Ryhmäkeskustelussa painajainen

TraumaT

Tulin juuri ylemmän AMKn valintakokeista ja koin varmaan yhden elämäni hirveimmästä ryhmäkeskustelutilanteista. Olen persoonaltani hieman hitaasti syttyvä ja tilanteissa, joissa on uusia ihmisiä, olen alkuu yleensä hiljainen ja kuuntelen. Olin kuitenkin tietoinen siitä, että ryhmäkeskustelutestissä tulee olla avoin ja ottaa kantaa esille otettuihin asioihin. Ryhmääni kuului kaksi ulkomaista miestä ja kolme suomalaista naista, yht. 5 henkilöä. Tilanne olin englanniksi. Olen itse ollut aina hyvä kirjoittamaan englannin kieltä ja ymmärrän hyvin, mutta ulosanti ei ole mikään parhain. Varsinkaan jännittävässä tilanteessa. Jäädyn alkuun aivan totaalisesti, kun meidän tuli esitellä itsemme. Koin, etten saanut sanottua kaikkia asioita, kun haastattelija siirtyi jo seuraavaan. Seuraavassa osiossa meidän tuli keskustellaan. Puoli tuntia annetusta aihepiiristä. Kun keskustelu alkoi kaksi ulkom. Miestä ja ryhmämme vanhin (varmaan 40-50) vuotias nainen alkoivat käydä niin kovaa keskustelua, että emme toisen naisen, minun kanssa samanikäisen kolmikymppisen naisen kanssa saaneet oikeastaan yhtään puheenvuoroa. Asia rönsyili joka suuntaan ja yritinkin avata suustani, jotta saisimme kirjattua joitain asioita ylös ennen kuin tulokset tulee kertoa valvojille. Nämä kolme ihmistä puhuivat koko keskustelun ajan, vaikka yritinkin kovasti heittää väliin mielipiteitä ja vastauksia kysymyksiin. Kun kerroin joitain kehitysideoitani, en ehtinyt edes perustella sanomaani ennenkuin tämä vanha 50 vee nainen tuli ja lyttäsi ajatukseni. Kysyi, että ajattelenko aivan vanhanaikaisesti tästä aiheesta, vaikka ei kuunnellut selitystänne edes loppuun. Koin tämän todella ahdistavana tilanteena, aivan kuin hän olisi halunnut lytätä minut, jotta näyttää itse paremmalta haastattelijan mielestä. Nyt minua jännittää miten ryhmäkeskusteluosio meni ja olen varma, että saan osiosta huonoimmat pisteet..harmittaa todella paljon..

5

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TraumaT

      Ja tulipahan paljon kirjoitusvirheitä tällä korjaamalla tekstinsyötöllä...

    • MitäsLuulet

      Voihan se olla niinkin, että tuo lyttääjä sai ne huonoimmat pisteet. Lyttääjiä inhotaan työelämässäkin.

    • tämäntiedän

      Hyvä keskustelija ei suinkaan ole se, joka on koko ajan äänessä eikä anna muille suunvuoroa eikä kuuntele muiden kommentointia.

      Hyvä keskustelija pyrkii vuorovaikutukseen, kuuntelee, kommentoi ja kannustaa muitakin.

      Et varmaankaan ollut ryhmän heikoin.

    • Plaaplaaplaap

      Todennäköisempää on että sinä saat paikan .eikä ne pölöttäjät..

    • SweetMagenta

      Kyllä asia on nyt niin, että jos sait lauseenkin sanottua ääneen, niin saat todennäköisesti paljon paremmat pisteet tilanteesta kuin nämä kolme. Jokainen tietää, ettei niissä keskustelutilanteissa saa olla hiljaa tuppisuuna, joten todellisuudessa siinä mitataan enemmänkin sitä kuka on kovaääninen lyttääjä tai muuten teennäinen hölösuu. Hyvät pisteet saadakseen pitää olla asiallinen, kommentoida ja kysellä ystävällisesti muiden kanssa tasavertaisena keskustelijana. Harmittava tilanne, ettet päässyt näyttämään taitojasi kunnolla, mutta varmasti sinua verrataan näihin kolmeen mölyäjään, jotka varmasti saavat huonot pisteet. Omasta mielestäni ei voi paljon pahempaa virhettä tehdä kuin mennä haukkumaan toisen mielipide tuollaisessa tilanteessa, jossa mitataan keskustelutaitoja. :'D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2231
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      65
      1873
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1695
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1621
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1594
    6. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      144
      1539
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1504
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1208
    Aihe