Näkiö

samaa sukua

Tietääkseni Näkiö nimisiä on ollut ainakin Tammelassa. Suvun jäsenistä osa on muuttanut sukunimensä ja tietysti avioliittojen myötä on tullut nimenmuutoksia. Löytäisinköhän tätä kautta kaukaisempia sukulaisia?

14

1138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jälkipolvea

Sukunimenä Näkiö on hävinnyt, mutta suku elää
      edelleen voimallisesti Tammelassa, Forssassa
      ja vähän muuallakin.

• saloinen

Näkiöt on nykyään Mäenhovia.Muuttivat sukunimensä 1900 luvun alussa.
      Tammelan Mustialassa suvun päähaara.

• Sama suku(aloittaja)

Juuri edesmennyt isoäitini oli omaa sukua Näkiö.
        Edelleen kaipaisin sukulaisilta yhteydenottoa, vaikka alkuun tätä kautta. Olisi kiva tutustua tuntemattomiin sukulaisiin.

• Pikkuserkku Salosta
        Sama suku(aloittaja) kirjoitti:

Juuri edesmennyt isoäitini oli omaa sukua Näkiö.
        Edelleen kaipaisin sukulaisilta yhteydenottoa, vaikka alkuun tätä kautta. Olisi kiva tutustua tuntemattomiin sukulaisiin.

Näkiö-nimi hävisi, kun 1930-luvulla syntynyt polvi vaihtoi sukunimen. Suku jatkuu kuitenkin elinvoimaisena, Juhon lapset ja lastenlapset pääasiassa Tammelassa, mutta muuallakin.

• sama suku(aloittaja)
        Pikkuserkku Salosta kirjoitti:

Näkiö-nimi hävisi, kun 1930-luvulla syntynyt polvi vaihtoi sukunimen. Suku jatkuu kuitenkin elinvoimaisena, Juhon lapset ja lastenlapset pääasiassa Tammelassa, mutta muuallakin.

Isoäitini eli mammani oli Matin tytär. Mamma muutti perheineen 1930-luvulla Hämeenlinnaan ja sieltä 1950-luvulla Sääksmäelle(Valkeakoskelle).
        Ja minä nyt sitten asun vuorostani Hämeenlinnassa :)

• mustialainen

Kyllähän meitä täällä on.. Nimi juu vaihtunut, mutta jokunen viel jäljellä tätä (tuota) sukua. Ei montaa...

• Näkiön torpan väkeä

Tammelan murrekirjassa on heitä useita esillä. Mieluisaa luettavaa. Tyttäriä taisivat vallan olla viimeiset Näkiö-nimellä syntyneet näkiöläiset? Jonka myötä varsin me runsaslukuinen jälkipolvi kannamme moniaita muita sukunimiä.

• Anonyymi

Äitini oli omaa sukua Näkiö.

• Anonyymi

En osaa sanoa, onko minun sukuni sukua Näkiöille (jos on niin kaukasempaa), mutta varsinkin Mäenhovin Eero on tuttu minulle ja äidilleni Kirstille (os Haapala Tammelasta) ja äitini veljelle Ristolle, muut sisaret ovat jo kuolleet. Ei kovin monta vuotta, kun tapasin Eeron Tammelassa. Eerohan taitaa asua nykyisin Mustialan suunnalla siellä Mäenhovin maatilan alueella, asui vielä joku vuosi sitten kirkolla kerrostalossa. Olin kaikki lapsuuteni ja vielä nuoruuteni kun kesät Tammelassa ja useamman kerran Eeron olen nähnyt Haarankorvessa äitini kotipuolessa tai muuten Tammelassa. Mäkin ihmisistä löytyy vanhoja valokuvia olikohan se Finnan verkkosivuilta, Näkiön naisista sekä Emmanuelista, renutuolin tekijästä. Äitini tuntee kyllä Eeron ja muistelee aika ajoin Eerola vanhemmilta ajoilta

• Anonyymi
      • Anonyymi

Näkiön torpan tytär Sylvi (Anna Sylvia), kuvassa oikealla, oli isoäitini. Hänen kolme tytärtään asuivat Tammelassa, Forssassa ja Hämeenlinnassa. Jälkipolvea on parikymmentä, josta suurin osa on jäänyt Hämeeseen. Olisi upeaa kuulla jotain Näkiön historiasta; nuorempana en ymmärtänyt kysellä ja nyt on liian myöhäistä.

• Anonyymi
    • Anonyymi

En usko että tuollaista sukunimeä on edes olemassa

• Anonyymi

Jos on mykiö niin näkiö

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      90
      6453
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3692
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3229
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      217
      2284
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1971
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      36
      1930
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      47
      1849
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      59
      1746
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1723
    10. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      20
      1717
    Aihe