Naarmut ja ruoste?

Naiskuski;-)

Autakaa, hyvät ihmiset jos jotain tiedätte. Renault Megane, uusi, ja nyt jo tullut pari pientä naarmua. Ovat niin pieniä, että eivät kaukaa näy, mutta pitääkö ne korjata? Heti? Vai maalata itse kesällä? Vai mistä tietää lähteekö sillä tavalla rumasti ruostumaan ja maali kupruilemaan? Vai ajelenko vaan, kun niitä näyttää tulevan parkkihalleista ja porttikongeista?

Puhkiruostumattomuustakuu velvoittaa korjaamaan kaikki VALTUUTETULLA korjaamolla. Olenko siis sidottu Biliaan? Se on kuulemma huono ja kallis???

14

4992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uudessa meganessahan on aika paljon muoviosaa, en ei aikaan ruostu,niin kuin puskurit ja etulokasuojat. Ja jos pellissä paljas rauta näkyy siihen on korjausmaalia ja lakkaa pikkupulloissa niitä saa varaosaliikkeissä auton värikoodin mukaan, joka muistaakseen löytyy pelkääjän oven karmista. Eikä pellinkorjaamiset ole sidottu merkkiliikkeeseen. Yksi vaihtoehto on http://www.smartrepair.fi/

    • Stadi

      Ensinnäkin on suuri mahdollisuus että naarmuttamasi (tai siis parkkihallin naarmuttama ;-) pelti ei ole peltiä. Suuri osa Megane II:n tulilinjalla olevista "pelleistä" on nimittäin muovia. Näitä ovat mm. etukokasuojat, puskurit, puskurien alapuoliset maalatut puskurit (spoilerit) ym. Koputa naarmutettua osaa ja vertaa ääntä koputtamalla oveen joka on peltiä. Muovin tuntee äänestä tai siitä ettei siihen tartu magneetti.

      Toiseksi, voithan sä viedä pintanaarmut maalattaviksi mihin hyvänsä kun et vaan hiisku sitä niille..... Olet varmaan taitava automaalari, mutta noin uuden auton veisin kyllä ihan oikealle maalarille - ainakin omani veisin, enkä rupeaisi spreijaamaan itse. Siinä voi amatöörimaalari helposti tehdä suuremman vahingon kuin alunperin olikaan.

      Niiden Renaultin pykälien tarkoitus on lähinnä huolehtia siitä että jos mälllää autonsa oikein kunnolla, ei peltikorjaamon mahdollisesti jälkeensä jättämät fuskupaikat ala ruostua. "Huono ja kallis...?" älä usko kaikkea mitä täällä kirjoitetaan. Jos kaikki netissä kirjoitettu olisi totta, olisi Bilia jo konkurssissa.....
      Ei minuakaan tarvitse uskoa, mutta voithan soittaa nimettömänä Biliaan ja kysyä/kuvata vaurioistasi.

      PS.
      minullakin näkyy etupuskurina alla olevassa (muovisessa) spoilerissa hiuksen levyinen "naarmu". En aio tehdä asialle mitään, kun sen löytäminenkin on niin vaikeaa.

      • Naiskuski ;-)

        ...juu ensinnäkään en ole lukenut tätä palstaa IKINÄ ennen...Biliasta olen kuullut huonoa kaikenmaailman kahviporukoista. Ja arvaan kyllä, että jos naisena menen kyselemään yhtään mistään korjaamosta, niin puijaavat kyllä samantien. Blondi kun olen ;-)

        Naarmut ovat takalokasuojassa (farmari) ja etuovessa. Että peltiä ovat minusta. Ei ne muuten mitään, mutta pelkään että lähtevät sillä tavalla ikävästi ruostumaan ja leviämään. Ja missä vaiheessa vakuutus ei enää korjaa, sanovat, että olisi pitänyt korjata silloin ja silloin? Tai että Suomessa ei kai voi "keräillä" naarmuja ja teettää vakuutusyhtiöllä samantien isomman remontin vuosien päästä?


      • peltiä ovat ja korjaa heti
        Naiskuski ;-) kirjoitti:

        ...juu ensinnäkään en ole lukenut tätä palstaa IKINÄ ennen...Biliasta olen kuullut huonoa kaikenmaailman kahviporukoista. Ja arvaan kyllä, että jos naisena menen kyselemään yhtään mistään korjaamosta, niin puijaavat kyllä samantien. Blondi kun olen ;-)

        Naarmut ovat takalokasuojassa (farmari) ja etuovessa. Että peltiä ovat minusta. Ei ne muuten mitään, mutta pelkään että lähtevät sillä tavalla ikävästi ruostumaan ja leviämään. Ja missä vaiheessa vakuutus ei enää korjaa, sanovat, että olisi pitänyt korjata silloin ja silloin? Tai että Suomessa ei kai voi "keräillä" naarmuja ja teettää vakuutusyhtiöllä samantien isomman remontin vuosien päästä?

        jos kyseessä on todella vain naarmu, riittää ensiavuksi sellainen pieni kynsilakkapulloa muistuttava (pensseli korkissa) paikkamaalipullo jonka voit ostaa vaikka Biliasta tai hyvinvarustetusta autotarvikeliikkeestä.

        Tärkeintä on että se pintamaalin rikkonut naarmu saadaan umpeen.

        Jos pintamaali on rikki ja vaaleampi pohjamaali tai suorastaan pelti näkyvissä, lähtee kosteus välittömästi imeytymään huokoiseen pohjamaaliin ja seurauksena on ennenpitkää huomattavasti naarmua suurempi maalin kupliminen ruosteen edetessä pintamaalin ja pellin välissä.

        Monissa korjaamoissa on nykyään sellainen pikakorjaus jossa pienet maalipinnan virheet saadaan korjattua melkein odottaessa tarvitsematta maalata koko ovea joskin tuo kuulosti vähän isommalta kolhulta jos ulottui takaovesta takalokasuojaan.


      • Naiskuski ;-)
        peltiä ovat ja korjaa heti kirjoitti:

        jos kyseessä on todella vain naarmu, riittää ensiavuksi sellainen pieni kynsilakkapulloa muistuttava (pensseli korkissa) paikkamaalipullo jonka voit ostaa vaikka Biliasta tai hyvinvarustetusta autotarvikeliikkeestä.

        Tärkeintä on että se pintamaalin rikkonut naarmu saadaan umpeen.

        Jos pintamaali on rikki ja vaaleampi pohjamaali tai suorastaan pelti näkyvissä, lähtee kosteus välittömästi imeytymään huokoiseen pohjamaaliin ja seurauksena on ennenpitkää huomattavasti naarmua suurempi maalin kupliminen ruosteen edetessä pintamaalin ja pellin välissä.

        Monissa korjaamoissa on nykyään sellainen pikakorjaus jossa pienet maalipinnan virheet saadaan korjattua melkein odottaessa tarvitsematta maalata koko ovea joskin tuo kuulosti vähän isommalta kolhulta jos ulottui takaovesta takalokasuojaan.

        Ei, nämä ovat ihan pieniä naarmuja, ehkä 3cm pitkiä kummatkin. Ei syviä, että ehkä se on sitten vaan pohjamaaliin?

        Biliassa sanoivat, 600 euroa, toistan k-u-u-s-i-s-a-t-a-a e-u-r-o-a. HALOO! Mutta mitä jos pensselöin itse ja siltikin lähtee ruostumaan (voiko niinkäydä?) niin korvaako mikään vakuutus?

        Pöh, tämä on ihan typerää, olisi pitänyt ottaa leasing...


      • gigane II
        Naiskuski ;-) kirjoitti:

        Ei, nämä ovat ihan pieniä naarmuja, ehkä 3cm pitkiä kummatkin. Ei syviä, että ehkä se on sitten vaan pohjamaaliin?

        Biliassa sanoivat, 600 euroa, toistan k-u-u-s-i-s-a-t-a-a e-u-r-o-a. HALOO! Mutta mitä jos pensselöin itse ja siltikin lähtee ruostumaan (voiko niinkäydä?) niin korvaako mikään vakuutus?

        Pöh, tämä on ihan typerää, olisi pitänyt ottaa leasing...

        valitettavasti Bilian hinta on ihan realistinen jos siihen hintaan sekä takaovi että takasiipi maalataan uudestaan jonka jälkeen takuu tietenkin jatkuu.

        En nyt lukenut maalitakuun ehtoja mutta oletusarvo on että samalla hetkellä kun maalipinta menee rikki, päättyy takuu siihen ellei autoa maalauteta merkkihuollossa.

        Eli jos maalaat naarmut itse peitoon estät kyllä ruostumisen mutta maalitakuu raukeaa jos et korjauta niitä merkkihuollossa.


      • pyyhkiä vaikka hanuriaan
        gigane II kirjoitti:

        valitettavasti Bilian hinta on ihan realistinen jos siihen hintaan sekä takaovi että takasiipi maalataan uudestaan jonka jälkeen takuu tietenkin jatkuu.

        En nyt lukenut maalitakuun ehtoja mutta oletusarvo on että samalla hetkellä kun maalipinta menee rikki, päättyy takuu siihen ellei autoa maalauteta merkkihuollossa.

        Eli jos maalaat naarmut itse peitoon estät kyllä ruostumisen mutta maalitakuu raukeaa jos et korjauta niitä merkkihuollossa.

        Sellaista maalivauriota ei varmaan olekaan, jonka maahantuoja korvaisi. Tai no ehkä jos maalit pomppii irti koko kyljestä kuten Focuksessa aikanaan.

        Mutta jotta maalitakuu olisi voimassa niin vaurion on lähdettävä pellin puolelta. Jos vauriossa näkyy ruostetta eli maalipinta on rikki niin joka tapauksessa väittävät että vaurion on aiheuttanut kiveniskemät tms. Ihan sama vaikka se vaurio olisi takaluukun sisäpuolella.


      • Mra
        gigane II kirjoitti:

        valitettavasti Bilian hinta on ihan realistinen jos siihen hintaan sekä takaovi että takasiipi maalataan uudestaan jonka jälkeen takuu tietenkin jatkuu.

        En nyt lukenut maalitakuun ehtoja mutta oletusarvo on että samalla hetkellä kun maalipinta menee rikki, päättyy takuu siihen ellei autoa maalauteta merkkihuollossa.

        Eli jos maalaat naarmut itse peitoon estät kyllä ruostumisen mutta maalitakuu raukeaa jos et korjauta niitä merkkihuollossa.

        Pahasti epäilen että tuollainen "maalausmonopoli" takuun menettämisen uhalla olisi EU:n kilpailudirektiivien vastaista. Ihan niinkuin oli huoltomonopolikin. En muista niitä ehtoja - oliko maalitakuu sama kuin läpiruostumattomuustakuu? Jos maalaamo osaa asiansa, ei maalipintaan jää mitään tietoa siitä että se olisi uudelleenmaalattu. - Toisaalla täällä todettiin että kaskolla voi korjauttaa omavastuun hinnalla vaikka Biliassa ilman että bonuksenmenetykset häiritsee, koska ne voi hakea naapuriyhtiöstä uudelleen (jos ei ole liikennevakuutukseen ole koskettu)

        Itse ruostumattomuustakuu on kuulemma ihan teoreettinen. Varsinainen läpi voidaan korjata, mutta vieressä muhiva samanlainen jätetään silleen. Puhumattakaan että vaihtaisivat peltejä. Tämä on varmaa huhutietoa.


      • gigane II
        Mra kirjoitti:

        Pahasti epäilen että tuollainen "maalausmonopoli" takuun menettämisen uhalla olisi EU:n kilpailudirektiivien vastaista. Ihan niinkuin oli huoltomonopolikin. En muista niitä ehtoja - oliko maalitakuu sama kuin läpiruostumattomuustakuu? Jos maalaamo osaa asiansa, ei maalipintaan jää mitään tietoa siitä että se olisi uudelleenmaalattu. - Toisaalla täällä todettiin että kaskolla voi korjauttaa omavastuun hinnalla vaikka Biliassa ilman että bonuksenmenetykset häiritsee, koska ne voi hakea naapuriyhtiöstä uudelleen (jos ei ole liikennevakuutukseen ole koskettu)

        Itse ruostumattomuustakuu on kuulemma ihan teoreettinen. Varsinainen läpi voidaan korjata, mutta vieressä muhiva samanlainen jätetään silleen. Puhumattakaan että vaihtaisivat peltejä. Tämä on varmaa huhutietoa.

        merkistä riippumatta puhkiruostumistakuun ehdot menevät suunnilleen niin että korvataan vasta kun on läpireikä JA sen puhkiruostumisen on pitänyt alkaa SISÄPUOLELTA! eli mikään normaali pinnasta sisäänpäin lähtenyt ruostuminen ei kuulu takuun piiriin vaikka johtaisi nyrkin mentävään reikään.

        Ja sittenkin autoa pitäisi käyttää takuun säilymiseksi merkkihuollon maksullisissa tarkastuksissa.

        Käytännössä puhkiruostumistakuuseen on korjattu Focusten (ja mondeoiden?) ovenhelmoja jotka mätänivät parissa kolmessa vuodessa saumakitin petettyä ja jotain vastaavaa oli ihan uusissa E-mersuissakin mutta ei kylläkään ovissa.

        Käytännön tosiasia Suomen suolahuuruisilla teillä ajettaessa on että jos auto on ruostuakseen, niin se ruostuu kyllä läpi ulkoa sisäänpäin kauan ennenkuin ruoste puskee läpi toiseen suuntaan jollei koteloihin ole vahingossa syntynyt akvaariota ja vahatkin unohtuneet laittaa linjalla.


      • Naiskuski ;-)
        gigane II kirjoitti:

        merkistä riippumatta puhkiruostumistakuun ehdot menevät suunnilleen niin että korvataan vasta kun on läpireikä JA sen puhkiruostumisen on pitänyt alkaa SISÄPUOLELTA! eli mikään normaali pinnasta sisäänpäin lähtenyt ruostuminen ei kuulu takuun piiriin vaikka johtaisi nyrkin mentävään reikään.

        Ja sittenkin autoa pitäisi käyttää takuun säilymiseksi merkkihuollon maksullisissa tarkastuksissa.

        Käytännössä puhkiruostumistakuuseen on korjattu Focusten (ja mondeoiden?) ovenhelmoja jotka mätänivät parissa kolmessa vuodessa saumakitin petettyä ja jotain vastaavaa oli ihan uusissa E-mersuissakin mutta ei kylläkään ovissa.

        Käytännön tosiasia Suomen suolahuuruisilla teillä ajettaessa on että jos auto on ruostuakseen, niin se ruostuu kyllä läpi ulkoa sisäänpäin kauan ennenkuin ruoste puskee läpi toiseen suuntaan jollei koteloihin ole vahingossa syntynyt akvaariota ja vahatkin unohtuneet laittaa linjalla.

        Maalitakuu? Puhkiruostumattomuustakuu? Eli käsitin näin, että korvataan vain sisäpuolelta alkanut, valmistusvirheen tapainen vaurio. Ulkopuoliset naarmut ovat siis asia erikseen. Ja niitä ei mikään korvaa, ellen pysty väittämän, että ne olisivat ilkivaltaa?

        Koska kuitenkin jatkossakin ajelen paljon porttikongista, hankin sellaisen itse-maalaussetin biliasta. Kun noita näkyy tulevan...


      • Mra
        gigane II kirjoitti:

        merkistä riippumatta puhkiruostumistakuun ehdot menevät suunnilleen niin että korvataan vasta kun on läpireikä JA sen puhkiruostumisen on pitänyt alkaa SISÄPUOLELTA! eli mikään normaali pinnasta sisäänpäin lähtenyt ruostuminen ei kuulu takuun piiriin vaikka johtaisi nyrkin mentävään reikään.

        Ja sittenkin autoa pitäisi käyttää takuun säilymiseksi merkkihuollon maksullisissa tarkastuksissa.

        Käytännössä puhkiruostumistakuuseen on korjattu Focusten (ja mondeoiden?) ovenhelmoja jotka mätänivät parissa kolmessa vuodessa saumakitin petettyä ja jotain vastaavaa oli ihan uusissa E-mersuissakin mutta ei kylläkään ovissa.

        Käytännön tosiasia Suomen suolahuuruisilla teillä ajettaessa on että jos auto on ruostuakseen, niin se ruostuu kyllä läpi ulkoa sisäänpäin kauan ennenkuin ruoste puskee läpi toiseen suuntaan jollei koteloihin ole vahingossa syntynyt akvaariota ja vahatkin unohtuneet laittaa linjalla.

        mutta kyllä kukkiva pelti sisäpuolelta alkaa. Siinä välissä kun ensimmäinen kukka näkyy, on pelti sisäpuolelta jo ihan laho. Maalipinta pettää koska sen alla ei ole enää mitään joka pitää maalin kiinni.

        Aina ne ruosterempat menee samalla tavoin: huomaat että moitteeton maali alkaa kupruilla. Kun hinkkaat maalit auki, huomaat että sen alla ei ole tervettä peltiä kuin nimeksi. Jos vedät pellin hiomakoneella tasaiseksi, niin kiiltävän pellin lisäksi pelti on täynnä ruskeita laikkuja. Yritäppä hioa sellainen laikku pois saadaksesi kiiltävää peltiä. Läpi menee ennen kuin se on hiomalla kadonnut. Koska ruoste on alkanut sisältä, se ei näy ulkopuolelle ennenkuin kosteus tihkuu läpi ja maalipinnan alle.

