Hei,
Olen käyttänyt vuosia piilareita, ja viime optikkokäynnillä tuli ensi kertaa ongelmia vastaan. Hän havaitsi vasemmassa silmässä "jotain poikkeavaa", ei uloimmassa vaan sitä seuraavassa silmän kerroksessa. Menin välittömästi erittäin kokeneen silmälääkärin vastaanotolle, selostin tilanteen ja hän teki perinpohjaisen tarkastuksen (mustuaisen laajentamisineen) ja totesi silmän terveeksi ja piilareiden käytön sallituksi. Lääkärikäynnistä on nyt noin 2 vkoa. Olen kuitenkin huomannut vasemman linssin likaantuvan erittäin helposti. Silmä ei ole kuitenkaan punainen ja varsinaisia muita oireita ei ole. Vasen poskiontelo/ sivuontelo tuntuu sitä painaessa aremmalta kuin oikea. voisiko tämä liittyä ongelmaan? Syksyllä pitkäkestoisen flunssan yhteydessä silmät kuivuivat ja olivat valonarat, mutta tämä meni ohi. Toisaalta on myös myönnettävä että viime kuukausina piilareiden käyttö on ollut jatkuvaa. Nyt olen sitä selkeästi vähentänyt. Olisin erittäin kiitollinen vastauksesta, sillä silmän terveys huolettaa.
silmälääkärille kysymys oireista
8
677
Vastaukset
- Tanja
..vastaavat kokemukset olisivat myös erittäin tervetulleita :)!
- silmälääkäri
On vaikea vastata kysymykseen näkemättä muutosta.
Kyseessä voisi olla esim. sarveiskalvon bakteeritulehdus, joka olisi alkanut pienestä epiteelivauriosta ja sitten epiteelin nopeasti umpeuduttua tulehduspesäke voi jäädä epiteelikerroksen alle muhimaan. Myös sarveiskalvon sieni-infektio voisi tulla kyseeseen. Jotkin virukset voivat myös aiheuttaa laikkuja sarveiskalvoon. Tietenkin myös vierasesineet saattavat ajautua epiteelikerroksen alle.
Jos todellakin olit heti tämän jälkeen (esim. samana päivänä) silmälääkärillä, saattaa kyseessä olla "virhehälytys", mikäli aikaa käyntien välillä oli enemmän, voi olla että mahdollinen muutos on jo itsestään parantunut.
Eli luottaisin kyllä silmälääkärin arvioon, jälkikäteen ja tapausta näkemättä ei mitään varmaa diagnoosia voi antaa.- Tanja
Kiitos paljon vastauksesta! Uskon myös että edellä mainitut ongelmat olisi kokenut lääkäri havainnut tarkastuksessa. Mietin, että voihan olla, että silmä on herkistynyt esim kuivasta huoneilmasta ja reagoi piilareista. Olen nimittäin vasta aloittanut toimistossa työskentelyn. Voihan olla, että vasen silmä on vain oikeaa herkempi ja esim kuivuuteen enemmän taipuvainen.
- Heinä1807
Mistä johtuu, kun toinen silmäni on suurentunut ja näyttäisi myös mustuainen (pupilli) on suurempi?
- heinäälakoon
Siinä toisessa on luomi laskeutunut ja mustuainen pienempi. Hornerin oireyhtymä. Lekurille.
- anta1807
Kävin terkkarilla ja silmät tutkittiin, etenkin vasen silmä joka oireilee.
Lääkärin mielestä ei ilmennyt Hornerin oireisiin, sillä tämä silmien oireilu on ollut jo n. 3-4 viikkoa. Näkö normaali ei valo herkyyttä, ei kaksoiskuvia ja muutenkin silmien seurailu tutkittaessa normaali, näin maalikon sanoilla.
Ei tunnottomuutta kasvoilla eikä kaulassa, eikä ole ollut päänsärkyä
Vasemaassa silmässä oli paineet jonkin verran koholla.
Huomenna käyn otattamassa kilpirauhaskokeen. (omasta pynnöstä)
Lisäksi menen tarkempiin tukimuksiin yliopistolliseen sairaalaan, kun saan
ajan. Mitä mieltä, onko OK?
.
- jatkoja
Hyvä perussetti, mutta ei osu vaivaasi.
Kestolla ei väliä. Näöntarkkuuteen ei vaikuta, ei valoherkkyyteen, ei tee kaksoiskuvia. Päänsärky ei kuulu kuvaan muutenkaan. Sanoiko paljonko paine oli, tollainen "koholla" ei tarkoita mitään.
Tarttet silmälääkärin.- jatkoja
Vastaus piti mennä anta1807:lle. Tää "Vastaa" nappula on hämäävä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733