Haluan lapsen mutta mietin sterilisaatiota

Huoliaon

Olen jo pari vuotta miettinyt sterilisaatiota ja siihen liittyy dilemma: minussa on halu saada lapsi (ollut teinistä lähtien, en haluaisi tätä mutta se ei vaan poistu millään) ja on niin monta syytä miksi lasta ei kannata tehdä (opiskelut pahasti kesken, pelkään kuollakseni yksinhuoltajuutta tai sitä, että todella elämässä ei enää olisi muuta kuin lapsi, koska siltä näyttää perheellisten elämä, periytyvä vakava sairaus vanhemmillani, yleisesti huoli millaiseen maailmaan lapsen tekisikään, onhan meitä täällä pallolla jo enemmän kuin tää pallo jaksaa kantaa, erityisesti näillä elämän tavoilla, mitä jos hyvä suhde tuhoutuu lapseen jne. ) tai jos sen tekisi, niin se olisi niin kaukana tulevaisuudessa, että mahtaakohan olla edes biologisesti mahdollista enää silloin, joten sen puolesta lähes sama tekiskö sterin vai ei. Näyttää, että aika loppuu jo keksen, kun pitöisihän se ihminen tunteakin ennen lapsisuunnitelmia.

Olen siis nyt 29 eli kohta on todella mahdollistakin ja mietin tosissani keinoja selvittää, millä ihmeellä voisin tehdä päätöksen. Haluaisin niin olla haluamatta, koska sen haluaminenkin tuntuu niin surulliselta, sillä tuntuu paremmalta, jos lasta ei tule, koska se saattaisi hyvinkin olla lapselle ja maailmalle parempi. Inhottavaa haluta asiaa, mitä ei halua haluta. Tietysti tähän surullisuuteen vaikuttaa se, että miehet tuntuvat aina pettävän minua, ts. luottamus on koetuksella. Samaten ainoat kaverini, joilla on lapsia, ovat yksinhuoltajia, vaikka luulivat miestensä pysyvän mukana. Okei, yksi on raskaana, toivottavasti edes tää mies pysyy oikeasti mukana. Ihan kamalan ahdistavaa.

Tapasin tietysti muutama kuukaisi sitten ihanimman miehen koskaan (uskomatonta, hän tuntuu sielunkumppanilta, ei tällaista koskaan ole ollut mutta epäilen vahvasti järkeäni, koska rakastuminen sekoittaa pään täysin) mutta hän tuskin on halukas isäksi ylipäätään. Tai no, totesi että"en ole niin lapsivihainen kuin saattaa vaikuttaa, eri asia muiden lapset kuin jos ois oma". Toisaalta tää nyt varmaan oli jokin heitto, jos se jostain keksi, että minussa on tää typerä halu eikä halunnu, että häivyn tän takia.

Millaisia ajatuksia tämä herättää? Ja joo, en tee päätöstä tän keskustelun perusteella. Ystävät on sitä mieltä, että on aika iso mahdollisuus katumiseen mutta mielestäni on myös siihen, että kadun lasta juuri yksihuoltajuuden tai vastaavan vuoksi. Tuntuisi, että olen tuhonnut lapsen elämän alkuunsa ja sehän voisi olla tottakin, jos en yksin jaksaisi taakkaa ja surua hylkäyksestä. Mutta silti, niin kauheasti haluaisin tuon pienen syliini ja tiedän, että rakastaisin sitä olentoa uskomattoman paljon mutta...
Niin ja en pidä yksinhuoltajaa sinällään huonona äitinä, tiedän vain, että köyhyys todennäköisempää jne. eikä nykyiset hallituksen toimetkaan lupaile hyvää tulevaisuutta lapselliselle, huolestuttaa hirveästi.

4

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MieshänMinä

      Tee lapsi mun kanssa. Yksinhuoltajuutta sun ei tarvitse pelätä, sillä mä otan kyllä mielelläni huoltajuuden itselleni.

    • asiastatietävätaho

      E-pillerit on kyllä ihan keksitty tuohon ehkäisyyn ja satunnaisseksiin suosittelen kondomia. Vitut sinä mitään sterilisaatiota tarvitse.

    • Vähäinenkiinnostuspoissa

      Eduskunta teki erääseen lakiin älyttömän muutoksen. Nyt sitten ihmetellään, että kansa ei lisäänny.
      Toki, tosiasioita laillakaan ei muuteta.

    • steriloimislaki

      Niille, jotka ovat varmoja päätöksestä sopisi lainmuutos.
      Kansalaisaloite "Steriloimislain ikäraja pohjoismaiseksi eli 25 vuotta ja lapsiluvuksi kaksi lasta"
      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401

      Aloitteessa sterilisaation ikäraja halutaan laskea nykyisestä 30 ikävuodesta 25 ikävuoteen. Lisäksi lapsiluku halutaan muuttaa nykyisestä kolmesta lapsesta kahteen lapseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe