Vanhan tiilikaton tilalle palahuopakatto???

Huopailija

Mietimme 37-vuotta vanhan talon ostoa. Talossa on tiilikatto, joka pitäisi vaihtaa, mutta mikä olisi helpoin tapa saada kunnon pinta kattoon?

Olisiko palahuopakaton laittaminen helpointa? Vaatiiko palahuopakaton laittaminen entisen aluskatteen uusimista, jos se vaikuttaa olevan kunnossa. En vielä tiedä, millainen aluskate siellä on - en saanut myyjää kiinni.

On vähän kiire tehdä tarjousta talosta, kun on muutama muukin siitä kiinnostunut, mutta kattoremontin hinta toki vaikuttaa tarjoukseemme.

Mikä siis olisi helpoin ja edullisin vaihtoehto? Voiko näppärä mies laittaa huopakaton itse?

Kiitos vastauksista! :)

28

1403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huobamies

      näppärä mies tekee ihan kaiken itse. jopa kodinkoneet tekee itse näppärä mies. muistakaa nyt silti että parisuhdetta on hoidettava toistuvalla seksiaktilla ja himon kiihkolla että selviätte suhteenne kanssa remonteista.

      • kgitogog

        Näppärä mies tekee lapsetkin itse


      • NäppärämpiMies

        Minä olen tehnyt naapureidenkin lapset.


    • tiatoo

      Uusi tiilikatto on järkevin ratkaisu. Huopakatto vaatii aluskatteen umpilaudasta tai levytavarasta, tiilikatossa sellaista ei ole. Aluskate pitää vaihtaa, samalla irrotetaan ruoteet. Jos niiden jako pitää muuttaa niin se tulee tehtyä samalla. Pystyy tekemään itse jos ei ole tumpelo.
      Tarvikkeiden hinta on reilun kympin neliö.

    • Huopailija

      Kiitos "tiatoo" tosi hyvistä tiedoista! :)

      Ei ole tumpeloa talossa, mutta kiirettä riittää - ehkä pitää kysyä tarjousta jostain kattofirmasta.

      Onko siis niin, että jos laittaa uuden tiilikaton ja vanha aluskate on kunnossa, niin ei tarvitse kuin tiilet vaihtaa?

      Senkin kai voisi tehdä helposti itse, vai? Onkohan hidasta hommaa? Talon kokonaispinta-ala on n. 170 neliötä. Katon pinta-alaa en tarkka tiedä.

      • valavoja

        Mikä on katon kaltevuus? Loiva, jyrkkä? Jos loiva, niin älkää missään nimessä laittako tiilikattoa enää! 37- vuotta vanha aluskate ei todellakaan ole enää kunnossa! Jos teillä on loiva katto, niin ehdottomasti ruoteet ja aluskatteet pois! Sen jälkeen joko, raakapontti, tai OSB- levy kattotuolien päälle ja huopakatto, joko pohja huopa palahuopa, tai kaksinkertainen huopa liimaamalla! Tiilikattoa en ikinä laittaisi omaan talooni! Urakoitsijat antavat huovalle 10 vuoden takuun ja tehdas 25- 30 vuoden takuun.


      • Huopailija

        Kiitos "valavoja" mielipiteestäsi ja neuvoista myös.

        Katon kaltevuus lienee loivan ja jyrkän väliltä. Ei itseänikään tiilikatto oikein houkuta. Ehkä pitää laittaa tiilet tienpohjaksi, kuten "Hynkkel" teki. :)

        Välillä mietin, olisiko sitä olemassa mitään ihmepinnoitetta, joka tekisi tiilien pinnasta liukkaan ja niin tiiviin, ettei siihen sammalkaan pystyisi, mutta ei varmaankaan ole.


      • tiatoo

        Minulla on reilu 30 vuotta vanha tiilikatto. Jos lähellä on puita (kuten minulla) niin roskien poisto on edessä. Alkuvuosina lumet tulee alas ja roskat niiden mukana mutta myöhemmin ei (kaltevuus 1:3). Kattoni tulee uusittavaksi ehkä 20 vuoden päästä. Jos teettää katon pesun ja suojauskäsitteyn niin samalla hinnalla saa uuden katon kun tekee itse. Huopakatto sopii parhaiten kesämökeille ja huoltorakennuksiin, käyttöikä on lyhyempi kuin tiilellä tai pellillä. Elämässä paras ratkaisu ei aina ole se vaivattomin. Kaadan esim. tontilta vuosittain ison puun tai pari ja hakkaan ne klapeiksi, tuntipalkka taitaa olla heikko.
        Kattomateriaalin valinta on jokaisen omassa vapaassa harkinnassa.


      • tiatoo
        tiatoo kirjoitti:

        Minulla on reilu 30 vuotta vanha tiilikatto. Jos lähellä on puita (kuten minulla) niin roskien poisto on edessä. Alkuvuosina lumet tulee alas ja roskat niiden mukana mutta myöhemmin ei (kaltevuus 1:3). Kattoni tulee uusittavaksi ehkä 20 vuoden päästä. Jos teettää katon pesun ja suojauskäsitteyn niin samalla hinnalla saa uuden katon kun tekee itse. Huopakatto sopii parhaiten kesämökeille ja huoltorakennuksiin, käyttöikä on lyhyempi kuin tiilellä tai pellillä. Elämässä paras ratkaisu ei aina ole se vaivattomin. Kaadan esim. tontilta vuosittain ison puun tai pari ja hakkaan ne klapeiksi, tuntipalkka taitaa olla heikko.
        Kattomateriaalin valinta on jokaisen omassa vapaassa harkinnassa.

        Moro "huopailija". Vielä lisäyksenä että jos teetät uusinnan niin kysy hintaa joltain pieneltä rakennusliikkeeltä. Saattaa olla 'yllättäen' paljon halvempi kuin kattofirmalla. Tekoon ei tarvita mitään erikoisfirmaa eikä -tietoa.


      • Huopailija
        tiatoo kirjoitti:

        Moro "huopailija". Vielä lisäyksenä että jos teetät uusinnan niin kysy hintaa joltain pieneltä rakennusliikkeeltä. Saattaa olla 'yllättäen' paljon halvempi kuin kattofirmalla. Tekoon ei tarvita mitään erikoisfirmaa eikä -tietoa.

        Kiitos "tiatoo" molemmista viesteistä/neuvoista. Pitää nyt miettiä kattoasiaa monelta kantilta. :)

        Mukavaa kesää sinulle! :)


    • Hynkkel

      Saa sitten vuosittain paskarrella tiilien kanssa.On sammalta ym.On työllistävä vaikutus.Samanlaista taistelua kun vanhan puuveneen kanssa.Itse laitoin tiilet tienpohjaksi siellä oikea paikka.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Työkaveri on samaa mieltä. Tiilet hajoavat, ja aikaa myöden ei samanlaisia enää saa. Hän vaihdattaa tilalle peltikaton. Jos aloittaja on itäiseltä Uudelta tai Kymenlaaksosta, voin kertoa firman joka tekee huolellisesti kattoremppoja edulliseen hintaan.


    • kupari.vielä.parempi

      Mikään ei ole ikuista. Tiilikaton uusinta tulee aina 50 - 60 vuoden välein. Pinnoite ei kuori eikä maalaamista tarvita kuten peltikatossa, tietysti voi maalata jos haluaa. Katon teon yhteydessä kannattaa hankkia pieni määrä tiiliä varalle. Niitä ei tarvita kuin muutama sidos.

      • Hynkkel

        Kupaista tein kun kullasta olisi tullut niin kallis.Tuossa kakkostalossa tavallinen peltikatto vuodelta 73 muutaman kerran maalattu ei tarvitse sammaleen kanssa taistella.Oli ainaista paskartelua ja painoa kuorma-auton verran.Ei sorakuormaa katolle.Tienpohja oikea paikka.


      • BobBuilder

        Tiilikatto sopii huonosti Suomeen jäätymis-sulamissykslin vuoksi. Etelä-Euroopassa lasitettu tiilikatto kestää 70 - 100 vuotta ja lasittamanton noin 50.

        Huopakatto kestää Suomessa paremmin kuin tiilikatto.

        Konesaumattu peltikatto on pitkäikäisin. Peltikaton hinta tuohon kokoon on noin 15.000 euroa asennettuna. Sen lisäksi tulee kattorakenteiden korjaus. Miten olisi, jos kävisit itse asentamassa vanerit katolle sekä aluskatteet vanerin päälle? Apparin kanssa tuollaisen katon naulaa muutamassa päivässä. Aluskatteen asentaa samoin parissa päivässä. Katon voi jättää aluskatteelle vuodeksi tai pariksi, se on vesitiivis. Pellittää siten, kun kerkii. Jos mieli muuttuu, niin kerros vuotaa lisää ja katto on huopakatto.

        Kuparikatto on hyvin kallis.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Minulle toisessa jutussa mainitsemani urakoitsija teki suurehkoon vanhaan maalaistalooni tiilikaton tilalle peltikaton. Urakkaan kuului lappeiden oikaisu, eli käytännössä taloon tehtiin uudet katonalusrakenteet tuuman laudasta. Lahojen paikkoje korjausta ym. kuului urakkaan. Hinta oli vähän päälle 15 000 €.

        60-luvulla tehtiin isäni kanssa aaltopeltikattoja pärekattojen päälle. Hyvä sinkitys niissä on, kun useimmissa ei ole lainkaan ruostetta.


      • pöljäpoika
        Hynkkel kirjoitti:

        Kupaista tein kun kullasta olisi tullut niin kallis.Tuossa kakkostalossa tavallinen peltikatto vuodelta 73 muutaman kerran maalattu ei tarvitse sammaleen kanssa taistella.Oli ainaista paskartelua ja painoa kuorma-auton verran.Ei sorakuormaa katolle.Tienpohja oikea paikka.

        Moro. Mitä o kupai?


    • ammattinakatot

      Moi,

      Tiilien vaihdolla ei tee tuossa vaiheessa mitään. Aluskatteet ja ruoteet tulee ehdottomasti vaihtaa, sillä ne ovat väkisinkin elinkaarensa päässä. Tiilen muuttamista huovaksi ei ole oikein mitään järkeä. Huopa kerää vanhana saman verran sammalta ja uutena vielä enemmän kuin tiili sekä sen elinkaari on vain noin puolet tiilikaton iästä. Työ on myös kaikista vaativin, ainakin jos itse tekee. En näe oikein mitään järkeä laittaa huopaa.

      Saneeraa siis pelliksi tai tiileksi. Pelti pitää ääntä mikä on tietysti iso miinus, mutta muuten ikä parhaimmillaan lähentelee samaa kuin tiilikaton. Teetettynä hyvin tehty remontti maksaa 100 euroa / m2. Itse tehtynä pellillä tai tiilellä pääsee noin 25-30 euroa / m2 kaikki materiaali mukaanlukien.

      • harjakaiset.sis.hintaan

        Tietysti aluskate pitää vaihtaa, ruoteita yleensä ei.
        Materiaalin saa alle 20 eurolla neliö.


      • ruoteetpitaairroittaa
        harjakaiset.sis.hintaan kirjoitti:

        Tietysti aluskate pitää vaihtaa, ruoteita yleensä ei.
        Materiaalin saa alle 20 eurolla neliö.

        Saa tietysti... Riippuu vähän materiaaleista millä haluaa tehdä. Pelkästään hyvä aluskate on 4 euroa neliö. Tiilet rahteineen jo 10-12 euroa neliö. Siihen päälle kiinnikkeet, tiivisteet, puutavara jne. niin vaikea voi olla päästä alle 20 e hyvillä materiaaleilla.

        Toiseksi, aluskate on ruoteiden alla, joten kyllä ne ruoteet pitää uusia... Vanhojen irrottamisessa ja takaisin laittamisessa ei ole oikein järkeä.


      • vitsi.oli.hyvä
        ruoteetpitaairroittaa kirjoitti:

        Saa tietysti... Riippuu vähän materiaaleista millä haluaa tehdä. Pelkästään hyvä aluskate on 4 euroa neliö. Tiilet rahteineen jo 10-12 euroa neliö. Siihen päälle kiinnikkeet, tiivisteet, puutavara jne. niin vaikea voi olla päästä alle 20 e hyvillä materiaaleilla.

        Toiseksi, aluskate on ruoteiden alla, joten kyllä ne ruoteet pitää uusia... Vanhojen irrottamisessa ja takaisin laittamisessa ei ole oikein järkeä.

        Aluskate on tietysti ruoteiden alla joten ruoteet pitää irrottaa. Kun ne on irti niin miksi niiden takaisin laittamisessa ei ole oikein järkeä? Ne ovat olleet koko ajan kuivassa tilassa ja ovat täysin käyttökelpoisia ja valmiiksi paikalleen sopivia. Miksi ostaa uutta tavaraa kun vanha on valmiina asennettavaksi?
        Jos auton moottoriöjyt on tiensä päässä niin ostatko uuden auton?


      • Rem.montti
        vitsi.oli.hyvä kirjoitti:

        Aluskate on tietysti ruoteiden alla joten ruoteet pitää irrottaa. Kun ne on irti niin miksi niiden takaisin laittamisessa ei ole oikein järkeä? Ne ovat olleet koko ajan kuivassa tilassa ja ovat täysin käyttökelpoisia ja valmiiksi paikalleen sopivia. Miksi ostaa uutta tavaraa kun vanha on valmiina asennettavaksi?
        Jos auton moottoriöjyt on tiensä päässä niin ostatko uuden auton?

        Ruoteita ei tarvii irrottaa, vanha aluskate poistetaan esim sahaamalla ja pieni siivu jää vanhojen ruoteiden alle. Vanhojen ruoteiden poisto voi olla sitäpaitsi vaarallista talon jäykkyyden pysyvyyden takia. Uudet ruoteet ja tuletusrima ja aluskate tehdään päälle ja katto korottuu 7-10 cm. Näin selittää kattourkoitsijat.


    • elakeläinen512

      hei kyllä pelti katon helpoin palahuopakaton tehdä ponttilauta ensi sitten alushuoppa ja sen jälkeen palahuoppa 20 vuoden päästä uusit sen

    • vartin

      Varttikatto on oikea ratkaisu.

      • juna.meni.jo

        Niitä vaan ei enää nykyään ole myynnissä.


      • NäppärämpiMies

        Varttihullu tekee varttikaton.


      • naapurinaimassa

        vartti kattoja saa purku palkalla joku vielä maksaiskin kun haet pois tosi näppärän ratkaisu


    • Raksatiimi

      Hei. Onko katosta jo päätöksiä? Uusi huopakattohan kyllä yksi ratkaisu eli vaneri tuoreiden päälle ja siihen huovat. Myös Onduline yksi ratkaisu ja edullisin kyllä, ei tarvitse aluskatetta jos yläpohja kylmä.
      Mistäpäin on, kuvia?
      [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1333
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      989
    3. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      986
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      949
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      924
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      840
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      831
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      829
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      828
    Aihe