        Pakollinen ruosteeltasuojaus loppui Suomessa 1995 alusta kun Suomesta tuli EU:n jäsen. Oli näet kaupan este. Ja vapaaehtoista suojausta ei katteitaan varjelevien maahantuojien toimesta tehdä. On luotettava "tehtaan suojaukseen" ja Renaultin osalta asiat ovat aika hyvin.

        Ruotsalaisen Vi Bilägaren ruosterekisterissä
        http://www.vibilagare.com/rostregistret.asp
        Scenic II saa suojauksesta täydet 5 pistettä. Samoin Megane II. Siihen eivät pääse täälläkin kehutut tojotat sun muut ooppelit. Moni täällä kehuu ostavansa seuraavaksi Mazdan. Kakkosen arvoista näkyy Mazdan tehdassuojaus olevan. Mutta ehtiihän sen myydä alta pois...
        Kannattaa kuitenkin lukea asiantuntujan huomautukset - vitosellakaan ei ole kaikki hyvin.

        VB:n rekisterissä on sekä uudet autot (mallivuosi tuore tai puuttuu) että käytetyt autot.


      • vänkäri
        Mra kirjoitti:

        mutta kyllä kukkiva pelti sisäpuolelta alkaa. Siinä välissä kun ensimmäinen kukka näkyy, on pelti sisäpuolelta jo ihan laho. Maalipinta pettää koska sen alla ei ole enää mitään joka pitää maalin kiinni.

        Aina ne ruosterempat menee samalla tavoin: huomaat että moitteeton maali alkaa kupruilla. Kun hinkkaat maalit auki, huomaat että sen alla ei ole tervettä peltiä kuin nimeksi. Jos vedät pellin hiomakoneella tasaiseksi, niin kiiltävän pellin lisäksi pelti on täynnä ruskeita laikkuja. Yritäppä hioa sellainen laikku pois saadaksesi kiiltävää peltiä. Läpi menee ennen kuin se on hiomalla kadonnut. Koska ruoste on alkanut sisältä, se ei näy ulkopuolelle ennenkuin kosteus tihkuu läpi ja maalipinnan alle.

        Pakollinen ruosteeltasuojaus loppui Suomessa 1995 alusta kun Suomesta tuli EU:n jäsen. Oli näet kaupan este. Ja vapaaehtoista suojausta ei katteitaan varjelevien maahantuojien toimesta tehdä. On luotettava "tehtaan suojaukseen" ja Renaultin osalta asiat ovat aika hyvin.

        Ruotsalaisen Vi Bilägaren ruosterekisterissä
        http://www.vibilagare.com/rostregistret.asp
        Scenic II saa suojauksesta täydet 5 pistettä. Samoin Megane II. Siihen eivät pääse täälläkin kehutut tojotat sun muut ooppelit. Moni täällä kehuu ostavansa seuraavaksi Mazdan. Kakkosen arvoista näkyy Mazdan tehdassuojaus olevan. Mutta ehtiihän sen myydä alta pois...
        Kannattaa kuitenkin lukea asiantuntujan huomautukset - vitosellakaan ei ole kaikki hyvin.

        VB:n rekisterissä on sekä uudet autot (mallivuosi tuore tai puuttuu) että käytetyt autot.

        Kyllä mä oon aina huomannu auton korin ruostumisen ensiksi siitä että ruostetta on ollut kohdassa jossa myös maalipinta on tavalla tai toisella ollut rikki. Kumpi sitten on ollut ensin, muna vai kana, sitä en tiedä. Mutta enpä kyllä ole koskaan omistanut niin vanhaa autoa että se olisi alkanut kunnolla kukkimaan tai mätänemään. Ainoastaan on ollut ruostepilkkuja joiden ympäriltä maali on alkanut kupruilla jos niille ei ole tehnyt mitään. Tai sitten jonkun läpiviennin ympäriltä on alkanut maali kupruileen, esim sivuvilkut tai takalasinpyyhin.


      • Mra
        vänkäri kirjoitti:

        Kyllä mä oon aina huomannu auton korin ruostumisen ensiksi siitä että ruostetta on ollut kohdassa jossa myös maalipinta on tavalla tai toisella ollut rikki. Kumpi sitten on ollut ensin, muna vai kana, sitä en tiedä. Mutta enpä kyllä ole koskaan omistanut niin vanhaa autoa että se olisi alkanut kunnolla kukkimaan tai mätänemään. Ainoastaan on ollut ruostepilkkuja joiden ympäriltä maali on alkanut kupruilla jos niille ei ole tehnyt mitään. Tai sitten jonkun läpiviennin ympäriltä on alkanut maali kupruileen, esim sivuvilkut tai takalasinpyyhin.

        yli 15 vuotiaita japsiautoja ja tasan tarkkaan ruostuu sisältä. Eihän maali itsestään rupea kukkimaan, vaan siinä on syy takana. Etkö ollenkaan ihmettele, miksi ovien maalipintaan tulee ruostepilkut aina ensimmäisenä oven alanurkkaan. Nurkka näyttää likaiselta ja kun putsaat sitä, huomaat että se onkin ruosteessa. No siksi että sen oven sisällä on vettä ja vesi valuu aina alasaumaan ja sieltä ulos jos pääsee. Sisältä se on jo umpimätä.

        Sulla on siis sellainen auto että maali alkaa itsestään kukkimaan ja kun skrapaat sen, niin alla on hieno kiiltävä pelti? Ei varmaan liene 15-20 vuotta vanha japsiauto? Mulla oli sellainen pelti että kun skrapasi ja maalasi päälle, niin seuraavana talvena kukki taas. Taas skrapattiin ja maalattiin - seuraavana vuonna tuli taas ruskea väri läpi. Kunnes muuttui pitsiksi. Kynnyspeltikin muuttui ruskeaksi, vaikka mitään vikaa ei näkynyt maalipinnassa. Kun sille antoi harjahiomakonetta, niin alla oli läpiruostunutta rautaa.


      • vänkäri
        Mra kirjoitti:

        yli 15 vuotiaita japsiautoja ja tasan tarkkaan ruostuu sisältä. Eihän maali itsestään rupea kukkimaan, vaan siinä on syy takana. Etkö ollenkaan ihmettele, miksi ovien maalipintaan tulee ruostepilkut aina ensimmäisenä oven alanurkkaan. Nurkka näyttää likaiselta ja kun putsaat sitä, huomaat että se onkin ruosteessa. No siksi että sen oven sisällä on vettä ja vesi valuu aina alasaumaan ja sieltä ulos jos pääsee. Sisältä se on jo umpimätä.

        Sulla on siis sellainen auto että maali alkaa itsestään kukkimaan ja kun skrapaat sen, niin alla on hieno kiiltävä pelti? Ei varmaan liene 15-20 vuotta vanha japsiauto? Mulla oli sellainen pelti että kun skrapasi ja maalasi päälle, niin seuraavana talvena kukki taas. Taas skrapattiin ja maalattiin - seuraavana vuonna tuli taas ruskea väri läpi. Kunnes muuttui pitsiksi. Kynnyspeltikin muuttui ruskeaksi, vaikka mitään vikaa ei näkynyt maalipinnassa. Kun sille antoi harjahiomakonetta, niin alla oli läpiruostunutta rautaa.

        Sanoinhan että mulla ei ole ollut niin vanhoja autoja että olisi pitänyt alkaa tosissaan maalaushommiin saati sitten paikkoja hitsailemaan. 8-vuotias on ollut vanhin tähän mennessä ja noita kolhun tai naarmun ympäriltä ruostuneita on ollut jo 4-5 vuoden ikäisissä, myös Renaulteissa. Ja helmoissa esiintyvillä ruostepilkuilla ei ole välttämättä mitään tekemistä vaurioituneen maalipinnan tai alta päin puskevan ruosteen kanssa. Nastoista tai asfaltin seassa olevasta rautapitoisesta kiviaineksesta irtoaa hiukkasia jotka tarttuvat kiinni maalin pintaan ja alkavat ruostua siinä. Valkoisissa autoissa tämän huomaa erityisen selvästi talven jälkeen. Ja jos auto on esim. puoli vuotta vanha niin silloin pelti ei ole ruosteessa vaan ruostetahra on tullut ulkoa päin ja sen saa pois sitkeästi hinkkaamalla.

        Totta kai se esim. koteloiden sisäpuolelta lähtenyt ruostuminen tulee jossain vaiheessa läpi terveestäkin maalipinnasta ja mitä huonommin kotelot on suojattu niin sitä nopeammin. 15-vuotiaalla autolla ei kuitenkaan enää ole juuri tekemistä muutenkaan maalitakuun kanssa ja sen ikäinen auto on muutenkin jo suunniteltua käyttöikäänsä vanhempi. Ja jos ei oltaisi Suomessa tai Afrikassa niin se olisi jo todennäköisesti romutettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      2018
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1478
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1187
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1067
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1062
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      877
    8. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      836
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      822
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe