Linuxin logitiedostot

Logiloogikko

Mitä logitiedostoja olisi syytä seurata ja mitkä olisivat mielenkiintoisia? Itse tiedän vain syslogin, josta näkee vain milloin kone on avattu ja milloin suljettu. Mitä muita seuraatte?

21

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuikuikui

      Jos jotakin suhmurointia ilmaantuu, niin /var/log/messages saattaa tietää jotakin

    • fatale

      /var/log/FatalLinuxFailures

    • Hyvintoimiisilti

      Minulla ei vastaavassa log-kansiossa ole mitään em. nimisiä tiedostoja olemassakaan. Ainoa on tuo aloittajan mainitsema syslog.

    • suojaa_lokisi

      Ne lokitiedostot voivat olla kiinnostavia joiden sisältöä pääsee tutkimaan vain rootin eli järjestelmävalvojan tunnuksilla.

      Tavallisen käyttäjän tunnuksilla ei edes voi nähdä kaikkia lokitiedostoja.

      Hyvin asennettu unix- tai linuxjärjestelmä erottaa selvästi järjestelmävalvojan ja tavallisen käyttäjän oikeudet. Tästä sysytä liika "sudottelu" voi olla tietoturva uhka.

      Periaatteesahan tavallisen käyttäjän käyttäessä SUDOA hän toimii järjestelmänvalvojan eli rootin oikeuksilla. Ja suurin tietoturva uhka onkinn jakaa järjestelmänvalvojan tunnusta kaikille käyttäjille jotta he voivat sudotella mielensä mukaan.

      Lokitiedostoihin liittyy myös se piirre, että osaava hakkeri tai krakkeri osaa puhdistaa lokitiedostoja eli niissä ei sitten todellakaan näy tietoturvan murrot. Järjestelmänvalvojan tunnuksilla voidaan siis muokata lokitiedostoja ja tämän muokkaus voi sisältää myös tietojen poistamista.

      Hyvä tietoturva ei synny tietoturvaohjelmien asennuksella vaan koko käyttöjärjestelmän arkkitehtuurin tuntemisella. Järjestelmänvalvoja eli rootti voi siis vaikuttaa siihen MITÄ tietoja koostetaan lokitiedostoihin ja sitten näitä voidaan myös puhdistaa. Tämän vuoksi liiallinen tavallsiten käyttäjien "sudottelu" voi suuri tietoturva uhka.

      Kaikkiin lokitiedostoihin ei tavallisia käyttäjiä pitäisi edes päästää lainkaan. Näiden kaikkien lokitedostojen sisältö ei edes pitäisi kuulua tavallisen käyttäjän oikeuksien piiriin. Tiettyjen lokitiedostojen sisältö on luottamuksellista aineistoa joka kuuluu vain järjestelmänvalvojille ei koskaan tavallisille käyttäjille.

      Tietoturvamurtajien, hakkerien ja krakkerien herkkua onkin se, että pääsee puhdistamaan lokitiedostoista omat käyntinsä jäljet. Olkaan nyt edes sen verran viisaita, että suojaatte lokitiedostonne sisällön puhdistustoimilta.
      Lokitiedostojen suojauksella on oma merkityksensä tietoturvassa eli niiden sisältö ei saa olla kaikkien luettavissa ja muutettavissa. Tietojen poistaminenkin on niiden muuttamista.

      • uteIias

        Olishan tuo vähemmälläkin jankutuksella tullut selväksi. Aamuun asti jatkuneella kaljoittelulla kai osuutensa asiaan?

        Mutta joku neuvokoon, kuinka ne loputkin logitiedostot sudotellaan auki ja näkyviin.


      • sudo_kuume
        uteIias kirjoitti:

        Olishan tuo vähemmälläkin jankutuksella tullut selväksi. Aamuun asti jatkuneella kaljoittelulla kai osuutensa asiaan?

        Mutta joku neuvokoon, kuinka ne loputkin logitiedostot sudotellaan auki ja näkyviin.

        "Mutta joku neuvokoon, kuinka ne loputkin logitiedostot sudotellaan auki ja näkyviin."

        Etkö ymmärtänyt lukemaasi tekstiä? Juuri tuossa joku selosti pitkään tämän asian.

        KÄYTÄ järjestelmänvalvojan eli rootin tunnuksia. Kyllä näillä tunnuksilla näkee KAIKKI lokitiedostot. Ei se ole tämän vaikeampaa.


      • avutonaatu
        sudo_kuume kirjoitti:

        "Mutta joku neuvokoon, kuinka ne loputkin logitiedostot sudotellaan auki ja näkyviin."

        Etkö ymmärtänyt lukemaasi tekstiä? Juuri tuossa joku selosti pitkään tämän asian.

        KÄYTÄ järjestelmänvalvojan eli rootin tunnuksia. Kyllä näillä tunnuksilla näkee KAIKKI lokitiedostot. Ei se ole tämän vaikeampaa.

        Sama kaljottelija edelleen kaljoissaan! Et näköjään ymmärrä etkä tiedä Linuxista mitään. Luulet, että "SUDOA" on se taikasana.

        Kaljasaivartelija pysyköön kaljoissaan.

        Jospa joku viisas ja osaava kertoisi millä komennolla ne avataan.


      • LMDE2

        Mulla on tuollainen "lokitiedostojen katselin" (Maten logikatselin) tuolla ohjelmissa.


      • wfwfwfwfa
        LMDE2 kirjoitti:

        Mulla on tuollainen "lokitiedostojen katselin" (Maten logikatselin) tuolla ohjelmissa.

        Ubuntussa Järjestelmäloki (gnome-system-log).


      • LMDE2

        Miksiköhän sitten neuvotaan sudottamaan niin prkleesti?


      • hyvää_tietoturvaa
        LMDE2 kirjoitti:

        Miksiköhän sitten neuvotaan sudottamaan niin prkleesti?

        Sudotelkaa pois ja unohtakaa koko tietoturva. Minä en anna tavallisille käyttäjille järjestelmävalvojan eli rootin tunnuksia.

        Minä järjestelmänvalvojana annan tavallisille käyttäjille heidän tarvitsemat käyttöoikeudet enkä yhtään enempää.

        Muutamat edistyneet käyttäjät ovat saaneet hieman suuremmat (laajemmat) ryhmäoikeudet. Edistyneeksi käyttäjäksi pääsee kun on osoittanut ensin kykenevänsä vastuulliseen tietokoneen käyttöön tavallisena käyttäjänä.

        Näin on pärjätty vallan hyvin. En edes ymmärrä mihin tavallinen käyttäjä tarvitsee sudo-oikeuksia. Tämä on taannut tietojärjestelmän vakaan toiminnan koska kuka hyvänsä ei pääse sitä sorkkimaan mielensä mukaan.


      • LMDE2
        hyvää_tietoturvaa kirjoitti:

        Sudotelkaa pois ja unohtakaa koko tietoturva. Minä en anna tavallisille käyttäjille järjestelmävalvojan eli rootin tunnuksia.

        Minä järjestelmänvalvojana annan tavallisille käyttäjille heidän tarvitsemat käyttöoikeudet enkä yhtään enempää.

        Muutamat edistyneet käyttäjät ovat saaneet hieman suuremmat (laajemmat) ryhmäoikeudet. Edistyneeksi käyttäjäksi pääsee kun on osoittanut ensin kykenevänsä vastuulliseen tietokoneen käyttöön tavallisena käyttäjänä.

        Näin on pärjätty vallan hyvin. En edes ymmärrä mihin tavallinen käyttäjä tarvitsee sudo-oikeuksia. Tämä on taannut tietojärjestelmän vakaan toiminnan koska kuka hyvänsä ei pääse sitä sorkkimaan mielensä mukaan.

        Minä järjesteklmänvalvojana pidän kaikki oikeudet itselläni , vaikka kyllä emäntä saa päivittää itse koneensa.


      • teeseitseaina
        hyvää_tietoturvaa kirjoitti:

        Sudotelkaa pois ja unohtakaa koko tietoturva. Minä en anna tavallisille käyttäjille järjestelmävalvojan eli rootin tunnuksia.

        Minä järjestelmänvalvojana annan tavallisille käyttäjille heidän tarvitsemat käyttöoikeudet enkä yhtään enempää.

        Muutamat edistyneet käyttäjät ovat saaneet hieman suuremmat (laajemmat) ryhmäoikeudet. Edistyneeksi käyttäjäksi pääsee kun on osoittanut ensin kykenevänsä vastuulliseen tietokoneen käyttöön tavallisena käyttäjänä.

        Näin on pärjätty vallan hyvin. En edes ymmärrä mihin tavallinen käyttäjä tarvitsee sudo-oikeuksia. Tämä on taannut tietojärjestelmän vakaan toiminnan koska kuka hyvänsä ei pääse sitä sorkkimaan mielensä mukaan.

        Asennan aina itse Linuxini, ei siihen teikäläisen lupia ja sudo-oikeuksia tarvita.


      • unix_fani
        LMDE2 kirjoitti:

        Miksiköhän sitten neuvotaan sudottamaan niin prkleesti?

        Kunpa tietäisin miksi näin tehdään. Itse en näe tähän mitään järjellistä syytä. Ehkä vika on minussa itsessäni koska olen vanha unixisti "fossiili". Ennen linuxdistron käyttöä käyttelin Coherent unixia ja noita bsd-unixeja ja Opensolariksen klooneja Belenixia ja Nexentaa.

        Ehkä toimintani ja tottumukseni on näiltä ajoilta eli mahdollisimman vähän sudottelua. Linuxversion käyttöön otin suomenkielisyyden vuoksi. Noita ennen käyttämiäni unixversioita ei saa suomenkielisinä täysversiona.
        Toki toisessa tietokoneessani on aito bsd-unix englanninkielisenä versiona.

        Aidon unixin käytöstä en luovu linuxdistron helppouden vuoksi.
        Molempi on parempi. Tässä bsd-unixissa en anna liikoja sudotteluoikeuksia toisille.


    • pstyhmillle

      Ubuntussa on oletuksena "Järjestelmäloki", jolla katsellaan lokeja.

      • oletkotyhmävai

        Ei sillä mitään katsella, eikä se mikään katselulaite ole. -Se on itsessään loki.


      • tyhmälle-opelle-tiedoksi
        oletkotyhmävai kirjoitti:

        Ei sillä mitään katsella, eikä se mikään katselulaite ole. -Se on itsessään loki.

        Kun avaa Mate lokikatselimen niin voi katsella pariakymmentä erilaista logia.


      • oletyhmä
        oletkotyhmävai kirjoitti:

        Ei sillä mitään katsella, eikä se mikään katselulaite ole. -Se on itsessään loki.

        Sepä on juurikin ohjelma jolla katsellaan lokeja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      346
      3895
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1719
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      60
      1480
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe