalin "teollisuusmoottorin" kierrosten teoreettisen ylärajan määrää sähköverkon taajuus (50 Hz) ja moottorin napaluku, siitäkin häviöt nipsaisee vähän pois.

        Onkonkyseessä sähköauton moottoottori kun käytten o i n kuumana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkonkyseessä sähköauton moottoottori kun käytten o i n kuumana

        Epäiletkö että sähköautoissa käytetään tavan VEMmejä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalin "teollisuusmoottorin" kierrosten teoreettisen ylärajan määrää sähköverkon taajuus (50 Hz) ja moottorin napaluku, siitäkin häviöt nipsaisee vähän pois.

        Eikö siihen saa taajuusmuuttajaa väliin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitka/kuorma rajoittaa ja/tai synkronimoottoreilla taajuus -tai eihän epätahtimoottoritkaan verkon taajuuden yli kierrä...

        Kierrosluku rpm/min = (60 x verkkovirran taajuus) / magneettiset napaparit . Yleinen teollisuusmoottorin kierrosluku on 3000 rpm/min eli 3000/1. Kahdella napaparilla kierrosluku on puolet tuosta, neljällä taas neljäsosa.

        Taajuusmuuntimilla saadaan sitten muita kuin noita kerrannaisia.


    • Anonyymi

      Ja mitähän seuraavaksi rajoitetaan...?

      • Anonyymi

        Ehkä palstan aktivointia


    • Anonyymi

      "Eipä taida tällä palstalla pyöriä ensimmäistääkään sähkömoottorin suunnittelijaa"
      Täällä tarvitsee pyöriä vain palstan / aloitusten aktiivisena pitäjiä !

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      3009
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1122
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1015
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      31
      974
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Oletko älykkäämpi kuin kaivattusi

      Pitääkö kaivattusi sinua älykkäämpänä teistä? Mitä luulet?
      Ikävä
      71
      770
    Aihe